Joulu tulossa ja taas menee kaikki rahat sisarusten lasten joululahjoihin
Minulla on 2 sisarusta ja heillä yhteensä 7 lasta ikähaarukassa 6-15. Olen itse lapseton, asun yksin ja olen pienituloinen. Silti nyt jo alkaa stressi kun pitää alkaa miettimään miten saan kaikille 7 lapselle lahjat hankittua. 2 niistä ovat vielä minun kummilapsia. Äitinikin aina muistuttaa, että muistathan ostaa kaikille samanarvoiset lahjat ettei tule tappelua ja jotenkin lahjojen arvoksi on vakiintunut 20-30€.
7*30€ = 210€ ja se on mulle iso raha. Se tarkoittaa usein sitä, että esim. veronpalautukset budjetoin suoraan sisarusten lasten joululahjoihin. Kahdella on vielä synttärit joulukuussa, joten 2*20€ menee vielä niihinkin lahjoihin.
Miten voisin hienovaraisesti irtautua tästä lahjarumbasta? En halua pahoittaa kenenkään mieltä.
Kommentit (58)
Kaikille vain jouluinen suklaarasia? Ite ainakin ahmattilapsena tykkäsin saada lahjaksi suklaata, nyt aikuisena en niinkään..
Saatko sinä sisarruksiltasi mitään vastalahjaksi? Äidillesi sanot, että korona iski, nyt ei ole varaa ostaa lahjoja. Hän voi hoitaa lasten lahjahankinnat puolestaan/puolestasi. Ostat synttärilahjatoive ja kummilapsille lahjat. Muille voit halutessasi laittaa suklaalevyn.
Ei tarvitse ostaa sisarusten lapsille mitään. Kummilapsille ehkä, mutta ei muille. Meilläkin on sisarusten lapsia + omia lapsia niin paljon yhteensä, että ei oikeasti olisi varaa jokaiselle jotain ostaa, vaan ostamme vain omille lapsillemme :)
Jos on lapseton niin ei tarvitse ostaa kenellekään.
Tee kuten lapseton käly, osta vain kummilapselle, joka on maks. 15 v.
Ei tuossa ole mitään järkeä, että viimeiset rahat menevät sukulaislasten joululahjoihin.
Kummilapsille lahjat, muille muksuille tyyliin karkkipussi ja kortti.
Näin meillä aikoinaan kummit tekivät.
No voi yhden kerran!
Älä osta! Se on niin yksinkertaista.
Edes niille kummilapsille.
Itse olen aina ostanut sen hetkisen rahatilanteen mukaisia lahjoja. Joskus on ollut yhteinen kahden istuttava liukuri, joskus paremmassa tilanteessa omat arvokkaammat lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta lahjat kummilapsille, muille ei tarvitse ostaa. Jos joku kyselee lahjojen perään, voit ihan suoraan sanoa, että nyt on rahasta tiukkaa enkä aio ostaa joululahjoja kaikille. Lapset saavat lahjoja varmasti riittävästi vanhemmiltaan. Sinun lahjoista on tullut jonkinlainen automaatio ja toisaalta sisaruksesi voivat ajatella, että haluat mielellään ostaa lahjoja heidän lapsilleen kun sinulla ei omia ole. Nyt on aika katkaista tämä kierre ja toimia omaksi parhaaksesi. Kenenkään kupattavana ei tarvitse olla.
Ei onnistu. Lapset ovat siinä iässä, että vertailevat lahjoja ja varmasti tulisi jollekin paha mieli, jos tädiltä tulisi lahja vain yhdelle heistä ja muut jäisivät ilman.
Lautapelejä olen ostanut muutamana vuotena, mutta äkkiä nekin on ostettu läpi ja niitä tuskin kukaan pelaa kuitenkaan?
Tietystysti onnistuu. Olet lapanen, jos et saa sanottua että jatkossa ostat lahjat vain kummilapsille. Jokainen lapsi saakoon lahjansa omalta kummiltaan ja näin jokainen lapsi saa yhtä paljon lahjoja.
Jos mä alkaisin ostamaan lahjoja kaikille sisarusten lapsille niin oma elintaso alkaisi kärsimään ja siihen en suostu. Ostan lahjat vain kummilapsilleni, ja niitäkin on jo 7 kpl. Piste.
Lahja on LAHJA, ei mikään kausimaksu!
Eikä sitä tarvitse julistaa, että nyt en osta lahjaa.
Joulukorttikin on keksitty, ja puhelin että voit soittaa ja toivottaa hyvää joulua.
Mites ne muksut tapaa ilahduttaa sua jouluna?
- Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta lahjat kummilapsille, muille ei tarvitse ostaa. Jos joku kyselee lahjojen perään, voit ihan suoraan sanoa, että nyt on rahasta tiukkaa enkä aio ostaa joululahjoja kaikille. Lapset saavat lahjoja varmasti riittävästi vanhemmiltaan. Sinun lahjoista on tullut jonkinlainen automaatio ja toisaalta sisaruksesi voivat ajatella, että haluat mielellään ostaa lahjoja heidän lapsilleen kun sinulla ei omia ole. Nyt on aika katkaista tämä kierre ja toimia omaksi parhaaksesi. Kenenkään kupattavana ei tarvitse olla.
Ei onnistu. Lapset ovat siinä iässä, että vertailevat lahjoja ja varmasti tulisi jollekin paha mieli, jos tädiltä tulisi lahja vain yhdelle heistä ja muut jäisivät ilman.
Lautapelejä olen ostanut muutamana vuotena, mutta äkkiä nekin on ostettu läpi ja niitä tuskin kukaan pelaa kuitenkaan?
Näin !!
Tuli tämäkin suherrus jälleen osoitettua tyhjänpäiväiseksi provoksi.
Ap esiintyy aasina. Valittaa ja torppaa kaiken avun.
Osta sisaruksillesi lahjaksi paketti kortsuja, niin ymmärtävät yskän. Tai kympilläkin saa ihan kivan lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin !!
OK AP, alat sitten säästämään ja eikun lahjan ostoon. Makaroni ja jauheliha halpaa, niitä syöt muutaman kuukauden. Kyllä ne pilttien ilmeet sitten palkitsee jouluaattona kun avaatvat lahjoja.
Jos lapset samanikäisiä samassa perheessä, niin yhteinen lahjankin kiva. Itse ostin yhtenä jouluna sisarukseni lapsille yhteisen Kimble-pelin (ikäeroa heillä 2,5 vuotta). Muuten olen monesti ostanut jonkun lelun, hintarajana n. 20e per lapsi (esim. pieni legopaketti).
Tänä jouluna ostan heille vain n. 10e maksavat puuhakirjat, sillä leluja heillä on jo niin paljon ja saavat omalta perheeltään varmaan sen lähemmäs 50 lahjaa, niin vähempikin saa riittää.
Ja toisaalta nykyään itsellänikin yksi lapsi eikä ole sieltä suunnalta tullut mitään sen arvokkaampaa lahjaa eikä synttäreitä muistettu lainkaan, joten loppuu tämä lahjominen ny minunkin puoleltani sitten sinne päin (kestänyt 10 vuotta).
Sinunkin kannattaa harkita n. 10 euron lahjoja/ per lapsi tai sitten yhteistä lahjaa useammalle lapselle. 30e lahja on sukulaiselta aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin !!
Olen kiitollinen vinkeistä, mutta arvelen, että vain kummilapselle lahjan ostaminen saisi muut lapset mustasukkaisiksi. Ovat aika herkässä iässä sen suhteen, että jos 9-vuotias isoveli saa lahjan niin miksi minä 7-vuotias pikkuveli en saa? Tai mistäs minä tiedän kun omia lapsia ei ole, mutta tällainen kuvitelma minulla on.
Siis toisaalta ilahdutan sisarusten lapsia mielelläni, mutta kun kaikille pitää ostaa syntymäpäivälahjat ja joululahjat kerran vuodessa (plus kohta alkaa rippikoulut sun muut) niin pienituloiselle se on iso menoerä.
Kerro kuinka aiot arvostaa heitä jouluhjaksi enemmän kuukauden verran. Aineeton lahja on paras lahja. Kerro myös että laitat lahjarahat tänä vuonna BLM Finlandin toimintaan täysimääräisenä.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaat ostamasta heille lahjoja, piste. Lapset eivät siihen kuole. Lapset saavat tänä päivänä keskimäärin niin paljon kaikkea, että ei tarvitse olla huolissaan.
Tämä. Ollaan pienituloinen perhe. Silti ollaan lapsille aina voitu kustantaa heidän toivomansa lahja synttäreillä. Kaverisynttäreillä tulee sitten legoja, erilaisia leluhahmoja, pelejä, pehmoleluja tms. Ei kyllä lapsilta puutu mitään ja on kaikki ajanmukaiset trendilelut. Vähemmälläkin pärjäisivät. En tiedä riittääkö rahat sitten enää kun ovat teinejä ja oletettavasti lahjatoivomukset muuttuvat hinnakaammiksi, mutta sitten opetellaan kohtuutta. Lapset tietävät jo nyt, että kaikkea mitä toivoo ei välttämättä saa. Enemmän itse arvostan esim tilille laitettua rahaa tai vaikka leffalippua. Huvitukset ovat kalliita.
Ja kirjoitin tämän koska tällaista on pienituloisessa perheessä. Oletan, että suurituloisten tai ns. lääkäriperheiden lapset saavat vielä enemmän.
Mulla oli sama ongelma, kunnes tajusin, että on ihan hullua, että joudun käyttämään niin paljon rahaa sisarusten lapsien lahjoihin, että olen itse vaikeuksissa aina joulun jälkeen. Viime vuonna ilmoitin, että en osta kenellekkään joululahjoja. Kukaan ei kuollut ja lapset saivat niin paljon lahjoja omilta vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan, että sillä ei ollut todellakaan mitään väliä, että minä en sen romuläjän jatkoksi ollut mitään hankkinut.
En aio hankkia yhtään lahjaa tänäkään vuonna. Joulua kohtaan tuntemani inho myös väheni radikaalisti kun tämä yksi suuri stressin aihe poistui. Ei se materia voi olla joulun tärkein asia.
Me olemme sisarusteni kesken sopineet, ettei lahjoja osteta. Onhan tuo jo maalaisjärjellä typerää, että sinun pitäis ostaa vähistä rahoistas 7;lle lapselle lahjat. Jos se on äidilles niin tärkeää, niin on hänen asiansa ostaa, nyt hän käyttää sinua omien tarpeidensa täyttäjänä. Minustakin on hyvä ajatus, että ostat yhteistä. Tai annat lahjakortilla yhteisen retken, leffaillan tms kanssas heille. Mikä sulle itelles sopii