Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!

Vierailija
07.10.2020 |

70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle

Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)

Kommentit (963)

Vierailija
341/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukalliset kahvikupit tasseineen. No, eivät nämä nyt niin rumia olleet, aika herttaisia ja mun omaisia kyllä.

Vierailija
342/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*mun omaisia=mummomaisia

Vierailija kirjoitti:

Kukalliset kahvikupit tasseineen. No, eivät nämä nyt niin rumia olleet, aika herttaisia ja mun omaisia kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/963 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua miten ihana ketju! Itse olen syntynyt 90-luvulla, mutta lähes kaikki ketjun jutut on tuttuja vähän rikkaampien kaverien perheistä ja omasta mummolasta.

Tosiaan, hyvin on muistissa miltä tuntui astua sen piikikkään jouluvalon päälle ja miten ihailin etelän_matkojen kansallispukuisia nukkeja. Samoin niitä romaani-lyhennelmiä tuli lueskeltua muuten tappavan tylsillä mummolareissuilla :D mulla on myös mummolta saatuja virolaisia "kristallilaseja" eli ohuttakin ohuempia viskilasin mallisia lasikuppeja, jotka toki on käsin maalattu sellaiseen thaimaalaistyyliin jotain maisemaa ja lintua tms. Viiritkin oli mielenkiintoisia, kun niitä oli koko joukko seinän peittävän kaapiston päällä kaikissa kirkuvissa väreissä. Kaapiston vitriinissä sitten oli erilaisia oudon mallisia viinapulloja (ihailin pappani hyllyssä olevaa viulun muotoista likööri(?) pulloa) ja toki vanhan mallinen Finlandia-vodkapullo:

https://img.ilcdn.fi/3kqzIlWY0h6AqEwVlCzOmgMrabI=/full-fit-in/612x0/img…

Sellainen oveen kiinnitettävä kantele missä ne pallukat pomppi, oli hienoin juttu ehkä ikinä. Niitä outoja tyynyjä missä oli keskellä nukke ja tyynyn päälle virkattu "mekko" taas jostain syystä inhosin. Varmaan siksi, ettei nukella voinut leikkiä. Toki mieleen on jäänyt myös wc:n kylttiä olevat messinkiset pissaava pojat sekä ne oudot patsaat, mitkä esittivät jotain vanhaa isäntää tai vastaavaa. Kuvaa en löydä tähän hätään, kun en tiedä patsaan nimeä.

Ja pikkuliina joka ainoassa välissä minne sellaisen itsekirjaillun tai - virkatun liinan vaan sai laitettua.

Vierailija
344/963 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on parasta koskaan! Lisää!

Olen juurikin huomenna lähdössä viikoksi äitini luo vanhaan maalaistaloon, jossa saan ihailla lähes kaikkia tässä ketjussa mainittuja ihanuuksia. Heti kuistin ovessa on se pallokannel ja pieniä pitsiliinoja sekä posliinisia kissapatsaita a la Tiimari on tietysti kaikkialla. 😅 Eikä sovi unohtaa tietosanakirjoja sekä simpukka-amppeleita! Kotoisaa ja nostalgista.

Vierailija
345/963 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli mieleen pehmeät vessankoristeet! Samaa pörröistä mattoa oli wc-matto, sitten erikseen matto pöntön edessä jossa oli kolo niin että sen sai työnnettyä kiinni pönttöön ja kaiken kruunasi vessanpöntön kanteen kiinnitettävä pehmuste. Ihanata! Se kansi ei mennyt kunnolla ylös sen pörhöttimen kanssa vaan tippui selkään pöntöllä istuessa.

Ai mutta näitä ihanuuksiahan myydään vieläkin 😅

https://www.klingel.fi/p/webschatz-kylpyhuonesarja-274308?sku=274308001

Apua! :D Eikö noi ole aivan älyttömän epähygieenisiäkin?

Vierailija
346/963 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa jotenkin silmiin pisti aina Mannerheimi taulu olohuoneessa. Tuntui aina, että vahtii kaikkia ja kaikkea. Omalla tavallaan pelottava jopa...

Vierailija
347/963 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultakehyksiset yli-imelät maisemataulu maalaukset. 

Vierailija
348/963 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Ihana ketju!

Vierailija
349/963 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin ketjun uudestaan uudessa ikkunassa, ja mikä mainos pamahti alkuun? No juu ruudun täydeltä: Stockmannin Michael Kors laukut tottakai! xD

Vierailija
350/963 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Hups väärä ketju.

Vierailija
351/963 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
352/963 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniviinapullot 🤘🏻

Saisko kuvia, mitä nää on ollut? Melkein kaiken muun tunnistan, mitä ketjussa on mainittu.

Mun vanhemmat oli raittiit eli mitä nää miniviinat on ollut?

Vierailija
353/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniviinapullot 🤘🏻

Saisko kuvia, mitä nää on ollut? Melkein kaiken muun tunnistan, mitä ketjussa on mainittu.

Mun vanhemmat oli raittiit eli mitä nää miniviinat on ollut?

Ne on näitä mitä amerikkalaisissa leffoissa aina ryystetään lentokoneissa ja hotellien minibaareista https://i.pinimg.com/originals/29/3c/cb/293ccb0948b61d3ee87c21a0c07d60e…

Vierailija
354/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa sellaisen väriä vaihtavan koriste-esineen? Se oli jonkinlaista valkoista valukipsiä, esim orava tai piisami tjsp, ja päällä sellainen vähän kimaltavantapainen väri joka muuttui jos sitä patsasta kasteli? Muistan että se maistui jotenkin suolaiselle ja nuolin sitä :)

Sellainen valkoinen, missä oli sinistä kimaltelevaa ainetta, joka vaihtoi sään mukaan väriä. Jos oli sadeilma, niin vaihtoi ilmankosteuden mukaan väriä

Vierailija
355/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kodissa oli 80-luvulla tietosanakirjat siistissä rivissä kirjahyllyssä ja laskisin ne melkein koristeeksi, koska ei niitä kukaan koskaan ainakaan lukenut.

Minä olen ihan oikeasti lukenut niitä, avannut jostain satunnaisesta kohdasta ja lukenut kerrallaan parin sivun verran hakusanoja. Sairauksien yli kyllä hyppäsin, koska olin silloin erinomaisen luulosairas.

Vierailija
356/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkki-lasimalja: https://www.laatutavara.com/tuote/19451/

Yhhh. Mulle on joskus tulossa perinnöksi hyllymetreittäin ”ihania” suomalaisia lasimaljakoita yms, tietty kaikissa sateenkaaren väreissä. Mutsi on kerännyt yli kolmekymmentä vuotta näitä.

Se saattaa olla arvokaskin kokoelma - arvioita ainakin ennen kuin pistät kirppikselle. Äidillesi toki toivon vielä monia elinvuosia maljakoiden kiehtovassa maailmassa.

Vierailija
357/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkulähde jossa thaimaan tuliaisena muovikukkia kellumassa. Hajuvesipullokokelma jossa siis tyhjiä pulloja. Suuri Kertomus-kirjasarja. Virkatut roikkuvat koristeet, kukkia ja kelloja. Mustaan styroxiin nauloja joihin kieputettu lankoja kuvioksi. Värssytaulu. Valokuvan kehykset, leveät, muoviset, kiiltävät, hopeiset.. Keinokuitupäiväpeitto kiiltävää kangasta johon tarttuu varpaankynnet ja kuiva iho kiinni. Kuparista tehdyt taontatyöt, joissa esim metsoja tai maamiehiä. Vuosikello. Kova, muovinen tekonahkasohva, pulleat kireät tyynyt. Puiset tulppaanit. Talouspaperirullateline seinällä tehty virkkaamalla.

Vierailija
358/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne koko seinän täyttävät lastulevy-kirjahylly-lasivitriini-hirvitykset olivat kyllä karmeinta mitä voi olla. Ja vielä ihan täynnä kaikkea sen ajan halpaa sisustuskrääsää. Vanhemmillani oli juuri tälläinen. Ja täynnä just näitä nukkeja, viuhkoja,  lasikupolikello, muovitulppaaneita... siis kaikki mahdollinen. 

Äiti oli käynnyt vielä Tallinnasta mustalta torilta(?) käynnyt hakemassa semmoista superhalpaa kristallia ja lasia. Ja sitten oli täynnä kirjoja. Erikoisuutena meidän mutsilla oli joku 5-osainen lintukirja sarja, ja yksi "kirja" oli täynnä kasetteja, johon oli nauhoitettu eri lintujen ääniä. Oikeasti? Miettikää 12 kasettia täynnä eri linutjen viserryksiä. :D ou mai gaad

Yhden serkkuni yksinäiselle undulaatille soitettiin noita kasetteja että sillä olisi jotakin seuraa - se olikin varsin monipuolinen laulaja, mutta muuten aika sekopää: hyökkäili aina päälle kun olin sitä ruokkimassa kun serkun perhe oli lomalla.

Vierailija
359/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä osti kulkukauppiaalta tauluja jotka jo mun lapsensilmissäkin näytti ihan karseilta, ne oli maalattu pehmeälle vanerille. Ne oli vuosia seinillä. Oli myös muovikukkia ja kauheita seinävaatteita.

Mutta kaupustelijalta ostetussa Combi-tietokirjasarjassa oli itua. Meitä ei koskaan kielletty lukemasta ja me luettiin ne ihan risoiksi. Osa yleissivistyksestäni tulee sieltä. :D Nykyään ovat kyllä paikoin hassua vanhahtavaa luettavaa.

Jotenkin muistan niitä kömpelöitä ja rumia koriste-esineitä myös hellyydellä.

Minäin olin uuttera Combin lukija, ja kun vanhempani muuttivat pari vuotta sitten kaupunkiin, otin ne itselleni vanhojen aikojen kunniaksi, ja tietty Kansojen historian, jota aloin lukea seitsemän vuotiaana kun olin päässyt jyvälle lukutaidosta - äiti joutui selittämään monenlaisia arkaluontoisia asioita...

Vierailija
360/963 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Matkamuistonuket, joilla eri kansallisuuksien perinnepuku päällä. Vaikea kuvitella, että kukaan enää viitsisi laittaa kirjahyllyyn tällaisia. Mun lapsuudessa näitä oli monilla.
Sitten rumat ristipistotyöt, joko tauluja tai tyynynä. Jotkut oikein harrastivat näitä. Hirveän suuritöisiä ja mun mielestä rumia, pölyä kerääviä ja vaikeasti puhdistettavia.

Yksi mieleen jäänyt kammotus on myös sellainen juliste 70-luvulta, jossa on itkevä lapsi. Tuo kyseinen kuva oli ilmeisesti jonkun tunnetun taiteilijan, kun monessa kodissa näin sen saman hirveän surusilmäisen kakaran. Yök.

Tarkoitatkohan kanavatöitä? Oma - jo edesmennyt -  appiukkoni harrasti niitä ja varastosta löytyvät edelleen. Kehystettyinä vieläpä.

Vaikka kanavatyöt ovat enimmäkseen kamalan näköisiä, niiden tekeminen on varsin rentouttavaa puuhaa - siinä ei voi tehdä virheitä (tai se on ainakin vaikeaa).