Käytkö työajalla FB:ssä tai AV:llä?
Olen huomannut, että usea kaverini päivittää fb:tä työajallaan, eikä silloin ole kahvi- tai ruokatauko. Samoin harrastuspalstoille kirjoitetaan työajalla, varmaan av:llekin. Joku kertoo suoraan, että on töissä.
Eikö se hävetä? Näyttää kaikille (työkaverit, ehkä jopa esimies kuuluu kavereihin, ainakin joku, joka voi pomolle kertoa), että en tee kunnolla työtäni, vaan roikun netissä? Että olen nettiriippuvainen? Miten voi keskittyä työhönsä, jos koko ajan pitää miettiä, mitä fb:ssä tapahtuu ja käydä tarkistamassa päivitykset? Tai seurata jonkun palstan keskustelua. Kaikkein röyhkein oli tuttu, joka nettideittailee työaikana. :)
Itselläni on työ, jossa tuo on mahdotonta. Tauollakaan ei tulisi mieleen mennä katsomaan jotain fb:tä. Minulle ei ole edes puhelinta työpisteellä vaan pukuhuoneessa. Sitten kotiin lähdettyäni katson autossa saapuneet puhelut.
Millainen työ (ja esimies ja työtoverit) on sinulla, joka joudat ja kehtaat pyöriä netissä työaikana? En tuomitse, olen vain utelias. :)
Kommentit (37)
En ehdi kirjoitella mihinkään vapaa-ajan foorumeille. Menee kaikki ylijäävä aika siihen, kun selitän Wilmassa, mitä pahaa Pecca ja Jannica ovat tänään tehneet.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 16:52"]
En, mulla on töissä töitä. Yli 90 % on kuitenkin koneen ääressä. Suurinta ihmetystä minussa herättää ihmiset, jotka kirjoittavat työaikana nettiin, kuinka kiire täällä töissä taas on.
[/quote]
Ai, että et sallisi kellekkään ajatustaukoa? Ennen uuden tehtävän aloittamista on hyvä ajatella pari minuuttia jotain ihan muuta. FB:ssä piipahtaminen on sellaista, tai röökaaminen, mutta en halua myrkyttää itseäni. Johonkin status-päivitykseen menee 2 minuuttia. Teetkö sinä töitä joka ikisen minuutin ajan töissäsi?
[/quote]
Parempi tauko on vaikka pieni taukojumppa. Voi kuoria omenan tai porkkanan ja syödä sen. Kävellä omalta työpisteeltä keittiöön, juoda lasin vettä ja tulla takaisin.
Paljon parempi tauko, kuin FB tai AV.
Käyn. FB:ssä teen myös ihan töitä ja AV:lla käyn "nollaamassa". Minulla on esimiesasemasta johtuen kokonaistyöaika, joten olen "aina" töissä. Eli jos hommat hoituu, ketään ei kiinnosta, missä olen.
Pomoni tietää, että vietän paljon aikaa netissä ja olen opettanut häntäkin hyödyntämään Facebookia (on 60+ juristitaustainen nainen).
FB:ssä käyn useamman kerran päivässä pikaisesti, AV:llä en käy koskaan työaikana. Mun työ on liikkuvaa, vaihtelevaa ja myös odottelua/keskustelua kuuluu työhöni. Joudun tekemään samat työt kuitenkin ja lisäksi "päivystän" ilmaiseksi eli en koe minkäänläisiä tunnontuskia netin käytöstäni.
En todellakaan. Olen siivooja ja koko työaika taukoineen ja joskus ylikin menee töiden tekemiseen...
Päivän rutiini:
töihin, kahvia, kone päälle. Siinä sivussa uutisten lukua ja fb:n ja s-postien tarkistus. Töitä pari tuntia, fb välilehdessä auki. Sitten pikku kahvitauko ja yleensä av:ta tai muuta hömppäilyä n. tunti kunnes paluu töiden ääreen joita ruokikseen asti. Ruokiksen jälkeen välitaukoon asti töitä jonka jälkeen viimeiset 2h voi yleensä käyttää esim av:lla.
Päivän rutiini:
töihin, kahvia, kone päälle. Siinä sivussa uutisten lukua ja fb:n ja s-postien tarkistus. Töitä pari tuntia, fb välilehdessä auki. Sitten pikku kahvitauko ja yleensä av:ta tai muuta hömppäilyä n. tunti kunnes paluu töiden ääreen joita ruokikseen asti. Ruokiksen jälkeen välitaukoon asti töitä jonka jälkeen viimeiset 2h voi yleensä käyttää esim av:lla.
Tämä on kuin omasta 'kynästäni' työskennelläänköhän vierekkäisissä huoneissa?;)
Päivän rutiini:
[/quote]
Vessassa vain saatan kurkata facebookin nopsaan, mutta en kirjoittele mitään :)
Täällä vauvapalstalla käyn vain kotona n. parina iltana viikossa.
Itselläni on fb-kavereina paljon työkavereitani, joten en kyllä kehtaisikaan mitään päivityksiä työpäivän aikana laittaa. Itse ainakin huomaan heti jos joku työkaveri on laittanut kesken työpäivän jotain sinne (vaikka olisikin esim lounastauolla tms)...
Nykyään kyllä käytän työajan todella tehokkaasti, joten netissä roikkumiseen ei jää erityisemmin aikaa. Aina näin ei ole ollut... Mutta hyvä fiilis tulee kun panostaa työhönsä täysillä. Vähemmälläkin pärjäisi (olen IT-alalla).
Ja nro 20 tarkoitti siis että kurkkaa vessassa kännykällä facen, ei vaadi siis tietokonetta :)
Ja nro 20 tarkoitti siis että kurkkaa vessassa kännykällä facen, ei vaadi siis tietokonetta :)
Käyn, tosin en edes viikottain. Työhöni kuuluu ajoittainen työpaikalla virka-ajan ulkopuolella päivystäminen, ja jos silloin ei satu olemaan mitään työtehtäviä, saatan nettailla myös av:lla ja fb:ssa. Niin rauhallista on vain harvoin ja yleensä käytän luppohetket mieluummin ruokailuun.
Käyn. Teen luovaa työtä, jossa kukaan ei vahdi työtuntejani, ainoastaan tuloksia. Netissä surffailusta saa hyviä ajatustaukoja, nyt kun lopetin tupakoinninkin.
Olen lukion opettaja. Hyppytunneilla käyn useinkin av:lla tai fb:ssa, ihan hyvällä omallatunnolla. Jos joskus oppitunneilla on sellainen tilanne, että opiskelijat tekevät omia juttuja eikä minua siinä tarvita, käyn fb:ssa. Koevalvonnoissa koeviikoilla roikun netissä koko ajan ellen jostain syystä innostu korjaamaan jotain edellisiä kokeita :)
FB:ssa käyn useinkin työpäivän aikana ja saatan pitää sitä auki koko päivän.
En käytä aikaa selaamiseen vaan kurkin minulle tuleet vastaukset/tykkäykset yms ilmoitukset. Helppo homma tehdä vaikkapa samalla kun puhuu puhelimessa tai kuuntelee etäpalaveria. Minulle se on sellainen ajatusten nollaus pois työstä ja tekee hyvää.
En koe että tämä olisi pois työtehtävistäni, sillä on älytöntä ajatella että kukaan pystyisi 100%:sti keskittymään pelkkään tehtäväänsä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 16:09"]
Olen huomannut, että usea kaverini päivittää fb:tä työajallaan, eikä silloin ole kahvi- tai ruokatauko. Samoin harrastuspalstoille kirjoitetaan työajalla, varmaan av:llekin. Joku kertoo suoraan, että on töissä.
Eikö se hävetä? Näyttää kaikille (työkaverit, ehkä jopa esimies kuuluu kavereihin, ainakin joku, joka voi pomolle kertoa), että en tee kunnolla työtäni, vaan roikun netissä? Että olen nettiriippuvainen? Miten voi keskittyä työhönsä, jos koko ajan pitää miettiä, mitä fb:ssä tapahtuu ja käydä tarkistamassa päivitykset? Tai seurata jonkun palstan keskustelua. Kaikkein röyhkein oli tuttu, joka nettideittailee työaikana. :)
Itselläni on työ, jossa tuo on mahdotonta. Tauollakaan ei tulisi mieleen mennä katsomaan jotain fb:tä. Minulle ei ole edes puhelinta työpisteellä vaan pukuhuoneessa. Sitten kotiin lähdettyäni katson autossa saapuneet puhelut.
Millainen työ (ja esimies ja työtoverit) on sinulla, joka joudat ja kehtaat pyöriä netissä työaikana? En tuomitse, olen vain utelias. :)
[/quote]
Olen yrittäjä ja välillä, tosin harvoin, jää muutama minuutti aikaa työpäivän aikana vilkaista nettiä. Tosin en silloin kyllä tule tänne tai mene facebookiin.