Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette pidä lapsia kotonanne jouluna?

Vierailija
26.12.2013 |

Siis murkkuikäisiä, 16-18 vuotiaita.

Mun mielestä koko joulupäivä on vielä joulua ja joulurauhaa, aikaa olla perheen kanssa.

Mutta ei, eilen illalla kävi lapseni kavereita 8 kappaletta ovella vuoronperään pimpottamassa. Ja juoruamassa.

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kämppä ja baari on aivan eri asia kuin ängetä jonkun toisen kotiin ja kukaan ei ole vastannut että miksi ette pyydä omaan kotiinne niitä teinejen kavereita? Ihan selvä juttu tuo on, että teini voi mennä muualle, mutta ei omaan kotiin päästetä ketään. Kertoo kyllä paljon vanhemmuudesta.

Vierailija
2/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin miehen kans mökillä joulu ja nuoret 14 ja 16 v ei halunneet matkaan, vaan mieluummin olla kavereiden kanssa. En ymmärrä miksi pitäisi pakottaa tylsistymään pyhät vanhempien kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan paljon perheen kanssa muuten (harrastukset, kisamatkat, sukulointi..), joten nyt kun on joululoma niin muksut voi rauhassa tapailla kavereitaan.

Meidän muksut meni kavereilleen aattona yökylään ja sitten joulupäivänä kavereita tuli meille yökylään. Näyttää yksi neito tuossa pyörivän yhä, että saa jäädä täksikin yöksi, jos haluaa. Nyt on loma!

Vierailija
4/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:20"]

Mitä saadaan aikaan pakolla, miettikääpä sitä ap ja 8.

Pakotat teinin eroon heimostaan eli ystävistään, kiellät vieläpä netin ja kännykän käytön. Olen varma siitä, että tuollaisella käskyttämisellä EI lisätä rakkautta ja yhteenkuuluvuutta, ainoastaan varmistetaan se, että teini on äitiinsä joulun jäljiltä lopen kyrsiintynyt. Ja käyttää sitä älykännyä salaa joka tapauksessa....

Toisin sanoen. Teineille ystävät ovat tärkeimpiä, ja se on normaalia ikään liittyvää irtiottoa. Takertuva äiti voi toki pakottaa toisin, mutta mitä järkeä siinä on?

[/quote]

Ei todellakaan ole. Jos lapselle on kaverit tärkeämpää kuin perhe niin olet todella pahasti epäonnistunut vanhempana

[/quote]

Joopajoo... Tuosta voi päätellä, ettei sinulla ole teineistä kokemusta. Mitäpä jos et höperehtisi aiheesta, josta et mitään ymmärrä.

TOTTAKAI teini rakastaa vanhempiaankin, jos koti on hyvä, eikä yhdessäolo perustu pakkoon ja kieltoihin. Mutta silti teinin mieluisinta seuraa ovat ystävät ja niin se kuuluu ollakin. Jos ystäviä ei ole, se on tietysti toinen ja kurjempi juttu.

Vierailija
5/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:11"]

Joulurauhasta tapaniin on joulurauhaa, kuten minun lapsuudessanikin kotonani. Itsestään selvästi meillä ei mennä kavereille eikä kavereita tule meille. Puhelimessakaan ei olla koko aikaa, kunhan soitetaan isovanhemmille ja kiitetään lahjasta. Muille laitetaan kiitos tekstiviestillä. Muutoin ollaan perheen kesken edes se pari päivää vuodessa ja keskitytään toisiimme ja tehdään yhdessä asioita.

[/quote]

Taitaa teillä olla sitten harvinaisen etäinen perhe keskenään, kun täytyy ihan pakottamalla kaksi päivää vuodesta yrittää pitää koko perhe keskenään samassa tilassa.

Vierailija
6/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:22"]

Joskus näin on, että kuokkavieraita ei oteta. Ja joidenkin vanhempien on vain vaikea ymmärtää, että heidän pilttinsä ei ole niin ihania muiden mielestä, kuin he kuvittelevat.

Vai tungetko sinä itsesi myös toisten juhlapöytiin ajatellen, että koska muualla maailmassa kaikki rientää ilojuhlaa sulassa sovussa viettämään naapureiden ja ystävien kanssa, niin minäkin voin mennä kenen tahansa luo kuokkimaan juhlapöytään.

Aika epäkohteliasta aikuiselta ihmiseltä olla kunnioittamasta muiden perheiden juhlaa.

[/quote]

Miksi teinisi vieraat ovat kuokkavieraita? Onhan teidän kotinne myös teiniesi koti, vai onko? 

Ei minun ole koskaan tarvinnut kuokkia minnekään. Samoin olen pitänyt omat oveni avoinna ihmisille, enhän ole antisosiaalinen tai muutenkaan rajoittunut. Meillä on tänäkin jouluna käynyt ovella ja kylässä useampi naapuri ja tuttu perheineen ja illalla suuntaamme ulos syömään tuttavaperheen kanssa. Ei tulisi mieleenikään ihmetellä, että tällaisena juhla- ja lomakautena ihmiset eivät haluaisi nähdä toisiaan. 

Teiniesi takia toivoisin, että yrittäisit joskus laajentaa läheisyyskäsitettäsi myös heille tärkeisiin ihmisiin. He varmasti olisivat nytkin mielellään sinun ja ystäviensä kanssa saman pöydän ääressä mieluummin, kuin katselevat äitiään surffailemassa netissä passiivisena.

[/quote]

Eli et voi ymmärtää, että jos olemme suunnitelleet juhlapäivällisen, sinne ei tule kutsumattomia vieraita.

No jokainen tosiaan tavallaan. Minä vain pitäisin suunnattoman epäkohteliaina vanhempia, jotka vaatii, että heidän nuorensa on päästävä esimerkiksi naapurin hääjuhlaan kutsumatta siksi, että he vain haluaa. Tai hänen nuorensa on päästävä toisen naapurin 50v juhlapäivällisille bestiksen kanssa kutsumatta, kun se niin haluaa kaverin luo.

Minä kunnioitan ihmisten juhlia niin, että en päästä omaa nuortani kutsumatta heidän juhlapöytäänsä. Mutta nyt tätä ketjua lukiessani alan ymmärtää, mistä tulee ne kutsumattomat lapset lapsettomiin häihin yms. Kun ajatellaan, että minun lapseni nyt on vain päästävä sinne ja sille pitää raivata tilaa siellä, kun se haluaa mennä. Riippumatta siitä lainkaan, haluaako juhlan järjestäjä outoja lapsia pöytäänsä.

Hyvä, että oppii aina uutta ja näiden ihmisten ajatusmaailmaa, miten sellaisissa perheissä ajatellaan, jotka työntyvät juhliin, vaikka eivät ole kutsua saaneet ja jotka eivät kunnioita toisten perheiden suunnitelmia ja rajoja.

[/quote]

Lainaat nyt kokoajan lapsettoman ihmisen viestejä ja paasaat lapsellisille. Edelleenkin, kyse ei ole kuokkimisesta, vaan neljän seinän sisälle hautautumisesta päiviksi. Se on antisosiaalista ja törppöä. 

Vierailija
7/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:25"]

Millainen teini ei viihdy edes pari päivää vuodessa ihan vain perheensä kanssa? Millainen on se koti, jossa lapsilla on niin paha olla, että on pakko päästä edes muutamaksi tunniksi pois kavereitten luokse? En käsitä. Eikö niiden kavereiden kanssa ehdi puhua ja vertailla lahjaelektroniikkaa sitten tapanina?

[/quote]

Teinillä nyt on teinin tarpeet ja kaverit on vanhempia tärkeämpiä. Etkö muista, kuinka nuorena aatto oli vanhuksien kanssa tosi tylsä.

Ette voi sitoa nuoria kotiinne, vaikka kuinka haluaisitte. Meillä lähtivät jo joulaattoiltana kaupungille kavereiden kanssa ja menivät erään pojan kotiin viettämään jouluyötä. Teini tuli kotiin klo 5 jouluaamuna :D

Ettekö muka itse ole olleet nuoria.

[/quote]

Olin nuori. Viihdyin todella hyvon perheeni kanssa. Samoin sisarukseni. Mielelläni juttelin vaarini kanssa useita tunteja putkeen kaikista maailman asioista.

Alkoholi ei ole ikinä kiinnostanut, mutta ainoastaan idiootteja alkoholi kiinnostaakaan. MInä ainakin vaadin että koko suku tapaa toisensa jouluna. Koko joulun pyhät olemme suvun kanssa. Eikä ole koskaan ollut tylsää.

Vierailija
8/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:37"]

Minä en usko mihinkään jessejumalajuttuihin. Meidän lapset on ainakin saaneet heti aattoiltana mennä kavereilleen näyttämään leluja. Lastenjuhlahan se on. No toki uskisten perheisiin eivät ole menneet, mutta muuten ovat kylästelleet muiden kavereidensa luona. Totta kai lapsi haluaa heti näyttää kavereilleen, mitä on saanut lahjaksi.

[/quote]

Joulu on muutakin kuin materiaa. Mutta et selvästi sitä ymmärrä. Joulu EI ole lastenjuhla vaan koko perheen juhla.

Vierailija
9/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:12"]

Minä en usko mihinkään jessejumalajuttuihin. Meidän lapset on ainakin saaneet heti aattoiltana mennä kavereilleen näyttämään leluja. Lastenjuhlahan se on. No toki uskisten perheisiin eivät ole menneet, mutta muuten ovat kylästelleet muiden kavereidensa luona. Totta kai lapsi haluaa heti näyttää kavereilleen, mitä on saanut lahjaksi.

[/quote]

Joulu on muutakin kuin materiaa. Mutta et selvästi sitä ymmärrä. Joulu EI ole lastenjuhla vaan koko perheen juhla.

[/quote]

No mitähän se sitten "oikeasti" on?

Vierailija
10/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 15:25"]

Millainen teini ei viihdy edes pari päivää vuodessa ihan vain perheensä kanssa? Millainen on se koti, jossa lapsilla on niin paha olla, että on pakko päästä edes muutamaksi tunniksi pois kavereitten luokse? En käsitä. Eikö niiden kavereiden kanssa ehdi puhua ja vertailla lahjaelektroniikkaa sitten tapanina?

[/quote]

Teinillä nyt on teinin tarpeet ja kaverit on vanhempia tärkeämpiä. Etkö muista, kuinka nuorena aatto oli vanhuksien kanssa tosi tylsä.

Ette voi sitoa nuoria kotiinne, vaikka kuinka haluaisitte. Meillä lähtivät jo joulaattoiltana kaupungille kavereiden kanssa ja menivät erään pojan kotiin viettämään jouluyötä. Teini tuli kotiin klo 5 jouluaamuna :D

Ettekö muka itse ole olleet nuoria.

[/quote]

Olin nuori. Viihdyin todella hyvon perheeni kanssa. Samoin sisarukseni. Mielelläni juttelin vaarini kanssa useita tunteja putkeen kaikista maailman asioista.

Alkoholi ei ole ikinä kiinnostanut, mutta ainoastaan idiootteja alkoholi kiinnostaakaan. MInä ainakin vaadin että koko suku tapaa toisensa jouluna. Koko joulun pyhät olemme suvun kanssa. Eikä ole koskaan ollut tylsää.

[/quote]

Mielenkiintoinen näkemys. Eli nimeät idiooteiksi kaikki, jotka koskaanmilloinkaan käyttävät alkoholia?

Vierailija
11/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 18:55"]

Me oltiin miehen kans mökillä joulu ja nuoret 14 ja 16 v ei halunneet matkaan, vaan mieluummin olla kavereiden kanssa. En ymmärrä miksi pitäisi pakottaa tylsistymään pyhät vanhempien kanssa

[/quote]

Aika surkea perhe teillä jos lapsistanne on tylsää olla vanhempien kanssa.

Vierailija
12/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 13:02"]

Pakotat teinin eroon heimostaan eli ystävistään, kiellät vieläpä netin ja kännykän käytön. Olen varma siitä, että tuollaisella käskyttämisellä EI lisätä rakkautta ja yhteenkuuluvuutta, ainoastaan varmistetaan se, että teini on äitiinsä joulun jäljiltä lopen kyrsiintynyt. Ja käyttää sitä älykännyä salaa joka tapauksessa....

Toisin sanoen. Teineille ystävät ovat tärkeimpiä, ja se on normaalia ikään liittyvää irtiottoa. Takertuva äiti voi toki pakottaa toisin, mutta mitä järkeä siinä on?

[/quote]

Ei todellakaan ole. Jos lapselle on kaverit tärkeämpää kuin perhe niin olet todella pahasti epäonnistunut vanhempana

[/quote]

Tai jos et saa 16v lastasi ymmärtämään, että älä mene sinne kaverin luo nyt, kun he ehkä haluavat viettää joulua rauhassa, että juttele vaikka fb.n kautta. Jos on niin huonosti kullanmurunsa kasvattanut, että se ei usko, ettei kuulu hyviin tapoihin mennä pilaamaan muiden perheiden joulurauha, on asiat huonosti.

Mutta näkeehän sen jo pienistä lapsista. Jotkut päästää lapsensa häiritsemään naapureita jo sunnuntaiaamuna klo 8. Ovikello pimputtaa ja pitäis päästä kylään. Taitaa vanhemmat maata krapulassa ja halutaan jälkikasvusta eroon

Onneksi voi ovella sanoa, että meille saa tulla vasta tapaninpäivänä.

[/quote]

Minä lähden siitä, että liki täysi-ikäiset teinit osaavat itse sopia, koska tapaavat. Kysyvät kaverilta, voiko piipahtaa kylään. Ja kaveri kysyy vanhemmiltaan, koska sopii ystävän tulla.

Toisin sanoen kuulostat ihme äkkiväärältä ja naivilta vänkääjältä, jolla on mustavalkoisesti joko täydellinen natsimeininki ja teiniltä kielletään jopa kännykän käyttö kolmeksi joulun päiväksi TAI täysi anarkia ja kotiin tullaan kuin hollitupaan. Etkö saa omaa lastasi opettelemaan normaaleja käytöstapoja, joihin kuuluu, että muilta porukan (tässä tapauksessa perheen) jäseniltä kysytään lupa, ennen kuin paikalle kutsutaan lisää sakkia? Eihän bileisiin tai kaveriporukan illanistujaisiinkaan ihan kysymättä kutsuta omia vieraita... Kannattaa tuo opettaa omalle lapselle, niin ei tarvitse muiden teinejä inhota. Minun lapseni muuten oppivat tuon jo tarhaiässä....

Toisin sanoen kyllä voi perhe päättää, että vaikka joulupäivällinen syödään vain oman perheen kesken. Perheessä on KAIKILLA oikeus viihtyä, ei pelkästään teinillä, joten lupaa pitää kysyä, koska välttämättä se yhden lapsen kaveri ei ole kaikkien muidenkin mieluisa pöytäseuralainen.

Mutta tuo on ERI asia kuin että totaalisesti kieltäisin teinejäni viestittelemästä kavereilleen joulun ajan tai kieltäisin heitä tapaamasta kavereitaan. Voi hyvin tavata kavereita ja palata illaksi syömään omaan kotiinsa, esim.

Vierailija
13/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Määrittelet, että joulu ei ole lasten juhla, vaan perheen juhla. Kuka niin määrää? Miksei se oli kollektiivinen yhteisöjuhla? Miksi juhlintaan ei voi ottaa mukaan kuin verisukulaisia tai ydinperheen jäseniä?

Vierailija
14/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:04"]

[/quote]

[/quote]

Joopajoo... Tuosta voi päätellä, ettei sinulla ole teineistä kokemusta. Mitäpä jos et höperehtisi aiheesta, josta et mitään ymmärrä.

TOTTAKAI teini rakastaa vanhempiaankin, jos koti on hyvä, eikä yhdessäolo perustu pakkoon ja kieltoihin. Mutta silti teinin mieluisinta seuraa ovat ystävät ja niin se kuuluu ollakin. Jos ystäviä ei ole, se on tietysti toinen ja kurjempi juttu.

[/quote]

Minulla on teinejä nytkin ja olen muutaman jo kasvattanut yli sen iän. Joten tiedän tasan tarkkaan asian. Kaikilla on ystäviä, mutta kaikki haluavat olla perheen kanssa. Meidän lapset HALUAA joulupyhinä käydä serkut ja muut kaukaisemmat sukulaiset läpi. Itse joulu vietämme yhdessä minun ja mieheni vanhempien kanssa sekä meidän sisarusten. Paljon porukkaa mutta niin se pitää ollakkin. Käymme myös sykulaisten haudoilla.

Tuota kutsutaan oikeaksi PERHEEKSI mutta sitähän et ymmärrä. Meillä jouluruokailu kesti yli kaksi tuntia ja kaikki oli sen ajan pöydässä. Paitsi ihan pienet. Parasta maailmassa on syödä ja olla perheen kanssa.

Vierailija
15/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:08"]

Joulurauhasta tapaniin on joulurauhaa, kuten minun lapsuudessanikin kotonani. Itsestään selvästi meillä ei mennä kavereille eikä kavereita tule meille. Puhelimessakaan ei olla koko aikaa, kunhan soitetaan isovanhemmille ja kiitetään lahjasta. Muille laitetaan kiitos tekstiviestillä. Muutoin ollaan perheen kesken edes se pari päivää vuodessa ja keskitytään toisiimme ja tehdään yhdessä asioita.

[/quote]

Taitaa teillä olla sitten harvinaisen etäinen perhe keskenään, kun täytyy ihan pakottamalla kaksi päivää vuodesta yrittää pitää koko perhe keskenään samassa tilassa.

[/quote]

Väärin vaan meillä lapset HALUAA olla perheen kanssa. Meillä myös syödään joka ikinen päivä vuodessa perheen kesken samassa pöydässä (paitsi jos toinen vanhemmista joutuu olemaan töissä niin että ei pääse). Elämä on surkeata jos ei voi olla perheen kanssa ja syödä kunnolla.

Mutta nykyäänhän suurin osa ei syö koskaan perheen kanssa ruokaa ja harva nuori edes syö itse tehtyä (vanhempien tekemää) ruokaa vaan syödään jotain eines moskaa. Se jos mikä on sairasta.

Ajattele että meillä lapset siivoavat omat huoneensa joka ikinen viikkon ja osallistuvat muutenkin asunnon töihin iän mukaan. Eikä siitä edes makseta.

Telkkaria EI todellakaan katsota joka ikinen päivä. Mutta kasvata sinä vaan perheesi einesmoskaan, telkkarin ääreen, älä ole lastesi kanssa ja tee kaikki niiden puolesta.

Niin heistä tulee nykynuoria joista ei ole mihinkään.

Vierailija
16/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:08"]

[/quote]

[/quote]

Väärin vaan meillä lapset HALUAA olla perheen kanssa. Meillä myös syödään joka ikinen päivä vuodessa perheen kesken samassa pöydässä (paitsi jos toinen vanhemmista joutuu olemaan töissä niin että ei pääse). Elämä on surkeata jos ei voi olla perheen kanssa ja syödä kunnolla.

Mutta nykyäänhän suurin osa ei syö koskaan perheen kanssa ruokaa ja harva nuori edes syö itse tehtyä (vanhempien tekemää) ruokaa vaan syödään jotain eines moskaa. Se jos mikä on sairasta.

Ajattele että meillä lapset siivoavat omat huoneensa joka ikinen viikkon ja osallistuvat muutenkin asunnon töihin iän mukaan. Eikä siitä edes makseta.

Telkkaria EI todellakaan katsota joka ikinen päivä. Mutta kasvata sinä vaan perheesi einesmoskaan, telkkarin ääreen, älä ole lastesi kanssa ja tee kaikki niiden puolesta.

Niin heistä tulee nykynuoria joista ei ole mihinkään.

[/quote]

Jösses. Tässähän on selkeästi koko palstan Super-Äiti. Annetaanpa nyt aplodit tälle yli-ihmiselle, joka selkeästi on muita ihmisiä ylempänä.

Vierailija
17/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minulla on teinejä nytkin ja olen muutaman jo kasvattanut yli sen iän. Joten tiedän tasan tarkkaan asian. Kaikilla on ystäviä, mutta kaikki haluavat olla perheen kanssa. Meidän lapset HALUAA joulupyhinä käydä serkut ja muut kaukaisemmat sukulaiset läpi. Itse joulu vietämme yhdessä minun ja mieheni vanhempien kanssa sekä meidän sisarusten. Paljon porukkaa mutta niin se pitää ollakkin. Käymme myös sykulaisten haudoilla.

Tuota kutsutaan oikeaksi PERHEEKSI mutta sitähän et ymmärrä. Meillä jouluruokailu kesti yli kaksi tuntia ja kaikki oli sen ajan pöydässä. Paitsi ihan pienet. Parasta maailmassa on syödä ja olla perheen kanssa.

[/quote]

Mitä ihmettä mussutat?

Totta kai meilläkin syötiin pitkän kaavan mukaan joka joulun päivänä, mutta sen lisäksi teinini saivat soittaa kavereilleen ja olla facessä, ja jäiks jopa käydä tuossa eilen yhdessä kävelyllä ja tänään tuplajäiks oli parit kaverit päivällä meillä kylässä.

Meille kun se perheen yhdessäolo ei ole joku kerran vuodessa tapahtuva harvinaisuus, jota pitää pakolla ja kielloilla vaalia, vaan arkinen ja tavallinen asia.

edelleenkään en ole kiistänyt sitä, että perheillä on oikeus itse päättää, ketkä istuvat juhlapöydässä, kuten sanoin kommentissani 95. Jos katsot alkuperäistä kommenttiani, siinä oli kyse siitä, saako teini tuntea tarvetta nähdä tai pitää muuten yhteyttä ystäviinsä myös joulunpyhinä.

johon sinä tai joku muu teineistä vieraantunut väitti, että teinit eivät VOI tuntea tarvetta olla kontaktissa kavereihinsa, paitsi siinä tapauksessa, että koti on huono ja vanhempien ja teinien suhde kylmä.

mikä on täyttä bullshittiä. 

Vierailija
18/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:14"]

[/quote]

[/quote]

No mitähän se sitten "oikeasti" on?

[/quote]

Joulu on perhejuhla. Jouluna pitäisi levätä, viettää aikaa perheen kanssa ja irtautua jatkuvasta oravanpyörästä.

Joulu pitäisi olla enemmän henkinen kuin materiaalinen juhla. Enkä todellakaan tarkoita uskonnollista. Vaan sitä että nautitaan rauhasta, perheen yhdessä olosta, käydään sukulaisten haudoilla jos sellaisia siellä on jne.

Ne lahjatkin pitäisi olla enemmän itsetehtyjä kuin ostettuja. Sellaisia jossa antaja on itse nähnyt vaivaa toisen ihmisen eteen eikä vaan käynyt ostamassa jotain roinaa marketista.

Vierailija
19/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko päästää muiden muksuja kotiinsa jouluna, mutta 16-18v on liian vanha kotiarestiin. :D

Vierailija
20/122 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 20:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä ihmettä mussutat?

Totta kai meilläkin syötiin pitkän kaavan mukaan joka joulun päivänä, mutta sen lisäksi teinini saivat soittaa kavereilleen ja olla facessä, ja jäiks jopa käydä tuossa eilen yhdessä kävelyllä ja tänään tuplajäiks oli parit kaverit päivällä meillä kylässä.

Meille kun se perheen yhdessäolo ei ole joku kerran vuodessa tapahtuva harvinaisuus, jota pitää pakolla ja kielloilla vaalia, vaan arkinen ja tavallinen asia.

edelleenkään en ole kiistänyt sitä, että perheillä on oikeus itse päättää, ketkä istuvat juhlapöydässä, kuten sanoin kommentissani 95. Jos katsot alkuperäistä kommenttiani, siinä oli kyse siitä, saako teini tuntea tarvetta nähdä tai pitää muuten yhteyttä ystäviinsä myös joulunpyhinä.

johon sinä tai joku muu teineistä vieraantunut väitti, että teinit eivät VOI tuntea tarvetta olla kontaktissa kavereihinsa, paitsi siinä tapauksessa, että koti on huono ja vanhempien ja teinien suhde kylmä.

mikä on täyttä bullshittiä. 

[/quote]

Kyllä meilläkin olla yhdessä koko vuoden ympäri. Mutta Jouluna pitäisi tavata serkkut, isovanhemmat jne ja sen lisäksi viettää paljon aikaa perheen kanssa. Sitä ei todellakaan ehdi olla kavereiden kanssa jos noi tekee.

Facebook nyt on viimeinen roska tässä pallolla. Jos ihminen ei voi edes muutamaa päivää olla pois sieltä niin huonosti menee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä