Te jotka olette käyttäneet alkoholia tänä jouluna
kuinka monta lasillista illassa on kulunut viiniä, olutta tai siideriä? Onko ollut alkottomia päiviä välissä?
Kommentit (93)
Jouluaattona lasi punkkua, eilen kolme lasia punkkua ja vähän madeiraa. Tänään ei vielä mitään mutta just laitoin viinipullon viilenemään, jos ottais lasin tai pari.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:36"]
Tehkääpä nyt uusi sellanen hyväjoulumieli ketju, niin en tule siihen sitten miinustamaan. Sanon vaan vielä että alkoholi on aina alapeukun arvoinen ja häpeällinen asia. Se on ihmeellistä, kun ei voi olla ilman, vaan seyksi lasillinen on pakko ottaa. Onko se joku punanenäkerhon hyväksyntä?
[/quote]
Niin, en mä kehtaisi tunnustaa sitä missään muualla. Olisiko sinulla ehdotusta mitä voisin tehdä asialle? Pitäisikö ottaa heti pyhien päätyttyä yhteyttä AA:han, voikohan ne auttaa? Entä lastensuojelu? Suku ei ymmärrä ongelmaa, kun melkein kaikki ovat samanlaisia, jotka juovat joskus yhden illassa. Pari lähisukulaista on absolutisteja, mutta nekin on niin tottuneet näkemään jopa joulupöydässä yhden viinipullon, ettei nekään ymmärrä kuinka häpeällistä se on. Mä olen ihan neuvoton, kerro nyt mitä teen.
t. se jonka mies on juonut kolmessa päivässä yhteensä 2 pientä tölkkiä olutta
[/quote]
No jatkat raittiilla linjalla ja kerrot miehellesi, että alkoholista voi kieltäytyä, oli tilaisuus sitten mikä hyvänsä. Ja ei tarvitse hankkia minkään "kerhon" tai suvun hyväksyntää juomalla sitä yhtäkään.
Alkoholi nyt vaan on sellanen turhake, joka saa aikaan paljon pahaa maailmassa ja te voisitte olla hyvänä esimerkkeinä niissä "kerhoissanne" ja sukunne keskellä siitä, että ilman alkoholia voi olla, eikä siinä menetä kasvojaan, jos kieltäytyy siitä lasillisesta.
Eikä sitten mitään selittelyjä siitä, että opetamme lapsillemme terveen suhtautumisen alkoholiin juomalla sivistyneesti. Se ei vaan toimi.
[/quote]
Niin siis kuten sanoin, meidän suvussamme on noita absolutistejakin (eikä kaikki alkoholia juovat juo aina ihan muuten vaan, en edes tiedä kuka maistoi joulupöydässä viiniä ja kuka ei, siihen ei ole tapana kiinnittää huomiota) joten mitään sosiaalista pakkoa ei ole juoda vaan se on kaikista ihan yhtä ok kuin se yhden ottaminenkin. Ja btw siinä joulupöydässä mies oli täysin alkottomalla. En sitäkään katsonut, mutta tiedän, kun pöydässä ei ollut kuin se yksi viinipullo alkoholia, eikä mies pidä viinistä
t. 43
(Ei siis oikeasti voi olla todellista millainen mörkö joillekin vajaa tölkki olutta ja miten vaikea on erottaa se oikeista ongelmista. Onneksi tällaista porukkaa ei ole sattunut lähipiiriin.)
On ollut ALKOTTOMIA päiviä useitakin, kävin siellä vain kerran ennen joulua. Nythän ne on kiinnikin. Alkoholia olen käyttänyt päivittäin esim. terästettyä glögiä kaksi mukillista.
1 cl punaviiniä jouluaterialla. Olen raskaana.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 19:53"]
kuinka monta lasillista illassa on kulunut viiniä, olutta tai siideriä? Onko ollut alkottomia päiviä välissä?
[/quote]
Kolme jouluateriaa syöty. Makaan nyt ähkyissäni sohvalla. Kolme viinilasillista (12cl) olen juonut yhteensä kolmen päivän aikana.
[/quote]
Aika mielenkiintoista, että tällaisellekin määrälle löytyy alapeukuttaja.
Olen ns. kiihkouskovainen, äärikonservatiivinen kristitty. Meillä joulua vietetään Kristuksen, Vapahtajan syntymäjuhlana. Kukaan ei todellakaan ikinä juo niin paljon jouluna, että olisi edes vähän humalassa. Istuttiin kolme tuntia pöydässä, muistaakseni kaikki ei-autoilijat ja ei-raskaana oleva ottivat viiniä. Koko aterialla kului yksi viinipullo, vaikka tarjolla oli kolme. 12 aikuista istui pöydässä. Laskepa siitä, olisiko joku edes pystynyt juomaan niin paljon, että olisi ollut humalassa.
Viini ruokajuomana on aivan yhtä tavallista kuin maito lasten ruokajuomana. Ei maitoakaan juoda janoon, ei sitä kitata litrakaupalla. Liiallinen maidon juominen aiheuttaa jo anemiaakin. Vettä juodaan janoon.
Miksi ihmeessä alkoholista tehdään tällainen tabu? Miksi se aina pitää liittää johonkin pahaa? Rakastan viiniä, nautin viinistä ruoan kanssa ja joskus ihan muuten vain. En halua humaltua, menee sekä viini hukkaan että koko idea.
Hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille alapeukuttajille ja mielensäpahoittajille muille!
Terv. edelleen ähkyisenä sohvalla makaava konservatiivikristitty, ei absolutisti
[/quote]
Olisi mielenkiintoista oikeasti tietää, miksi joku alapeukutti tätäkin! Onko oikeasti 12cl vuoden tärkeimpänä juhla-ateriana liikaa viiniä kerralla? Pitäisikö sekin olla juomatta? Tai jakaa 1cl per kuukausi? MITÄ IHMETTÄ!!
[/quote]
Minusta sellainen joka tarvitsee lasillisenkin alkoholia ei ole osaa hallita itseään ja on surullinen tapaus. Hauskaa voi pitää aina ilman alkoholia ja päihteet eivät ole kenellekään välttämättömiä. Niin ? itsehän kysyit.
Eilen meni minifresita, 3 neloslonkeroa, 2 kolmoslonkeroa ja kossubattery :P Onhan tuosta viime baarireissusta jo aikaakin.
Olin ihan helvetin kännissä koko joulun. Oksensin kinkun päälle ja sammuin saunaan. Perhe paheksui ja anoppi rutkutti. Mukava joulu kuitenkin kun viinaa riitti vielä tänäänkin.
Tämän halusit varmaan tietää yh?
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:36"]
Tehkääpä nyt uusi sellanen hyväjoulumieli ketju, niin en tule siihen sitten miinustamaan. Sanon vaan vielä että alkoholi on aina alapeukun arvoinen ja häpeällinen asia. Se on ihmeellistä, kun ei voi olla ilman, vaan seyksi lasillinen on pakko ottaa. Onko se joku punanenäkerhon hyväksyntä?
[/quote]
Niin, en mä kehtaisi tunnustaa sitä missään muualla. Olisiko sinulla ehdotusta mitä voisin tehdä asialle? Pitäisikö ottaa heti pyhien päätyttyä yhteyttä AA:han, voikohan ne auttaa? Entä lastensuojelu? Suku ei ymmärrä ongelmaa, kun melkein kaikki ovat samanlaisia, jotka juovat joskus yhden illassa. Pari lähisukulaista on absolutisteja, mutta nekin on niin tottuneet näkemään jopa joulupöydässä yhden viinipullon, ettei nekään ymmärrä kuinka häpeällistä se on. Mä olen ihan neuvoton, kerro nyt mitä teen.
t. se jonka mies on juonut kolmessa päivässä yhteensä 2 pientä tölkkiä olutta
[/quote]
No jatkat raittiilla linjalla ja kerrot miehellesi, että alkoholista voi kieltäytyä, oli tilaisuus sitten mikä hyvänsä. Ja ei tarvitse hankkia minkään "kerhon" tai suvun hyväksyntää juomalla sitä yhtäkään.
Alkoholi nyt vaan on sellanen turhake, joka saa aikaan paljon pahaa maailmassa ja te voisitte olla hyvänä esimerkkeinä niissä "kerhoissanne" ja sukunne keskellä siitä, että ilman alkoholia voi olla, eikä siinä menetä kasvojaan, jos kieltäytyy siitä lasillisesta.
Eikä sitten mitään selittelyjä siitä, että opetamme lapsillemme terveen suhtautumisen alkoholiin juomalla sivistyneesti. Se ei vaan toimi.
[/quote]
Voi sua.
Minä juon jaloja juomia ihan itseni vuoksi, nauttiakseni. Mistä ihmeestä olet saanut kuvitelman, että viiniä juotaisiin sosiaalisen painostuksen vuoksi? Ei ainakaan minun sosiaalisessa viiteryhmässäni. Ainoa, joka käyttää tässä ketjusa - tai siis YRITTÄÄ käyttää - sosiaalista painostusta, paheksuntaa ja leimaamista, olet SINÄ itse.
Voin olla kuukausia juomatta, mutta kieltämättä hyvä viini kruunaa juhla-aterian. Ihan samalla tavalla voi sanoa, että suklaa tai kahvi ovat turhakkeita ja aikaansaavat paljon pahaa maailmassa ja ilman pitää olla, ja antaa lapsille esimerkki terveestä (vähäkalorisesta, sokerittomasta ja kofeiinittomasta) ruokavaliosta.
MITÄ, etkö KYKENE olemaan ilman kahvia tai suklaata? Oletpa sinä huono ihminen, haet varmaan hyväksyntää jostain "kerhosta".....
No, ironia ei uppoa sinuun, koska mitä ilmeisimmin et kykene ymmärtämään muiden ihmisten eri vaikuttimia ja erilaisia arvostuksia. Sinulle on vain yksi tapa elää, omasi. Ja muuta tavat ovat Vääriä. Taidat myös repiä itsetuntosi tuollaisista arvovalinnoista.
Jouluaattona kaksi annosta per vuorokausi. Joulupäivänä yksi annos. Tänään ei mitään. Lasten jo nukkumaan mentyä olen siis juonut nämä kaikkiaan kolme lasia hyvää viiniä joulunpyhien aikana.
Jouluaattona lasillinen Alkon mustikkaglögiä ja illalla ruuan kanssa kahteen pekkaan 2/3 punaviinipullosta. Eilen ei mitään, ja nyt äsken join itsekseni tuon punkkupullon jämät väljähtymästä. Kohta sit nukkumaan, muut on jo menneet.
Kas kun en laskenut. Olisko suunnilleen saunaolut, terästetty glögi ja pari lasia viiniä ruuan kanssa. Kaikille alkoholi ei ole ongelma. Eikä siihen siksi kiinnitetä mitään huomiota. Enemmän tässä rassaa tää täysnäinen olo. Voi olla että lapsetkaan eivät huomanneet koko alkoholin olemassaoloa tai ainakaan sitä tuleet ajatelleeksi että nyt tapahtuu jotain hirveää. Joillekin alkoholi on se viisasten juoma, eikä siihen liity yhtään mitään kummallista. Eikä sitä humalaakaan.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 22:06"]
[/quote]
Kolme jouluateriaa syöty. Makaan nyt ähkyissäni sohvalla. Kolme viinilasillista (12cl) olen juonut yhteensä kolmen päivän aikana.
[/quote]
Olen ns. kiihkouskovainen, äärikonservatiivinen kristitty. Meillä joulua vietetään Kristuksen, Vapahtajan syntymäjuhlana. Kukaan ei todellakaan ikinä juo niin paljon jouluna, että olisi edes vähän humalassa. Istuttiin kolme tuntia pöydässä, muistaakseni kaikki ei-autoilijat ja ei-raskaana oleva ottivat viiniä. Koko aterialla kului yksi viinipullo, vaikka tarjolla oli kolme. 12 aikuista istui pöydässä. Laskepa siitä, olisiko joku edes pystynyt juomaan niin paljon, että olisi ollut humalassa.
Viini ruokajuomana on aivan yhtä tavallista kuin maito lasten ruokajuomana. Ei maitoakaan juoda janoon, ei sitä kitata litrakaupalla. Liiallinen maidon juominen aiheuttaa jo anemiaakin. Vettä juodaan janoon.
Miksi ihmeessä alkoholista tehdään tällainen tabu? Miksi se aina pitää liittää johonkin pahaa? Rakastan viiniä, nautin viinistä ruoan kanssa ja joskus ihan muuten vain. En halua humaltua, menee sekä viini hukkaan että koko idea.
Hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille alapeukuttajille ja mielensäpahoittajille muille!
Terv. edelleen ähkyisenä sohvalla makaava konservatiivikristitty, ei absolutisti
[/quote]
Olisi mielenkiintoista oikeasti tietää, miksi joku alapeukutti tätäkin! Onko oikeasti 12cl vuoden tärkeimpänä juhla-ateriana liikaa viiniä kerralla? Pitäisikö sekin olla juomatta? Tai jakaa 1cl per kuukausi? MITÄ IHMETTÄ!!
[/quote]
Minusta sellainen joka tarvitsee lasillisenkin alkoholia ei ole osaa hallita itseään ja on surullinen tapaus. Hauskaa voi pitää aina ilman alkoholia ja päihteet eivät ole kenellekään välttämättömiä. Niin ? itsehän kysyit.
[/quote]
Vanhempasi ovat ilmeisesti olleet juoppoja ja siitä kumpua kaikki tuo viha alkoholia kohtaan. Ymmärrän kyllä rankan lapsuutesi, mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia ja poliisin hoitaa loput jos menee pikkaisen överiksi.
Joulupäivänä mukillinen punaviiniglögiä ja lasillinen valkoviiniä, ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistä saat vaikutelman, että tuo kirjoittaja TARVITSEE lasillisen viiniä? Eikööhän alkoholiriippuvainen kuluta aika hitostikin enemmän kuin annoksen viiniä juhla-aterialla....älä siis puhu ihan idioottimaisia, nainen. Kyse on valinnasta, pitääkö viinistä juhla-aterian täydentäjänä, samaan tapaan kuin vaikkapa dijon-sinapista mieluummin kuin Turun miedosta sinapista. Ilman voi olla, MUTTA MIKSI IHMEESSÄ PITÄISI....
Kertokaa sitten minulle, miksi sen pitää olla juuri viiniä? Minusta ihmisillä on aina kova tarve puolustaa juomistaan, vaikka ilmankin voi olla. Minusta asia on hyvin yksinkertainen. Joko ottaa, tai ei ota.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 22:30"]
Kertokaa sitten minulle, miksi sen pitää olla juuri viiniä? Minusta ihmisillä on aina kova tarve puolustaa juomistaan, vaikka ilmankin voi olla. Minusta asia on hyvin yksinkertainen. Joko ottaa, tai ei ota.
[/quote]
Miksi juuri viiniä? No koska viini on hyvää. Monen (liha)ruuan kanssa tosin olut sopisi jopa paremmin. Ja toisaalta joillekin ruuille kuohuviini on parempi vaihtoehto.
Ilmankin voi olla, mutta jos ei ole pakko niin miksi pitäisi? Eikä tässä ketjussa ole juuri ollut mitään puolusteluksi laskettavaa, ei mielestäni myöskään jossain ennen joulua lukemassani. Enkä ole myöskään Alkossa käydessäni huomannut, että muut asiakkaat puolustelisivat tai häpeilisivät asioimistaan.
Lähes pullo viiniä joka päivä. Ensimmäinen lasi iltapäivällä ruuan kanssa ja loput näin hissusukseen illan/yön mittaan. Ehkä nyt on tullut juotua normaalia enemmän, humaltumista en siedä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 21:18"]
Mikä tiukkapipo kyselee, kaksi kuohuviinipulloa on mennyt, ihanan makuista, ostan samaa myös uudeksi vuodeksi.
[/quote]
Mitä kuohuviiniä? Haluaisin kokeilla uudenvuodenaattona jotain uutta.
[/quote]
Eli suomen suosituin ranskalainen kuohuviini, Ballet Demi-Sec Carte Noire, jos puolikuiva miellyttää, hinta alle 8 €.