70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!
70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle
Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tädin huushollista 1970-80 lukujen taitteesta sellaiset mielestäni ärsyttävät seinäjulisteet joissa seisoi paljasperseinen tyttö ja poika lierihatut päässä.
Olikohan nämä sitä Rakkautta on-sarjaa? Siinä oli aina nuo hahmot ja joku mietelause. Äidilläni oli tuon sarjan avainrengas.
Olisiko ollut niitä Sarah Kay- nimisen taiteilijan piirroksia.
Sarah Kayn kuvissa tytöllä on röyhelövaatteet ja valtavia hattuja. Paljasperseiset on tosiaan Rakkautta on -hahmoja.
Matkamuisto krääsä, paikkakuntaviirit, viuhkat,
Flamenko- ja posliiniaiheiset nuket, virkatut pannulaput, virkatut pikkuliinat kirjahyllýtasoilla,
muovikukat saviruukussa,
Muistatteko sen autoissa keinuvan koristeen, kojelaudalla tai hattuhyllyllä, lehmä tai koira jonka pää "lotisi" kuopissa heiluen tyhjän panttina. Muuten jäykkä koriste. Ne kai kuuluivat tiettyjen autojen varusteluun jo tehtaalta lähtiessä. Saattoi muuten olla 70-lukua vanhempaakin perua.
Seinälle kiinnitetty hirvensarvet ja niissä roikkuu isännän aseet, haulikot ja kiväärit. Voi olla myös panosvyö ja punainen lippis. Maaseudulla melkein kaikki ukot kulki hirvimetällä. Nykyään pitää olla lukittavat asekaapit.
Vierailija kirjoitti:
Imukuppivarsu ei ole koriste-esine, mutta menikö 70- ja 80-luvuilla vessanpöntöt jotenkin useammin tukkoon, kun imukuppi törötti joka vessassa?
En ole enää aikoihin nähnyt kenenkään verrassa imukuppivartta.
Mun äiti yritti joku aika sitten ostaa tällaista, mutta niitä ei enää edes myydä missään!
Pitää lainata tädin imukuppia, kun keittiön lavuaari menee tukkoon.
No joo, ei koriste-esine, mutta... nostalginen anyway.
🇺🇦🇮🇱
Bo Coitus kirjoitti:
Muistatteko sen autoissa keinuvan koristeen, kojelaudalla tai hattuhyllyllä, lehmä tai koira jonka pää "lotisi" kuopissa heiluen tyhjän panttina. Muuten jäykkä koriste. Ne kai kuuluivat tiettyjen autojen varusteluun jo tehtaalta lähtiessä. Saattoi muuten olla 70-lukua vanhempaakin perua.
Juuri olin aikeissa kirjoittaa näistä.:D
Meillä oli kotona ikkunalla näitä ja enoni kirjahyllyssäkin näytti olevan yksi päätään keinuttava koira.
Enostani tuli mieleeni, että hänellä oli valtavan kokoinen piironki, jonka ikävä kyllä sain perinnöksi. Myin sen melkein heti. Mutta, siinä piirongin päällä hän piti kahta sodasta tullutta tykinkuulaa koristeena. Siis tyhjiä ne kuulat olivat ja hän oli pistänyt niihin muovikukkia. Niitä en perinyt.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imukuppivarsu ei ole koriste-esine, mutta menikö 70- ja 80-luvuilla vessanpöntöt jotenkin useammin tukkoon, kun imukuppi törötti joka vessassa?
Mun äiti yritti joku aika sitten ostaa tällaista, mutta niitä ei enää edes myydä missään!
Ei ole pitkä aika, kun ostettiin tällainen mökille. Kyllä niitä kaupoissa on. Olikohan Löytötex, josta se hankittiin.
Ihmettelin vähän tätä alkuperäiskirjoitusta, että miten nämä niin harvinaiseksi on käyneet. Itse olen nähnyt niitä useinkin kaupoissa ja ihmisten asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ei koriste-esine, mutta... nostalginen anyway.Ei ole pitkä aika, kun ostettiin tällainen mökille. Kyllä niitä kaupoissa on. Olikohan Löytötex, josta se hankittiin.
Ihmettelin vähän tätä alkuperäiskirjoitusta, että miten nämä niin harvinaiseksi on käyneet. Itse olen nähnyt niitä useinkin kaupoissa ja ihmisten asunnoissa.
Lisäys: Ainakin Tokmannilta näkyy löytyvän alle 3 euron hintaan. Tuote on nimeltään: viemäriavaaja-imukuppi.
Vierailija kirjoitti:
Sarah Kayn kuvissa tytöllä on röyhelövaatteet ja valtavia hattuja. Paljasperseiset on tosiaan Rakkautta on -hahmoja.
Joo, niin varmaan onkin, ne taisikin olla eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ei koriste-esine, mutta... nostalginen anyway.Ei ole pitkä aika, kun ostettiin tällainen mökille. Kyllä niitä kaupoissa on. Olikohan Löytötex, josta se hankittiin.
Lisäys: Ainakin Tokmannilta näkyy löytyvän alle 3 euron hintaan. Tuote on nimeltään: viemäriavaaja-imukuppi.
Käyttökelpoinen nykyäänkin.
Onhan näille vapauttavaa nauraa, mutta toisaalta tuon ruman ja turhan krääsän määrä on niin uskomattoman surullista. Kertoo jotain ihmisestä. Ja kun ihminen on kuollut, niin miten loputtomalta ja iljettävältä tuo krääsämäärä näyttääkään... En yhtään ihmettele, että moni tilaa jätelavan pihaan ja rysäyttää kaiken sinne katsomatta, onko jotain arvokasta joukossa. Vanhat, likaiset esineet.
Toivottavasti nykyihmiset ovat päässeet tuosta vanhempien ihmisten tavaranhimosta eroon lopullisesti. Toki jokaisella on omat mieltymyksensä ja keräilyharrastuksensa, mutta ei tuo ole mistään kotoisin, että haalitaan omaan kotiin kaikki aikakauden päättömyydet ja hillotaan niitä joka paikkaan. Jotkut tuikut ymmärrän, muutaman huonekasvin tai maljakon, lempikirjat ja sisustustekstiilit, mutta irvokkaita hupiesineitä en.
Vierailija kirjoitti:
Valtavat tietokirjasarjat. Siihen aikaan ei tietysti ollut Wikipediaa, mutta aikuiset niitä harvoin avasivat. Itse istuskelin joskus lukemassa niitä ja katselin kuvia.
Kyllähän noita varmaan hankittiin sen takia, että talonväki vaikutti fiksummalta.
Itse tutkin tarkkaan meille ostetut tietosanakirjat lapsena, niissä oli vaikka mitä kiinnostavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkulähde jossa thaimaan tuliaisena muovikukkia kellumassa. Hajuvesipullokokelma jossa siis tyhjiä pulloja. Suuri Kertomus-kirjasarja. Virkatut roikkuvat koristeet, kukkia ja kelloja. Mustaan styroxiin nauloja joihin kieputettu lankoja kuvioksi. Värssytaulu. Valokuvan kehykset, leveät, muoviset, kiiltävät, hopeiset.. Keinokuitupäiväpeitto kiiltävää kangasta johon tarttuu varpaankynnet ja kuiva iho kiinni. Kuparista tehdyt taontatyöt, joissa esim metsoja tai maamiehiä. Vuosikello. Kova, muovinen tekonahkasohva, pulleat kireät tyynyt. Puiset tulppaanit. Talouspaperirullateline seinällä tehty virkkaamalla.
Oliko 70- ja 80-luvulla yleisesti tekonahkaa? Tiedän, että sitä oli jo kehitetty tuolloin, mutta oliko se jo rantautunut suomalaisiin koteihin? Luulin aina, että tekonahka tuli vasta myöhemmin isommin.
Kiertävät huonekalukauppiaat möivät mm. tällaista sohvakalustoa:
https://i.pinimg.com/736x/1f/19/7c/1f197c5bb3dc2572fb51c063646ae9b0.jpg
Vierailija kirjoitti:
60 luvulla aika moni äijä teki tummaksi petsatusta laudasta erilaisia lovileikkaustöitä. Kynttilälampetteja ja rukinlapoja,
Niitä jaettiin lahjoina sukulaisille, jotka nöyrinä ihmisisinä naulasivat näitä seinilleen.
Seuraava polvi taisi polttaa nämä kiukaasssa tai laittoi muuten vaan roskiin
❓
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imukupin avulla joskus synnytetään, mutta viemäri avataan viemäripumpulla.
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/ha1/h7c/9674774872094.j…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtavat tietokirjasarjat. Siihen aikaan ei tietysti ollut Wikipediaa, mutta aikuiset niitä harvoin avasivat. Itse istuskelin joskus lukemassa niitä ja katselin kuvia.
Kyllähän noita varmaan hankittiin sen takia, että talonväki vaikutti fiksummalta.
Itse tutkin tarkkaan meille ostetut tietosanakirjat lapsena, niissä oli vaikka mitä kiinnostavaa
1971-74 asuimme vuokrakämpässä, johon omistaja oli jättänyt tietosanakirjastaan osat celli-gh, jyrs-kuur ja kuus-mons.
Äiti oli nuorena hankkinut osamaksulla kirjasarjan Kaunis maailma. Sitä tykkäsimme selailla maisemakuvia ja nähtävyyksiä ihaillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 luvulla aika moni äijä teki tummaksi petsatusta laudasta erilaisia lovileikkaustöitä. Kynttilälampetteja ja rukinlapoja,
Niitä jaettiin lahjoina sukulaisille, jotka nöyrinä ihmisisinä naulasivat näitä seinilleen.
Seuraava polvi taisi polttaa nämä kiukaasssa tai laittoi muuten vaan roskiin
❓
Ei, he toivat ne kirpparille myyntiin hävyttömällä hinnalla. En koskaan ostanut niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu "karhupumppuhan" se siinä!
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Viem%C3%A4ripumppu
Olikohan nämä sitä Rakkautta on-sarjaa? Siinä oli aina nuo hahmot ja joku mietelause. Äidilläni oli tuon sarjan avainrengas.