Lapsiin liittyviä uskomuksia, jotka ovat romuttuneet lapsen saatuasi?
1) "Voit tehdä kaikkea mitä ennenkin, lapsi sopeutuu perheen tapoihin, ei päinvastoin." Silkkaa valetta ja paskaa. Vauva pistää kaiken uusiksi. Kaiken. Aina.
2) "Imettäminen sujuu luonnostaan." Bullshit. Se on vaikeaa, ahdistavaa, se vaatii alkuun PALJON harjoittelua ja turhautumista ja kaiken lisäksi se sattuu aluksi aivan järjettömästi. Kuin ruosteisella leipäveitsellä sahattaisiin nännejäsi irti. Kahden tunnin välein.
Jatka!
Kommentit (36)
Vauva ei minusta menoja niin paljon muuttanut, kun ovat molemmat olleet helppoja tapauksia. Sen kun vaan on otettu mukaan ja menty mihin on menty.
Imetys sattuu aluksi, tosin ei kaikilla. Minulla sattui molempien kohdalla ihan helvetisti mutta kipu lakkasi parin viikon jälkeen ja sen jälkeen maitoa on virrannut vaivattomasti. Minusta siis ajatus siitä että pullolla pääsisi jotenkin helpommalla, on ihan absurdi. Kauhea homma keitellä pulloja ja lämmitellä maitoa keskellä yötäkin.
Kasvattamalla lapsista saa sellaisia kuin haluaa ja huonosti käyttäytyvät lapset ovat aina vanhempien syytä, kun eivät viitsi kasvattaa kakaroitaan.
Kertokaa siis itse mitkä uskomukset ovat kohdallanne romuttuneet lapsen tulon myötä. Ei kannata alkaa keskustelemaan väitteistä ja puolustelemaan uskomuksia, koska sitten ketjun idea häviää. =)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 02:24"]
Kertokaa siis itse mitkä uskomukset ovat kohdallanne romuttuneet lapsen tulon myötä. Ei kannata alkaa keskustelemaan väitteistä ja puolustelemaan uskomuksia, koska sitten ketjun idea häviää. =)
[/quote]
Ok, sori.
Vauvojen kanssa ei voi tehdä mitään, kun ne vaan huutavat ja on pakko linnoittautua kotiin sisälle ainakin vuodeksi.
Pääsee helpommalla, kun antaa vauvalle korviketta pullosta.
Mulla oli myös tuo imetysjuttu, kuvittelin että jos vaan maitoa tulee, ja vauva suostuu imemään, niin siitä vaan tissi suuhun ja menoksi.
No ei menny sit ihan niin.
Ja pakko kommentoida tuohon pullojen keittelyyn, meillä oli keskoskaksoset, ja sairaalassa sanoivat että ei tarvi keitellä, ja ei keitelty kuin ehkä kerran viikossa pullot (joita oli yhteensä 4kpl käytössä koko vauvavuoden aikana), ja tutit. Ei se nyt ollut kova homma pari pulloa ja muutama tutti veteen, ja hetken päästä nostaa ne kuivumaan. Pullot pestiin aina syötön jälkeen ihan normaalisti, kuten muutkin tiskit. Ja meillä lapset alkoi aika nopeasti nukkua yöllä 6h putkeen, ei tarvinnu kovin kauan yöllä lämmitellä pulloja, rankempaa oli se aika kun niitä yritti imettää vuorotellen, siinä meni aikaa paljon enemmän, ja piti muistaa kuinka kauan on kumpikin lapsi syönyt ja kummasta tissistä. Ihan piti kirjanpitoa pitää ympäri vuorokauden. Kun imettäminen loppui pääsin paljon helpommalla, mies auttoi ja ehdin itse nukkuakin.
"Äitiys tulee itsestään, luonto kertoo miten vauvaa tulee hoitaa". Juu ei. Olin aivan pallo hukassa vauva sylissäni. Ööö... ihan söpö mut mitä tälle tehään? Onks palautusoikeutta?
"Äiti tietää aina, miksi vauva itkee". Juuei. En todellakaan tiennyt.
"Rakkauden aalto hulmahtaa äitiin heti, kun saa oman vauvan syliinsä". Juuei. Olin synnytyksestä niin väsähtänyt, että en meinannut tajuta silloin, että olin moisen pötkylän alakautta synnyttänyt :D
että lapset tottelee vanhempiaan sen kun vaan komentaa ja vanhempien sitkeys ja esimerkillisyys kasvattajana saa aikaan hyväkäytöksisiä lapsia. Yksi lapsistamme ei tottele ja aina vähintään kerta kiellon päälle kaikkea. On kaikkea mitä emme halua emmekä mahda sille mitään. Onneksi kaksi muuta lasta erilaisia.
1) Vastasyntynyt on rinnalla lähes koko ajan -> ei meillä, imetys on aina kestänyt max. 5 min ja vauva on halunnut maitoa n. 3 tunnin välein.
2) Isä on tasavertainen hoitaja vauvalle -> vauva ei huolinut tuttipulloa, jos olin poissa vauva huusi koko sen ajan tissin perään... siispä rajoitin omat menot minimiin.
3) Vauva on omaa verta ja lihaa ja siksi rakkaus ja yhteenkuuluvuuden tunne jne... -> meidän vauva on kuin kopio isästään, ei muistuta mua ollenkaan luonteeltaan eikä ulkonäöltään. Toki olen lapseen rakastunut pikkuhiljaa, mutta yhtä hyvin mulle ois voitu antaa synnytyksen jälkeen joku ihan vieras vastasyntynyt hoidettavaksi, saman lailla olisin hoitanut ja samanlaisen tunnesiteen muodostanut.
Nämä nyt ekana tuli mieleen.
Tarkennus tuohon äskeiseen (kohta 2), ei vauva huutanut koko aikaa, vaan alkaen siitä kun olisi halunnut syödä siihen saakka että tulin kotiin. Ei kuitenkaan onnistunut imettää just ennen lähtöä esim., koska jos vauva oli syönyt vaikka 2 tuntia sitten, ei suostunut syömään sillon vaan vasta tunnin päästä.
Nro 10
Vauva ei itke "turhaan": vaihda vaippa, anna ruokaa ja juomaa ja pidä sylissä, katso, ettei ole kylmä tai kuuma, kapaloi ym... niin vauva tyyntyy. Ei mulla vaan näin, vauva itki ihan tolkuttomasti, vaikka kaiken piti olla kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 13:29"]
Vauva ei itke "turhaan": vaihda vaippa, anna ruokaa ja juomaa ja pidä sylissä, katso, ettei ole kylmä tai kuuma, kapaloi ym... niin vauva tyyntyy. Ei mulla vaan näin, vauva itki ihan tolkuttomasti, vaikka kaiken piti olla kunnossa.
[/quote]
Niin, sitten on nämä ruoansulatusvaivat jotka ei näy päälle päin.
Mä en ymmärrä miten jotkut kasvattaa lapsistaan nirsoja ruoan suhteen, jos vanhemmat syö kaikkeaja monipuolisesti niin lapsetkin oppii saman!
t. kahden nirson ja yhden "normaalin" äiti
1. Kaikki lapset tykkäävät kulkea luonnossa ja tutkia ötököitä - ei todellakaan. Ainakin meidän muksut tykkäsivät pienenä enemmän leikkiä muovikrääsällä sisätiloissa.
2. Kaikki lapset tykkäävät kuunnella isovanhempien tarinoita vanhoista ajoista - NOT! Meidän muksut kyllästyivät alta aikayksikön, ja halusivat katsomaan videoita - mieluiten piirrettyjä, ei mitään sivistävää.
3. Lapsi tottuu kyllä ruokaan kuin ruokaan, kunhan tarpeeksi monta kertaa maistaa. Noh, poika on nyt 11v. ja maistellut 1-2 kertaa viikossa vuosien ajan ainakin kalaa ("oikeata" kalaa eri muodoissa), salaatinlehteä ja paprikaa. Maisteluasteella on vieläkin. Vihanneksista menee kurkku, porkkana ja lanttu. Kala vain puikkomuodossa.
- Hauskinta lapsissa on se, kun saa opettaa heille uusia asioita.
Juu ei, ei noita sällejä ole kiinnostanut mun mielenkiinnon aiheet ja opastaminenkaan ei multa kovin hyvin suju, kun olen näin lyhytpinnainen. Yhtään kauempaa en olis viitsinyt esim. pyöräilemistä tai uimista opettaa.
Vauvat nukkuu mihin vaan. No nukkuipa.
Lapset nauttivat eväsretkistä. Lapseni on aina kysynyt, että eikö voitaisi ihan vaan syödä sisällä. Vaikka muuten aina on ollutkin innokas ulkoilemaan ja liikkumaan luonnossa.
1. Vauvan kanssa on vaikea matkustella ja liikkua. Helpottaa kun vauvavuosi on ohi = Oikeastaan vauvan kanssa oli helpompi matkustella ja käydä esim. ravintolassa verrattuna 1-3-vuotiaaseen taaperoon, jolla on voimakas oma tahto ja tylsistyy ilman mieleistä puuhaa.
2. Kärjistettynä: lapset ovat vanhempiensa kopioita, jotka omaksuvat hyvät tavat jne. seuraamalla vanhempiaan ja kevyellä ohjaamisella. Eli hyväkäytöksisillä vanhemmilla on hyväkäytöksisiä lapsia = No juu. Kyllä tämä on aikamoista tahtojen taistelua välillä ollut tämä kasvatus. Jokaisella lapsella on oma persoonansa ja tempperamenttinsa, eivätkä nämä suinkaan toimi ja ajattele kuten vanhempansa. Joutuu hakemaan, että mikä tapa kenenkin kanssa toimii.
3. Jostakin luokkaa 1 vuotiaasta näkee millainen tästä tulee isompana. Esim. jos lapsi tuossa iässä maistelee ennakkoluulottomasti ruokia niin on jatkossakin "reipas" syöjä. Tai jos 1 v. osaa käyttäytyä "reippaasti" vaikkapa juhlissa niin tästä tulee hyväkäytöksinen lapsi = Kyllä sai esikoisen varttuessa todeta, että väärässä olin ja turhaan mielessäni arvostelin muiden isompien lasten käytöstä. Samat uhmat, nirsoilukaudet ynnä muut ne tuli meillekin. Sen olenkin oppinut, että lasten kanssa asiat menevät kausittain, välillä on parempia ja välillä hunompia kausia.
Vanhemmat tuttavaperheet olivat mm. väittäneet, että
- lasten kanssa ei voi lähteä mihinkään.
- 10-vuotias käy ovi auki vessassa ja aukoo kylässä kaikki kaapit, juosee ympyrää eikä sille voi mitään, joten kaikki pitää tehdä tämän ehdoilla. Kyseessä ei ole erityislapsi.
- jos lapsi suostuu syömään samaa ruokaa kuin muu perhe, siitä täytyy tehdä iso numero.
- aikuiset voivat järjestää yön kestäviä ryyppybileitä kavereilleen, eikä se vaikuta lapsiin mitenkään.
- lapset rikkovat kaikki tavarat samantien.
- Kaikille vauvoille täytyy antaa korviketta koska maito vain yhtäkkiä loppuu.
Nämä ovat sukulaisperheiden väitteitä, joilla perusteltiin milloin mitäkin. Mikään ei pitänyt meillä paikkaansa...
Mulla eivät toimineet nämä:
- imettäminen on vaikeaa ja kivuliasta.
Ei välttämättä ole. Vauvallani oli hyvä imuote. Imetin häntä 2,5 vuotta eikä hän purrut koskaan rintaa eivätkä nänninpäät olleet arat.
- lapsesta voi kasvattaa millaisen haluaa
Ei voi. Lapsi on alusta asti oma itsensä. Meidän tenava vastusti vauvasta asti taidenäyttelyitä. Pienenä hän alkoi huutaa täysillä jo gallerian eteisessä, isompana kieltäytyi tulemasta sisälle. Nykyään sanoo, ettei vain kiinnosta.