Raskaana olevat - tiesittekö että "käyrillä käynti" maksaa?
Itse yllätyin, kun käyrillä käynnistä seurasi lasku kotiin. En ollut tullut ajatelleeksi, että tuokin on maksullinen käynti. Joka paikassa toitotetaan, että ei niin pientä syytä etteikö kannattaisi tulla JA TIETYSTI AINA KANNATTAAKIN JOS EPÄILYTTÄÄ mutta siitä huolimatta tai oikeastaan juuri siksi yllätyin, että lasku tuli perässä. Eihän se nyt ollut kuin se n. 25 e, mutta kuitenkin. Oudon huijattu olo, kun sanottu lämpimästi, että aina saa tulla. No kaipa saa, kun laskutetaankin ;) Joo menköön raskaushormonien piikkiin tämäkin "loukkaannus" eikä ole iso asia mutta tulipa mieleen.
Kommentit (28)
Itsekkin yllätyin! (Eka raskaus) Kävin synnytyksen jälkeen"kääntymässä" synnärillä kun kuuluin vielä heidän potilaakseen ja laskuttivat Samanverran kuin siitä osastolla olosta... olishan se samaaan rahaan kanattanut jäädä sinne vuorokaudeksi passattavaksi....
Mulle ei ole edes puhuttu neuvolassa mistään käyrillä käymisestä. Netistä saa kaiken oppia, niinkuin sen että neuvolaan voi mennä kuuntelemaan sydänääniä ylimääräisilläkin kerroilla. Mun neuvolantäti on ihan hanurista. :(
Kyllä minä tiesin että maksaa, eikä haitannut yhtään että maksoi. Sitä, että saa tulla koska vain ja kannattaa tulla, sanotaan ihan siksi että niin monet lapset ovat kuolleet kohtuun, koska äiti ei ole osannut olla huolissaan liikkeiden vähyydestä. Se käyrille tuleminen on käytännössä ainoa keino tuollaisessa tilanteessa, jotta vauva saa apua tarpeeksi nopeasti ja siksi sitä toitotetaan. Ettei kukaan jäisi kotiin, koska ajattelisi että ei halua olla turhaan vaivaksi, tms. Totta kai se on maksullinen käynti, sehän on polklinikkakäynti.
Erikoissairaanhoidon piirissä kaikki käynnit ovat maksullisia yleensä ottaen. Ja tietenkin maksat ylimääräisistä ultrista, siellä on synnytyslääkäri ultraamassa. Tiedätkö paljonko se maksaisi saman lääkärin tekemänä yksityisellä?
Ei Kotkassa (Koks) ainakaan toivotettu tervetulleeksi vaikka itkien soitin, etten ollut tuntenut liikkeitä muutamaan päivään (en päässyt ollenkaan). Neuvolassa oli kyllä sanottu, että sinne pääsisi, jos epäilee, ettei kaikki ole kunnossa. Maksan kyllä mielelläni palveluista.
Riippuu missä käyt "käyrillä", äitiyspolilla käynti maksaa aina. Itse kävin seurannassa aika taajaan ja meni koko vuotuinen maksukatto täyteen.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:52"]
Mulle ei ole edes puhuttu neuvolassa mistään käyrillä käymisestä. Netistä saa kaiken oppia, niinkuin sen että neuvolaan voi mennä kuuntelemaan sydänääniä ylimääräisilläkin kerroilla. Mun neuvolantäti on ihan hanurista. :(
[/quote]
Mä en ihan ymmärrä, miksi tästä pitäisi kertoa. Jos sua alkaisi huolestuttaa, niin varmaan sä soittaisit silloin neuvolaan ja saisit tämän tiedon? Kaikkiin neuvoloihin ei sitä paitsi pääse ylimääräisille käynneillä JUST NYT, esim. meidän neuvola on ainakin niin ruuhkainen ja kiireinen että sinne saa ajan muutaman päivän päähän vasta.
Ihmettelen, että kaikki informaatio pitää aikuisille ihmisille kertoa, jonkinasteinen selonotto- velvollisuus on mielestäni raskaanaolevallakin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:39"]
Nyt tuntee kahden lapsen äiti itsensä hieman idiootiksi kun ei tiedä mitä tämä "käyrillä käynti" on...
Ilmeisesti liittyy jotenkin kuitenkin raskauteen?
[/quote]
Se on äitiyspolilla käymistä. Jos huolestuu vaikka siitä, että sikiö ei liiku, äitiyspolilla pannaan käyrille, eli otetaan niiden anturien avulla ainakin sydänkäyrät. Niin, ja supistuksiakin niillä tarkkaillaan.
[/quote]
Aah, kiitos =)
Näin ne asiat ja nimitykset muuttuu 15 vuoden aikana!