Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kitinä öisin

Vierailija
28.12.2013 |

Olen kahden viikon ikäisen poikavauvan väsynyt äiti. Kotiuduttiin jouluksi. Olen miettinyt viimeiset 3 yötä, että mikä auttaisi pienokaisen kitinään ja ääntelyihin. Hän syö 3 tunnin välein painonsa ja verensokereidensa takia. Sokeiden on pysyttävä tasaisena, joten siksi syö usein. Syynä mun diabetes, mutta se muuttuu ajan myötä, kun ne ei ala enää laskemaan. Päivät hän on rauhallinen ja nukkuu ellei innostu seurustelemaan.

Yössä syöttöjä on 2 ja yleensä 2-3 aikaan ja 5-6 aikaan. Hän syö hyvin ja ruoka maistuu, mutta kun syöttö loppuu ja hän on uninen sen seurauksena, alkaa hetkeä myöhemmin kitinä ja lyhytkestoinen hikka, joka kestää aamuun asti. Olen epäillyt vatsavaivoiksi. Tätä ongelmaa ei ollut sairaalassa lainkaan, vaan hän nukkui yönsä hyvin. Kotiin tullessa kaikki muuttui ja nyt alkanut ottamaan niin paljon voimille, koska asun lapsen isästä erillään. Mies ei ymmärrä, vaan pitää ääntelyitä normaalina vauvaääntelyinä. Olen vain niin väsynyt, että alkanut miettimään korvatulppia tai vauvan muuttoa olohuoneeseen nukkumaan sängyn kanssa(asun kaksiossa), jotta ei tarttisi kuunnella ylimääräistä ääntä. Nälkäitkun ja vaipanvaihtoitkun ymmärtäisin ja siihen puuttuisin, mutta kitinä koko yön ottaa voimille.

Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette selvinneet tilanteesta? Oletteko tehneet mitä?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausmyrkytyksestä toipuminen vie puoli vuotta. Vie vauva isälle ja mummolle ja nuku itse kokonainen yö. Älä kuuntele haukkujia täällä. Yksi yö unta tekee ihmeitä.

Vierailija
42/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnollista, että olet väsynyt. Olethan itsekin toipilas synnytyksestä. Mutta totta on, että tuskin ihan heti vauvallakaan kaikki sujuu kuin tanssi. Sinun kannattaa opetella rentoutumistekniiikka, jotta saat lepoa mahdollisimman hyvin aina kun vauva nukkuu. Vauvaa ei juuri nyt voi muuttaa isoksi lapseksi, jolla ei ole vauvojen vaivoja ja kitinöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnollista, että olet väsynyt. Olethan itsekin toipilas synnytyksestä. Mutta totta on, että tuskin ihan heti vauvallakaan kaikki sujuu kuin tanssi. Sinun kannattaa opetella rentoutumistekniiikka, jotta saat lepoa mahdollisimman hyvin aina kun vauva nukkuu. Vauvaa ei juuri nyt voi muuttaa isoksi lapseksi, jolla ei ole vauvojen vaivoja ja kitinöitä.

Vierailija
44/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
45/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vielä niin pieni, että nukkumiset yms on vielä sekaisin. Meijän vauva alussa heräs minta kertaa syömään ja aina kun yritti siirtää omaan petiin, niin alkoi kitinä ja taas uudestaan tissi suuhun. Aamuyöstä oli vielä 2-4h valveilla olo aika..

Siihen auttoi aika, apteekista cuplaton (annan vaan yleensä yötä vasten/yöllä eli en ns. turhaan), vieressä nukkuminen, päivällä mahd. paljon läheisyyttä...

Nyt 2kk ja nukkuu ainakin yhen 4h pätkän, sitten heräämisiä yleensä noin 2h välein. Nukkumaan menee yleensä vasta 12 aikaan, yhessä välissä jopa 2-3 aikaan, eikä päivällä nuku paljoa. Onneks mulla on mies auttamassa, ku on vielä kanniskeltavaa sorttia, ettei yksin halua olla.

Ootko vielä alottanu d tipat? Nekin saattaa kaittaa vatsan sekasin, joten oo varovainen sen kanssa.

Koita nukkua päivällä, jos vauva vaan nukkuu, niin saat energiaa! Ite ksns herään vauvan kitinöihin ja ne valvottaa, mutta kaikkeen tottuu :/

Vierailija
46/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti teitä haaskalintuja, kun kaikki tiedätte, miten rankkaa vauvaelämä voi olla ja silti täällä lyötte lyötyä! Tai jos te saittekin nukuttua kuin tukki perhepedissä tissi vauvan suussa, niin teillä ei varmaan ole neuvoja ap:lle. Olkaa siis hiljaa.

Ap:lle: olet juuri kokenut suuren elämänmullistuksen. Hormonisi eivät varmasti ole vielä tasaantuneet eikä mielesi muutenkaan ehkä ymmärrä uutta elämäntilannetta. Se vie aikansa. Ilmeisesti nuo hormonit juuri aiheuttavat sen, että äiti on koko ajan varpaillaan vauvan nukkuessa - onhan se toisaalta ihan tarkoituksenmukaista. Tiedän kuitenkin itsekin sen tunteen, kun ei vaan saa unta, vaikka periaatteessa voisi nukkua. Ei ihminen ole mikään kone, josta voi vaan sammuttaa virrat sopivan hetken tullen. Voisit koittaa vaikka erilaisia rentoutusharjoituksia (keskittymistä hengitykseen, mielikuviin tms. googlettamalla löydät) pitkin päivää ja sitten yöllä, kun haluaisit nukahtaa. Itselleni nuo auttoivat jonkun verran, kun pää kävi välillä niin ylikierroksilla.

Käy ostamassa apteekista sitä Cuplatonia ja koita, josko auttaisi muutamassa päivässä. Se muuttaa ilmakuplien rakennetta tms. siten, että vauvan on helpompi piereskellä/röyhtäillä niitä ulos eivätkö kuplat kierrä suolistossa. Niiden teho ei näy ihan seuraavana yönä aloituksesta, eivätkä ne tietenkään kaikille auta. Mutta anna niitä jokaisen syötön yhteydessä vaikka kolme päivää ja katso, mitä tapahtuu.

Sängyn päädyn nostaminenkin on varmasti hyvä idea. Nosta ihan reilusti, laita vaikka pari kirjaa pinnasängyn jalkojen alle. Pieni kohotus ei tee vielä mitään.

Me kapaloimme vauvamme ensiviikoista asti. Niinhän sairaalassakin tehdään, se rauhoittaa levotonta nukkujaa. Käytimme lasten pussilakanaa tms., kunnon peitto oli ainakin meidän vauvalle liian kuuma. Tätä jatkettiin vissiin eka vuosi!

Ja korvatulpat oli minullakin käytössä. Niidenkin käyttöön liittyi vähän rentoutumisongelmia, kun kuitenkin yritin kuunnella, että nukkuukohan se vauva nyt varmasti... Mutta lopulta aloin luottaa siihen, että kuulen oikean hädän varmasti tulppien läpikin, kun vauvan pinnasänky oli ihan vieressä.

Ja vielä viimeiseksi: jos tunnet itsesi kovin väsyneeksi, juttele asiasta neuvolassa. Pelkkä puhuminenkin saattaa auttaa, mutta tarvittaessa saatat saada myös perhetyöntekijän apua. Heistä on parilla yh-ystävälläni hyvää kokemusta. Vauva-aika on rankkaa ilman mitään erityistäkin ja sinulle on monenlaista olosuhteisiin liittyvää haastetta. Älä päästä itseäsi uupumaan, olet vauvallesi maailman tärkein ihminen! Tsemppiä!

Vierailija
47/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 3 välein tehtävä pakkoherätys sekä sinulle että vauvalle on huono juttu koska heräätte syvästä unesta. Siksi anna vauva hetkeksi muiden hoitoon kun haluat itse nukkua. Se voi olla päivälläkin. Hormonien vuoksi tarvinnet jonkun hoitajan johon luotat niin ettet itse jää kuulolle seuraamaan tilannetta. 

Uskon että jos haluat nukkua vauvan vieressä, se alkaa aikanaan sujua niin että vauva herättää vasta kun nukut kevyttä unta ja herätys häiritsee vähemmän. Mikään kiire sillä vieressänukkumisella ei nyt kumminkaan ole. Vie vaan vauva toiseen huoneeseen jos se auttaa. Sitten myöhemmin kun saat paremmin nukuttua, kannattaa kokeilla uudelleen lähemmäs ottamista. 

Kitinään voisi kokeilla myös syöttämistä jos vauva ottaisi pienempiä annoksia useammin? Tai nukuttamista kehdossa/muussa liikkeessä. Testaa vähän kaikkea niin huomaat kyllä mikä toimii sinulla ja vauvalla ja mikä ei. 

Oletko saanut omat sokerisi kuitenkin pysymään vakaana? 

Vierailija
48/49 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisin jäänyt sairaalaan, jos pääsin kotiin? Pääsin sen vuoksi kotiin, koska en juurikaan koskaan saanut vauvaa hänen imemisvaikeuksien ja sokereiden takia samalle osastolle. Itse olin vuodeosastolla ja vauva tarkkailuosastolla aina kotiutumiseen asti. Hänen nenämahaletkukin poistettiin vasta joulupyhien jälkeen(syntyi viikolla 36+4), kun alkoi syömään kovan opettelun jälkeen paremmin.

En mielellään nuku päivisin ellei ole pakko, koska jos nukun, niin yöllä on turhaa nukkua. Viime yönä tulpat olivat kova sana. Niiden läpi kuuli kyllä, mutta ne auttoivat lopulta nukahtamaan. Ilman niitä olisi ollut helvettiä ja unen ajattelu aivan turhaa. Olen monen mielestä varmasti kylmä nainen ja äiti, mutta oma hyvinvointi menee tässä tilanteessa kitinän edelle. 

Syöttöjen välejä olen myös pidentänyt, vaikka ei saisi vielä, mutta sekin on pidentänyt yöunia ja olen saanut hoidettua asioita siinä sivussa.

Vierailija
49/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä oletkin varsinainen arjen sankari ja varmasti paras kaikessa mitä teet.👍🏼

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä