Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pulauttelusta

22.07.2006 |

Onko normaalia, että vauva (n.3vk) pulauttaa kaiken maidon ulos imetyksen jälkeen?

Meillä meni eilinen ilta ja yö pukluja siivoten. Aina kun tyttö oli saanut itsensä kylläiseksi, pulautti hän kaaressa kaiken ulos. Maitoa oli sitten sohvalla, sängyllä ja ties missä missä kulloinkin imetin. Itkukin jo pääsi kun mietin yöllä imettäessäni, että mitä jos maito ei riitäkään ja saa vauvaa tyytyväiseksi kun kaikki näyttää tulevan ulos. Selvittiin kumminkin aamuun asti ja tällä hetkellä neiti nukkuu sängyllä vatsallaan, sillä vatsakin on ollut kipeänä.

Mitenkä voisin helpottaa tyttöni oloa (ja samalla omaa jaksamista jos saan tytön tyytyväisenä nukahtamaan)? Vatsakivut ovat alkaneet tällä viikolla ja saavat tytön heräämään uniltaan. Runsasta pulauttelu alkoi eilen ja toivon, ettei se jatkuisi.

Neuvolasta kertoivat jostain lääkkeestä jota voi vatsakipuun antaa, vaihtoehtoisesti vauvoille on kuulemma tarjolla myös maitohappobakteeri-valmistetta. Onko näistä kellään kokemuksia?

Mauinna ja maito-tyttö 20pv

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis kaksi lasta ja molemmat pulauttaneet todella runsasti. Tai oikeastaan paremminkin sanoisin molempien oksentaneen kaarella. Molemmilla pulauttelu alkanut juuri tuossa 3-4vk:n ikäisenä. Ekan lapsen aikana olin todella huolissani, koska pelkäsin myös, ettei vauva saa riittävästi maitoa.

Mulla ongelmana ns. suihkutissit, eli multa tulee todella paljon maitoa. (Esikoisen aikana luovutin parin kuukauden aikana 40 litraa). Vauvat ovat joutuneet hotkimaan maitoa aivan liian nopeasti, jolloin vauvat ovat tulleet täyteen aika nopeasti ja ovat nielleet samalla paljon ilmaa. Kun maha on täynnä maitoa ja ilmaa, on vauva sitten pulauttanut ylimääräisiä pois. Ekan vauvan aikana en ymmärtänyt tätä kuviota ja kun vauva pulautti, imetin jokaisen pulautuksen jälkeen uudestaan. Tämän seurauksena vauvalla oli valtavat vatsakivut.

Pulautteluun voi toki olla muitakin syitä. Ymmärrän huolesi, ettei vauva saa riittävästi maitoa. Maidon riittävyyttä ei kuitenkaan pysty arvioimaan pulautusten määrästä (vrt mitä enemmän imetät, sitä enemmän vauva pulauttaa). Parempi mittari on seurata, pissaako vauva säännöllisesti. Voit myös käydä neuvolassa ylimääräisellä punnituksella esim viikon kuluttua. Jos paino nousee normaalisti, saa vauva riittävästi maitoa. Meillä muuten pulauttelu loppui esikoisella vasta tuossa 5kk tietämillä, kuopus 4kk pulauttelee edelleenkin, vaikka yritän säännöstellä maitoa.

Vierailija
2/6 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että minulla on myös ns. suihkutissit. Rintani ovat suurikokoiset, täynnä maitoa ja valuttavat maitoa ilman liivejä. Luulen, että imettäessä meilläkin hotkitaan maitoa vähän liian nopeasti ja olenkin koittanut röyhdyttää jokaisen imetyksen jälkeen. Miten sinä Seibe imetit toisen lapsesi kohdalla? Keksitkö keinoa, jonka avulla vauva ei hotkisi maitoa?

Tähän mennessä tytölle on painoa tullut hyvin ja tissillä on oltu aktiivisesti. Tosin pulauttelu näyttää vasta alkaneen, joten täytyy tarkkailla tuota painoa ja pissamäärää. Aikamoinen kakkakone tuo tyttö ainakin näyttää olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä todettiin ph-mittauksissa refluksitauti. Yksi syy voimakkaaseen pulautteluun voi olla se, samoin jos vauvalla on vatsavaivoja. Kannattaa seurata tilannetta ja hakeutua lastenlääkärille (neuvolasta me ei saatu mitään apua), jos homma ei korjaannu. Aina ei tietysti mitään hoitoa tarvita, jos vauva kasvaa, eikä pulauttelu häntä häiritse. Refluksia voidaan hoitaa lääkkellisesti ja yleensä korjaantuu ajanmittaa. Kannattaa myös kokeilla auttaako vauvaa, jos se on mahd. paljon pystyasennossa, meillä poika viihtyy parhaiten pystyssä sylissä.

Kamu & poika 2kk

Vierailija
4/6 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallamme on myös vatsavaivoja ollut n. parin viikon iästä lähtien. (nyt reilu 5 viikkoa) Olen kokeillut maitohappobakteereita, Reladrops merkkiä, joita neuvolasta suositeltiin. Itse en kyllä huomannut että olisivat jotain auttaneet, joten en edes käytä niitä enää. Vauva tykkää olla vain vatsallaan, välillä ei mikään auta vatsaväänteisiin. Mutta öisin ei onneksi itke, liikehtii välillä vain levottomasti.

Ja kuulin että D-vitamiinitipat voivat vaikuttaa myös vatsavaivoihin. Kuulemma Jekovit on vatsaystävällisempi kuin DeVitol. Itselläni DeVitolia vielä, jos vatsavaivat eivät lopu piakkoin niin saataan kokeilla vaihtaa merkkiä..

Vauvamme pulauttelee, mutta ei paljon...

Vierailija
5/6 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi, kun mä lypsin rintaa hieman ennen kuin rupesin imettämää, ihan käsin sideharsovaippaan. Sitten pidensin vähän ruokailuväliä, eli en antanut rintaa ekasta merkistä. Ja kolmas ehkä tehokkain keino oli, että mä annoin kaksi jopa kolme kertaa peräkkäin samaa rintaa.

Itselleni on ollut suuri apu oheista linkistä, lukemattomia kertoja olen palannut kasomaan uusia vinkkejä.

http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/faq/koliikki.php

Meillä ollut kaikkein hankalinta ehkä tuossa 3 kk tietämillä. Toivottavasti teillä tilanne rauhoittuu pian.

Vierailija
6/6 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äidillä " suihkutissit" . Maidon suihkuamiseen auttaa se kun pumppaat ennen imetystä vähän maitoa pois rinnoista, mitä en itse tee, koska se vie aikaa ja meillä tyttö (7vk) on yleensä malttamaton nälissään.

D-vitamiini voi aiheuttaa vatsavaivoja sen lisäksi ettei vauvojen suolisto ole vielä tarpeeksi kehittynyt. Meillä on vatsavaivojen takia taukoa D-vitamiinista ja aloitan syksyllä antamaan sitä uudelleen, kesällähän auringonvalo tuottaa iholle D-vitamiinia, vaikken kyllä auringossa vauvaani pidäkään..

Tänään annoin vauvelillemme ensimmäisen kerran cuplatonia jota saa apteekista ja on tarkoitettu vatsavaivoihin, sopii myös vauvoille pakkauksessa on erikseen ohje vauvoille lääkkeen annosteluun. Meillä tehosi heti ja oli oikeastaan ihan outoa kun tyttö on ollut kuin enkeli koko päivän.. Ei siis vatsavaivoista tietoakaan.

Kun itse syöt maitohappobakteereja joita myös saa apteekista tai ostat A-jogurttia tai piimää niin sekin voi auttaa vatsavaivoihin, silloin vauva saa äidinmaidon kautta maitohappobakteeria itselleen..

Toivottavasti oli jotain hyötyä näistä.. :)