70-80 luvun RUMA KORISTE-ESINE ketju!
70-80 luvuilla suomessa vallitsi vielä yhtenäiskulttuuri joten veikkaan että ”sisustus” (siihen aikaan ei varsinaisesti sisustettu kuten nykyään) oli samanlaista. Kerro ketjussa RUMIN koriste-esine lapsuudenkodista tai omasta kodistasi mikäli silloin asuit jo yksin. Jos jollain oli sama niin peukku ylös!
Mä listaan alkuun muutaman:
- ruma kreikanmatkalta ostettu saviruukku jossa oli kaatonokka, eli se oli jonkinlainen kaadin
- lasipallo jonka sisällä oli vettä(?) ja tekoruusu
- ruma puupahka joka oli lakattu ja jossa oli tehty 3-4 koloa tuikkukynttilälle
Näitä on toki vaikea kuvailla sanallisesti mutta pointti on se että joku tunnistaa ko. esineen ja naurut saa siitä! Esim tuo hirveä lasinen pallo jonka sisällä nesteessä kukka, löytyi melko varmaan joltakin muultakin, kuka tunnustaa? :)
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan arabian kesti astiaston, joista oli jokaisesta kylästä oma versio viivapiirrostaiteella? Meillä on kaikilla isänpuolen suvulla Tyrnävä-astiasto ja tiedän että ainakin Kempeleellä ja Oulunsalolla on omat versionsa. Näitä sitten käytettiin juhlakattauksessa.
Satunpa olemaan kylässä vanhemmillani niin voin laittaa kuvan tästä astiastosta 👍🏻
Nuo lautaset oli tuttuja!
Poronkarva-pannumyssy jo olikin sanottu mutta yhtä creepy on nukke-pannumyssy:
https://www.tori.fi/kymenlaakso/70_luvun_pannumyssy_70022359.htm
Melko hirveä. Noita pannumyssyjä oli monella siksi että vielä 70-luvulla ei kaikilla ollut kahvinkeitintä. Se oli silloin vielä kallis uutuus. Moni perhe siis keitti pannulahvia.
Aivan upea ketju, kaikki viestit iloisia ja yhdessä nauretaan, kukaan ei päde ja päsmäröi! Huomenna jatkuu, hyvää yötä!
Vierailija kirjoitti:
Kukapa kehtaa tunnustaa (tää oli jo 80-lukua) ulkomaan tuliaisena h-vetin rumat seinälle laitettava jättiviuhkat!?
Meillä on seinällä sellainen nytkin! :)
tsh,mä ainaskin rakastan retro kamaa ja arvostan laadukasta työtä niin kuin suomalaista lasitaidetta. Todella omituista että täällä myös yökkäillään kreikkalaisille kannuille, samovaareille ja maatuska nukeillekkin. Niillä kun ei ole mitään tekemistä "yököttävän 70-80-luvun" kanssa. Teillehän kelpaa vain kylmä ja tylsä valkoinen ja se mitä jotkut höpölöpö bloggarit esittelevät sivuillaan.
Vierailija kirjoitti:
tsh,mä ainaskin rakastan retro kamaa ja arvostan laadukasta työtä niin kuin suomalaista lasitaidetta. Todella omituista että täällä myös yökkäillään kreikkalaisille kannuille, samovaareille ja maatuska nukeillekkin. Niillä kun ei ole mitään tekemistä "yököttävän 70-80-luvun" kanssa. Teillehän kelpaa vain kylmä ja tylsä valkoinen ja se mitä jotkut höpölöpö bloggarit esittelevät sivuillaan.
No niin, olit eka... Luehan viesti 284😂
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli mieleen pehmeät vessankoristeet! Samaa pörröistä mattoa oli wc-matto, sitten erikseen matto pöntön edessä jossa oli kolo niin että sen sai työnnettyä kiinni pönttöön ja kaiken kruunasi vessanpöntön kanteen kiinnitettävä pehmuste. Ihanata! Se kansi ei mennyt kunnolla ylös sen pörhöttimen kanssa vaan tippui selkään pöntöllä istuessa.
Joo kauhea oli vaihtaa sidettä kun kansi iski selkään kesken kaiken! Ja rumia tosiaan oli kuin mitkä, meillä oli semmoiset mielisairaalan siniset.
Oijoi mitä muistoja ketju tuokaan mieleen. Muutin omilleni 80 luvulla ja itselläni oli kokonainen astiasto niitä mustia kulmikkaita astioita, octime oli sarja nimeltään, mikäli en vallan väärin muista. Myös se jättiviuhka löytyi seinältä .
Vanhempieni combi tietosanakirja muutti myös mukaan. Väreinä niissä oli viininpunainen ja sellainen ruman vihreä.
Tällainen röpelöinen ”taidelasi” kulho oli myös monella olohuoneessa. Löysin tällaisen rekonstruktiosisustuksen kuvan missä se ”taidelasikiulu” näkyy. Olisiko tuo sitä Muurlan lasia?
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/201711032200508627
Kasaria: monihaara-valaisin, mitä enemmän oksia, sitä hienompi!
https://www.styleroom.fi/album/56032-takaisin-1980-luvulle-lamppu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkki-lasimalja: https://www.laatutavara.com/tuote/19451/
Yhhh. Mulle on joskus tulossa perinnöksi hyllymetreittäin ”ihania” suomalaisia lasimaljakoita yms, tietty kaikissa sateenkaaren väreissä. Mutsi on kerännyt yli kolmekymmentä vuotta näitä.
Jos et itse tykkää, laita myyntiin. Keräilijät maksavat noista kymmeniä euroja kappaleelta, harvinaisimmista väreistä satasia.
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa Pentik Kaamoskivi. On kauhea -mutta kuulemma suosittu. Stockmannilla oli kestotilaus, kun myi niin hyvin.
Ei helkkari! Tätä olin tulossa just tänne kuvailemaan! Oli siis jo silloin 70-luvulla mun mielestä aivan kaamea. En ois ikinä uskonut että se oli olevinaan jotain designia. Aattelin, että se oli joku Lapin-reissun tuliaisaivopieru...
Ai niin, paikkakuntaviirit! Aika sympaattisia nekin siellä muiden aikakautensa koristeiden seassa ja että niitä annettiin lahjaksi. Jonkinlaista yhtenäiskulttuuri kai sekin oli.
Vierailija kirjoitti:
Rukit, seinälle ripustetut rukinlavat, pienet snapsilasit, joissa paikkakuntien nimet. Näitäkin ilmeisesti kerätään.
https://www.nostalgiashop.fi/turku-snapsilasi-p-2864.htmlLisäksi paikkakuntien viirejä kerättiin matkamuistoina ja kirjahyllyssä oli erilaisia pöytäviirejä, joita annettiin lahjaksi.
https://www.tori.fi/uusimaa/Jyvaskyla_Vesilinna_viiri_31398771.htm
Vierailija kirjoitti:
Tällainen röpelöinen ”taidelasi” kulho oli myös monella olohuoneessa. Löysin tällaisen rekonstruktiosisustuksen kuvan missä se ”taidelasikiulu” näkyy. Olisiko tuo sitä Muurlan lasia?
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/201711032200508627
Muurlan on, Revontuli nimeltään.
Mä olen ihan jäänyt paitsi tuosta Kaamoskivestä.
Reikäkammoinen, VAROITUS, ÄLÄ LUE seuraavaa tekstinpätkää:
Tulee mieleen luonnosta löytyvä laji nimeltä kennosammakko, jonka selässä on reikiä joissa sen poikaset asuu🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko puhviverhot? Hempeän persikanväristä, mintunvihreää tai vaaleanlilaa satiinia. Örp.
Mulla oli mintunvihreät puhviverhot -90 luvulla. Kaikilla oli!
Omistan mummolani, mummu kuoli 5 vuotta sitten. Hän asui talossa paria viimeistä vuotta vaille, kun kintut ei enää taipuneet portaisiin. Rintamamiestalo on rakennettu 1952, ja mummu kertoi että muuttokuormassa tuli tavaraa paitsi kotoa, niin myös huutokaupoista ostettiin.
Täältä löytyy, paitsi 20-30-40-50-60 lukua, paitsi hyvää kamaa (antiikkia, Arabiaa, Kumelaa, Iittalaa...), niin myös
- ihan ehtoja pyöreitä kipsitauluja. Yksi esittää hirveä, toinen Savonlinnaa, kolmas Kuopiota.
- 10 erilaista kuntaviiriä rimpsuksi pistettynä.
- ovessa on minikannel, jossa pomppii rautalankaan ripustettuja palloja. Varhainen "tuulikello"
- kuparitauluja.
- kirkuvan värisiä muovikukkia, varsinkin lasikuistilta.
- viuhkoja, siis seinälle
- matkamuistonukkeja
- Omituinen tyyny, jonka ympärille on virkattu ja siinä seisoo joku ruma nukke
-kankainen monta taskua sisältävä seinätasku (on itse asiassa ihan kätevä kunhan on piilossa.....) jostain 70-luvun oranssista kankaasta
-70 luvun kirjahylly baarikaapilla, siellä on paukkulasit
kamaa on niin paljon, että täältä varmasti löytyy, sitä on kaksi vinttikomeroa ja navetan vintti ja komerot täynnä. Nyt etätyömoodissa on tullut oltua aika paljon täällä ja olen tehnyt inventaariota. Olen löytänyt mm. kenkiin remmeillä kiinnitettävät luistimet, useita umpirautaisia silitysrautoja ajalta ennen sähköä, 20-luvun nahkakantisen kirjoituspöydän, joka on pahoinpidelty kirkuvan verenpunaiseksi joskus -60-70 luvulla (nyt maalataan valkoisiksi näitä ja yhtä hirveältä se tulee näyttämään), mummon kangaspuut, joita ei ole käytetty vuoden 1979 jälkeen, polkupyörän -30 luvulta....Käytän edelleen kesäisin pulsaattoripesukonetta jostain 50-luvun lopusta ja pyykkilautakin löytyy.......Pehtoori-pannuja on kaksi ja aurinko-pullo löytyy. Mummola on täysi läpileikkaus sadalta vuodelta!
Kiitos kiinnostavasta näkökulmasta! Olisiko tosiaan yksinkertaisuutta korostava körttiläisyys mukanan tässä, jäin pohtimaan. Äiti tuli körttiläisperheestä, eikä meilläkään ollut noita ketjussa mainittuja hauskoja (!) koriste-esineitä. Kirjahyllyssä oli enimmäkseen kirjoja, lisäksi muutamia lasimaljakoita. Itse olen mieltynyt konmaritukseen, vaikken mikään ääriminimalisti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä myös korkealle kärkisijoille pääsevä: nahkapeikko!!
Tästä tuli mieleen sellainen Lapin tuliainen, varmaan jotain 40cm korkea poron karvasta tehty peikko. Oli aivan hirveä pölyn kerääjä ainakin, siis sen lisäksi että oli hirveä.
Äitini toi tuollaisen poron nahasta tehdyn peikon meille joskus 30 v, sitten siitä sai kannen irti ja sinne sai laittaa jotain sisälle.
Vein sen lopulta mansikkamaalle pelättimeksi, siinä se toimi hyvin.Hei nyt muistan nämä karvakasat, olisiko olleet pullopiiloja:
http://www.diasto.fi/suomi/index.php?sivu=86&kuva=2570&nimi=Pullopiilo
Tämä on juuri se miehen lapsuudenkodista löytyvä karvakasa, jolla on silmät😂 Hienoa, että joku löysi kuvan tästä!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan jäänyt paitsi tuosta Kaamoskivestä.
Reikäkammoinen, VAROITUS, ÄLÄ LUE seuraavaa tekstinpätkää:
Tulee mieleen luonnosta löytyvä laji nimeltä kennosammakko, jonka selässä on reikiä joissa sen poikaset asuu🤮🤮🤮
Jos ei ole vielä reikäfobiaa entuudestaan, niin Kaamoskiven ja reikäsammakon jälkeen on...
Muistaako kukaan arabian kesti astiaston, joista oli jokaisesta kylästä oma versio viivapiirrostaiteella? Meillä on kaikilla isänpuolen suvulla Tyrnävä-astiasto ja tiedän että ainakin Kempeleellä ja Oulunsalolla on omat versionsa. Näitä sitten käytettiin juhlakattauksessa.
https://aijaa.com/rXbZfk
Satunpa olemaan kylässä vanhemmillani niin voin laittaa kuvan tästä astiastosta 👍🏻