Miksi mun hiustenväri poikkeaa molemmista vanhemmistani?
Äidillä on semmosen keltasen blondit hiukset joka on siis minusta aika harvinainen väri. Isällä on mustat hiukset ja minulla on ruskeat.
Kommentit (44)
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit voivat tulla myös muilta sukulaisilta. Äitisi tai isäsi vanhemmilta. Tai tädiltä yms.
Minun vanhemmilla on siniset silmät ja minulla on ruskeat, olen perinyt ne mummiltani.Sinuna miettisin kyllä ihan ensimmäisenä, että kuka sinun oikea isäsi on. Periaatteessa ruskeasilmäisen lapsen syntyminen sinisilmäisille vanhemmille on äärimmäisen epätodennäköistä. Toisin päin toki tavallista.
Sinisilmäisille vanhemmille ei voi syntyä ruskeasilmäistä lasta. Ruskeasilmäisille voi syntyä sinisilmäinen lapsi. Ihan alkeisbiologiaa tämä.
Erityisesti vanhojen isien lapsilla on eri ominaisuuksia mutaatioista johtuen.
Omat piirteeni ovat myös sukupolvien takaa. Äiti on ruskeasilmäinen ja tummatukkainen, isä ruskeahiuksinen ja iholtaan herkästi ruskettuva. Itse olen vihreäsilmäinen ja kalpea kuin lakana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit voivat tulla myös muilta sukulaisilta. Äitisi tai isäsi vanhemmilta. Tai tädiltä yms.
Minun vanhemmilla on siniset silmät ja minulla on ruskeat, olen perinyt ne mummiltani.Sinuna miettisin kyllä ihan ensimmäisenä, että kuka sinun oikea isäsi on. Periaatteessa ruskeasilmäisen lapsen syntyminen sinisilmäisille vanhemmille on äärimmäisen epätodennäköistä. Toisin päin toki tavallista.
Isyys on vahvistettu.
Geenitestilläkö vai paperilla?
Verikokeella. Ja tulos tuli virallisesti paperilla.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinisilmäisille vanhemmille ei voi syntyä ruskeasilmäistä lasta. Ruskeasilmäisille voi syntyä sinisilmäinen lapsi. Ihan alkeisbiologiaa tämä.
On se ehkä joskus todella harvoin mahdollista. Pakosti jollekin on noin käynyt
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit voivat tulla myös muilta sukulaisilta. i.
ä.
Erityisesti vanhojen isien lapsilla on eri ominaisuuksia mutaatioista johtuen.
Niinhän sitä sanotaan silloin, kun hopeaketun nuori vaimo on ottanut itsensä ikäisen salarakastajan, joka on lapsen biologinen isä.
no meillä kävi niin, että miehen veljen perheeseen syntyi lapsi, joka ei lainkaan muistuttanut kumpaakaan vanhempaansa. Naurettiin tätä aina selän takana, että mistähän geenit tulleet. No, meillekin syntyi sitten jonkun vuoden päästä lapsi, joka pikkuhiljaa alkoi näyttää aina vaan enemmän tältä serkultaan, ovat kuin sisaruksia, olisi menneet täydestä identtisistä kaksosista, jos olisivat samanikäisiä.
Isoisomummon valokuva löytyi joitain vuosia sitten ja hän on se kolmas tämännäköinen.
Entäs isovanhempien hiustenvärit? Sieltäkin voi periytyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi punaiset hiukset niin silloin olisin sinuna huolissaan.
Punaiset hiukset on resessiivinen geeni eli jotta se näkyisi niitä tarvitaan kaksi. Eli kannattaisi olla huolissaan, jos molemmat vanhemmat ovat punapäitä ja itse on ruskeahiuksinen, koska silloin molemmilla vanhemmilla on punahiuksisuuden geenit. Punapää voi olla myös jos kumpikaan vanhemmista ei ole punapää, koska silloin se punapäisyys on vain jäänyt dominoivien geenien alle.
Mulla on äiti punapää ja isällä on ruskeat hiukset ja olen silti punapää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset hiukset on resessiivinen geeni eli jotta se näkyisi niitä tarvitaan kaksi. Eli kannattaisi olla huolissaan, jos molemmat vanhemmat ovat punapäitä ja itse on ruskeahiuksinen, koska silloin molemmilla vanhemmilla on punahiuksisuuden geenit. Punapää voi olla myös jos kumpikaan vanhemmista ei ole punapää, koska silloin se punapäisyys on vain jäänyt dominoivien geenien alle.
Mulla on äiti punapää ja isällä on ruskeat hiukset ja olen silti punapää.
Edelleen se hiusten ja ihon geenit ovat useamman geenin takana ja miten ne toimivat, ei vain yhden.
Tämä wikipedia selittää asian
Muunnos saa aikaan melaniinituotannon muuttumisen, jossa tumman eumelaniinin syntyminen vähenee ja vaaleaa feomelaniinia syntyy runsaasti. Sen seurauksena ihmisellä on punaiset hiukset, vaalea iho ja pisamia.[5] Ihmisestä ei tavallisesti tule punahiuksista, jos hän perii ominaisuutta aiheuttavan geenin vain yhdeltä vanhemmaltaan.[6] Punahiuksisista ihmisistä vain kuudella prosentilla on geenistä vain yksi muunnos, kun taas kaksi muunnosta perineitä punahiuksisista on 92 prosenttia.[7] Myöskään kaikki MC1R-geenin muunnoksen molemmilta vanhemmiltaan perineet eivät ole punatukkaisia, vaan vain joka neljäs. MC1R-geenin lisäksi punahiuksisuuteen vaikuttaa kahdeksan muutakin geeniä, joista osa kytkee MC1R-geenin päälle tai pois päältä.[8]
Punatukkaisuutta on eri asteita. Jos henkilöllä on vain feomelaniinia mutta ei lainkaan eumelaniinia, hänellä on kirkkaan punertavat hiukset. Jos hänellä on vähän kumpaakin, hänellä on vaaleanpunertavat hiukset. Jos hänellä on kohtalainen määrä kumpaakin, hänellä on kastanjanruskeat hiukset.[6]"
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmilla on siniset silmät ja minulla on ruskeat, olen perinyt ne mummiltani.
Tätä alapeukuttaneet ovat käyneet koulua viime vuosituhannella eivätkä päivittäneet tietojaan. Suosittelen luettavaksi esimerkiksi Tiede-lehteä tai uusimpia oppikirjoja.
äitisi antoi jokaiselle. arpoi isästäsi sen tyhmemmän joka ottaa omakseen ja elättää
Sekä minulla että miehellä on ruskeat hiukset. Tyttärellä taas vaaleat.
Sekä minun että miehen sisaruksista noin puolella on vaaleat hiukset.
Jos lapsessa on isän näköä, ovat perintötekijät olleet vallitsevia. Jos lapsessa on talonmiehen näköä, ovat ympäristötekijät olleet vallitsevia.
Oletko koskaan miettinyt että miksi etunimesi on Otto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskea silmänväri dominoi, eli jos on ruskeasilmäiset vanhemmat niin suurempi todennäköisyys on ruskeasilmäisiin lapsiin kuin sinisilmäisiin. Jos kummallakin vanhemmalla on suvussa ruskeasilmäisiä, niin täten mahdollisuus on saada ruskeasilmäinen lapsi, vaikka kummallakin on siniset silmät..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mun sisko on punapää vaikka kumpikaan vanhemmista ei ole. Meidän isoisoäiti oli punapää joten sieltä tullut nuo geenit.
Kaksi mummoani ovat punapäitä. Toisella voimakas oranssi ja toisella kastanjanruskeat. Minulla on todella paljon punaista pigmenttiä, koska on tullut molemmilta puolilta. Kaikki lapsetkin ovat punapäitä ja kesakkoisia. Onneksi pisamat tulevat ensi kesäksi muotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se periytyminen taida olla niin yksinkertaista nykytiedon valossa.
Vanhemmillani on harmaat silmät ja minulla ja siskollani ruskeat. Mutta ainakaan omani eivät ole ihan tummanruskeat, ehkä eivät ole ihan "oikeasti" ruskeat?
Ei minulla ainakaan ole mitään epäilystä vanhemmistani.
Vierailija kirjoitti:
Sekä minulla että miehellä on ruskeat hiukset. Tyttärellä taas vaaleat.
Sekä minun että miehen sisaruksista noin puolella on vaaleat hiukset.
Onko teidän tytär minkä ikäinen?
Jotkut ruskeahiuksiset syntyvät vaaleahiuksisina, mutta ajan myötä hiukset tummuvat.
Adoptio selittää asian vielä paremmin.