Miten tarkkoja teillä ollaan ikärajoista?
Kuulin, että 10v poikani luokkakaverit pelaavat 18v sotapelejä. Jotka vanhemmat ovat näille lapsille ostaneet. 5v:n tarhakavewrit osaavat toistaa kaikki huorittelu-bang-bang-lyriikat biiseistä ja ovat nähneet esim. Star Warsit ja Harry Potterit. Ollaanko meidän perheessä ainoita joilla noudatetaan ikärajoja? Oman harkinnan mukaan joskus joustan kahdella vuodella: siis aikuisen kanssa 5v saa katsoa joitakin 7v elokuvia ja 10v aikuisen kanssa joitakin 12v elokuvia. Tuostakin poden huonoa omaatuntoa...
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Minä noudatan melko tarkaan, mutta katson myös vähän mistä on kyse, miksi on saanut jonkun ikärajamerkinnän. Aina ei vaan osu merkinnät yksiin ja joku Sallittu merkinnän saanut leffa on saattanut olla lasteni mielestä pelottavampi kuin K7.
Nuo K7, K12 ja K16 on siis sellaisia missä on jousto ja niitä ikärajamerkintää 3 vuotta nuorempi voi katsoa vanhemman kanssa. K18 on sitten sellainen että niitä katsotaan/pelataan täysi-ikäisenä, siinä ei ole tuota 3 vuoden joustoa.Poikien (3v ja 5v) isä antaa poikien pelata K18 pelejä. Ei ole lapsille itselleen aiheuttanut pelkotiloja tai ahdistusta, mutta en oikein tykkääkkään kun aina isältä tullessaan on vaan tappamis-, pommittamis-, ampumis- ja hakkaamisjutut päällä.
En katselisi eksältä tuommoista. Tee jotain. Paljon muustakin tossa on kyse, kuin että tuleeko pelkoa tai ahdistusta...
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedätte, että K18-merkinnän noudattamattajättäminen on rikos ja lastensuojeluilmoituksen paikka esi, jos päiväkoti kuulee?
Sikäli kun tiedän, se koskee ns. "julkista esittämistä" tai levittämistä. Omille lapsille lapsille voi sallia harkinnan mukaan. Tietysti asiaan voidaan puuttua tarvittaessa.
Ikäraja miinus 6 vuotta on hyvä nyrkkisääntö meillä. Ohjelmista ei nyt mitään väliä ole, mutta oluen kanssa oli 12v synttäreiden jälkeen vähän haasteellista.
Kesällä 7v täyttävä esikoinen on saanut katsoa 5-vuotiaana aikuisen sylissä Frozenin, 6-vuotiaana (kysyttyäni eka kavereilta arviointeja) Mielen sopukoissa ja nyt tällä viikolla Winxien ekaa tuotantokautta, näistä eka ja vika ovat olleet kaverisuhteiden ja leikkiin pääsemisen tukemiseksi.
Nyt tein sen mokan että annoin 4-vuotiaan pikkusisaruksenkin katsoa niitä Winxejä (olen leikkaustoipilas ja alittanut rimojani tällä viikolla muutenkin), ja ne oli kyllä sille liikaa, nukkumaan mennessä vaivasi.
Olen ymmärtääkseni aika nipo, tai ainakin minun annetaan ymmärtää niin jos kylässä varmistelen lapsille laitetun ohjelman ikärajoja ja kun mummolaankin olen rautalangasta vääntänyt että mikä vaan telkkarin lastenohjelma ei käy.