Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Aamiainen on päivän tärkein ateria" Miksi?

Vierailija
05.10.2020 |

Osaatko kertoa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön aamiaista n klo 14. Onhan se tärkeä, se katkaisee paaston.

Klo 14 se on kyllä lounas!

Voit työntää peppuusi perinteisen päivärytmisi.

Kohta puolet tekee vuorotyötä niin noille aamuille ja lounaille on ihan tun sama miksi niitä kutsutaan, kun ihmiset nukkuu duuniensa mukaan eikä kellon tai "päivärytmin".

Vierailija
42/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainoskikka, kuten myös se että pitäisi olla puputtamassa koko ajan. Jotkut jopa markkinoivat, että pitäisi syödä 5-6 kertaa vuorokaudessa.

Ihminenhän ei toimi niin, vaan on aikain saatossa luontaisesti hyvinvoiva, kun noudattaa ns. välimerellistä ateriarytmiä, johon evoluutio on meidät muokannut vuosituhansien saattossa. Eli aamulla vain vettä, ehkä kahviakin. Päivällä joku kevyt välipala, vaikkapa marjoja tai leivänpalanen ja illalla sitten 20-22 maissa maha täyteen ihan kaikessa rauhassa ja hyvässä seurassa. Unikin tulee hyvin kun on syönyt, paino pysyy kurissa ja kroppa toimii niin kuin pitääkin.

Yleensä kyllä suositellaan, ettei illalla syötäisi mahaa täyteen, koska silloin voi olla vaikea nukkua. Luen kirjaa pitkän iän salaisuuksista ja on tultu siihen tulokseen, että suurin ateria kannattaisi syödä aamulla. Jotenkin uskon enemmän pitkän iän tutkijaa Luigi Fontanaa kuin vauvan antropologeja.

Mahaa ei kannata syödä täyteen mihinkään aikaan päivästä. Kylläiseksi syöminen riittää aivan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tapani pitää huolta kehostani perustuu säännölliseen syömiseen ja uneen.

En tajua, miksi näitä asioita vaalitaan lapsilla, mutta aikuiset eivät sisäistä, eivät sitten millään levon ja ravinnon merkitystä terveyteensä. Jopa eläimet ruokitaan säännöllisesti, muttei itseä.

Minä syön aamupalan, lounaan, välipalan päivällisen ja iltapalan. Noin 3-4 tunnin välein syön, oli tilanne mikä tahansa. Unta tarvitsen 8-9 tuntia yössä. Tämän lisäksi tietenkin liikun (20 km pyöräilyä / päivä ja salilla joka toinen päivä). Ylipainoa ei ole yhtään, enkä ikinä himoitse sipsiä tai karkkeja.

Aikoinaan piinannut taipumus masennukseen ja ahdistukseenkin on hävinnyt kunnon syömisten ja levon myötä.

Säännöllisesti voi syödä ilman aamiaistakin, säännöllinen kun ei tarkoita samaa kuin usein.

Aika järkyltä kuulostaa tuo sinun "sääntöjen" mukaan syöminen. Et varmaan osaa kuunnella kehosi viestejä.

Onko sulla muussakin elämässä "ylhäältä" annetut ohjeet?

Nimenomaan keho viestittää minulle sen, milloin se tarvitsee ruokaa. Syön kun tunnen nälkää ja nälkää tunnen noin 3-4 tunnin välein. Kun aamulla herään, menee kymmenisen minuuttia ja minulla on nälkä. Mitä järkyttävää siinä on?

Minusta järkyttävämpää on se, että ollaan puolet päivästä ilman ruokaa ja juodaan vain kahvia tai energiajuomaa. Töissä lesoillaan kolmelta iltapäivällä sillä, ettei olla vieläkään ehditty syödä ja vedetään seisaaltaan joku banaani tai viineri.

Lopulta ihmetellään, miksi on jaksamattomuutta ja toisaalta uniongelmia tai miksi pakki on välillä sekaisin ja välillä ummella. Se johtuu hyvinkin pitkälti juuri niistä kehon viestien pitkän tähtäimen laiminlyönneistä.

Minulla menee yleensä n 10 tuntia heräämisestä nälkään.

Vierailija
44/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette normaalisti syö aamupalaa, teettekö poikkeuksen yöpyessänne hotellissa? Olen aina ajatellut, että hotellissa maksetaan nimen omaan aamupalasta.

Vierailija
45/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen töihin kävellen ja syön aamiaisen vasta töissä. Työni on fyysistä ja tarvitsen energiaa, että jaksan. Muutenkin syön säännöllisesti päivän mittaan, minulle 3-4 tuntia on sopiva väli aterioiden välillä.

Minulla on syömishäiriötaustaa ja koen, että säännöllinen ateriaväli on se sopiva tapa juuri mulle. Pitkät ateriavälit aiheuttaa herkästi sen, että "unohdan" syödä. Ensin tulee päänsärky, väsymys, kiukku ja lopulta nälän tunne menee ohi.

Tällä halusin sanoa, että mikä sopii sulle, ei välttämättä sovi toiselle. Meidän aineenvaihdunta, kehot ja tarpeet on erilaisia.

Vierailija
46/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on mainoslause joka on uponnut niin hyvin porukan kalloon, että jankataan sitä jonain universumin totuutena. Mahdetaankohan 50 vuoden kuluttua fysiikan yliopistoissa jankuttaa, että "omo pesee pyykin puhtaaksi, älkää jumankavita kyseenalaistako!!!!!!!!!!1111" Varmaan.

Kyseessä on siis MAINOS, ei fakta. Vaikka jotkut dilledollet niin kuvitteleekin. Ja ei, mikään aineenvaihdunta ei "käynnisty" aamupalalla. Aineenvaihdunta toimii elävässä yksilössä KOKO VTN AJAN.

Ja toiset dilledollet näemmä kuvittelee että syöminen ei mitenkään vaikuta aineenvaihduntaan. :D

Vaikuttaahan se, mutta ei se pysähdy eikä käynnisty syömisten mukaan.

Ei, mutta hidastuu ja tehostuu kyllä.

Vierailija
47/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljen töihin kävellen ja syön aamiaisen vasta töissä. Työni on fyysistä ja tarvitsen energiaa, että jaksan. Muutenkin syön säännöllisesti päivän mittaan, minulle 3-4 tuntia on sopiva väli aterioiden välillä.

Minulla on syömishäiriötaustaa ja koen, että säännöllinen ateriaväli on se sopiva tapa juuri mulle. Pitkät ateriavälit aiheuttaa herkästi sen, että "unohdan" syödä. Ensin tulee päänsärky, väsymys, kiukku ja lopulta nälän tunne menee ohi.

Tällä halusin sanoa, että mikä sopii sulle, ei välttämättä sovi toiselle. Meidän aineenvaihdunta, kehot ja tarpeet on erilaisia.

Säännöllinen ei tarkoita usein syömistä. Säännöllisesti voi syödä, vaikka ruokailuväli olisi pitkä.

Vierailija
48/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette normaalisti syö aamupalaa, teettekö poikkeuksen yöpyessänne hotellissa? Olen aina ajatellut, että hotellissa maksetaan nimen omaan aamupalasta.

Kyllä. En normaalisti syö aamupalaa, koska noudatan 16/8-pätkäpaastoa, mutta olen hotellissa vain lomalla ja silloin en laske tunteja enkä kaloreita.

Tosin hotellissa maksan kyllä nimenomaan huoneesta, ettei tarvi puistonpenkillä maata. Melko kallis olisi esim. 100-200 euron aamiainen. 

Vierailija
49/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen ei tarkoita usein syömistä. Säännöllisesti voi syödä, vaikka ruokailuväli olisi pitkä.

Jep. Tätä kuulee todella usein, "mun on pakko syödä säännöllisesti" samalla kun puputetaan 2h välein välipalapatukkaa. Siis ihan vapaasti, mutta itsekin syön säännöllisesti, 2 kertaa päivässä.

Vierailija
50/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tätä kuulee todella usein, "mun on pakko syödä säännöllisesti" samalla kun puputetaan 2h välein välipalapatukkaa. Siis ihan vapaasti, mutta itsekin syön säännöllisesti, 2 kertaa päivässä.

Näin, eihän sana "säännöllinen" missään muussakaan yhteydessä tarkoita samaa kuin "usein"

Vierailija
51/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aamupala on tärkeä, muuten tulee jonkun ajan päästä hirveä nälkäkiukku. Teen yleensä aamulla tuhdin annoksen kaurapuuroa kauramaitoon, päälle marjoja tai maapähkinävoita, banaania, hunajaa, pähkinöitä, tms. Viikonloppuna syön aamiaista pitkän kaavan mukaan ja katson yleensä samalla jotain sarjaa. Silloin teen myös puuroa (pienemmän annoksen), hedelmiä, kahvia/kaakaota/teetä, mehua, ehkä joku leipä ja keksi. Mukava tapa aloittaa viikonloppu.

Vierailija
52/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi näitä asioita vaalitaan lapsilla, mutta aikuiset eivät sisäistä, eivät sitten millään levon ja ravinnon merkitystä terveyteensä. Jopa eläimet ruokitaan säännöllisesti, muttei itseä.

Minä syön aamupalan, lounaan, välipalan päivällisen ja iltapalan. Noin 3-4 tunnin välein syön, oli tilanne mikä tahansa. Unta tarvitsen 8-9 tuntia yössä. Tämän lisäksi tietenkin liikun (20 km pyöräilyä / päivä ja salilla joka toinen päivä). Ylipainoa ei ole yhtään, enkä ikinä himoitse sipsiä tai karkkeja.

Aikoinaan piinannut taipumus masennukseen ja ahdistukseenkin on hävinnyt kunnon syömisten ja levon myötä.

Niin. tuo toimii Sinulla, mutta minullapa ei.

Syön säännöllisesti 3 kertaa päivässä, aamiainen ällöttää, välipalat on turhia. Lounas 10-11, päiväkahvi klo 15, päivällinen kun tulen illalla töistä.

Mun työpäivä on kaksiosainen, herään työpäivinä aamulla joko neljältä tai viideltä tai siltä väliltä, lähden töihin. Töistä tulen joskus aamupäivällä ja syön lounaan. Kolmen jälkeen lähden takaisin töihin ja pyrin lähtemään kotiin viimeistään 19.00, mutta tänään esim pääsin vasta 19.30.

Sun ideologialla mun pitäis mennä heti nukkumaan kun töistä kotiin ehdin. Mulla nyt kuitenkin sattuu olemaan perhe, jota on ihan kiva tavata edes näin illalla. Lemmikkejäkin on ja niitäkin on hoidettava.

Jotta ehtisin syömään aamiaista, mun pitäis herätä vielä aikaisemmin ja lisäksi mun pitäis ottaa töihin eväät mukaan, että voisin syödä sun aikataulun mukaiset välipalat, mikä taas venyttäisi työpäivää, kun työaikaa tuhlaantuisi syömiseen.

Menen nukkumaan klo23.30 mennessä, kun olen saanut kaikki päivän askareet suoritettua.

Ei ole ylipainoa, syön kilokaloreita 1800-2000 päivässä ja päivällä ehdin hoitaa kuntoani. Jos söisin aamiaisen ja välipaloja, saisin helposti liikaa kaloreita.

Vierailija
53/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle aamupala on tärkeä, muuten tulee jonkun ajan päästä hirveä nälkäkiukku. Teen yleensä aamulla tuhdin annoksen kaurapuuroa kauramaitoon, päälle marjoja tai maapähkinävoita, banaania, hunajaa, pähkinöitä, tms. Viikonloppuna syön aamiaista pitkän kaavan mukaan ja katson yleensä samalla jotain sarjaa. Silloin teen myös puuroa (pienemmän annoksen), hedelmiä, kahvia/kaakaota/teetä, mehua, ehkä joku leipä ja keksi. Mukava tapa aloittaa viikonloppu.

No ei mikään ihme, että on nälkäkiukkua kun vetää hiilarit tappiin heti aamusta. Oikein pikahiilareita, jotka romauttaa sokerit hetikohta taas alas ja sitten taas kiukuttaa. Puuroa, leipää, banaania, muuta hedelmää, hunajaa, keksiä, mehua.

Vierailija
54/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä hotellissa maksan siitä, että saan majoittua yöksi.

Vierailija
55/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainoskikka, kuten myös se että pitäisi olla puputtamassa koko ajan. Jotkut jopa markkinoivat, että pitäisi syödä 5-6 kertaa vuorokaudessa.

Ihminenhän ei toimi niin, vaan on aikain saatossa luontaisesti hyvinvoiva, kun noudattaa ns. välimerellistä ateriarytmiä, johon evoluutio on meidät muokannut vuosituhansien saattossa. Eli aamulla vain vettä, ehkä kahviakin. Päivällä joku kevyt välipala, vaikkapa marjoja tai leivänpalanen ja illalla sitten 20-22 maissa maha täyteen ihan kaikessa rauhassa ja hyvässä seurassa. Unikin tulee hyvin kun on syönyt, paino pysyy kurissa ja kroppa toimii niin kuin pitääkin.

Yleensä kyllä suositellaan, ettei illalla syötäisi mahaa täyteen, koska silloin voi olla vaikea nukkua. Luen kirjaa pitkän iän salaisuuksista ja on tultu siihen tulokseen, että suurin ateria kannattaisi syödä aamulla. Jotenkin uskon enemmän pitkän iän tutkijaa Luigi Fontanaa kuin vauvan antropologeja.

Siksi varmaan esim. Italialaiset ovat niin lyhytikäisiä.... eiku...

Vierailija
56/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krääh! Tuommoisen mäskin kun mättäisin heti herättyäni niin kyllä olis karsea olo koko päivän. Mikäli saisin sen edes nieltyä.

Aamulla vain lasillinen vettä tai kupillinen teetä ja sillä tekee helposti puolikkaan työpäivän. Kiinteää vasta viitisen tuntia heräämisestä.

Vierailija
57/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen niin onnellinen siitä, että näin aikuisena saan itse päättää syömiseni ja nukkumiseni. Ei tarvitse joka päivä tapella, kuten lapsena.

Syön kerran päivässä, illalla kun tulen töistä kotiin. Ei vain tule nälkä eikä tee mieli syödä muulloin, koska elimistölleni sopii kerran päivässä syöminen parhaiten ja olen rutinoitunut tuohon. Unta taas tarvitsen jotain viidestä kuuteen tuntiin yössä, en pysy unessa pidempään vaikka kuinka voisin ja yrittäisin.

Ja niin minäkin olen aina ollut urheilullinen, hoikka sekä pirteä. Laajan verenkuvan mukaan kaikki arvot täysin viitteissä. Nämä faktat eivät muuksi muutu vaikka miten alapeukutatte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan