Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun hiustenväri poikkeaa molemmista vanhemmistani?

Vierailija
07.10.2020 |

Äidillä on semmosen keltasen blondit hiukset joka on siis minusta aika harvinainen väri. Isällä on mustat hiukset ja minulla on ruskeat.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtiin aina että veljeni ei muistuta kumpaakaan vanhempaansa, ei isovanhempiansa, ei minua eli siskoansa, ja hiusten väri ja laatu oli ihan muuta kuin muulla suvulla.

Sitten löytyi vanha valokuva, ja siitä täysin identtisen näköinen mies, eli kasvot, hiukset, kaikki. Kolmen sukupolven takaa äidin puolelta.

Geeniperimä on ihmeellinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyys ei ole kovin suoraviivaista.

Ruskeasilmäiset vanhemmat voivat saada sinisilmäisen lapsen, joten kai se hiusten värikin voi mennä jännästi.

Vierailija
4/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla olisi punaiset hiukset niin silloin olisin sinuna huolissaan.

Vierailija
5/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit voivat tulla myös muilta sukulaisilta. Äitisi tai isäsi vanhemmilta. Tai tädiltä yms.

Minun vanhemmilla on siniset silmät ja minulla on ruskeat, olen perinyt ne mummiltani.

Vierailija
6/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun se minkä väriset jonkun hiukset ovat, on ns. fenotyyppi.

Genotyyppi on kaikki ne vaihtoehdot yksilön geeniperimässä, jotka voivat toteutua. Fenotyyppi on se vaihtoehto joka toteutuu.

Lisäksi hiusten väri ja laatu muuttuu elämän aikana. Mullakin oli syntyessä paksut tummanruskeat suorat hiukset, 12 kk ikäisenä aivan vaaleat kiharat, parikymppisenä suorat vaaleanruskeat hiukset, jossain vaiheessa hiukset muuttuivat ruskeammiksi ja niissä oli punertavaakin sävyä, ja nyt vanhana kihartuvat tummanharmaanruskeat hiukset.

Semmoista se elämä on.

Vierailija
7/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Son, she said

Have I got a little story for you

What you thought was your daddy

Was nothin' but a

While you were sittin'

Home alone at age thirteen

Your real daddy was dyin'

Sorry you didn't see him

But I'm glad we talked

Oh, I, oh, I'm still alive

Hey, I, oh, I'm still alive

Hey, I, oh, I'm still alive, hey, oh...

Tai sitten hiusten värin periytymiseen vaikuttaa aika moni geeni ja aika monesta sukupolvesta. Että ei, lapsella ei aina ole samanväriset hiukset kuin kummallakaan vanhemmalla ja se on ihan normaalia.

Vierailija
8/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on samanlaiset hiukset kuin postinkantajalla, niin asia on selvä!

Vierailija
9/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla olisi punaiset hiukset niin silloin olisin sinuna huolissaan.

Miksi? Mun sisko on punapää vaikka kumpikaan vanhemmista ei ole.  Meidän isoisoäiti oli punapää joten sieltä tullut nuo geenit.

Vierailija
10/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit voivat tulla myös muilta sukulaisilta. Äitisi tai isäsi vanhemmilta. Tai tädiltä yms.

Minun vanhemmilla on siniset silmät ja minulla on ruskeat, olen perinyt ne mummiltani.

Sinuna miettisin kyllä ihan ensimmäisenä, että kuka sinun oikea isäsi on. Periaatteessa ruskeasilmäisen lapsen syntyminen sinisilmäisille vanhemmille on äärimmäisen epätodennäköistä. Toisin päin toki tavallista.

Vierailija
11/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitillä vaaleanruskeat, isällä tummat ja minulla kastanjanruskeat. Auringonvalossa näyttää ihan punaruskeilta. Tulee varmaan muualta suvusta tuo väri.

Vierailija
12/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumman ja vaalean yhdistelmästä tulee helposti ruskea.

Vierailija
13/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun se minkä väriset jonkun hiukset ovat, on ns. fenotyyppi.

Genotyyppi on kaikki ne vaihtoehdot yksilön geeniperimässä, jotka voivat toteutua. Fenotyyppi on se vaihtoehto joka toteutuu.

Lisäksi hiusten väri ja laatu muuttuu elämän aikana. Mullakin oli syntyessä paksut tummanruskeat suorat hiukset, 12 kk ikäisenä aivan vaaleat kiharat, parikymppisenä suorat vaaleanruskeat hiukset, jossain vaiheessa hiukset muuttuivat ruskeammiksi ja niissä oli punertavaakin sävyä, ja nyt vanhana kihartuvat tummanharmaanruskeat hiukset.

Semmoista se elämä on.

Hienoja sanoja osasit käyttää mutta itse asiaa et osannut selittää lainkaan.

Vierailija
14/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole juurikin loogisinta, että musta+keltanen=ruskea.

Vierailija
15/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna miettisin kyllä ihan ensimmäisenä, että kuka sinun oikea isäsi on. Periaatteessa ruskeasilmäisen lapsen syntyminen sinisilmäisille vanhemmille on äärimmäisen epätodennäköistä. Toisin päin toki tavallista.

No mitä alapeukuttamista tässä muka on? Eikö teille koulussa opetettu periytymistä? Toki se klassinen silmienvärien periytymiskaavio on yksinkertaistettu malli, mutta ei se mikään hatusta heitetty kaavio ole. Ruskea silmienväri on dominantti eikä sitä siksi esiinny piilevänä sinisilmäisillä (koska silloin he olisivat ruskeasilmäisiä). Koska malli on tosiaan yksinkertaistettu, ei varmasti ole mahdotonta että harvinaisissa tapauksissa menisi toisinkin, mutta "väärä" isä on kyllä huomattavasti todennäköisempi selitys.

Vierailija
16/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyys on vahvistettu.

Vierailija
17/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että ei lapsi kaikkea peri vanhemmiltaan. Monta asiaa periytyy myös sukulaisilta. Esim isovanhemmilta. Geenit hyppii sukupolvelta toiselle.

18/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinisilmäisille vanhemmille ei voi syntyä ruskeasilmäistä lasta. Ruskeasilmäisille voi syntyä sinisilmäinen lapsi. Ihan alkeisbiologiaa tämä.

Vierailija
19/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyys on vahvistettu.

Geenitestilläkö vai paperilla?

Vierailija
20/44 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hätkähdin, kun näin värillisen kasvokuvan liki 100-vuotiaaksi eläneestä isoisoäidistäni: hänellä oli juuri saman väriset silmät kuin mulla. Kenelläkään muulla mun ja isöäidin välisissä sukupolvissa ei ole samanlaisia. Itse en häntä enää muista, mutta kasvokuva on 90-luvulta, jolloin kuvamuokkausta ei harrastettu.

Näin vaan ne piirteet voi hyppiä parinkin sukupolven yli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän