Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan kitinä öisin

Vierailija
28.12.2013 |

Olen kahden viikon ikäisen poikavauvan väsynyt äiti. Kotiuduttiin jouluksi. Olen miettinyt viimeiset 3 yötä, että mikä auttaisi pienokaisen kitinään ja ääntelyihin. Hän syö 3 tunnin välein painonsa ja verensokereidensa takia. Sokeiden on pysyttävä tasaisena, joten siksi syö usein. Syynä mun diabetes, mutta se muuttuu ajan myötä, kun ne ei ala enää laskemaan. Päivät hän on rauhallinen ja nukkuu ellei innostu seurustelemaan.

Yössä syöttöjä on 2 ja yleensä 2-3 aikaan ja 5-6 aikaan. Hän syö hyvin ja ruoka maistuu, mutta kun syöttö loppuu ja hän on uninen sen seurauksena, alkaa hetkeä myöhemmin kitinä ja lyhytkestoinen hikka, joka kestää aamuun asti. Olen epäillyt vatsavaivoiksi. Tätä ongelmaa ei ollut sairaalassa lainkaan, vaan hän nukkui yönsä hyvin. Kotiin tullessa kaikki muuttui ja nyt alkanut ottamaan niin paljon voimille, koska asun lapsen isästä erillään. Mies ei ymmärrä, vaan pitää ääntelyitä normaalina vauvaääntelyinä. Olen vain niin väsynyt, että alkanut miettimään korvatulppia tai vauvan muuttoa olohuoneeseen nukkumaan sängyn kanssa(asun kaksiossa), jotta ei tarttisi kuunnella ylimääräistä ääntä. Nälkäitkun ja vaipanvaihtoitkun ymmärtäisin ja siihen puuttuisin, mutta kitinä koko yön ottaa voimille.

Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette selvinneet tilanteesta? Oletteko tehneet mitä?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äänteleekö vauva unissaan vai onko yön hereillä? Onko päivällä sama kitinä?

Vierailija
2/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hikka häiritsee untasi?

Jos lapsi silti nukkuu (tai ainakin viihtyy hereellä vuoteessaan) niin nuku sinäkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvatulpat.

Ja jos isä kuvioissa, vahtivuorot vaihtoon.

Vaikka imetätkin, se ei siitä häiriinny jos kerran tai pari yöllä pullosta evästä saa. Lypsä illalla evästä pulloon ja anna isän hoitaa joku syöttökerta tai vaikka välillä koko yö, niin että itse saat unta!

T. Toinen väsynyt (voitonpuolella oleva) kahden lapsen äiti

Vierailija
4/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä vauva toiseen huoneeseen nukkumaan, niin et herää joka inahdukseen. Heräät varmasti nälkäitkuun, muttet häiriinny jokaisesta inahduksesta ja kitinästä. Kaikkeen pikkukitinään ei edes kannata reagoida, vauva oppii nukahtamaan paremmin itsekseen, jos ei heti sännätä paikalle. Mä en ole koskaan pystynyt nukkumaan vauvan kanssa samassa huoneessa, on ollut pakko laittaa vauva viereiseen huoneeseen. 

Tosin tuo sun heräilysi/valvomisesi voi johtua hormoneistakin, et saa ehkä nukuttua, vaikka vauva olisi aivan hiljaakin. 

Vierailija
5/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vauvan pääpuoli ylöspäin, josko helpoittaisi vointia.

Vierailija
6/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyhtäytä vauva kunnolla. Hyvinhän tuo nukkuu noin pieneksi.

Vierailija
7/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kakkonen siirrettiin toiseen huoneeseen nukkumaan alle kuukauden iässä, kun kumpikaan vanhemmista ei saanut nukuttua, koska vauva nukkui niin "äänekkäästi". :)

Eka nukkui meidän välissä 2 vuotta eikä hänestä ollut mitään häiriötä koskaan normi syömisiä lukuunottamatta.

Vierailija
8/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa silent refluksilta. Kokeile kohottaa vauvan sängyn päätypuoli.

Vierailija
9/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalle: vauva on hereillä, kun se inahtelee ja ääntelee.Silmät ovat auki ja pää liikkuu.Hikka ei haittaa, koska pyrin silloin pitämään häntä olalla, mutta hän aloittaa ääntelyn helposti, kun on syönyt. 

Olen erittäin uniherkkä muutenkin äänien suhteen, joten vaikka vauva ei inahtelisi, niin menee aikansa, että nukahdan. Helpottaisi oloa, jos vauva ei ääntelisi kuin oikeasti olisi aihetta.

Vauvalla on hankaluuksia toisinaan röyhtäistä, mutta välillä hän onnistuu siinä.

Olen pyrkinyt olla välittämättä kitinöistä, mutta joskus ne ovat yltyneet myös huudoiksi. Jos kyse on vatsavaivoista, joita nyt olen epäillyt, niin mikä auttaisi niihin? Onko jotakin tippoja tai muita rohtoja?

Vierailija
10/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vauvasi on 2 vk ikäinen ja sä oot nyt jo ihan loppu univelasta? Voi marmatus sit.. Sitäpaitsi noin pieneksi, vauvasi nukkuu itseasiassa melko hyvän pituisia pätkiä ! Ja jos hän nukkuu päivällä kunnolla, kuten sanoit, mikset itsekin nuku samaan aikaan?

Entä jos koittaisit ajatella niin, että NYT on sinun aikasi joustaa ja jaksaa, koska vauva vasta opettelee ylipäätään elämään ulkomaailmassa ! Kun hän kasvaa, on hänen vuoronsa joustaa ja antaa tilaa sinun tarpeillesi.

Mut herranenaika, se on vasta kaksi viikkoa - ota nyt itteäs niskasta kiinni ja skarppaa vähän, lopeta tollanen valitus. Kyllä sitä nyt aikuinen ihminen jaksaa vuodenkin vielä helposti pätkäunilla. Mä ainakin olen jaksanut.

Vierailija
11/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vauva on erilainen nukkuja, mutta meille paras tapa oli perhepeti. Ei se kaikille sovi, itse en osannut esikoinen kainalossa nukkua, mutta toisen kanssa opin nukkumaan parissa viikossa. Oli kätevää antaa heti rintaa kun vauva heräsi ja nukahdin itse nopeasti uudelleen, vauva edelleen tissillä. Aloin nostaa vauvan omaan pinnikseensä viereemme kun hän oli n puolivuotias. Aloin myös käyttää silikonikorvatulppia, etten heräisi pieniin yninöihin.

Vierailija
12/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vauva. Vieläpä melkoisen helppohoitoinen kuvauksestasi päätellen.

Jotkut lapset itkevät tuntitolkulla yökaudet.

ja sinä valitat vauvan ääntelyistä...

Oliko teillä mitään käsitystä vauvaperheen elämästä ennen vanhemmuutta?

Vierailija
13/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota suosiolla korvatulpat käyttöön. Heräät isompaan meteliin, muttet joka inahdukseen ja olette kuitenkin lähekkäin mikä lisää turvallisuudentunnetta ja helpottaa syöttöjä toiseen huoneeseen siirtoon verrattuna.

Vierailija
14/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tollanen nukkuessa ääntely ennakoi koliikin alkua. Että ehkä kohta teilläkin kanniskellaan vauvaa monta tuntia illassa?

Lapsesi nukkuu hyvin. Jos et saa tarpeeksi unta yöllä, nuku päivällä lapsen kanssa.

Vierailija
15/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tuota... Oli tosi rumasti vastattu tuossa edellä, mutta pakko yhtyä siinä mielessä kritiikkiin, että en oikein tajua, mikä aloittajan ongelma varsinaisesti on? On aivan normaalia, että tuon ikäinen (ja vielä paljon vanhempikin) vauva syö kolmen tunnin välein. Tuota se nyt vain on ja tulee olemaan todennäköisesti seuraavat kuukaudet! Ja yöheräilyjä tulee olemaan luultavasti vielä pidempään. Joten vauvan toimintaan/käyttäyttmiseen tuskin pystyt vaikuttamaan, omaasi sen sijaan sitäkin enemmän. 

Mitä mahtaa tarkoittaa "lyhytkestoinen hikka, joka jatkuu aamuun asti"? Joka tapauksessa hikka ei välttämättä liity mihinkään "vatsavaivoihin", vaan voi johtua yksinkertaisesti esim. väärästä asennosta tai siitä, ettei pieni vielä osaa syödä oikeaa määrää kerrallaan. Toinen on vasta kaksi viikkoa vanha! Pystyssä syöttämistä kannattaa ainakin kokeilla. Ja kunnon röyhtäytykset tietysti päälle.

kuten edellä joku vinkkasi, isä mukaan hoitamiseen. Tämänkin osalta aloitus on epäselvä. Aloittaja asuu erillään lapsen isästä, mutta siis osallistuuko isä kuitenkin  vauvan elämään/hoitoon? Jos ei, niin sitten suosittelen aloittajaa nopeasti kokoamaan ympärilleen tukiverkoston mummoista, kavereista tmv. Tai jos sellaisia ei ole, niin ottamaan asian esille neuvolassa. Hoitoapua kyllä saa kunnalta/kaupungilta, jos sitä uskaltaa ja osaa pyytää! Tsemppiä aloittajalle.

Vierailija
16/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet poikki kahden viikon jälkeen. Mä olen aivan rikkipoikki puolivuotiaan kanssa, joka heräilee noin kymmenen kertaa öisin ja kitisee pitkin päivää. Vauvani on lisäksi niin iso että selkäni on ihan hajalla jatkuvasta kanniskelusta. Ei olë helppoa tää elämä, mutta sulla on vauvaelämä on vasta alussa.

Vierailija
17/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva teki tuota samaa tuossa iässä,jatkui nin pari kuukautta,jonka jälkeen kuukaus taukoa ja nyt taas uudestaan....aika väsynythän tässä on,mutta sellasia ne vauvat ovat!(:Meil autto joskus kapalointi,viereen ottaminen,tutti..niitstä kannattaa lähteä liikkeelle,tsempit!

Vierailija
18/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikka kuuluu asiaan, vahvistaa vauvan lihaksia, meillä on muuten täydellinen lapsi, reipas, iloinen, syö hyvin, MUTTA 1v8kk ja vielä ei ole nukkunut kuin pari kertaa vahingossa yön ilman kitinöitä, heräilee ja aina pystyyn huutamaan??

Aamulla n:klo5-6 viimeistään hereillä lopullisesti.

Vierailija
19/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikka kuuluu asiaan, vahvistaa vauvan lihaksia, meillä on muuten täydellinen lapsi, reipas, iloinen, syö hyvin, MUTTA 1v8kk ja vielä ei ole nukkunut kuin pari kertaa vahingossa yön ilman kitinöitä, heräilee ja aina pystyyn huutamaan??

Aamulla n:klo5-6 viimeistään hereillä lopullisesti.

Vierailija
20/49 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva nukahtaa yöunille kahdentoista aikoihin.. eilen taas koitin nukuttaa aikaisemmin, ja olin tyytyväinen kun hän nukkuin sikeästi jo ysiltä, ja nukkui vielä kymmeneltä.. Mutta sitten heräsi "päikkäreiltä" ja nukahti uudelleen vasta kahden jälkeen. Esikoinen heräsi kuitenkin aamulla jo kahdeksalta. Ja siinä välissä vauva oli herättänyt pari kertaa, ja esikoinenkin oli herättänyt. 

Sanoisin että olen kolmessa vuodessa nukkunut ehkä 10 yötä illasta aamuun heräämättä, mutta kaikkeen tottuu =D 

Olin varmasti myös ihan poikki kuin esikoinen oli pariviikkoinen, kun ei vielä tiennyt että siitä se vaan pahenee =D