Turvaistuin/kaukalo autottomalle?
Tyhmä kysymys, mutta nämä turvaistuimet/kaukalot ovat aika vieras maailma... Meillä ei ole autoa, mutta satunnaisesti turvaistuinta/kaukaloa vauvalle kuitenkin tarvitaan: On kimppakyydit, laina-autot ja pitkän matkan bussit kuitenkin. Onko kaikissa (hyvissä?) istuimissa joku erillinen telakka vai kuinka se istuimen kiinnitys menee, jos auto vaihtuu aina välissä? Mikä merkki olisi tälläiseen käyttöön kätevin?Helpoinhan olisi, jos istuimet saisi ihan sellaisenaan kiinni, ettei tarvitsisi erillistä osaa kanniskella mukana, mutta onko sellaisia?
Paras olisi, jos saman istuimen saisi kiinnitettyä myös rattaisiin, jolloin sitä voisi käyttää matkarattaina (vakkarimalliksi sellaista turvakaukalon näköistä vaunusysteemiä ei haluta, mutta reissussa se voisi olla kätevä, niin olisi vähemmän mukana kannettavaa)...
Kommentit (13)
Mä olen miettinyt ihan samaa! Täälläkin kaivataan vinkkejä :)
Paljonko teillä on tarvetta oikeasti kaukalolle ja turvaistuimelle? Jos ei ihan hirveästi, miettisin pärjäisittekö vuokraamalla. Jos teillä on jo valmiina selviinä se reitti, mitä pitkin kuljette paljon, soittakaa firmaan ja kysykää, onko heillä jo olemassa turvaistuimia, jonka kuski varaa mukaan reitille kun vain ilmoitatte ajoissa (pari päivää ennen matkaa). Jos menette junalla jonnekin, jossa vasta perillä tarvitaan istuinta, sen voi vuokrata monilla paikkakunnilla MLL:ltä.
Mutta jos autonvaihtoja tms. on matkan aikana useampia, niin tietenkin oma on hyvä olla mukana. Kaukalon, jossa on telakka, voi laittaa autoon kiinni myös vöillä kuten vanhanmalliset kaukalotkin eli ilman telakkaa, joten se käy kaikkiin autoihin.
Kun siirrytte turvaistuimeen, niin suosittelen palkki-istuinta, joka on näppärä vaan kiinnittää penkkiin. Ei tarvitse konttailla taskulampun kanssa auton jalkatilassa etsimässä rautoja joihin normi-istuimen vyöt pitää kiinnittää siinä vaiheessa kun lapsi matkustaa selkä menosuuntaan.
Meillä autottomilla mutta satunnaisesti autoilevilla on ollut käytössä telakaton malli, jossa istuin kiinnitetään suoraan turvavöillä. Ei ole mikään vaikea juttu, mutta helpompi kuljettaa mukana esim. junaetapeilla. Tosin näitä telakattomia ei taida sitten saada matkarattaisiin kiinnitettyä? (Meillä on ollut pienen vauvan "matkarattaina" kantoliina ja Manduca ja istumaan oppineella käytössä sitten vain yhdet kevyet rattaat yhdistelmien sijasta - kantovälineiden lisäksi siis.)
4 lisää:
Me on hankittu kaukalo käytettynä joltain tutulta. Varmasti kolaroimaton ja max 3-4 vuotta vanha, mutta hinnaltaan vain murto-osa uudesta, mikä sopii paremmin meidän käyttöasteeseemme.
Käy lastentarvikeliikkeessä jututtamassa myyjää. Ensimmäisellä kerralla ei kannata vielä ostaa, vaan pohdi vaihtoehtoja ajan kanssa.
Usein kaukalo ilman telakkaa on edullisempi. Tiettn merkkiset rattaat ja kaukalot sopivat yhteen. Ajatuksesi kannettavan tavaran vähenemisestä on mielestäni hyvä, mutta muistathan, että vauvaa ei saa pitää pitkiä aikoja kaukalossa, jos hän ei osaa istua.
3: Kesäaikaan enemmän, kun kuljemme esim mökille. Talvella satunnaisemmin, ehkä kerran-pari kuukaudessa. Ehkä juuri sen verran, että vuokraaminen tuntuu hankalalta kun pitäisi se istuin kuitenkin aina hakea ja palauttaakin. Aika iso vaiva etenkin kun sitä hakua ja palautusta joutuisi varmasti tekemään myös julkisilla ja jotain se kuitenkin maksaa, niin ehkä helpompi olisi ostaa kuitenkin omat. Vähällä käytöllä olleilla voisi olla paremmin jälleenmyyntiarvoakin.
Esim. Maxi-Cosin Cabriofixin saa autoon kiinni turvavöillä ja siihen saa myös adaptereja, joilla sen saa tiettyihin rattaisiin kiinni. Jos teillä on jo rattaat, tarkista mitkä kaukalomerkit ja -mallit niihin saa kiinni ja valitse niistä sitten se, jonka voi kiinnittää autoon turvavöillä.
Grago mirage rattaat ja grago Logigo S kaukalo ilman telakkaa..
"Ajatuksesi kannettavan tavaran vähenemisestä on mielestäni hyvä, mutta muistathan, että vauvaa ei saa pitää pitkiä aikoja kaukalossa, jos hän ei osaa istua."
Juu, tämä on hyvä huomio, kiitos :) Vauva ei siis ole vielä edes syntynyt, siksi olen ihan uuno ja vasta kartoitan vaihtoehtoja. Mutta hyvin satunnaisia käyttökertoja tuolle siis tulisi, eikä nyt tuntitolkulla sentään kerralla. Lähinnä just reissussa varalla, jossei kokoaikaa jaksa kantaakaan/vauvakaan välttämättä viihdy kantoliinassa. Mutta eikös tuollaisia myydä ihan varsinaiseen vaunukäyttöönkin? Miksi jos ne ovat haitallisia? Tai ainakin tuntuu että kaupungilla moisia hökötyksiä näkyy aina välillä.Tai sit ne ovat kaikilla muillakin matkarattaina, mutta epäilen vähän...
Täytyy juu kierrellä liikkeitä, ehkä voi olla joku muukin ratkaisu meidän tarpeisiin.
Ja ei vielä ole mitään rattaita, tarkoitus on miettiä nyt jokin toimiva kokonaisuus ennenkuin hankkii yhtään mitään :) Ettei sit harmita, että joku muu olisikin ollut toimivampi.
-Ap
Tietty se on kätevä jossa sais kaukalon vaunuihin mutta nämä ovat myös kalliimpia vaihtoehtoja. Itse ostettiin kaukalo Jyskistä, tosin ei Suomesta, maksoi n 20 e ja kun vauva siirtyi istuimeen, myin kaukaln 5 e huutiksessa, joka oli täynnä kaukaloita.
Kuinka paljon autosta on matkaa perille, jotta pitää vaunuihin kaukalo kiinnittää ?
Mun kaukalon osti isoäiti, jonka lapsi tuli lapsenlapsen kanssa Suomeen ekaa kertaa käymään ja mummolla täällä oli auto. Tytär ottikin kaukalon mukaan, lentokoneessa oli parempi kuin sylissä ja seuraavalla mummolakäynnillä ei olisi siihen mahtunutkaan, siis vauva.
Myyjät osaa myydä kalliimman ja testivoittajan. Luin siitä urposta äidistä, joka perusti nuorena yrityksen ja alle vuodessa meni firma konkkaan ja mimmi puolustelee itseään blogissaan. Hän elää, omien mokien takia, köyhyysrajan alapuolella ja silti myyjä sai myytyä näille markkinoiden kalliimman kaukalon. Vinkki ! Kaukalo joka ei ole turvallinen ei saa myyntilupaa Suomessa.
No matka autosta sisälle ei useimmiten liene ongelma, bussillakin kulkiessa ei taida missään paljoa yli kilometriä olla. Enemmän mietin kun esim kauempana asuvien isovanhempien luo matkaa, niin jos perillä haluaa käydä ulkona/kaupungilla niin ainoa vaihtoehto ei olisi sitten kantaa vauvaa kokoajan.
Toki jos ei löydy hyvää ratkaisua niin sitten on vain oltava reissussakin isommat rattaat mukana ja siinä roudausvaiheessa nostaa vauva kantoliinaan/reppuun ja hoitaa tavaroiden siirto (turvaistuin, matkatavarat) vaunuja hyväksikäyttäen. Aloin vain miettimään, voisiko se olla toimiva ratkaisu hyödyntää turvaistuinta myös matkarattaiden istuimena, mutta tietenkään en halua liiaksi vauvan selkää rasittaa tms.
-AP
Alle puolivuotiasta, joka ei vielä osaa istua, ei saa pitää turvakaukalossa pitkiä aikoja kerrallaan. Sen vuoksi mielestäni on hassua, että ihmiset lähtevät esim. koko päiväksi Särkänniemeen ja kuljettavat vauvaa koko päivän matkarattaisiin kiinnitetyssä turvakaukalossa. Lapsen selkä rasittuu ja hänellä on melko varmasti epämukava olo. Istuin on usein myös aika kuuma. Samat matkarattaat kun (merkistä riippuen) saa lähes aina makuuasentoon ja siten niissä voi ihan hyvin kuljettaa myös pientä vauvaa, vaikka rattaissa usein kieltomerkintä alle kuusikuisen kuljettamisesta onkin.
Turvakaukalo ja lapsi painavat usein niin paljon, että itse en kanna tätä yhdistelmää mielellään kovinkaan montaa sataa metriä. Sen ergonominen kantaminen on nimittäin mahdotonta. Sinuna ostaisin matkarattaat, jotka menevät makuuasentoon ja joihin saa kiinni turvakaukalon. Pidemmillä siirtymillä esim. juna-asemalle tms. joilla kaukalo on oltava mukana saat kaukalon kulkemaan kätevästi ja lapsi ei siitä liiemmin rasitu. Samalla reissulla jos lähdet vaikkapa mummolasta ostoksille mummon auton kyydissä, niin jätä kaukalo autoon ja laita lapsi pelkkiin rattaisiin. Tässä ongelmallisinta lienee se, että suurin osa matkarattaista kulkee tosi surkeasti Suomen talvessa, mutta tilapäisessä käytössä se ei ole ongelma, Tukevampien yhdistelmärattaiden rungon ja turvakaukalon yhdistelmän kanssa et varmaan pidempää mummolareissua pysty tekemään, sillä haluat varmaan liikkua myös jalan ja nukuttaa lastasi vaununkopassa.
Osta käytetty turvakaukalo ja matkarattaat. Tilapäisessä käytössä minusta fiksuin ratkaisu.
t. 6