En saa joululahjaa mieheltä
Siinäpä se otsikossa. Sanoi tänään että pitää mennä vielä aamulla kauppaan mutta huominen on kiireinen valmisteluineen ja teki tänään ruokaostokset niin sanoin ettei huomenna enää ehdi/tarvi mennä kauppaan. No en saa sitten kuulemma lahjaakaan. Tuli hieman paha mieli.
Kommentit (47)
Minusta se tarina on surullinen täällä, minkä luin, kun oli jaettu lahjat ja lapsi huomasi, että kaikki muut sai jotain, mutta äiti ei mitään ja itkien antoi oman lahjansa äidille, että äitikin on ollut kiltti.
Mietin joskus, miten jotkut miehet voi olla niin lapsen asteella, että odottaa vaimon tekevän heille joulun ja istuvat itse onnellisena lahjakasan päällä ja vaimo/äiti ei saa yhtään pakettia. Lapsen sydän siinä särkyy, kun isä on mennyt ihan lapsen asteelle. Odottaa vain mamman tekevän joulun ja laittavan hänelle joulutunnelman ja hänen ei itse tarvitse antaa mitään.
Opettakaa pojillenne se, että heidän lapsien ei tarvitse itkeä sitä, että pukki ei tuonut äidille yhtään lahjaa, samaan aikaan, kun isä jo kiiheänä aukaisee omia pakettejaan.
Todella surullista.
Just niin! Sisulla ja vihalla se paha mieli taltutetaan. Uskomattoman monet ihmiset on huonoja antamaan lahjoja, paljon annetaan pakko-lahjoja jne. Itse en ole 27 vuoteen saanut yhdeltä parhaimmista ystävistäni mitään kunnollista lahjaa mutta minkäs sille voi, ei osaa eikä halua niin ei voi mitään. Muuten on ollut tosi hyvä frendi, pitää ajatella mieluummin sitä.
Mun mies sanoi myös pari päivää sitten että ei tykkää ostella pakko lahjoja eli en saa häneltä pakettia (ja minähän lapsille kaiken ostin). No minä sanoin että mä taas en tykkää että en saa häneltä lahjaa eli haluan tämän, tässä koossa, ja juuri täällä se sijaitsee eli heippa vaan, nähdään ostosten jälkeen. No menipä sitten (valittaen) mutta saanpahan juuri mitä haluan.
Joillekin miehille se on vaan se että ei halua/osaa päättää mitä ostasi. Mutta kun vähän patistetaan ja se toive annetaan suoraan käteen löytöavun kanssa ja sanotaan ettei hyväksytä tätä huonoa käytöstä niin osa ainakin silloin lähtee. Yllätyselementinhän tämä tuhoaa, mutta ei tässä nyt niin 13-vuotiaita olla. :) Ihmisille pitää opettaa miten sinua tulee kohdella tai he kohtelevat sinua miten vain.
Ens vuonna, ap, tee selväksi että lahja sinulle tullaan ostamaan ja sillä selvä, se kuuluu sekä rakkauteen että käytöstapoihin. Ja tänä vuonna lähdet aleshoppailemaan ja haet itsellesi jotain oikein ihanaa. Saatpa itseltäsi lahjan, olet sen ansainnut. Hyvää joulua sinne!
Mä en anna lahjoja, enkä halua niitä itsekään. Jos joku kaveri nyt sitä itkee, vaihtakoon seuraa. Sama pätee puolisoon.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 07:07"]
Mun mies sanoi myös pari päivää sitten että ei tykkää ostella pakko lahjoja eli en saa häneltä pakettia (ja minähän lapsille kaiken ostin). No minä sanoin että mä taas en tykkää että en saa häneltä lahjaa eli haluan tämän, tässä koossa, ja juuri täällä se sijaitsee eli heippa vaan, nähdään ostosten jälkeen. No menipä sitten (valittaen) mutta saanpahan juuri mitä haluan.
Joillekin miehille se on vaan se että ei halua/osaa päättää mitä ostasi. Mutta kun vähän patistetaan ja se toive annetaan suoraan käteen löytöavun kanssa ja sanotaan ettei hyväksytä tätä huonoa käytöstä niin osa ainakin silloin lähtee. Yllätyselementinhän tämä tuhoaa, mutta ei tässä nyt niin 13-vuotiaita olla. :) Ihmisille pitää opettaa miten sinua tulee kohdella tai he kohtelevat sinua miten vain.
Ens vuonna, ap, tee selväksi että lahja sinulle tullaan ostamaan ja sillä selvä, se kuuluu sekä rakkauteen että käytöstapoihin. Ja tänä vuonna lähdet aleshoppailemaan ja haet itsellesi jotain oikein ihanaa. Saatpa itseltäsi lahjan, olet sen ansainnut. Hyvää joulua sinne!
[/quote]
jos olisin miehesi ja tulisit pirttihirmuna vaatimaan minua ostamaan sulle jotain, saisit aattona joulupaketista avioeropaperit. oksettavaa käytöstä aikuiselta naiselta.
Me taas miehen kanssa sovimme, ettemme lahjo toisiamme ja mies oli silti ostanut jotain. Minä vähän pahastuin, kun kerran sopimus oli mitä oli. Tuntui, että oli pakko alkaa miettiä miehelle vielä jotain lahjaa, vaikka olin jo lahjaostokset tehnyt ajat sitten. Mielelläni lahjon miestä, mutta rahojen ollessa yhteiset, se tuntuu hassulta. Mieluummin niin, että molemmat ostamme itse mitätarvitsemme, kun tarvitsemme. Onneksi mies sitten sanoi, että lahja on sellainen, jota voimme molemmat hyödyntää, eli mitä luultavimmin kirja tai musiikkia, josta kumpikin pitää.
Mun miehen "jouluperinteisiin" kuuluu, että vikat lahjat ostetaan vasta aattoaamuna. En itse ymmärrä, nautin, kun lahjoja voi etsiskellä kaikessa rauhassa hyvissä ajoin. Mutta miehelle joulumielen tuo nuo viime hetken ostokset. Ei se nyt ole sen huonompi kuin minunkaan joulutavat. Mutta tänä jouluna "pakotin" tekemään ostokset jo aiemmin, koska meille tulee vieraita, ja tarvitsen apua ihan kotona. Eli sikäli ymmärrän sinua ap.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 07:20"]
[/quote]
jos olisin miehesi ja tulisit pirttihirmuna vaatimaan minua ostamaan sulle jotain, saisit aattona joulupaketista avioeropaperit. oksettavaa käytöstä aikuiselta naiselta.
[/quote]
Itse en taas sinunlaistasi herrasmiestä aviomieheksi huolisi ikipäivänä. Pus pus ja hyvää joulua. :)
Ymmärrään että lasten tavaroiden hankinta ajoitetaan jouluun. Lapsille kun pitää ostaa vuosittain kaikenlaista. Mutta aikuisten lahjojen ostaminen toisilleen on silkkaa teeskentelyä.
Mä en ole ikinä saanut mieheltä lahjaa, enkä ole edes halunnut. Haluan päätää itse, mitä saan lahjaksi ja siksi ostan lahjani itse. En usko, että mies on koskaan ostanut yhtään lahjaa, kenellekään. Mä ostan meidän perheen lahjat.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 07:20"]
[/quote]
[/quote]
Itse en taas sinunlaistasi herrasmiestä aviomieheksi huolisi ikipäivänä. Pus pus ja hyvää joulua. :)
[/quote]
Kunnon materialistimamman meininkiä. Mikä lahja se on, jos olet sen itse valinnut ja pakotat miehen sen hakemaan, ja miehen rooliksi jää vain maksaa ja hakea se?
Jos mies ei tahdo ostaa lahjoja, sinä et siis voi kunnioittaa miehen ajattelutapaa ja vakaumusta, vaan painostat miehen noudattamaan omia periaatteitasi, koska koet ne oikeammaksi kuin muiden?
Varsinainen leidi, yök. Toivottavasti tuli raju jouluriita, kun mies tajusi, miten vähän arvostat häntä ja kuinka olet kiinnostunut lähinnä tavarasta, jotka mies voi rahoillaan sinulle ostaa.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 01:10"]Siinäpä se otsikossa. Sanoi tänään että pitää mennä vielä aamulla kauppaan mutta huominen on kiireinen valmisteluineen ja teki tänään ruokaostokset niin sanoin ettei huomenna enää ehdi/tarvi mennä kauppaan. No en saa sitten kuulemma lahjaakaan. Tuli hieman paha mieli.
[/quote]älä välitä, dn saanut monäkään Joululahjaa
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 01:10"]Siinäpä se otsikossa. Sanoi tänään että pitää mennä vielä aamulla kauppaan mutta huominen on kiireinen valmisteluineen ja teki tänään ruokaostokset niin sanoin ettei huomenna enää ehdi/tarvi mennä kauppaan. No en saa sitten kuulemma lahjaakaan. Tuli hieman paha mieli.
[/quote]en saanut minäkään , älä välitä
Kannattaa ostaa jo ajoissa joku yltiöromanttinen lahja ja kirjoituttaa miespuolisella tuttavalla toivotus mukaan tyyliin "ihanaa Joulua toivottaen, rakkaudella X.". Jos ei oman äijän naama ala nykiä, se on kuollut.
Kyllä minua itkettää, ettei mies halunnut minulle ostaa mitään. Käskin ostaa, kun tiesin, että näin kävisi. sain sen lahjan, jonka pyysin. Aika epäromanttista ja surullista. ja meilläkin minä ostin kaikki lasten lahjat, mitä ei mummoilta ja kummeilta saatu. Ja mies mökötti joulupöydässä ja nousi heti hotkaistuaan muutaman palan. Kyllä surettaa, ja ikää on 43.
Meillä sain aaton aattona 350e edestä maksettavia laskuja käteen (kaikissa eräpvä ennen vuodenvaihdetta). Tänään oltiin vanhemmillani jotka olivat ostaneet miehelleni kalliita työkaluja, toisilleen useamman sadan arvoiset lahjat. Itse sain itse ommellut verhot, joiden kankaan kerroin olevan tarjouksessa, ennen joulua ja kirpputorilta ostettuja pokkareita jopa kissaa oli muistettu enemmän. Joko olen tosi kiittämätön tai sitten en vaan osaa arvostaa näitä lahjoja.
Nyt mies meni nukkumaan vedoten migreeniin. Taidan avata suklaarasian ja lopettaa miettimisen miksi perse leviää.
Tein tippa linssissä aamun ruokia ja mietin näitten viestien perusteella että mikä kakara mä oikein olen. Itku tuli siitä viestistä missä lapsi antoi oman lahjansa äidille. Aikuisenakin tulee ne lapsuuden joulut mieleen. Omille lapsille en ikinä sano enkä tule sanomaan ettei jouluna saa lahjoja. Edes kerran vuodessa voi toiveet toteutua vaikka ei muulloin saisi sitä mitä haluaa. Ei sovi mulle että tekisin itse toivelistaa tai laittaisin miehen kauppaan tarkoilla ohjeilla. Se on musta rumaa. Lahjan antajan ilo on keksiä itse se lahja. Paitsi lapset saa toivoa joulupukilta. Tykkään itse ostaa toisille lahjoja, mulle tulee siitä hyvä mieli. En ymmärrä myöskään näitä häälahjalistoja mistä voi valita mitä tuo. Mautonta esittää vaatimuksia. Pitkin syksyä olen kyllä arkisen puheen lomassa esittänyt toiveita että joku kaveri kävi kasvohoidossa ja olispa ihana päästä itsekin, että se olis ihana joululahjaa kun sais lahjakortin! Ja ei tarvi käsittää väärin, minulla ei ole vaikeuksia kertoa mielipiteitäni suoraan ja ei, mieheni ei ole idiootti joka istuu tyytyväisenä lahjakasan päällä ja odottaa että kaikki tuodaan valmiina eteen. Mies on oikeasti huomaavainen mutta elää niin hetkessä että just kuvaavaa kuinka herää aattoa edeltävänä iltana että ne lahjat! Lahjoja ei minusta vaadita, ne saadaan. Ja, mies kävi ystävän haudalla ja samalla reissulla oli hakenut minulle lahjakortin kylpylän kauneushoitolaan, eli sain sittenkin lahjan! :) Hyvää joulua kaikille!
Jos perheen aikuiset, pariskunta siis, ei osta toisilleen lahjoja, niin suhteessa ei kyllä paljon romantiikkaa ja hellyyttä näy. Ei naisen ja miehen välistä jännitettä, toisen arvostamista eikä mitään siitä, mikä minule olisi syy olla yhdessä. Lahjoilla on väliä.
Avokin ainoa toive oli saada kunnon joulupanon ja sehän onnistuu. Varsinaiseen lahjapuoleen kommentti että meillä on "jos törmää hyvään niin saa ostaa" -sopimus. Tietysti tämä ei velvoita toista löytämään jotain.
Vittu, mikä kakara. Siis aloittaja.