Joulu tulossa ja taas menee kaikki rahat sisarusten lasten joululahjoihin
Minulla on 2 sisarusta ja heillä yhteensä 7 lasta ikähaarukassa 6-15. Olen itse lapseton, asun yksin ja olen pienituloinen. Silti nyt jo alkaa stressi kun pitää alkaa miettimään miten saan kaikille 7 lapselle lahjat hankittua. 2 niistä ovat vielä minun kummilapsia. Äitinikin aina muistuttaa, että muistathan ostaa kaikille samanarvoiset lahjat ettei tule tappelua ja jotenkin lahjojen arvoksi on vakiintunut 20-30€.
7*30€ = 210€ ja se on mulle iso raha. Se tarkoittaa usein sitä, että esim. veronpalautukset budjetoin suoraan sisarusten lasten joululahjoihin. Kahdella on vielä synttärit joulukuussa, joten 2*20€ menee vielä niihinkin lahjoihin.
Miten voisin hienovaraisesti irtautua tästä lahjarumbasta? En halua pahoittaa kenenkään mieltä.
Kommentit (58)
En osta lahjoja vaan tuon leivonnaisia. Tätä teen lapsille ja aikuisille. Teen esim itse suklaata, pullaa, kelejä ja askartelen kauniita paperilaatikoita niille. Nykyään saan jokaiselta toiveena sen oman lemppari herkun lahjaideaksi.
Lautapeli on tosi hyvä idea, jos koet, että haluat jotain ostaa. Nykylapset saavat niin paljon lahjoja, että eivät osaa kohta enää arvostaa mitään.
Voisin myös sanoa sisaruksilleni, että tänä vuonna rahat ovat sen verran tiukoilla, ettei sinun ole mahdollista ostaa lahjoja. Jos tuosta loukkaantuvat, anna loukkaantua. Jos sukulaissuhteet perustuvat lahjojen saamiselle, eivät ole minkään arvoisia ylläpidettäviksi.
Jos nuorinkin lapsista on 6-vuotias, heidän pitäisi ymmärtää jo, että lahjat voivat olla keskenään eri arvoisia (rahassa mitattuna) ja että lahjojen määräkään ei välttämättä mene tasan. Kummilapsille voi oikeasti laittaa sen hintavamman lahjan kuin muille, jos muitakin lapsia haluaa lahjoa. Tai sitten kerrot sisaruksillesi, että mielestäsi olisi järkevintä, että kummit lahjovat vain kummilapsensa.
Vai tuleeko muiden lasten kummeilta myös saman arvoiset lahjat jokaiselle sisarukselle? En usko. Noin monta lasta ja vain kolme sisarusta (siis vanhemmat + lapseton sisko + mahdolliset toisen vanhemman sisarukset), niin oletettavasti osa kummeista ei ole sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ostanut lahjoja sisarusten lapsille, ei ole käynyt mielessäkään. Typerä äiti kun painostaa pienituloista tuohon. Yksinasuvalle vaikeaa muutenkin saada rahat riittämään.
Ei normaalituloinen vain tajua, että jollekin kympilläkin on merkitystä. Siksi kannattaa ottaa asia puheeksi. Tosin ei välttämättä silti ymmärrä vaan pitää toista vain pihinä.
Tuo oli tosi hyvä idea, että vie lapset joskus retkelle.
Mielestäni voisit aivan hyvin ilmoittaa, että vastedes täti ei osta joululahjoja.
Itse olen vielä opiskelija, joten rahaa ei ole siskoni 3 lapsen lahjoihin. Siskoni on rikkaan miehen kanssa naimisissa, ja lapsilla on kaikkea yllin kyllin, joten ollaan sovittu, että lahjojen sijaan vietän aikaa/hoidan lapsia. Esimerkiksi vien lapset leffaan, retkelle tai Linnanmäelle, siskoni on antanut rahat huvituksiin. Tai vaihtoehtoisesti menen hoitamaan lapsia, jotta siskoni voi miehensä kanssa viettää parisuhdeaikaa hotelliyön merkeissä.
Minusta lahjana voisi siis hyvin olla vaikka yhteinen lautapeli+"lahjakortti" lastenvahtina olemisesta vaikka yhden illan ajan.
Samaa miettinyt. On sen verran lapsia sisaruksen perheessä, että vuosittaiset synttäri- ja joululahjat maksavat, kun itse on kuntoutustuella. Ajattelin neuvotella asiat sisaruksen kanssa ja sanoutua irti tästä lahjarallista. Synttäreille haluan viedä lahjat, mutta joulu kaataa budjetin. Omat sairauskulut ovat nyt nousseet ja rahaa ei vaan ole yhtään ylimääräistä.
mun veljen vaimo suuttui tulisesti kun sanoin että en osta enää rippikoulun käyneille teineille lahjoja - rippilahja oli viimeinen. olen kuulemma itsekäs ja hänen sisaruksensa kyllä vielä muistavat teinejä.
Puolita tuo vakiintunut summa ja laita kaikille erilaiset lahjakortit, joilla ladata musiikkia, pelejä, käydä kavereiden kanssa syömässä tai ostaa jotakin pientä. Kyllä tuo pieninkin on jo sen ikäinen, että voi olla polleata tehdä ikioma ostos omalla kortilla.
Jos et ole ainoa aikuinen näiden lasten elämässä, et osta yhdellekään mitään. Piste. Äitisi kanssa tästä asiasta ei tarvitse edes keskustella, sisaruksille voit sanoa, että tilanne on tästä eteenpäin tämä. Että haluaisit muistaa jokaista tasavertaisesti, mutta se tarkoittaa seitsemää lahjaa ja budjetti ei riitä. Luulenpa, että hekin helpottuvat, kun tavaramäärä on jouluna aiempaa pienempi.
On kivaa antaa lahjoja. Sisarusteni perheille annan koko perheen yhteisen kassin, jossa on herkkuja, kahvia, glögiä ja ehkä jotain saunatarvikkeita tms. Yksi sellainen kassi ei tule kalliiksi. En häpeile yhtään laittaa kassiin esim. Lidlin hyvää French Blend -kahvia, joka maksaa 2 e/pieni pussi.
Ap sinun täytyy kertoa, että olet pienituloinen, et voi ostaa lahjoja vaikka haluaisit. Eivätkö he tiedä että sinulla ei ole varaa. Kerrot ystävällisesti että mielelläsi ostaisit lahjat mutta pienituloisena sinulla ei ole varaa. Kerro ihan vaikka millaiset rahat sinulla on käytössä. Miten saatko itse joululahjoja. Älä missään nimessä laita pieniä veronpalautuksia joululahjoihin. Täytyy ymmärtää että et voi pienituloisena ostella. Ja 20-30 e: n lahjat ovat liian kalliita muutenkin. Kerro heille ystävällisesti että Mielelläsi ostaisit, mutta sinulla ei ole varaa.
Meidän 4 vuotias sai kummeilta viime vuonna suklaakalenterin joululahjaksi. Ja oli iloinen joka aamu kun sai kahdesta kalenterista ottaa. Ja ihme kyllä, isommat sisarukset eivät olleet yhtään kateellisia. Aivan sopiva lahja oli.
Ihmiset vievät toisilleen näitä ruokaa sisältäviä lahjakoreja. Vie kumpaankin perheeseen lapsille yhteinen joulukarkkikori.
Miksi ihmeessä lapseton täti ostaa lahjoja. Antavatko kaikki lapset vastavuoroisesti jotain kivaa tädille. Epäilen.
Minun veljeni ei ole koskaan ostanut mitään lapsilleni. Olisi hassu ajatuskin. Jos vietämme yhteistä joulua hän osallistuu ruokahankintoihin tuomalla esim. kalat tai viinit.
Voisitko Ap aineellisen lahjan sijaan antaa vaikka aikaasi, tyyliin "lahjakortti yhteiselle uimahallireissulle" tai vaikka ihan vain leikkipuistoon? Sisaruksesi saattaisivat arvostaa paljon enemmän tutun aikuisen seuraa ja aikaa lapselle kuin mitään tavaraa. Oletko panostanut tuohon puoleen?