Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

44-vuotias ja alkavat vaihdevuodet

Vierailija
08.10.2020 |

Onko kokemuksia vaihdevuosista nelikymppisenä? Luulen, että minulla on oireita. Herään öisin yltä päältä hiestä märkänä, eikä makuuhuoneessa ole kuuma. Sitten tulee kylmä, kun iho on märkä. Hämmästyttää, miten ne voivat alkaa näin aikaisin. En usko, että on muusta kyse.

Kommentit (42)

21/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette julkaise äsken lähettämääni viestiäni. Onhan totta että tämä on holhoava p*liisivaltio, jossa halutaan päättää yksilön elämänlaadusta. Miksei saa ottaa omalla riskillä estrogeeniä, saahan vaik poistaa r*nnat etukäteen, jos pelkää niin kovasti syöpää. jolle pahempia riskitekijöitä ovat vapaasti saatava roskaruoka ja tupakka... Jos ei korvaa estrogeeniä nuoruuden tasolle, kuivuu iho pahasti, ja jokin muukin myös, ei paikallisvalmisteet auta kaikilla.

N-77

Vierailija
22/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esim. veritulppariskisille ei korvaushoitoa.

Laastari pienellä annostuksella saattaa silti sopia hoidoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosista ei tietoakaan ja sain vauvan 44 v. Waude.

Minä myös! ”Onnea kollega”.

Onnea teille molemmille ❤❤ 

N-77

Vierailija
24/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esivaihdevuosioireisiin estrogeenia gyneltä. Vaikutti mm mielialaan positiivisesti

25/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esim. veritulppariskisille ei korvaushoitoa.

Laastari pienellä annostuksella saattaa silti sopia hoidoksi.

Tulppariskiä voi joissakin tapauksissa pienentää, käsittee yksityisellä suonikohjut, tai käyttää stay-up pituisia tukisukkia, tai liikkuu, syö omegaa. Itse syön serrapetasea (Robert Redfern, Natural health, tehokas slow-release kapseli). Hankin epävirallisesti estrogeenin, ja käytän sitä niin paljon kuin haluan, olipa tulppariski tai ei. Odottolen Mehiläisestä verikokeitten tuloksia, jossa suljetaan pois perinnölliset tulppataipumukset, myös harvinaisemmat muodot, ei ole eiintynyt suvussa eikä itsellä, mutta haluan tietää olevani suht turvassa. Liikun ja lenkkeilen+stayup tukisukat. En mennytkään lievien pinnallisten kohjujen takia tpiteeseen, verisuonikirurgi sanoi, etteivät minun kohjuni ole sellaiset että lisäisivät juurikaan tulppariskiä, ja serrapeptase hoitaa ehkä asian .

N-77

Vierailija
26/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35319 kirjoitti:

Miksi ette julkaise äsken lähettämääni viestiäni. Onhan totta että tämä on holhoava p*liisivaltio, jossa halutaan päättää yksilön elämänlaadusta. Miksei saa ottaa omalla riskillä estrogeeniä, saahan vaik poistaa r*nnat etukäteen, jos pelkää niin kovasti syöpää. jolle pahempia riskitekijöitä ovat vapaasti saatava roskaruoka ja tupakka... Jos ei korvaa estrogeeniä nuoruuden tasolle, kuivuu iho pahasti, ja jokin muukin myös, ei paikallisvalmisteet auta kaikilla.

N-77

Erittäin harvoin on niiin ettei estrogeenia ei saisi, ainakin yksityiset gynet on usein valmiita joustamaan noista perinteisesti esteinäkin pidetyistä jutuista jos potilas ymmärtää ja hyväksyy riskit ja vaikuttaa että elämänlaadun parannus hoidolla olisi niin suuri, että riski on vaivan arvoinen.

Mutta ei käy kaikille tuollaisia kuivumisia yms. Itse en ole mitään korvaushoitoja ottanut enkä ottaisi, kun en ole muutenkaan lapsuuden jälkeen mitään lääkettä syönyt, ja mun iho on edelleen 52 v rasvainen, ei kuiva. Limakalvot alapäässä oli jossain vaiheessa kuivat mutta meni ohi sekin.

27/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35319 kirjoitti:

N-77

Erittäin harvoin on niiin ettei estrogeenia ei saisi, ainakin yksityiset gynet on usein valmiita joustamaan noista perinteisesti esteinäkin pidetyistä jutuista jos potilas ymmärtää ja hyväksyy riskit ja vaikuttaa että elämänlaadun parannus hoidolla olisi niin suuri, että riski on vaivan arvoinen.

Mutta ei käy kaikille tuollaisia kuivumisia yms. Itse en ole mitään korvaushoitoja ottanut enkä ottaisi, kun en ole muutenkaan lapsuuden jälkeen mitään lääkettä syönyt, ja mun iho on edelleen 52 v rasvainen, ei kuiva. Limakalvot alapäässä oli jossain vaiheessa kuivat mutta meni ohi sekin.

Mutta olen aloittanut jo ennen vaihdevuosia, olisi pitänyt aloittaa jo 30-vee, tai oikeastaan 35-v kun iho alkoi hieman jo kuivua, tosin mulla myös kilppari. Mutta kummasti iho parani sekä silmissä ja sen tunsi jo ilman peiliä selkästi ja dramaattisesti jo 1-2 pillerin jälkeen(2/10 mg). Haluan arvot nuoruuden tasolle, ja myös DHEA:ta, ja olisi tosiaan pitänyt alkaa jo vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Joo, yksityisltä voi löytyä suopeampia. Miten Maija Kajan?

Hyvä ettei sinulla ole pahasti vaikuttanut ❤❤

N-77

28/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35319 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35319 kirjoitti:

N-77

Mutta olen aloittanut jo ennen vaihdevuosia, olisi pitänyt aloittaa jo 30-vee, tai oikeastaan 35-v kun iho alkoi hieman jo kuivua, tosin mulla myös kilppari. Mutta kummasti iho parani sekä silmissä ja sen tunsi jo ilman peiliä selkästi ja dramaattisesti jo 1-2 pillerin jälkeen(2/10 mg). Haluan arvot nuoruuden tasolle, ja myös DHEA:ta, ja olisi tosiaan pitänyt alkaa jo vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Joo, yksityisltä voi löytyä suopeampia. Miten Maija Kajan?

Hyvä ettei sinulla ole pahasti vaikuttanut ❤❤

Monikaan ei tajua, että estro alkaa laskea jo 35-vee. Ja silloin pitäisi jo korvata, jos kukin itse tahtoo, muutenhan iho alkaa rypistyä! Tajuatteko että nuoruus ja seksi on asioita joita arvostan. Ei ole lapsia kun en ole halunnut, pitäisi ainakin olla s*ktio ettei p*mppi mee pilalle.

N-77

N-77

N-77

Vierailija
29/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä myöhemmin vaihdevuodet alkavat, niin rintasyöpäriski kasvaa eksponentiaalisesti. Joten ole onnellinen, jos vaihdevuodet alkavat ajoissa.

30/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä myöhemmin vaihdevuodet alkavat, niin rintasyöpäriski kasvaa eksponentiaalisesti. Joten ole onnellinen, jos vaihdevuodet alkavat ajoissa.

Etkö tajua että toisille elmänlaatu on tärkeämpi kuin jokin pieni syöpä riski( ja voi poistattaa ne r*nnatkin etukäteen). Ymmärrätkö ylipäätänsä että aion tehdä itsarin joka tapauksessa vanhana, koska elämänlaatu on huonoa, syöpä säästäisi senkin vaivan. Eikä tarvi kärsiä, sanotaan vain pam pam pum pum. Kun ei ole hankkinut lapsia, niin ei ole velvoitteita, ja se on mahtavaa. Tietty jos nuorennus pilleri keksitään, en tietenkään tee itse murhaa. Sillä rakastan elämistä-elämistä-en kituuttamista. Ei ole mikään pakko ottaa huonoja asioita osaksi elämää, näin on.

N-77

31/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35319 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tajua että toisille elmänlaatu on tärkeämpi kuin jokin pieni syöpä riski( ja voi poistattaa ne r*nnatkin etukäteen). Ymmärrätkö ylipäätänsä että aion tehdä itsarin joka tapauksessa vanhana, koska elämänlaatu on huonoa, syöpä säästäisi senkin vaivan. Eikä tarvi kärsiä, sanotaan vain pam pam pum pum. Kun ei ole hankkinut lapsia, niin ei ole velvoitteita, ja se on mahtavaa. Tietty jos nuorennus pilleri keksitään, en tietenkään tee itse murhaa. Sillä rakastan elämistä-elämistä-en kituuttamista. Ei ole mikään pakko ottaa huonoja asioita osaksi elämää, näin on.

N-77

Mielummin k*olemakin kuin huono elämänlaatu.

N-77

Vierailija
32/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut hikoilua ja kuumaa oloa yli viisi vuotta. Tämän vuoden aikana on kuukautiset muuttuneet. Tulevat milloin sattuu. Välillä on yli kuukausi väliä, joskus vain pari viikkoa.

Vuotomäärä on välillä tosi runsas, viimeksi oli tosi niukat. Toivottavasti loppuvat pian kokonaan. Ikä 49v.

Vierailija
33/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monella tuon ikäisellä on jo vaihdevuosioireilua, näitä esioireita kun voi olla kymmenenkin vuotta ennen kuin menkat jää pois. Itselläni tämä alkoi jo n. 37-38 vuoden iässä.

Ja hyvin tutulta kuulostaa.

Minullakin alkoi oireet 37 -vuotiaana. Kierto on lyhentynyt, hikoilen ja valvon viikon ennen kuukautisten alkua ja niiden aikana, viime aikoina on tullut myös sydämen tykytystä. Olen menossa gynekologille, koska nuo viikon 1 1/2 viikon huonot yöunet kolmen viikon välein haittaavat jo työssä jaksamista. Hormonit mitattiin työterveydessä, vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet. Varsinaiset vaihdevuodet tulevat olemaan varmaan yhtä h*lvettiä, kun esivaihtaritkin on jo näin hankalat.

Vierailija
34/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monella tuon ikäisellä on jo vaihdevuosioireilua, näitä esioireita kun voi olla kymmenenkin vuotta ennen kuin menkat jää pois. Itselläni tämä alkoi jo n. 37-38 vuoden iässä.

Minullakin alkoi oireet 37 -vuotiaana. Kierto on lyhentynyt, hikoilen ja valvon viikon ennen kuukautisten alkua ja niiden aikana, viime aikoina on tullut myös sydämen tykytystä. Olen menossa gynekologille, koska nuo viikon 1 1/2 viikon huonot yöunet kolmen viikon välein haittaavat jo työssä jaksamista. Hormonit mitattiin työterveydessä, vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet. Varsinaiset vaihdevuodet tulevat olemaan varmaan yhtä h*lvettiä, kun esivaihtaritkin on jo näin hankalat.

Noihin auttaa onneksi ihan tavallinen ehkäisypilleri iässäsi. Ei ole muuten automaattisesti vaikeaa menopaussin jälkeen jos perimenopaussi on vaikea. Monia oireiluttaa perimenopaussissa se hurja hormonien heittely: alkukierrosta jopa  normaalia enemmän estrogeeniä, sitten se romahtaa vaihdevuosien jälkeiselle tasolle ennen menkkoja. Sitten kun ei ole enää heittelyä vaan pysyvä matala hormonitaso, monen kroppa siihen tottuu eikä oireile enää.

Vierailija
35/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Premenopaussin oireilta kuulostaa. Toisilla vaihdevuodet ovat suht helppoja, joillain ne saattavat tuoda "helvetin maan päälle". Kaikki ovat yksilöitä, hoitoja on onneksi nykyään saatavilla hyvin.

Vierailija
36/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin auttaa onneksi ihan tavallinen ehkäisypilleri iässäsi. Ei ole muuten automaattisesti vaikeaa menopaussin jälkeen jos perimenopaussi on vaikea. Monia oireiluttaa perimenopaussissa se hurja hormonien heittely: alkukierrosta jopa  normaalia enemmän estrogeeniä, sitten se romahtaa vaihdevuosien jälkeiselle tasolle ennen menkkoja. Sitten kun ei ole enää heittelyä vaan pysyvä matala hormonitaso, monen kroppa siihen tottuu eikä oireile enää.

Olen nykyään 42v ja ehkäisynä hormonikierukka. Ennen lapsi söin yhdistelmäpillereitä 10 vuotta ja ne sopivat hyvin. Mietin voiko niitä aloittaa enää tässä iässä ja nostavatko ne miten paljon rintasyöpäriskiä ja miten kauan niitä voi syödä? Ja millainen syöpäriski on jos syön nyt taas melkein 10 vuotta e-pillereitä ja tarvitsen vielä hormonikorvauksen, kun varsinaiset vaihtarit alkaa. Tutulle kuulostaa tuo hormonien heittely. Myös ovista ennen on parina yönä todella huonot unet.

Vierailija
37/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui 45 vuotiaana kuukautiset kuin seinään. Mitään muita vaihdevuosioireita ei koskaan tullut. Ei ollut kuunia aaltoja, ei mitään. Nyt olen 52 vuotias.

Voi sua onnellista, pääsit eroon menkoista. Olen 45v ja kävin juuri uusimassa kuparikierukan. Gynekologi ultrasi munasarjat ja totesi, että ne toimii täysillä ja juuri on irtoamaan munasolu . Suositteli että en moniin vuosiin luovu kierukasta paitsi jos iltatähti on tervetullut . No ei ole!

Vierailija
38/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi myös yöhikoilu jossain 44v. ihmettelin sitä pitkään, sittenv tuli myös aivosumu ja "dementia" ja hirveä väsymys ja *itutus. Sain gyneltä estrogeenigeelin, ja olo parani melkein tunneissa.

N53

Vierailija
39/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää estrogeenigeeliä ei saa jos on kohtu tallessa. Hormonikorvauslaastarit joita käytän on jatkuvasti loppu apteekeista

Hormoneita suun kautta en halua.

Minä vähät välitän korvaushoidon riskeistä koska oireeni ovat jo nyt 44-vuotiaana niin häiritsevät.

Hyvin alkanut hoito on nyt täysin katkolla lääkesaatavuusongelman vuoksi. Tämä on ärsyttävän yleistä Suomessa nykyisin.

Vierailija
40/42 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain estrogeeni geeliä esivaihdevuosi oireisiin vaihdevuosiin erikoistuneelta gynegologilta. Joten kannattaa käydä vain heidän luonaan näissä asioissa. Tavallisen gynegologin tiedot ei ole ajan tasalla.