70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!
70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle
Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)
Kommentit (963)
Maku on muuttunut niin ettei kaikkea tämmöistä turhaa haalita enää niin paljon tai pidetä kauniina. "Design"-esineet on sitten erikseen. Mutta ehkä joskus muistellaan kauhulla valko-hopea-sisustustilpehöörikaaosta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjahyllyssä rivi viininpunakantisia Valitut Palat-kirjoja, joita saatiin yksi kappale joka vuosi joululahjaksi isovanhemmilta. Kuka näitä kirjoja luki? Toimivat varmaan enemmän kirjahyllyn koristeina.
Mä luin näitä aina mummulassa ja muilla sukulaisilla, kun oltiin kyläilemässä eikä ollut muuta tekemistä :)
Vierailija kirjoitti:
Mitkäs nykyajan esineet on tällaisia kammotuksia parinkymmenen vuoden päästä?
- sisustustikkaat
- Desenio-julistetaulut
- Home- ja Love-kyltit
- sisustustarrat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko puhviverhot? Hempeän persikanväristä, mintunvihreää tai vaaleanlilaa satiinia. Örp.
Mulla oli mintunvihreät puhviverhot -90 luvulla. Kaikilla oli!
Omistan mummolani, mummu kuoli 5 vuotta sitten. Hän asui talossa paria viimeistä vuotta vaille, kun kintut ei enää taipuneet portaisiin. Rintamamiestalo on rakennettu 1952, ja mummu kertoi että muuttokuormassa tuli tavaraa paitsi kotoa, niin myös huutokaupoista ostettiin.
Täältä löytyy, paitsi 20-30-40-50-60 lukua, paitsi hyvää kamaa (antiikkia, Arabiaa, Kumelaa, Iittalaa...), niin myös
- ihan ehtoja pyöreitä kipsitauluja. Yksi esittää hirveä, toinen Savonlinnaa, kolmas Kuopiota.
- 10 erilaista kuntaviiriä rimpsuksi pistettynä.
- ovessa on minikannel, jossa pomppii rautalankaan ripustettuja palloja. Varhainen "tuulikello"
- kuparitauluja.
- kirkuvan värisiä muovikukkia, varsinkin lasikuistilta.
- viuhkoja, siis seinälle
- matkamuistonukkeja
- Omituinen tyyny, jonka ympärille on virkattu ja siinä seisoo joku ruma nukke
-kankainen monta taskua sisältävä seinätasku (on itse asiassa ihan kätevä kunhan on piilossa.....) jostain 70-luvun oranssista kankaasta
-70 luvun kirjahylly baarikaapilla, siellä on paukkulasit
kamaa on niin paljon, että täältä varmasti löytyy, sitä on kaksi vinttikomeroa ja navetan vintti ja komerot täynnä. Nyt etätyömoodissa on tullut oltua aika paljon täällä ja olen tehnyt inventaariota. Olen löytänyt mm. kenkiin remmeillä kiinnitettävät luistimet, useita umpirautaisia silitysrautoja ajalta ennen sähköä, 20-luvun nahkakantisen kirjoituspöydän, joka on pahoinpidelty kirkuvan verenpunaiseksi joskus -60-70 luvulla (nyt maalataan valkoisiksi näitä ja yhtä hirveältä se tulee näyttämään), mummon kangaspuut, joita ei ole käytetty vuoden 1979 jälkeen, polkupyörän -30 luvulta....Käytän edelleen kesäisin pulsaattoripesukonetta jostain 50-luvun lopusta ja pyykkilautakin löytyy.......Pehtoori-pannuja on kaksi ja aurinko-pullo löytyy. Mummola on täysi läpileikkaus sadalta vuodelta!
Ooh, mikä aarreaitta!!! Mä olen aidosti kateellinen :)
Hampurilaispuhelin!
Mulla on se tallella pakkauksineen 🍔
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61N2gxYlcwL._AC_SL1024…
Vierailija kirjoitti:
Mandoliini seinällä, oli käyty Leningradissa Berjoskassa!
Veikkaan että alle kolmikymppisistä yksikään ei tiedä mikä on Berjoska! :)
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaispuhelin!
Ooh! Sulla on käsissäsi AARRE!
Vierailija kirjoitti:
Kaameat printtikuvat maalauksista joissa oli rääsyinen orpolapsi kyynel poskella. Giovanni Bragolin näemmä on artisti. Siis miksi? Mitä iloa?
Ääk, tämä olikin jo mainittu!
Just tämän taiteilijan räkänokkaisia lapsia vihasin itse lapsena!
Google tietää kertoa, että noihin kuviin uskottiin liityvän kirous ja siksi menivät pois muodista... aika erikoista!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen joku syöpäkasvain tai sisäelimet.
Tai jossain lastentarhassa lasten pakertamat ”savityöt” 🙄
Savesta tuli mieleen seinälle laitettavat moniosaiset keramiikkakoristeet:
https://i.pinimg.com/736x/27/b7/0d/27b70d9340695d7ea29a3a3266f3bae6.jpg
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Edelleen ketjua seuranneena nro 1 on Kaamoskivi. Sitä löytyy paskanruskean värin lisäksi myös sinisenä ja ripulinkeltaisena!
Huomasiko joku että kaamoskivestä on nykyajan versio samalla idealla, https://www.pentik.com/fi/12kiv700021
Semmoiset ruskeat puiset pitkulaiset kellot, joissa oli myös lämpömittari ja ilmapuntari. Varmaan perheen isien haalimia nämä.
Muoviset joulukyntteliköt, no näitä taitaa olla vieläkin kaupoissa.
Kylppäreissä valkea, metallinen hyllykkö joka oli aika kiekurainen. Ajan myötä toki ruosteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaispuhelin!
Häpeäkseni tunnustan että olisin ollut lapsena tosi kateellinen tästä.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaameat printtikuvat maalauksista joissa oli rääsyinen orpolapsi kyynel poskella. Giovanni Bragolin näemmä on artisti. Siis miksi? Mitä iloa?
Ääk, tämä olikin jo mainittu!
Just tämän taiteilijan räkänokkaisia lapsia vihasin itse lapsena!
Google tietää kertoa, että noihin kuviin uskottiin liityvän kirous ja siksi menivät pois muodista... aika erikoista!
Näiden katse tuntui porautuvan suoraan sieluun, että en ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaispuhelin!
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61N2gxYlcwL._AC_SL1024…Häpeäkseni tunnustan että olisin ollut lapsena tosi kateellinen tästä.
Mitäpä tuota häpeämään. Itse olen jo vanha mummo, ja pappa osti tuon minulle 80-luvun alussa. Sillä pystyi siihen aikaan soittamaankin. Sitten se rupesi soittelemaan itsekseen ja nypättiin töpseli irti. Mukava muisto silti.
Pitsiliinoista vielä, meillä ainakin oli eri värisiä. Luonnonvalkoisia, tummanruskeita, punaisia (jouluksi?). Tylsäähän se olisi ollut jos kaikki olis olleet samanvärisiä :D
Vierailija kirjoitti:
Huomasiko joku että kaamoskivestä on nykyajan versio samalla idealla, https://www.pentik.com/fi/12kiv700021
Edelleen hirveä 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räikeän kirkkaat moniväriset jouluvalot, joissa joka lampun päällä oli muovinen teräväsakarainen "tähti".
Tuhkakuppi, jossa painettava mekanismi, eli tuhkat pyörähti kannen alle.
Poronkarvalaukku, poronkarvatossut.
Täytetty hirvenpää seinällä.
Tämmöisen päälle olen astunut joskus, kun oli pudonnut lattialle. Ai-jai! 😖
Mulla on vieläkin tuollainen valosarja. Ei mene rikki sitten millään. Toisin kuin nykyajan valosarjat kestää vain pari vuotta.
Sukkahousunuket! Niistä tehtiin jopa tauluja. Mitäköhän aikakautta ne varsinaisesti edustavat? En löytänyt tietoa.
Ei varsinaisesti koriste, mutta jättikokoiset telkkarit (pienessä asunnossa)