Miksi mun hiustenväri poikkeaa molemmista vanhemmistani?
Äidillä on semmosen keltasen blondit hiukset joka on siis minusta aika harvinainen väri. Isällä on mustat hiukset ja minulla on ruskeat.
Kommentit (44)
Olet joko vaihdokki tai vanhempasi ovat kaapanneet sinut oikeilta vanhemmiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi punaiset hiukset niin silloin olisin sinuna huolissaan.
Miksi? Mun sisko on punapää vaikka kumpikaan vanhemmista ei ole. Meidän isoisoäiti oli punapää joten sieltä tullut nuo geenit.
Punapäät ovat hulluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä minulla että miehellä on ruskeat hiukset. Tyttärellä taas vaaleat.
Sekä minun että miehen sisaruksista noin puolella on vaaleat hiukset.Onko teidän tytär minkä ikäinen?
Jotkut ruskeahiuksiset syntyvät vaaleahiuksisina, mutta ajan myötä hiukset tummuvat.
16 v.
"Silmän iiriksen väri määräytyy sen melamiinipigmentin määrän ja laadun mukaan. Klassisesti ruskeasilmäisyyttä on pidetty dominoivasti eli vallitsevasti periytyvänä ominaisuutena ja sinisilmäisyyttä peittyvänä eli resessiivisenä ominaisuutena. Niinpä silloinkin kun vain toisella vanhemmalla on ruskeat ja toisella siniset silmät, lapsesta tulee yleensä ruskeasilmäinen.
Mutta vaikka molemmat vanhemmat olisivat ruskeasilmäisiä, lapsi voi saada siniset silmät - todennäköisyys vaihtelee sen mukaan, millainen perimä vanhemmilla on: nykyisin silmän iiriksen värin tiedetään olevan monitekijäinen ominaisuus, eli siihen vaikuttavat useat eri perintötekijät yhdessä.
Jos kummallakin vanhemmalla on erittäin tummanruskeat silmät, mahdollisuus saada sinisilmäinen lapsi on hyvin pieni. Mahdollista se kuitenkin on myös näissä tapauksissa, koska voi syntyä uusia mutaatioita. Sattumanvaraisen mutaation pitäisi osua silmän väriä määrääviin geeneihin.
Jos taas vanhempien silmät ovat vaalean ruskehtavat, heillä voi olla geeneissään ruskea-, sini- ja/tai vihreäsilmäisyyttä erilaisina yhdistelminä. Siksi todennäköisyys saada sinisilmäinen lapsi on heillä tuntuvasti suurempi. Silti sekin on pieni, arviolta 10 prosentin luokkaa."
https://www.aka.fi/fi/tietysti/kysy-tieteesta/sinisilmaisyys/#0b67cd0b