Pelottaako sinua töiden jakaantuminen asiantuntija-ja matalapalkkatöihin?
Keskiluokan työt vievät teknologia, kuten Urpilainen muistutti. Tästä se eriarvoistuminen vasta saa vauhtia. Tuoevaisuuden Suomessa varakkaat asuvat aidatuilla alueilla ja muut mellakoivat ja elävät köyhyydessä.
Kyllä, huolettaa ja pelkään lapsenlapsieni ja jälkeläisieni puolesta. Vaikka suvussamme varallisuutta, en ole päättämässä miten jälkeläiset sen käyttävät. Tuollainen kehitys ei ole edes aitojen takan elävien kannalta suotuisaa.
Kommentit (12)
Suomessa ei vielä olla tilanteessa jossa lapsia aletaan valmentaa pienestä pitäen koulumaailmassa. Aasiassa vapaa-ajat käydään erilaisia maksullisia lisäkursseja iahn pienestä pitäen, jotta on edes jonkinlainen mahdolisuus päästä parempiin kouluhin ja yliopistoon. Täällä ei viitsitä edes opiskella lisäkieltä vaikka se olisi ilmaista ja vaatisi hiukan lisäponnisteluja. Ei ihme jos suomalaislapsilla ei ole tulevaisuudessa tilaa maailman työmarkkinoilla, kun lapsesta asti pitää päästä helpolla.
Suomessa ei vielä olla tilanteessa jossa lapsia aletaan valmentaa pienestä pitäen koulumaailmassa. Aasiassa vapaa-ajat käydään erilaisia maksullisia lisäkursseja iahn pienestä pitäen, jotta on edes jonkinlainen mahdolisuus päästä parempiin kouluhin ja yliopistoon. Täällä ei viitsitä edes opiskella lisäkieltä vaikka se olisi ilmaista ja vaatisi hiukan lisäponnisteluja. Ei ihme jos suomalaislapsilla ei ole tulevaisuudessa tilaa maailman työmarkkinoilla, kun lapsesta asti pitää päästä helpolla.
Sepä se. Työmarkkinat tulee jakautumaan tulevaisuudessa myös globaalien ja sisämarkkinoiden välillä. Ensimmäinen ryhmä joutuu hurjan kovaan kilpailuun ja sinne tarvitsemme parhaimmat voimat. Siellä palkkojen pitää myös olla parhaimmat. Sitten taustalla on iso massa, jotka tekee tavallista palvelu-/sisämarkkinaduunia, jossa riittää keskinkertaisempikin meno. Tästä luettuani nauratti, kun olen vuosia miettinyt mm. sairaanhoitajien valitusta siitä, miksi insinööri tienaa enemmän. No, jos se työskentelee globaalissa kilpailussa, niin sen kuuluukin tienata. Tulevaisuudessa keksinkertaisuudella ei insinöörikään pärjää ja huipuille on maksettava ilman kateuslisää kunnon palkat.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 11:39"]Täällä ei viitsitä edes opiskella lisäkieltä vaikka se olisi ilmaista ja vaatisi hiukan lisäponnisteluja. Ei ihme jos suomalaislapsilla ei ole tulevaisuudessa tilaa maailman työmarkkinoilla, kun lapsesta asti pitää päästä helpolla.
[/quote]Koskee vain näitä suuria laiskoja ikäpolvia. Nykynuoret osaa hyvin englantia ja pärjää maailmalla. Valitettavasti meillä pitää opiskella pakolla kaksi marginaalikieltä.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 11:39"]Täällä ei viitsitä edes opiskella lisäkieltä vaikka se olisi ilmaista ja vaatisi hiukan lisäponnisteluja. Ei ihme jos suomalaislapsilla ei ole tulevaisuudessa tilaa maailman työmarkkinoilla, kun lapsesta asti pitää päästä helpolla.
[/quote]Koskee vain näitä suuria laiskoja ikäpolvia. Nykynuoret osaa hyvin englantia ja pärjää maailmalla. Valitettavasti meillä pitää opiskella pakolla kaksi marginaalikieltä.
[/quote] Englantia osaa koko maailma, joten se ei ole mikään meriitti. Pitäisi osata muitakin kieliä. Suomessa 90-luvun puolivälissä luettiin eniten kieliä sen jälkeen kielten opsikelu on laskenut kuin lehmänhäntä.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 11:42"]Sepä se. Työmarkkinat tulee jakautumaan tulevaisuudessa myös globaalien ja sisämarkkinoiden välillä. Ensimmäinen ryhmä joutuu hurjan kovaan kilpailuun ja sinne tarvitsemme parhaimmat voimat. Siellä palkkojen pitää myös olla parhaimmat. Sitten taustalla on iso massa, jotka tekee tavallista palvelu-/sisämarkkinaduunia, jossa riittää keskinkertaisempikin meno. Tästä luettuani nauratti, kun olen vuosia miettinyt mm. sairaanhoitajien valitusta siitä, miksi insinööri tienaa enemmän. No, jos se työskentelee globaalissa kilpailussa, niin sen kuuluukin tienata. Tulevaisuudessa keksinkertaisuudella ei insinöörikään pärjää ja huipuille on maksettava ilman kateuslisää kunnon palkat.
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä kanssasi, mutta mua kävi hymyilyttämään tuo keksinkertaisuus :)
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 11:42"]Sepä se. Työmarkkinat tulee jakautumaan tulevaisuudessa myös globaalien ja sisämarkkinoiden välillä. Ensimmäinen ryhmä joutuu hurjan kovaan kilpailuun ja sinne tarvitsemme parhaimmat voimat. Siellä palkkojen pitää myös olla parhaimmat. Sitten taustalla on iso massa, jotka tekee tavallista palvelu-/sisämarkkinaduunia, jossa riittää keskinkertaisempikin meno. Tästä luettuani nauratti, kun olen vuosia miettinyt mm. sairaanhoitajien valitusta siitä, miksi insinööri tienaa enemmän. No, jos se työskentelee globaalissa kilpailussa, niin sen kuuluukin tienata. Tulevaisuudessa keksinkertaisuudella ei insinöörikään pärjää ja huipuille on maksettava ilman kateuslisää kunnon palkat.
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä kanssasi, mutta mua kävi hymyilyttämään tuo keksinkertaisuus :)
[/quote]
Ja tähän liittyen mua on aina hymyilyttänt valtion ja kunnan työnhaut missä itketään sitä että on kilpailla parhaista työntekijöistä yksityisten kanssa. Joskus kysyinkin kaupunginjohtajalta että miksi jumalantähden pitäisi kilpailla? Kunnille ja valtiolle riittää hommaan kun hommaan ihan keskinkertaiset ihmise keskinkertaista selkästi pienemmällä palkalla.
Jos on vientialalla ai sitä tukevassa alihankintateollisuudessa täytyy olla hyvä ja sen täytyisi myös valtion huomoida ko. yrityksille. esim. verojen, kehityshankkeiden tai muiden tukien osalta.
Mutta vastaus kysymykseen, Ei pelota vaan se on mielestäni mahdollisuus
Urpilaisella ei ole mitään ratkaisua mihinkään. Koneiden työn tuottamaa arvonlisää voidaan verottaa jos halua löytyy. Eräs taloustieteilijä ehdotti yritysten käyttökatteiden verotusta. Tässä tilanteessa ollaan koska poliittinen johto Suomessa ja muissakin länsimaissa on heittäytynyt turvalleen maahan kapitalistien edessä.
Poliittinen johto on pettänyt kansan kieltäytymällä käyttämästä sitä valtaa minkä kansa heille on vaaleissa annetulla mandaatilla antanut ja kyse on demokratian kriisistä. Demokratiassa parlamentti sanelee myös talouden pelisäännöt eivät kapitalistit. Intia näytti Nokialle ja monelle muulle suuryritykselle että se ei leiki periessään veroja.
Olen ap ja itsekin korkeakoulun käynyt, mutta tämä ei mielestäni liity mitenkään asiaan. Ovatko ihmiset tosiaankin niin itsekkäitä, että vain oma napa kiinnostaa? Ei edes mahdollisten jälkeläisten oltavat? Kehitys on erittäin huolestuttava, enkä puhu tästä pelkästään poliittisesta näkökulmasta, itse en tunnusta minkään puolueen linjaa.
Väitän, että "keskiluokan" pienentyminen ja köyhtyminen saa aikaan lukemattomia kerrannaisvaikutuksia. Totta on, että puolueet ovat rähmällään kapitalismin edessä, ja kuten joku mainitsikin, koneiden tuottamaa arvonlisäö voitaisiin verottaa, jos tahtoa löytyisi, mutta ilmeisesti ei löydy.
Mitä pelkäämistä tuossa on? Ihmisen on turha tehdä koneiden töitä.