Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko nettomaksaja Suomessa? Koska viimeksi kävit Kelassa asioimassa, siis ihan paikanpäällä?

Vierailija
07.10.2020 |

Vuosiluku riittää.
Tähän ei muiden tarvitse kommentoida.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n logiikalla olen nettomaksaja. En nimittäin ole koskaan käynyt Kelassa paikanpäällä. 

t. toimeentulotuella elävä

Ap taitaa olla jo seniori-ikäinen. Minä olen saanut opintotukea, vanhempaintukia ja joskus 20 vuotta sitten pari kuukautta toimeentulotukea. Se oli ainoa kerta kuin asioin Kelassa paikanpäällä. Muut tuet hoitui ihan verkon kautta.

Vierailija
22/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien nettomaksajien pitäisi käydä kelassa katsomassa ketä niillä veroilla nykyään elätetään.

Suurin osa Kelan asiakkaista hoitaa asiat netissä. Paikan päälle menevät ne koyka eivät osaa tai pysty hoitamaan asioitaan nettipalvelussa tai tarvitsevat esim. tulkkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee käsitys että julkisen talouden menokohteet koostuvat vain Kelan maksamista rahoista? Verovaroja käytetään aika moneen muuhunkin kohteeseen. Nettomaksajat ja nettosaajat hyötyvät ja käyttävät eri tavoin näitä julkishyödykkeitä, osuuksien laskeminen näistä on melko hankalaa.

Vierailija
24/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 2012 tai 2013 kun opiskelujen jälkeen olin työttömänä ja piti viedä kopio asunnon vastikemaksulaskusta Kelaan, että osasivat maksaa asumistukea oikean summan.

Halusivat ainakin silloin joka kerran asumistukea anoessa viimeisimmän, eli opiskeluaikana viety ei kelvannut enää. Ottivat siellä tiskillä kopion laskusta, koska minulla ei ollut kopiokonetta itselläni.

Nyt varmaan kaikki hoituu sähköisesti (TE-toimistossa eli työkkärissäkin olen asioinut viimeksi silloin, kun sinne pääsi sisään jonottamaan tiskille).

En muista, keitä Espoon keskuksen Kelassa silloin oli lisäkseni tuolloin, varmasti ainakin joku vanhus koska joka kerran siellä käydessäni oli joku vanha pappa tai mamma selvittelemässä ison paperipinon kanssa menojaan ja tulojaan ja lääkkeiden korvattavuutta tms.

Jos kaikki menee hyvin, olen seuraavan kerran taas Kelan tiskillä kun olen itse eläkeläismummo.

Vierailija
25/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa en ole varmaan ikinä käynyt konttorissa sisällä. Mutta itse olen opiskellut itseni VTMksi, kela maksoi mun elatusksen kun isiltä ei ihan irronnut noita elareita aikoinaan. Ja kolme lasta tuoss atuota kouluputke kulkee ilmaisella terveydenhoidolla. Että vaikka mä sellaisen vajaa 2000e maksan joka kuukausi veroja, eppäilen, että ei ihan korvaa noita kuluja...

Vierailija
26/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin perheen kanssa kesälomareissulla, tarkistettiin että minkälaista vätystä meidän rahoilla elelee. Aika erinäköistä suomalaista oli jonossa.

Jos sulla on perhettä niin Kelasta ne teidänkin lapsilisät tulevat. Tekisit lastesi kanssa jotain kehittävää kesälomalla sen sijaan että viet heidät kyttäämään muita Kelan asiakkaita.

Vierailija
27/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1997 kävin viimeksi Kelassa kun hain opintotukea ja opiskelijan asumistukea

1998 menin opintojen ohella osa-aikatöihin, Kela peri myöhemmin tuet takaisin

1999 menin kokopäivätöihin, sen jälkeen en ole Kelassa asioinut vaan raatanut duunissa, maksanut helvetisti veroja ja elättänyt PUMMEJA ja VAPAAMATKUSTAJIA, senttiäkään en ole itse saanut tukia. Nyt on mitta täynnä.

Vierailija
28/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Kelassa viime vuonna hampaiden hoidon korvauksen takia, vaikka olen nettomaksaja. Eihän näillä kahdella ole mitään yhteyttä.

Vierailija
29/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1997 kävin viimeksi Kelassa kun hain opintotukea ja opiskelijan asumistukea

1998 menin opintojen ohella osa-aikatöihin, Kela peri myöhemmin tuet takaisin

1999 menin kokopäivätöihin, sen jälkeen en ole Kelassa asioinut vaan raatanut duunissa, maksanut helvetisti veroja ja elättänyt PUMMEJA ja VAPAAMATKUSTAJIA, senttiäkään en ole itse saanut tukia. Nyt on mitta täynnä.

*reps*

Vierailija
30/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvun alussa yhden kerran. Tiedustelin asumistukea mutta en saanut. Sittemmin olen tullut toimeen omillani.

Vierailija
31/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tukevasti nettomaksaja. Kelassa kävin viimeksi vuonna 1999 kun kävin jättämässä hakemuksen isyysloman aikaisesta korvauksesta. Sen jälkeen ei ole tarvinnut käydä. 

Miten olet laskenut olevasi nettomaksaja?

Jos ansaitsee noin 5000e/kk eikä koskaan käytä julkista terveydenhoitoa tai nosta mitään sosiaalietuuksia vuosikymmeniin niin on aika vaikea olla mitään muuta.

Vierailija
32/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 2017 kun olin lyhyen ajan työtön.

Muuten takana pitkö työura. Olemme ahkeria, kunnollisia ja itsestämme huolta pitöviä kunnon kansalaisia....mutta:

Minulle on tehty elinsiirto joka maksoi n. 100 000 ja saan edelleen lääkkeitä joista kelq tulee useita satoja kuukaudessa. Perheenjösenistä yksi käy yhden sortin terapiassa ja vanhempani ovat iäkkäitä eläķeläisiä. Olemme saaneet lapsilisiä ja minä olen ollut hidas opiskelija. Lisäksi minä ja puolisoni saamme molemmat palkkamme veroista. Pahoittelen

Vierailija
33/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2017

Vierailija
34/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan olisin käynyt Kelassa? Joskus 1990-luvulla varmaan.

Vierailija
35/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tukevasti nettomaksaja. Kelassa kävin viimeksi vuonna 1999 kun kävin jättämässä hakemuksen isyysloman aikaisesta korvauksesta. Sen jälkeen ei ole tarvinnut käydä. 

Jos ansaitsee noin 5000e/kk eikä koskaan käytä julkista terveydenhoitoa tai nosta mitään sosiaalietuuksia vuosikymmeniin niin on aika vaikea olla mitään muuta.

Riippuu pitkälti siitä oletko perheellinen. Jos ei lapsia niin varmasti. Jos on vaikka kolmekin lasta, jotka käyvät päivähoidossa, saat jo pari tonnia per kuukausi apuja siihen lastenhoitomaksuun valtiolta (omavastuuosuushan on todella pieni verrattuna todellisiin kustannuksiin) Siihen päälle sitten lapsilisät ja muut lastenpalvelut niin todennäköisesti lapsellisena noilla tuloilla ei ole nettomaksaja.

Vierailija
36/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, eihän valtion kassasta muita julkisiapalveluja katetakaan kuin terveydenhoito ja sosiaalietuudet.

Vierailija
37/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksituloisena et taida ihan vielä päästä tuohon suomessa harvinaiseen nettomaksajan kastiin.

Vierailija
38/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu pitkälti siitä oletko perheellinen. Jos ei lapsia niin varmasti. Jos on vaikka kolmekin lasta, jotka käyvät päivähoidossa, saat jo pari tonnia per kuukausi apuja siihen lastenhoitomaksuun valtiolta (omavastuuosuushan on todella pieni verrattuna todellisiin kustannuksiin) Siihen päälle sitten lapsilisät ja muut lastenpalvelut niin todennäköisesti lapsellisena noilla tuloilla ei ole nettomaksaja.

noin 5000e/kk ansaitseva maksaa sinne noin 46 ikävuoteen asti vielä niitä omia neuvolakulujaan. :D

Vierailija
39/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma siitä ettei Suomessa ole ihmistä joka ei saisi joka vuosi jotain kelasta.

Hammaslääkärin tai lääkärin käyntipalkkiokorvaus tai lääkekorvaus tai lapsilisä.

Ei kai nyt joka vuosi sentään? Mun lapset on aikuisia, joten en enää saa lapsilisää, en ole saanut vuosiin. Hammaslääkärissä käyn tarkistuksilla joka toinen vuosi, reikiä ei ole ollut varmaan 20 vuoteen. Lääkärissä olen käynyt viimeksi v. 2008, reseptilääkkeinä olen syönyt muutaman antibioottikuurin joskus 80-luvulla, sittemmin aloin hoitaa terveyttäni luontaisjutuilla, enkä ole tarvinnut mitään lääkkeitä. Mitä muita kela-korvauksia voisi olla, en itse keksi?

Vierailija
40/45 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma siitä ettei Suomessa ole ihmistä joka ei saisi joka vuosi jotain kelasta.

Hammaslääkärin tai lääkärin käyntipalkkiokorvaus tai lääkekorvaus tai lapsilisä.

Työterveys hoitaa lääkäripalvelut, käyn ykistyisellä hammaslääkärilla, ja lapsilisät menee suoraan lasten salkkuihin.