Miksi ette pidä lapsia kotonanne jouluna?
Siis murkkuikäisiä, 16-18 vuotiaita.
Mun mielestä koko joulupäivä on vielä joulua ja joulurauhaa, aikaa olla perheen kanssa.
Mutta ei, eilen illalla kävi lapseni kavereita 8 kappaletta ovella vuoronperään pimpottamassa. Ja juoruamassa.
Kommentit (122)
Samaa mieltä ap:n kanssa. Itse en päästäisi lapsia vielä tapaninakaan kylään luuhaamaan. Tuon ikäiset voivat hoitaa asiansa puhelimella,facebookissa ym.
Miksi 16-18 -vuotiaat pitää lukita kotiin? Mun oli ainakin pakko päästää 18v ja 20v omaan mummolaansa, kun halusivat viettää joulun äitinsä kanssa.
No huh huh! Ai että tuon ikäisiä lapsia pitäisi pitää kotona? Teinit haluaa olla kavereidensa kanssa, on aikamoinen rangaistus pakottaa viettämään joulunpyhät pelkästään perheen kanssa. Mä menin yleensä teini-iässä kaverini luo toiselle paikkakunnalle joulupäivänä ja olin siellä pari yötä.
Teillä noin, muilla toisin. Ei kai teidän tapanne viettää joulua ole mitenkään universaali ja oikea.
Joulurauhasta tapaniin on joulurauhaa, kuten minun lapsuudessanikin kotonani. Itsestään selvästi meillä ei mennä kavereille eikä kavereita tule meille. Puhelimessakaan ei olla koko aikaa, kunhan soitetaan isovanhemmille ja kiitetään lahjasta. Muille laitetaan kiitos tekstiviestillä. Muutoin ollaan perheen kesken edes se pari päivää vuodessa ja keskitytään toisiimme ja tehdään yhdessä asioita.
Mitä saadaan aikaan pakolla, miettikääpä sitä ap ja 8.
Pakotat teinin eroon heimostaan eli ystävistään, kiellät vieläpä netin ja kännykän käytön. Olen varma siitä, että tuollaisella käskyttämisellä EI lisätä rakkautta ja yhteenkuuluvuutta, ainoastaan varmistetaan se, että teini on äitiinsä joulun jäljiltä lopen kyrsiintynyt. Ja käyttää sitä älykännyä salaa joka tapauksessa....
Toisin sanoen. Teineille ystävät ovat tärkeimpiä, ja se on normaalia ikään liittyvää irtiottoa. Takertuva äiti voi toki pakottaa toisin, mutta mitä järkeä siinä on?
Mun teinit saavat vietää joulun ilman mun pakottamia sääntöjä... Ihmeen hyvin kyllä viihtyvät vaan kotona, jos olisi pakko olla himassa, varmaan eivät istuisi mun kaa sohvalla katsomassa leffaa vaan kiukuttelisivat huoneisaan, kun mitään ei saa tehdä.
Meillä on ihan itsestään selvää, että teinit eivät lähde joulupäivänä mummolaa kauemmaksi, sama on ollut myös teinien kavereilla. Ehkä kaupungeissa asuvilla on unohtunut nämä tavat, mutta onneksi kaikilta tavat eivät ole hukassa. Hyvin näyttivät teinit kotonaan viihtyvän.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 10:59"]
No huh huh! Ai että tuon ikäisiä lapsia pitäisi pitää kotona? Teinit haluaa olla kavereidensa kanssa, on aikamoinen rangaistus pakottaa viettämään joulunpyhät pelkästään perheen kanssa. Mä menin yleensä teini-iässä kaverini luo toiselle paikkakunnalle joulupäivänä ja olin siellä pari yötä.
[/quote]
Perheessä on jotain todella pahasti vialla jos lapsi ei halua olla perheensä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:20"]
Pakotat teinin eroon heimostaan eli ystävistään, kiellät vieläpä netin ja kännykän käytön. Olen varma siitä, että tuollaisella käskyttämisellä EI lisätä rakkautta ja yhteenkuuluvuutta, ainoastaan varmistetaan se, että teini on äitiinsä joulun jäljiltä lopen kyrsiintynyt. Ja käyttää sitä älykännyä salaa joka tapauksessa....
Toisin sanoen. Teineille ystävät ovat tärkeimpiä, ja se on normaalia ikään liittyvää irtiottoa. Takertuva äiti voi toki pakottaa toisin, mutta mitä järkeä siinä on?
[/quote]
Ei todellakaan ole. Jos lapselle on kaverit tärkeämpää kuin perhe niin olet todella pahasti epäonnistunut vanhempana
Miksi 16-18 -vuotiaat pitää lukita kotiin? Mun oli ainakin pakko päästää 18v ja 20v omaan mummolaansa, kun halusivat viettää joulun äitinsä kanssa.
[/quote]
Tyypillinen aaveemamma. Ymmärretään aloitus hitusen väärin.
Ei jaksais näitä aina. Keksi edes hiukan hauskempia, mutta nämä on jo vuosia sitten nähty.
Ja ap.n kanssa samaa mieltä. Meille olisi ensimäiset nuoret vieraat tulleet jo jouluaattoiltana. Tytön kaveri 15v olisi halunnut tulla näyttämään lahjoja. Olin aika ällistynyt siitä, että hänen vanhemmille se olisi käynyt.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 11:00"]
Teillä noin, muilla toisin. Ei kai teidän tapanne viettää joulua ole mitenkään universaali ja oikea.
[/quote]
Eli työnnätte ne kakaranne naapuriin, koska te ette halua nauttia joulurauhasta perheen kesken.
Nyt ymmärrän.....
[/quote]
Meillä ei ainakaan teini halunnut edes nähdä kavereitaan. On halunnut viettää perheen kanssa joulua rauhassa. Puhelimenkin sulki, ettei joku koko ajan viestittele ja soita. Eilen kysyi, että mitä keksii tekosyyksi, ettei tarvi lähteä kaupungille kavereiden kanssa, kun jouluna ollaan kotona. Käskin sanoa, että paskamutsi ei päästä, niin ymmärtävät.
Jees, jees. Oletteko unohtaneet minkälaista oli olla teini?
No huhhuh taas. Teini-iässä kaverit on kaikki kaikessa. Eikä kaikki tykkää joulusta. Mä kävin, kauhistelkaapas nyt oikein urakalla, jopa AATTONA kavereiden kanssa kävelyllä lenkittämässä koiria teininä. Vai pitäisikö kenties teinin koirakin pitää sisätiloihin lukittuna koko joulun? Varmaankin, kun ei se teinikään saa ulos astua.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:49"]
[/quote]
Meillä ei ainakaan teini halunnut edes nähdä kavereitaan. On halunnut viettää perheen kanssa joulua rauhassa. Puhelimenkin sulki, ettei joku koko ajan viestittele ja soita. Eilen kysyi, että mitä keksii tekosyyksi, ettei tarvi lähteä kaupungille kavereiden kanssa, kun jouluna ollaan kotona. Käskin sanoa, että paskamutsi ei päästä, niin ymmärtävät.
[/quote]Ihana joulusatu. :'D trololo.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:38"]
[/quote]
Perheessä on jotain todella pahasti vialla jos lapsi ei halua olla perheensä kanssa.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Kyllä mä halusin olla perheeni kanssa, mutta myös kavereiden kanssa. Niin kuin useimmat teinit. Jotkut haluaa viettää kaikki pyhät perheensä kanssa, ja sekin on ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:54"]
Jees, jees. Oletteko unohtaneet minkälaista oli olla teini?
[/quote]
En ole unohtanut ja silti kunnioitan edelleen toisten perheiden joulurauhaa, enkä työnnä kullanmurujani heille oletuksella, että teinien kavereiden vanhemmat on onnesta mykkyrällä, kun saavat ihailla lapsiamme joulunpyhät.
Ja omat teinit ovat ymmärtäneet vallan mainiosti, että kavereiden perheet eivät välttämättä ilahdu, jos työntyvät sinne joulurauhan aikaan. Ovat viestitelleet muuten ja ihan hyvin selvinneet pari päivää ilman fyysistä kontaktia
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:20"]
[/quote]
Ei todellakaan ole. Jos lapselle on kaverit tärkeämpää kuin perhe niin olet todella pahasti epäonnistunut vanhempana
[/quote]
Tai jos et saa 16v lastasi ymmärtämään, että älä mene sinne kaverin luo nyt, kun he ehkä haluavat viettää joulua rauhassa, että juttele vaikka fb.n kautta. Jos on niin huonosti kullanmurunsa kasvattanut, että se ei usko, ettei kuulu hyviin tapoihin mennä pilaamaan muiden perheiden joulurauha, on asiat huonosti.
Mutta näkeehän sen jo pienistä lapsista. Jotkut päästää lapsensa häiritsemään naapureita jo sunnuntaiaamuna klo 8. Ovikello pimputtaa ja pitäis päästä kylään. Taitaa vanhemmat maata krapulassa ja halutaan jälkikasvusta eroon
Onneksi voi ovella sanoa, että meille saa tulla vasta tapaninpäivänä.
Tulivat kuitenkin vasta illalla. Eivät lounaan aikaan. Meillä ensimmäiset kaverit ennen omaa lounastaan. Me tosin olimme lounaan jo syöneet.