Miksi herkkiä vihataan niin helposti?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kateus......
Kateus mistä?
Miksi näissä usein oeltetaan että hiljainen tai ujo ihminen on se herkkä? Kuka tahansa voi olla herkkä, eikä se välttämättä näy ulospäin. Herkkyys ja tunneilmaisun säätely eivät sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Koska helposti ylilyövät asioita.
Riippuu. Minä herkkänä saan kuulla, että olen sydämellinen ja lämmin ihminen. Empaattinen ja aidosti toisista välittävä.
Olen myös ujo ja viihdyn itsekseni. En ole mikään draamaqueen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä usein oeltetaan että hiljainen tai ujo ihminen on se herkkä? Kuka tahansa voi olla herkkä, eikä se välttämättä näy ulospäin. Herkkyys ja tunneilmaisun säätely eivät sulje toisiaan pois.
Tämäpä tämä. Monesti juuri kovan oloiset ovat todellisuudessa herkkiä. Tuo kovuus on ikään kuin suojakuori sille herkälle sisukselle.
Mutta ainahan ihmiset kuvittelevat olevansa hyviä vähän kaikessa, joten miksei myös ihmistuntemuksessakin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä herkät vetäytyvät enemmän omiin oloihinsa, koska kuormittuvat helposti.
Koska herkkyyttä ei ymmärretä. Ihmiset sekoittavat herkkyyden usein siihen että toinen ottaa itseensä joka asiasta, valittaa, on hankala. Oikeasti herkkä ihminen on neurologisesti herkemmin ärsykkeisiin reagoiva, aivot stimuloituvat voimakkaammin ja siten myös kuormittuvat enemmän esim. liian kovat äänet, valot, vilinä ympärillä, herkät voivat aistia ihmisten tunnetiloja herkemmin ja reagoida niihin voimakkaasti. Usein herkät voivat olla myös hiljaisia jolloin on helpompaa olla sivussa kuin mennä kaiken kaaoksen keskelle kuormittumaan, monia ärsyttää tällainen "passiivisuus" mutta se on herkän oma tapa olla mukana, kaikilla on omat roolit ja kaikkia rooleja tarvitaan, niitä jotka observoivat ympäristöä, niitä jotka harkitsevat ennen kuin tekevät, ne jotka menevät ja tekevät ja halavat aktiivisesti olla mukana, kaikkia tarvitaan jotta kokonaisuus toimisi.
Kielteisesti muita kohtelemalla ette auta asiaa yhtään vaan pahennatte sitä ja hidastatte asioiden etenemistä, oli se sitten kotona perheen kesken tai työn parissa. Muiden pitää antaa olla mitä on. Jos et pysty kunnioittamaan ihmisten erilaisuutta olet osa ongelmaa ja pahaa oloa mikä vaikuttaa muiden terveyteen.
Sua vissiin ärsyttää se herkkä sisus? Vai mikä sua ärsyttää?
Viesteistäs näkee et joku ärsyttää.
Pitäisikö palstan pelätä sinua? Vai luuletko ettei tule läpi?
Nykyää vihataan ihan kaikkea, ei tämäkään ole poikkeus.
AIi herkkä vaii. Mun esiim pikkuserkuista joista toinen valmistu di ksi ja toinen taideteollisesta perustivat valmistuttuaaan aikanaan firman ja tuotteen johon tuli sijoitttajksi monia suomeen rikkaimpia ihmisiä. Että en mä nyt tiedä että olenko mä mistäään tosssukkka suvusta kuitenkaaan.