Miksi täällä on niin paljon venäläisvihaa?
Kommentit (54)
Minä taas olen saanut erittäin hyviä kokemuksia venäläisistä. Heitä on täällä työtovereina, fiksuja ja avuliaita jokainen (4 kpl, joista minulla suoria kokemuksia). Lisäksi olen opiskellut työn ohessa venäjää, ja kokemusta kolmesta opettajasta, jotka ovat kaikki olleet hyvin kulttuuriorientoituneita ja sivistyneitä. Kulttuurin harrastaminen (teatteri, ooppera, kirjallisuus, kuvataide, klassinen musiikki) on ymmärtääkseni Venäjän suurkaupungeissa hyvin suosittua, kävijämäärät isompia kuin Suomessa jopa suhteutettuna väkilukuun.
Totta on, että jonokäytös on aika härskiä, mutta niin on kaikissa suurkaupungeissa maasta riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 12:42"]
Minä vihaan huonoja käytöstapoja, en venäläisiä.
[/quote]
...Mutta venäläisillä on huonot käytöstavat??
Miksi sitten ei valiteta käytöstavoista ilman kansallisuuksia vaan venäläisistä?
En ole kyllä havainnut venäläisten huonoa käytöstä muualla kuin liikenteessä vaikka Itä-Suomessa asutaan. Ehkä liikkeiden omistajat huomaavat paremmin. Minun kohtaamat ovat olleet asiallisia ja ystävällisiä. Kerran mieheni auttoi yhtä pariskuntaa auton käyntiin saamisessa ja olivat ikionnellisia ja kiitollisia.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 12:45"]
[/quote]
Näin just, sitä näiden rasistikorttityrkyttäjien on mahdoton käsittää.
[/quote]
Huokaus. Katsos: rasismia ei ole moittia huonoa käytöstä, mutta sen sijaan rasismia on, että yhdestä huonosti käyttäytyvästä venäläisestä vedetään yhtäläisyysmerkit kokonaiseen 143-miljoonaiseen väestöön.
Eikä yhtään edes yritetä ensin miettiä, onko ns. huonojen käytöstapojen takana joku kulttuuriero, joka selittää asiaa. Esimerkiksi tuossa buffa-ketjussa valitettiin sitä, että venäläiset sotkevat ravintoloissa ja vessoissa. Ja kas kun se roskaaminen johtuu pitkälti siitä, että Venäjällä on joka baarissa erikseen työntekijä korjaamassa prikkoja ja roskia pöydästä, eikä siellä OLE sellaista "asiakas siivoaa jälkensä" -tapakulttuuria kuten Suomessa.
Että tästä on kyse.
3
[/quote]
Paljon matkustaneena pidän maailmalla silmät auki. Jos ravintolassa ihmiset jättävät astiat pöydälle, en ala tekemään tarjoilijan työtä.
Ihan hölöpölöä moinen. Kyllä neukku tietää mitä tekee, pitää vaan itseään parempana.
[/quote]
No ei se nyt kuitenkaan ole noin, että veli venäläinen muita kiusatakseen jättäisi mäkkärissä tarjottimen pöydälle... hän ajattelee, ettei sovi viedä leipää jonkun siistijän suusta, mikä on Venäjällä ihan looginen ajattelutapa.
Itse muuten matkustelen jopa ihan työkseni ulkomailla, joten tiedän senkin, että aina osa turisteista - on minkä maalaisia tahansa - ei huomioi maan tapoja, vaan toimii omien tapojensa mukaan. Tämä koskee myös suomalaisia ulkomailla.
3
Ainakin täällä Sotkamossa, missä kulkee monen maan kansalaisia turisteina ja urheilijoina, venäläiset huonoine käytöstapoineen korostuvat.
Kaupoissa etuillaan, seistään kärryjen kanssa tiellä, kuvitellaan että ollaan muutenkin maailman napoja.
Paketteja availlaan ja vaatteet ja tavarat levitellään ja tiputellaan lattioille.
Ravintoloissa sotketaan pöydät, melutaan, varastetaan ruokailuvälineisstä lähtien kaikki. Sama hotelleissa pöllitään aamupalalla mm. ottimet ja jopa maitopurkit. Huoneista varastetaan petivaatteet ja pyyhkeet ja huoneet sotketaan siivottomiksi.
Liikenteessä ollaan piittaamattomia ja tehdään vaarallisia ohituksia ja parkkeerataan autot minne sattuu, myös invapaikoille tai kauppojen ovien eteen.
Olen työskennellyt eri alojen kaupoissa, hotellissa ja siivouspuolella ja kaikissa työpaikoissa juuri venäläisten huono käyttäytyminen on pistänyt silmään. Hyvin käyttäytyvä venäläinen on poikkeus säännössä-
Huonosti käyttäytyviä on myös muissa kansalaisuuksissa, mutta venakot ovat tässä asiassa ihan omaa luokkaansa.
Suomalaisilla on kaikki syy vihata ryssää. Vastahan nuo yrittivät viedä maat ja mannut väkivalloin. Monella on sen ikäistä sakkia lähipiirissä, ettei ryssärakkaus vielä muutamaan sukupolveen läikähdä. Lapsetki ehdollistettu nyt joulun aikana ryssävihalle, kun pappa pyörähti kertomassa muutaman faktan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:11"]
Minä taas olen saanut erittäin hyviä kokemuksia venäläisistä. Heitä on täällä työtovereina, fiksuja ja avuliaita jokainen (4 kpl, joista minulla suoria kokemuksia). Lisäksi olen opiskellut työn ohessa venäjää, ja kokemusta kolmesta opettajasta, jotka ovat kaikki olleet hyvin kulttuuriorientoituneita ja sivistyneitä. Kulttuurin harrastaminen (teatteri, ooppera, kirjallisuus, kuvataide, klassinen musiikki) on ymmärtääkseni Venäjän suurkaupungeissa hyvin suosittua, kävijämäärät isompia kuin Suomessa jopa suhteutettuna väkilukuun.
Totta on, että jonokäytös on aika härskiä, mutta niin on kaikissa suurkaupungeissa maasta riippumatta.
[/quote]
No ehkä juuri siksi, että lähes kaikilla venäläisillä ON oikeasti huonot käytöstavat. Ei se ole mitään urbaania legendaa vaan faktaa. Mietipä itse, miten usein valitetaan suotta jostakin, esim. norjalaisten huonosta käytöksestä tms..
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:32"]
[/quote]
No ehkä juuri siksi, että lähes kaikilla venäläisillä ON oikeasti huonot käytöstavat. Ei se ole mitään urbaania legendaa vaan faktaa. Mietipä itse, miten usein valitetaan suotta jostakin, esim. norjalaisten huonosta käytöksestä tms..
[/quote]
Kun ei se rasismi ja ennakkoluulo ole kiinni faktoista. Minä tuossa juuri sulle kerroin omaa faktaani siitä, että venäläiset ovat miellyttäviä ja sivistyneitä. Sunko fakta nyt sitten on jotenkin enempi totta, niinkö?
Vai oliskohan sittenkin kyse siitä, millä silmälaseilla toisenlaisia ihmisiä tarkastelee. Jos haluaa tulkita toisen erilaisuuden negatiivisesti, sen kokee tosiaan negatiivisesti. Jos taas haluaa nähdä toisessa hyviäkin puolia ja miettiä, miksi hän toimii eri tavalla kuin minä, niin toisen kokee ehkä positiivisesti.
Mieti asiaa nyt ihan rauhassa ja rehellisesti.
Tuttavapiiriini kuuluu yksi 20 vuotta suomessa asunut venäläinen, karjalasta hänkin tullut mutta vapaaehtoisesti. Hänkään ei voi sietää venäläisturistien "minä ensin" -käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
Huokaus. Katsos: rasismia ei ole moittia huonoa käytöstä, mutta sen sijaan rasismia on, että yhdestä huonosti käyttäytyvästä venäläisestä vedetään yhtäläisyysmerkit kokonaiseen 143-miljoonaiseen väestöön.
Eikä yhtään edes yritetä ensin miettiä, onko ns. huonojen käytöstapojen takana joku kulttuuriero, joka selittää asiaa. Esimerkiksi tuossa buffa-ketjussa valitettiin sitä, että venäläiset sotkevat ravintoloissa ja vessoissa. Ja kas kun se roskaaminen johtuu pitkälti siitä, että Venäjällä on joka baarissa erikseen työntekijä korjaamassa prikkoja ja roskia pöydästä, eikä siellä OLE sellaista "asiakas siivoaa jälkensä" -tapakulttuuria kuten Suomessa.
Että tästä on kyse.
3
[/quote]
Siis mikä pakko sitä on sotkea ihan sotkemisen ilosta, oli joku niitä jälkiä perässä siivoamassa tai ei? Ranskalainen tuttavani on töissä ranskalaisessa hotellissa, ja hän kertoo, että aamiaispöydät jätetään koristelematta niinä aamuina, kun hotelli on täynnä venäläisiä. Ne kun sotkevat silmänräpäyksessä kattauksen kuitenkin.
Eli eivät suomalaiset ole ainoita, jotka ovat venäläisturistien epämiellyttävän käytöksen huomanneet.
Kaakkois-Suomessa asuvana en tunne vihaa venäläisiä kohtaan, enkä ole huomannut sitä erikoisen paljon, vaikka citymarketeissa suurin osa ihmisistä taitaa olla venäläisiä =). Moni pikkukaupungin pieni putiikki ei tulisi toimeen ilman venäläisturisteja. Pahoittelen vain sitä, että olen itse opiskellut kouluaikoina pakkoruotsini, jolla en tee yhtään mitään, mutta venäjän kielestä olisi ollut apua paljon. Sama omien lapsieni kanssa: edelleen he opiskelevat ruotsia, jota eivät varmaan koskaan tule tarvitsemaan! Venäjää olisivat tarvinneet jopa kesätöissä. Maailma muuttuu, mutta hitaasti...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:48"]
[/quote]
[/quote]
Että tästä on kyse.
3
[/quote]
Siis mikä pakko sitä on sotkea ihan sotkemisen ilosta, oli joku niitä jälkiä perässä siivoamassa tai ei? Ranskalainen tuttavani on töissä ranskalaisessa hotellissa, ja hän kertoo, että aamiaispöydät jätetään koristelematta niinä aamuina, kun hotelli on täynnä venäläisiä. Ne kun sotkevat silmänräpäyksessä kattauksen kuitenkin.
Eli eivät suomalaiset ole ainoita, jotka ovat venäläisturistien epämiellyttävän käytöksen huomanneet.
[/quote]
Tiedätkös, kaikista kansallisuuksista löytyy nuo halpis-ryhmämatkalaiset moukkansa. Niin suomalaisista, briteistä, venäläisistä, ranskalaisista...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:32"]
[/quote]
[/quote]
Vai oliskohan sittenkin kyse siitä, millä silmälaseilla toisenlaisia ihmisiä tarkastelee. Jos haluaa tulkita toisen erilaisuuden negatiivisesti, sen kokee tosiaan negatiivisesti. Jos taas haluaa nähdä toisessa hyviäkin puolia ja miettiä, miksi hän toimii eri tavalla kuin minä, niin toisen kokee ehkä positiivisesti.
[/quote]
aamen, tuo olisi ihmisen syytä muistaa aina, on sitten kyse eri kansallisuuksista, eri uskonnoista, eri sukupuolesta, eri ikäsistä tai vaikkapa vammaisista/sairaista ihmisistä.
Missä täällä? Palstalla vai Suomessa? Ei ole kummassakaan erityisen paljon mitään venäläisvihaa, enemmän täällä vihataan milloin mitäkin omaan kansaan kuuluvaa väestönosaa.
On taas ap:lla niin liioiteltu aloitus kuin olla ja voi.
Ja jos joku venäläisistä ei tykkää (en usko että kukaan vihaa tuntemattomia ihmisiä) niin negatiivisille tunteille on varmasti joku syy, jos ei historiassa, niin näissä turisteissa. Minkäs tunteilleen voi, ei kukaan tykkää tasapuolisesti kaikista maapallon ihmisistä.
Tuntuu suomalaisilta unohtuneen jo ne ajat, kun Tallinnan matkailu yleistyi. Suomalainen juoppolauma kusi heti maihin päästyään terminaalin nurkkiin ja sekoilu jatkui koko vierailun ajan. Suomalaisten sivistys on sukupolven vaihdoksen myötä lisääntynyt.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 13:48"]
[/quote]
[/quote]
Että tästä on kyse.
3
[/quote]
[/quote]
Tiedätkös, kaikista kansallisuuksista löytyy nuo halpis-ryhmämatkalaiset moukkansa. Niin suomalaisista, briteistä, venäläisistä, ranskalaisista...
[/quote]
Tottahan toki. Brittituristit ovat tunnetusti aina kännissä, ranskalaiset taas valittavat ihan kaikesta. Venäläiset sitten sotkevat ja etuilevat.
Mutta ei tämän tunnistaminen ole mitään "venäläisvihaa".
Minulle venäläisviha tuli äidinmaidossa. Äiti on karjalan evakko, lähti pakoon kahdesti. Rikas talo ja maat jäivät rajan taa, tällä puolen asuttiin parakissa. Koko 50- ja 60-luvut paplla oli vene varastossa, että sillä lähdetään ruotsiin, kun sota syttyy taas. itse kasvoi 70-luvulla. Pelkäsin lapsena sitä eniten, että nl hyökkää....
ei se nyt vihaa ole, mutta epäluuloisuutta kuitenkin.