Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Aamiainen on päivän tärkein ateria" Miksi?

Vierailija
05.10.2020 |

Osaatko kertoa?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minä ja nuorempi lapseni syömme aina aamupalan, muuten ei tulisi päivästä mitään. Sen sijaan esikoinen lopetti aamupalan syömisen ehkä joskus 12-13-vuotiaana ja voi että mikä haloo siitä nousi terveydenhuollossa, kun asia tuli puheeksi. Piti ostaa lapselle jotain ökykalliita vanhusten energiajuomia, joita sitten yökkien sai kerran yhden juotua ja sitten oli koulussa kauhea nälkä ennen lounasaikaa. Yleensä pärjäsi ihan hyvin lounaaseen. Nykyisin on jo niin iso, ettei koulusta mäkätetä asiasta ja syö ekaksi ateriaksi joko lounaan tai jopa päivällisen (meillä varsin aikaisin). On ihan terve ja normaalipainoinen. En jaksa vaivata päätäni asialla.

Vierailija
22/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön aamiaista n klo 14. Onhan se tärkeä, se katkaisee paaston.

Klo 14 se on kyllä lounas!

Ihan sama miksi sitä kutsuu. Ensimmäinen ateria paaston jälkeen= break-fast. Kellolla tai vuorokauden ajalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Toinen ruokailu on kl0 19-20. Olkoon se nimeltään vaikka sitten iltapala.

Miksi pitää englannista merkityksia hakea jos ei nimillä merkitystä 🤔 menenkin mall of triplan little Manhattanille breakkaamaan fästin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en tiedä onko tuosta mitään tieteellistä näyttöä. Kuitenkin mulle aamiainen on päivän tärkein ateria ja sillä jaksan pitkälle päivään. En oikein tykkää syödä työpäivän aikana muuta kuin jotain pientä, esim. juon kahvia ja syön hedelmän tai tarvittaessa smoothien. Töiden jälkeen iltapäivällä syön lämpimän aterian ja illalla en välttämättä kuin juo kuin teetä.

Kukin tavallaan, tuo tapa sopii mulle.

Vierailija
24/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se aamurytmisille ihmisille on. Itse olen ilta/yörytminen ja aamupäivästä ruoka yököttää. Syön "aamupalani" kello 13 ja päivän tukevimman aterian klo 21. 

Vierailija
25/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että jos en syö aamupalaa, olen loppupäivän nälkäisempi ja mieleni tekee karkkia. Muilla päivän aterioilla en saa tilannetta korjattua. Ymmärrän kyllä, että aamupala ei sovi kaikille, minullekin puuron nieleskely on toisinaan pakkopullaa, mutta ten sen paremman loppupäivän vuoksi.

Vierailija
27/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se kaikille on. Itselleni todellakin on. Ilman aamiaista olen voimaton koko aamupäivän ja huimauskin vaivaa. Iltapalan voin kyllä mainiosti jättää syömättä, en tarvitse nukkuessani paljonkaan energiaa ja saan paremmin untakin vähän nälkäisenä.

Mulla on muutama työkaveri jotka aina mainostavat sitä etteivät syö aamupalaa. Eivät kuulemma vain tarvitse sitä, ei maistu. Näistä tyypeistä kyllä näkee että voimat loppuvat viimeistään kymmeneltä, ennen lounasta ovat puoliunisia perseeseen ammuttuja karhuja jotka valittavat nälkäänsä. Ehkä sitä aamupalaa kannattaisi sittenkin kokeilla.

Omalla kohdalla en ole huomannut sillä aamupalan syönnillä mitään positiivisia vaikutuksia loppupäivän jaksamiseen tai makeanhimoon. Lähinnä vaan aamu alkaa kivasti v itutuksella ja yökötyksellä.

Vierailija
28/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on mainoslause joka on uponnut niin hyvin porukan kalloon, että jankataan sitä jonain universumin totuutena. Mahdetaankohan 50 vuoden kuluttua fysiikan yliopistoissa jankuttaa, että "omo pesee pyykin puhtaaksi, älkää jumankavita kyseenalaistako!!!!!!!!!!1111" Varmaan.

Kyseessä on siis MAINOS, ei fakta. Vaikka jotkut dilledollet niin kuvitteleekin. Ja ei, mikään aineenvaihdunta ei "käynnisty" aamupalalla. Aineenvaihdunta toimii elävässä yksilössä KOKO VTN AJAN.

Vierailija
29/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan se nimikin kertoo sen: break fast.

Eli aika pitkä paasto tulisi ilallisen ja lounaan väliin ilman aamiaista ja verensokerit laskis.

Höpöhöpöä, sun verensokeri ei laske mihinkään. Maksa alkaa erittää sokeria vereen kun se on käytetty muutoin loppuun, kutsutaan myös ketoosiksi.

Vierailija
30/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiva kun aamulla nälkä ja tekee ärrimurrina mieli hakata kaikki. Et ole oma itsesi kun olet nälkäinen.

Vierailija
31/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapani pitää huolta kehostani perustuu säännölliseen syömiseen ja uneen.

En tajua, miksi näitä asioita vaalitaan lapsilla, mutta aikuiset eivät sisäistä, eivät sitten millään levon ja ravinnon merkitystä terveyteensä. Jopa eläimet ruokitaan säännöllisesti, muttei itseä.

Minä syön aamupalan, lounaan, välipalan päivällisen ja iltapalan. Noin 3-4 tunnin välein syön, oli tilanne mikä tahansa. Unta tarvitsen 8-9 tuntia yössä. Tämän lisäksi tietenkin liikun (20 km pyöräilyä / päivä ja salilla joka toinen päivä). Ylipainoa ei ole yhtään, enkä ikinä himoitse sipsiä tai karkkeja.

Aikoinaan piinannut taipumus masennukseen ja ahdistukseenkin on hävinnyt kunnon syömisten ja levon myötä.

Vierailija
32/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiaisen tärkeyttä ei tule aliarvioida. Pahassakin elämäntilanteessa sille pitäisi olla aikaa, vertaa esimerkiksi: https://media.riemurasia.net/albumit/m00/698390937.jpg

Vierailija
33/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se päivän tärkein ateria, tuskinpa vain.

Useilla kuitenkin vatsa vaatii jotain syömistä ja nestettä aamuisin, koska on ollut ainakin vähintään 8-10 tuntia ilman mitään ravintoa.

Ihmiset ovat kuitenkin yksilöllisiä. Jotkut pystyvät lähtemään töihin aivan tyhjällä vatsalla ja syövät vasta lounaan puolelta päivin.

Jotkut taas haluavat joko kevyen tai tukevamman aamupalan.

Ei ole mitään yhtä ainoaa tapaa syödä päivittäin, vaan jokaisella on siihen oma tapansa ja ruokarytminsä.

Eikä sitä omaa tapaa kannata tyrkyttää muille, koska se ei välttämättä sovi muille.

Vierailija
34/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi näitä asioita vaalitaan lapsilla, mutta aikuiset eivät sisäistä, eivät sitten millään levon ja ravinnon merkitystä terveyteensä. Jopa eläimet ruokitaan säännöllisesti, muttei itseä.

Minä syön aamupalan, lounaan, välipalan päivällisen ja iltapalan. Noin 3-4 tunnin välein syön, oli tilanne mikä tahansa. Unta tarvitsen 8-9 tuntia yössä. Tämän lisäksi tietenkin liikun (20 km pyöräilyä / päivä ja salilla joka toinen päivä). Ylipainoa ei ole yhtään, enkä ikinä himoitse sipsiä tai karkkeja.

Aikoinaan piinannut taipumus masennukseen ja ahdistukseenkin on hävinnyt kunnon syömisten ja levon myötä.

Säännöllisesti voi syödä ilman aamiaistakin, säännöllinen kun ei tarkoita samaa kuin usein.

Aika järkyltä kuulostaa tuo sinun "sääntöjen" mukaan syöminen. Et varmaan osaa kuunnella kehosi viestejä.

Onko sulla muussakin elämässä "ylhäältä" annetut ohjeet?

Vierailija
35/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on mainoslause joka on uponnut niin hyvin porukan kalloon, että jankataan sitä jonain universumin totuutena. Mahdetaankohan 50 vuoden kuluttua fysiikan yliopistoissa jankuttaa, että "omo pesee pyykin puhtaaksi, älkää jumankavita kyseenalaistako!!!!!!!!!!1111" Varmaan.

Kyseessä on siis MAINOS, ei fakta. Vaikka jotkut dilledollet niin kuvitteleekin. Ja ei, mikään aineenvaihdunta ei "käynnisty" aamupalalla. Aineenvaihdunta toimii elävässä yksilössä KOKO VTN AJAN.

Jopa ravitsemusterapeutit käyttävät tuota lausetta. Uskottavuus kyllä kärsii kun heidän kuitenkin olettaisi jotain ravinnosta tietävän.

Vierailija
36/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöllisesti voi syödä ilman aamiaistakin, säännöllinen kun ei tarkoita samaa kuin usein.

Aika järkyltä kuulostaa tuo sinun "sääntöjen" mukaan syöminen. Et varmaan osaa kuunnella kehosi viestejä.

Nimenomaan keho viestittää minulle sen, milloin se tarvitsee ruokaa. Syön kun tunnen nälkää ja nälkää tunnen noin 3-4 tunnin välein. Kun aamulla herään, menee kymmenisen minuuttia ja minulla on nälkä. Mitä järkyttävää siinä on?

Minusta järkyttävämpää on se, että ollaan puolet päivästä ilman ruokaa ja juodaan vain kahvia tai energiajuomaa. Töissä lesoillaan kolmelta iltapäivällä sillä, ettei olla vieläkään ehditty syödä ja vedetään seisaaltaan joku banaani tai viineri.

Lopulta ihmetellään, miksi on jaksamattomuutta ja toisaalta uniongelmia tai miksi pakki on välillä sekaisin ja välillä ummella. Se johtuu hyvinkin pitkälti juuri niistä kehon viestien pitkän tähtäimen laiminlyönneistä.

Vierailija
37/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoskikka, kuten myös se että pitäisi olla puputtamassa koko ajan. Jotkut jopa markkinoivat, että pitäisi syödä 5-6 kertaa vuorokaudessa.

Ihminenhän ei toimi niin, vaan on aikain saatossa luontaisesti hyvinvoiva, kun noudattaa ns. välimerellistä ateriarytmiä, johon evoluutio on meidät muokannut vuosituhansien saattossa. Eli aamulla vain vettä, ehkä kahviakin. Päivällä joku kevyt välipala, vaikkapa marjoja tai leivänpalanen ja illalla sitten 20-22 maissa maha täyteen ihan kaikessa rauhassa ja hyvässä seurassa. Unikin tulee hyvin kun on syönyt, paino pysyy kurissa ja kroppa toimii niin kuin pitääkin.

Yleensä kyllä suositellaan, ettei illalla syötäisi mahaa täyteen, koska silloin voi olla vaikea nukkua. Luen kirjaa pitkän iän salaisuuksista ja on tultu siihen tulokseen, että suurin ateria kannattaisi syödä aamulla. Jotenkin uskon enemmän pitkän iän tutkijaa Luigi Fontanaa kuin vauvan antropologeja.

Vierailija
38/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toiset dilledollet näemmä kuvittelee että syöminen ei mitenkään vaikuta aineenvaihduntaan. :D

Vierailija
39/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toiset dilledollet näemmä kuvittelee että syöminen ei mitenkään vaikuta aineenvaihduntaan. :D

Vaikuttaahan se, mutta ei se pysähdy eikä käynnisty syömisten mukaan.

Vierailija
40/57 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan keho viestittää minulle sen, milloin se tarvitsee ruokaa. Syön kun tunnen nälkää ja nälkää tunnen noin 3-4 tunnin välein. Kun aamulla herään, menee kymmenisen minuuttia ja minulla on nälkä. Mitä järkyttävää siinä on?

Minusta järkyttävämpää on se, että ollaan puolet päivästä ilman ruokaa ja juodaan vain kahvia tai energiajuomaa. Töissä lesoillaan kolmelta iltapäivällä sillä, ettei olla vieläkään ehditty syödä ja vedetään seisaaltaan joku banaani tai viineri.

Lopulta ihmetellään, miksi on jaksamattomuutta ja toisaalta uniongelmia tai miksi pakki on välillä sekaisin ja välillä ummella. Se johtuu hyvinkin pitkälti juuri niistä kehon viestien pitkän tähtäimen laiminlyönneistä.

Joopa, laitoit sitten vertailuksi yhden ääripään. Et vakuuta  sääntöjen mukaan syömisen järkevyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän