Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajan asuntolaina

Vierailija
06.10.2020 |

Millaisia asuntolainoja teillä on yksinhuoltajana? Itsellä kohtuu hyvät tulot muttei isoja säästöjä, yhteinen talo menossa puolison ulosottovelkojen takia myyntiin. Oma osuus tulee käteen muttei sekään paljon ole. Mietin onko mitään mahdollisuuksia saada perhekämppää pk-seudulta. Lapsia kolme, joten mielellään rivari vähintään 4 h+k. Tulot reilu 5000 kuussa (brutto).

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on puoliso, mutta oot yh?

Vierailija
2/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et taatusti tule saamaan yh:na kuin itiksestä kaksion

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

85 000. Patalapalkka-ala, vähän säästöjä oli plus hyvät vakuudet.

Vierailija
4/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

85 000. Patalapalkka-ala, vähän säästöjä oli plus hyvät vakuudet.

Sori... matalapalkka tietenkin

Vierailija
5/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sai 100 000 lainan ilman omaa käsirahaa tai penniäkään säästössä (käsirahakin lainana pankista) mun ollessa ala-asteikäinen vuonna 2005. Oli normipalkkainen yh, käteen nettona n.2800. Nyt on laina kohta maksettu.

Vierailija
6/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko huomioon, että enää ei saa ilman kunnon säästöjä asuntolainaa? Riippuen, oletko ensiasunnonostaja tai uudestaan lainaa anomassa niin on 15-20 % asunnon hinnasta.

Mulle tuli lainalupaus 150 000€ 30 000€:n säästöjä vastaan.

Vierailija
7/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa elävä ei ole yh, vaikka lapset eivät olisikaan kumppanin omia. Joten aloitus on jonkun pakkomielteisen trollin typerä provo taas.

Vierailija
8/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin asuntolainaa eron jälkeen 200 000. Nettotuloni yht 3200 e. Mulla on yksi lapsi. Olisin saanut lainaa vähän enemmänkin, mutten onneksi tarvinnut. Lainasumma musta suurehko mutta pärjätään hyvin. Asuminen on kyllä Helsingissä kallista.

Vierailija
9/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 tonnin bruttotuloilla saa kyllä melko isonkin lainan. Avainasemassa ovat vakuudet. Jos saat esimerkiksi vanhemmiltasi lisäävakuudeksi heidän asuntonsa tai kesämökin, saat varmasti lainan.

Vierailija
10/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa elävä ei ole yh, vaikka lapset eivät olisikaan kumppanin omia. Joten aloitus on jonkun pakkomielteisen trollin typerä provo taas.

Eihän se kumppani lasten huoltaja silti välttämättä ole, jolloin vanhempi on lastensa yksinhuoltaja? Itse ajattelin että tässä oltais vasta eroa miettimässä ja siksi "puoliso". Mutta vähän hassusti kirjoitettu kyllä.

Vierailija
11/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Pankin silmissä olen varmaan yh, jos puoliso on täysin maksukyvytön. 2) Kyllä tässä on kuule eromahdollisuuskin vahvasti pöydällä, kun puolison pelivelat ja pikavippikierre vie perheeltä kodin.

Vierailija
12/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti sai 100 000 lainan ilman omaa käsirahaa tai penniäkään säästössä (käsirahakin lainana pankista) mun ollessa ala-asteikäinen vuonna 2005. Oli normipalkkainen yh, käteen nettona n.2800. Nyt on laina kohta maksettu.

Aika harva yh tienaa yli neljää tonnia kuten äitisi...

Vierailija
13/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nyt 15 vuotta vanha laina ei oo kauhean vertailukelponen

Vierailija
14/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Pankin silmissä olen varmaan yh, jos puoliso on täysin maksukyvytön. 2) Kyllä tässä on kuule eromahdollisuuskin vahvasti pöydällä, kun puolison pelivelat ja pikavippikierre vie perheeltä kodin.

Pankin silmissä tuossa asetelmassa sulla on elättinä lasten lisäksi myös pelivelkainen ja luottohäiriöinen puoliso. Saattaa vaikeuttaa lainansaantia. Muutenkin kyllä harkitsisin kohtaa 2. Peliriippuvainen etsii kyllä rahat pelaamiseen ja seuraavaksi se voi näkyä sun kukkarossa. Vähintään hoitoon pitäisi puolison päästä nyt.

Vierailija
15/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 tonnin bruttotuloilla saa kyllä melko isonkin lainan. Avainasemassa ovat vakuudet. Jos saat esimerkiksi vanhemmiltasi lisäävakuudeksi heidän asuntonsa tai kesämökin, saat varmasti lainan.

Vanhemmilla ei ole vakuuskelpoista omaisuutta. Itsellä on n. 10 000 arvosta säästöjä ja rahastoja. Lisäksi sijoituskaksio josta vielä 65% velkaa, eli siinä ei hirveästi ole "vapaata" vakuutta vaan juuri ja juuri riittää oman lainansa vakuudeksi.

-Ap

Vierailija
16/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin silmissä tuossa asetelmassa sulla on elättinä lasten lisäksi myös pelivelkainen ja luottohäiriöinen puoliso. Saattaa vaikeuttaa lainansaantia. Muutenkin kyllä harkitsisin kohtaa 2. Peliriippuvainen etsii kyllä rahat pelaamiseen ja seuraavaksi se voi näkyä sun kukkarossa. Vähintään hoitoon pitäisi puolison päästä nyt.

Näin olen ajatellutkin, ettei velkakierteeseen ja ulosottoon joutuneesta puolisosta ole ainakaan etua asuntolainan haussa, siksi ajattelin että tilanteeni vertautuisi lähinnä yksinhuoltajuuteen. Tilanne vielä aika tuore, kumppani on piilotellut velkojaan ja itse olen varmaan halunnut sulkea silmäni kaikilta lukemattomilta varoitusmerkeiltä. Ero - joko todellinen tai sitten vaan paperilla ja taloudellisista syistä - on kyllä vahvana vaihtoehtona mielessä.

Vierailija
17/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat eron, onko teillä avioehto?

Vierailija
18/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otat eron, onko teillä avioehto?

On osittainen avioehto. Sijoitusasuntoni on avioehdon suojaama, säästöt ei.

Vierailija
19/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys... Mulla on brutto 2900 + lapsilisä ja elatusmaksu 300e. Yksi lapsi. Joissain pankeissa pääsee leikkimään laskureilla, ja niissä on luvattu mulle nippa nappa 100t lainaa. :O ei sillä saa mitään. Pitäisi vaihtaa paikkakuntaa todella syrjään tai muuttaa huonolle alueelle. Vaatimuksena olisi (saunallinen) kolmio nykyiseltä alueelta tai sitten landelta omakotitalo. Tuntuu, että ollaan ikuisesti jumissa täällä vuokrakaksiossa samalla kun pariskunnat ostavat mukavia 200-250t maksavia taloja.

Vierailija
20/52 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys... Mulla on brutto 2900 + lapsilisä ja elatusmaksu 300e. Yksi lapsi. Joissain pankeissa pääsee leikkimään laskureilla, ja niissä on luvattu mulle nippa nappa 100t lainaa. :O ei sillä saa mitään. Pitäisi vaihtaa paikkakuntaa todella syrjään tai muuttaa huonolle alueelle. Vaatimuksena olisi (saunallinen) kolmio nykyiseltä alueelta tai sitten landelta omakotitalo. Tuntuu, että ollaan ikuisesti jumissa täällä vuokrakaksiossa samalla kun pariskunnat ostavat mukavia 200-250t maksavia taloja.

Niinpä! Harmittaa ettei voida jäädä nykyiseen, mutta tekisi todella tiukkaa maksella asuntolainaa yksin. Eikä ainakaan mitään mahdollisuutta saada vielä lisää lainaa puolison osuuden lunastamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi