Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!

Vierailija
07.10.2020 |

70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle

Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)

Kommentit (963)

Vierailija
301/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko puhviverhot? Hempeän persikanväristä, mintunvihreää tai vaaleanlilaa satiinia. Örp.

Mulla oli mintunvihreät puhviverhot -90 luvulla. Kaikilla oli!

Omistan mummolani, mummu kuoli 5 vuotta sitten. Hän asui talossa paria viimeistä vuotta vaille, kun kintut ei enää taipuneet portaisiin. Rintamamiestalo on rakennettu 1952, ja mummu kertoi että muuttokuormassa tuli tavaraa paitsi kotoa, niin myös huutokaupoista ostettiin.

Täältä löytyy, paitsi 20-30-40-50-60 lukua, paitsi hyvää kamaa (antiikkia, Arabiaa, Kumelaa, Iittalaa...), niin myös

- ihan ehtoja pyöreitä kipsitauluja. Yksi esittää hirveä, toinen Savonlinnaa, kolmas Kuopiota.

- 10 erilaista kuntaviiriä rimpsuksi pistettynä.

- ovessa on minikannel, jossa pomppii rautalankaan ripustettuja palloja. Varhainen "tuulikello"

- kuparitauluja.

- kirkuvan värisiä muovikukkia, varsinkin lasikuistilta.

- viuhkoja, siis seinälle

- matkamuistonukkeja

- Omituinen tyyny, jonka ympärille on virkattu ja siinä seisoo joku ruma nukke

-kankainen monta taskua sisältävä seinätasku (on itse asiassa ihan kätevä kunhan on piilossa.....) jostain 70-luvun oranssista kankaasta

-70 luvun kirjahylly baarikaapilla, siellä on paukkulasit

kamaa on niin paljon, että täältä varmasti löytyy, sitä on kaksi vinttikomeroa ja navetan vintti ja komerot täynnä.  Nyt etätyömoodissa on tullut oltua aika paljon täällä ja olen tehnyt inventaariota. Olen löytänyt mm. kenkiin remmeillä kiinnitettävät luistimet, useita umpirautaisia silitysrautoja ajalta ennen sähköä, 20-luvun nahkakantisen kirjoituspöydän, joka on pahoinpidelty kirkuvan verenpunaiseksi joskus -60-70 luvulla (nyt maalataan valkoisiksi näitä ja yhtä hirveältä se tulee näyttämään), mummon kangaspuut, joita ei ole käytetty vuoden 1979 jälkeen, polkupyörän -30 luvulta....Käytän edelleen kesäisin pulsaattoripesukonetta jostain 50-luvun lopusta ja pyykkilautakin löytyy.......Pehtoori-pannuja on kaksi ja aurinko-pullo löytyy. Mummola on täysi läpileikkaus sadalta vuodelta!

Ei saakeli, olin jo unohtanut tuon mini-kanteleen jossa pallot pomppoili ja piti ääntä... meillä oli sellainen! Hirvitys! :)

Vierailija
302/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullon päälle virkattu istuva villakoira, jolla tassut olivat pyöreät tupsut.

Virkatut pitsiliinat, jossa joutsenten kaulat törröttivät pystyssä sokerilla tärkättynä. Samalla tavalla tärkätty kruunukulho. Näitä imeskelin salaa mummolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aromipesä.

Vierailija
304/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennus kommenttiin 290:  Pöydällä oleva ruskea vati on Humppilan Ulpukka, design Tauno Wirkkala.

Vierailija
305/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikeän kirkkaat moniväriset jouluvalot, joissa joka lampun päällä oli muovinen teräväsakarainen "tähti".

Tuhkakuppi, jossa painettava mekanismi, eli tuhkat pyörähti kannen alle.

Poronkarvalaukku, poronkarvatossut.

Täytetty hirvenpää seinällä.

Vierailija
306/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailuviirit on aitoa 70-lukua! Kuka pärjäsi ilman Parkanon tai Suomusalmen viiriä, jossa oli kaupungintalon ja kirkon kuva =) Väreinä tietysti kirkas oranssi, sininen ja keltainen.

Kerään näitä; mulla on toistasataa erilaista !  Kansioissa kylläkin, eikä seinällä...

Vierailija
307/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sombrero ja kastanjetit seinällä koristeena. Oltiin nääs käyty ETELÄSSÄ..

Vierailija
308/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikin julisteet. Kaikenlaisten pörröpäiden kuvia sitä onkin katsellut!

Vierailija
309/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mandoliini seinällä, oli käyty Leningradissa Berjoskassa!

Vierailija
310/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räikeän kirkkaat moniväriset jouluvalot, joissa joka lampun päällä oli muovinen teräväsakarainen "tähti".

Tuhkakuppi, jossa painettava mekanismi, eli tuhkat pyörähti kannen alle.

Poronkarvalaukku, poronkarvatossut.

Täytetty hirvenpää seinällä.

Tämmöisen päälle olen astunut joskus, kun oli pudonnut lattialle. Ai-jai! 😖

Vierailija
311/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullon päälle virkattu istuva villakoira, jolla tassut olivat pyöreät tupsut.

Virkatut pitsiliinat, jossa joutsenten kaulat törröttivät pystyssä sokerilla tärkättynä. Samalla tavalla tärkätty kruunukulho. Näitä imeskelin salaa mummolassa.

Noita pullon päälle virkattuja koiria tehtiin 60-luvulla pakolaislasten hyväksi, olin 10 vuotias enkä ymmärtänyt kuinka ne lapset saadaan kiinni autettavaksi.

Olisko ollut Biafra tms. kyseessä.

Minulle ensikosketus pakolaisuuteen.

Muistaako kukaan muu?

312/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkamuistonuket, joilla eri kansallisuuksien perinnepuku päällä. Vaikea kuvitella, että kukaan enää viitsisi laittaa kirjahyllyyn tällaisia. Mun lapsuudessa näitä oli monilla.

Sitten rumat ristipistotyöt, joko tauluja tai tyynynä. Jotkut oikein harrastivat näitä. Hirveän suuritöisiä ja mun mielestä rumia, pölyä kerääviä ja vaikeasti puhdistettavia.

Yksi mieleen jäänyt kammotus on myös sellainen juliste 70-luvulta, jossa on itkevä lapsi. Tuo kyseinen kuva oli ilmeisesti jonkun tunnetun taiteilijan, kun monessa kodissa näin sen saman hirveän surusilmäisen kakaran. Yök.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
313/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan arabian kesti astiaston, joista oli jokaisesta kylästä oma versio viivapiirrostaiteella? Meillä on kaikilla isänpuolen suvulla Tyrnävä-astiasto ja tiedän että ainakin Kempeleellä ja Oulunsalolla on omat versionsa. Näitä sitten käytettiin juhlakattauksessa.

Joo, monet kahvit on tullut juotua Oulunsalo-kupeista!

On omalla tavallaan hienot, mikähän se näidenkin astiasarjojen tarina on.

314/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlettakaa Pentik Kaamoskivi. On kauhea -mutta kuulemma suosittu. Stockmannilla oli kestotilaus, kun myi niin hyvin.

Apua! Äidilläni on tämä tummansinisenä. On kyllä ruma kuin fan. Maksaako näistä nykyään joku?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
315/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullatut kynttilänjalat, joissa koristekristalli. Väärän kokoisia oikeille kynttilöille. Esim. https://marijumyy.fi/cat/product_catalog.php?c=121

Meillä poltettiin kynttilöitä ja tuikkuja hyvin harvoin, mutta jostakin lahjaksi saadut kynttilänjalat ja tuikkutelineet olivat silti aina esillä. Omat vanhempani eivät koskaan ole olleet mitään sisustajia, luulen että monet meillä olleet koriste-esineet olivat oman aikansa ei-toivottuja lahjoja.

Tässä ketjussa on tosiaan ollut paljon ihania ja kamalia tuttuja tavaroita.

Vierailija
316/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Matkamuistonuket, joilla eri kansallisuuksien perinnepuku päällä. Vaikea kuvitella, että kukaan enää viitsisi laittaa kirjahyllyyn tällaisia. Mun lapsuudessa näitä oli monilla.
Sitten rumat ristipistotyöt, joko tauluja tai tyynynä. Jotkut oikein harrastivat näitä. Hirveän suuritöisiä ja mun mielestä rumia, pölyä kerääviä ja vaikeasti puhdistettavia.

Yksi mieleen jäänyt kammotus on myös sellainen juliste 70-luvulta, jossa on itkevä lapsi. Tuo kyseinen kuva oli ilmeisesti jonkun tunnetun taiteilijan, kun monessa kodissa näin sen saman hirveän surusilmäisen kakaran. Yök.

Tarkoitatkohan kanavatöitä? Oma - jo edesmennyt -  appiukkoni harrasti niitä ja varastosta löytyvät edelleen. Kehystettyinä vieläpä.

Vierailija
317/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs nykyajan esineet on tällaisia kammotuksia parinkymmenen vuoden päästä?

Vierailija
318/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkäs nykyajan esineet on tällaisia kammotuksia parinkymmenen vuoden päästä?

Block-valaisin

Se Pony, mikä lie onkaan, koriste?

Vierailija
319/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden koti oli myöskin täynnä rumia maljakoita; paksua värillistä lasia ja outoja muotoja. Nyt me lapset tappelemme niistä ja niillä on muutakin, kuin tunnearvoa.

Vierailija
320/963 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlettakaa Pentik Kaamoskivi. On kauhea -mutta kuulemma suosittu. Stockmannilla oli kestotilaus, kun myi niin hyvin.

Apua! Äidilläni on tämä tummansinisenä. On kyllä ruma kuin fan. Maksaako näistä nykyään joku?

Tulee mieleen joku syöpäkasvain tai sisäelimet.