Tajusin, että narsismi näkyy jo lapsena
Luokallani oli tyttö, joka vaihtoi bestistään säännöllisesti. Minä en halunnut, kun hän kutsui käymään, lähdin mieluummin toisen kaverin kanssa luistelemaan. Seuraavana päivänä hän pisti koko luokan haukkumaan minua, kun kieltäydyin kutsusta. Hän ei kiusannut, mutta kovasti puhui pahaa muista, varsinkin hyvistä urheilijoista ja ns. suosituista. Yläasteella hän otti kaverikseen niitä heikoimpia ja vaihtoi näitäkin säännölliseksi. Tajusin, että hän murkkuiässä kaveraasi mieluiten helpoimmin manipuloitavien kanssa. En tiedä, mitä hänestä tuli isona.
Kommentit (41)
Yhyy yhyy yhdy itkuuni, yhyy yhyy, olen vaikea ihminen.
Lapset ovat kaikki jossain määrin narsistisia, mutta yleensä kasvavat sitten aikuisiksi.
Teette vääriä tulkintoja, jotka eivät pohjaa tietoon ja tieteeseen. Lapsen aivot ovat kehittymässä, myös empatiakyky on puutteellinen. Oikein ohjattuna hänestä kasvaa siis empaattinen aikuinen. Narsistinen persoonallisuus syntyy monen tekijän tuloksena joista yksi on geneettinen alttius, kasvatus jne. Älkää nyt hyvänen aika ryhtykö lapsia leimaamaan narsisteiksi keittiöpsykologisin välinein. Moni lapsi ja nuori muuttuu paljonkin lyhyessä ajassa, kun kypsyyttä tulee lisää ja murrosiän kuohut ovat takana.
Tässä on ap nyt sellainen vika, että oletat ettei ne suositut olisi narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat kaikki jossain määrin narsistisia, mutta yleensä kasvavat sitten aikuisiksi.
Kasvoit aikuiseksi ja muutuit lapseksi tasoltasi.
Persoonallisuushäiriöt näkyvät aina jo lapsena. Esimerkiksi eläinten kiduttaminen lapsena ennustaa hyvin psykopatiaa.
Toki pitää ottaa huomioon lapsen kehitysvaihe. Kaksivuotiaalta on normaalia lyödä kaveria lapiolla, jos harmittaa. 7-vuotiaalla se kertoo jo vakavista ongelmista.
Taipumus manipulointiin ei ole mikään hyvä merkki. Varsinkin, jos lapsi ei asiaan puututtaessa osoita nolouden ja katumuksen merkkejä ja muuta käytöstään, ennuste on huono.
Se, että diagnooseja ei anneta alaikäisille, ei tarkoita, etteikö heissä olisi persoonallisuushäiriöisiä. Kukaan ei yhtäkkiä herää 18-vuotiaana narsistina.
Kyllähän jonkinlainen kuspiä ainakin tahtoo näkyä jo varhain joissakin. Meidän luokalla tyyppi omi kavereita ja kielsi leikkimästä muiden kanssa, ei sietänyt kenenkään olevan parempi, piti hitonmoista showta jossa hänen äänensä näytteli pääosaa, lässytti ja mielisteli aikuisia ja teeskenteli hyvätapaista. Tuskin koskaan kehittyy kummoinen empaattisuus hänessä.
Toisaalta luokalla oli myös tyyppi, joka oli oikein reilun ja kivan oloinen. No, hänestä tuli sitten se kriminaali, jolla oli liikaa kiireitä tulla luokkakokoukseen. Niin kai, kun oli linnassa istumassa useamman vuoden tuomiota.
Vierailija kirjoitti:
No niin olet mutta oles nyt hetki hiljaa kun aikuiset keskustelee. Voihan se olla, että sinun tapauksessasi se johtuu vain huonosta kasvatuksesta.
Minulla on täysi-ikäinen poika, jolla on vahvoja epäsosiaalisen persoonallisuuspiirteen merkkejä.
Hän oli jo pienenä erilainen. Ei koskaan ollut äidin perään, ei itkenyt perään. 4-5 v sai aivan järjettömiä raivateita. Kun hän tahtoi jotain, niin hän huusi vaikka tunnin. Oltiin johdonmukaisia, yritettiin tarrat ja positiivisuus yms. Mikään ei auttanut, muu kuin aika, kun hän oppi hillitsemään itseään.
Hän oppi valehtelemaan hyvin. Ja sujuvasti. Vaikka ei ollut mitään syytä valehdella, eli ei pelkoa rangaistuksesta.
Hän on oikea mr jekyll ja mrhyde. Aivan enkeli, mutta epäluotettava.
Eli joo. Kaikki tämä oli jo pienenä nähtävillä. Mutta kun se on ”normaalin” rajoissa, niin ei sille mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
EIVÄT OLE!
Kyllä narsistit eroavat normaaleista ihmisistä lapsenakin.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöt näkyvät aina jo lapsena. Esimerkiksi eläinten kiduttaminen lapsena ennustaa hyvin psykopatiaa.
Toki pitää ottaa huomioon lapsen kehitysvaihe. Kaksivuotiaalta on normaalia lyödä kaveria lapiolla, jos harmittaa. 7-vuotiaalla se kertoo jo vakavista ongelmista.
Taipumus manipulointiin ei ole mikään hyvä merkki. Varsinkin, jos lapsi ei asiaan puututtaessa osoita nolouden ja katumuksen merkkejä ja muuta käytöstään, ennuste on huono.
Se, että diagnooseja ei anneta alaikäisille, ei tarkoita, etteikö heissä olisi persoonallisuushäiriöisiä. Kukaan ei yhtäkkiä herää 18-vuotiaana narsistina.
Mitä se kertoo PAMin aluepäälliköstä Mikkel Näkkäläjärvestä, että 16-vuotiaana kidutti ja tappoi kiusaksi jonkun tytön kissanpennut?
Mua ihmetyttää miten jotkut laittaa tuon vaan "nuoruuden hölmöilyksi".
Leimaaminen seis kirjoitti:
Teette vääriä tulkintoja, jotka eivät pohjaa tietoon ja tieteeseen. Lapsen aivot ovat kehittymässä, myös empatiakyky on puutteellinen. Oikein ohjattuna hänestä kasvaa siis empaattinen aikuinen. Narsistinen persoonallisuus syntyy monen tekijän tuloksena joista yksi on geneettinen alttius, kasvatus jne. Älkää nyt hyvänen aika ryhtykö lapsia leimaamaan narsisteiksi keittiöpsykologisin välinein. Moni lapsi ja nuori muuttuu paljonkin lyhyessä ajassa, kun kypsyyttä tulee lisää ja murrosiän kuohut ovat takana.
Myös syntymänarsisteja ja -psykopaatteja on. Sitä ei haluta myöntää kun faktaa on aina vain enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei-narsistiset ihmiset ovat heikkoja.
Narsisti on heikko loiskasvi, joka kuihtuu ilman isäntää.
Mulla oli Kaverina tällainen lapsena. Olen itse lojaali ihan viimeiseen asti vaikka mikä tulisi, joten olin helppo kohde. Muistan esimerkiksi, kun oltiin sovittua alakoulussa tämän kaverin kanssa, että mennään yhtä matkaa kouluun. No odotin ja odotin, mutta kaveri olikin mennyt toista reittiä. Myöhästyin koulusta, kun odotin häntä. Kaveri myös keksi juttuja ja valehteli jo sillloin. Ei osoittanut katumisen merkkejä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kertoo PAMin aluepäälliköstä Mikkel Näkkäläjärvestä, että 16-vuotiaana kidutti ja tappoi kiusaksi jonkun tytön kissanpennut?
Mua ihmetyttää miten jotkut laittaa tuon vaan "nuoruuden hölmöilyksi".
Minusta on oleellista, olisiko hän koskaan tehnyt moista yksin. Monesti nuoruuden hölmöilyt ovat ryhmäilmiöitä, joissa periaatteessa terveet nuoret menevät vahvemman, johtajatyypin mukana. Jos Näkkäläjärvi olisi yksin kiduttanut eläimiä, olisin vakuuttunut siitä, että hän ei ole terve persoona. Mutta koska kyse oli ryhmätoiminnasta teininä, en menisi vain sen pohjalta leimaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää miten jotkut laittaa tuon vaan "nuoruuden hölmöilyksi".Minusta on oleellista, olisiko hän koskaan tehnyt moista yksin. Monesti nuoruuden hölmöilyt ovat ryhmäilmiöitä, joissa periaatteessa terveet nuoret menevät vahvemman, johtajatyypin mukana. Jos Näkkäläjärvi olisi yksin kiduttanut eläimiä, olisin vakuuttunut siitä, että hän ei ole terve persoona. Mutta koska kyse oli ryhmätoiminnasta teininä, en menisi vain sen pohjalta leimaamaan.
Ja sinä meinaat, että valtaa tavoittelemaan elämänurana lähtee porukasta se tahdoton perässähiihtäjä?
Vierailija kirjoitti:
?
En ymmärrä mitä yrität sanoa.
Kyllä, narsismi ja psykopatia näkyvät jo varhain.
Ja elämä opettaa...
Ei pidä paikkaansa. Psykot erottuvat joukosta tosi aikaisin eivätkä muutu.
Olet täysin oikeassa, olen huomannut saman lapseni kaveripiirissä.