Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan tehnyt puukauppoja? Olisi kysyttävää.

Vierailija
05.10.2020 |

Kyse pystykaupasta. En ymmärrä tuota pääomaveroa. Maksan myyntiveroa 19%. Vieläkö maksan tuon lisäksi 34% pääomaveroa? Siis kahta veroako? Yht. 53%?Tuleeko se pääomavero mätkyinä vai miten? Alvit ymmärrän.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehtaarille menee kuusen taimia noin 1800/kpl, mikäli istuttaja osaa hommansa. Hinta n. 20 cent/kpl.

Vierailija
22/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat vain pääomaveroa.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/metsa/puun_myynti/

Huomioi, että myyjän tulee hoitaa ns. jälkityöt, joihin uppoaa myös rahaa, jos ei tee itse.

Jos on pienet kaupat, niin ei niihin paljon uppoa. Ja suoraan sanottuna, jos jättää tekemättä, niin entä sitten.

Jaa. Olen ollut uskossa, että MHY tsekkaa näitä palstoja, ja tuntee kyllä alueensa metsät ja tietää jos istutukset jää tekemättä.

Luin tästä artikkelin. Ei niitä palstoja mitenkään tsekata. Ja aina voi sanoa, että hirvivahinko yms.. Ja millä näkee, että istutuksia ei ole tehty?

Olen ollut joskus tarkastamassa niitä palstoja. Ei sitä ole edes vaikea nähdä, onko jälkityöt tehty vai ei. Tai en tiedä, miten nykyisellä koulutuksella, mutta kyllä ennen vanhaan 3 vuodessa metsäopistoa + 1 vuosi työharjoittelua metsässä opetti aika paljon vastavalmistuneelle taimikontarkastajalle. Hirvivahingoiksi on turha väittää sellaista palstaa, jossa ei näy yhtään tainta.

Eipä taida sellaista palstaa ollakaan. Aina tuulen, oravien, ?lintujen yms. ympäröivän metsän perusteella palstalle tulee uusia taimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehtaarille menee kuusen taimia noin 1800/kpl, mikäli istuttaja osaa hommansa. Hinta n. 20 cent/kpl.

OHHOH! Itse ajattelin laittaa 5 hehtaarin palstalleni yhteensä 1000 kuusentainta.

Vierailija
24/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eipä taida sellaista palstaa ollakaan. Aina tuulen, oravien, ?lintujen yms. ympäröivän metsän perusteella palstalle tulee uusia taimia.[/quote]

Niin tulee. Kysymys onkin siitä onko kyseessä kasvupaikalle sopiva puulaji. Eli lepän ja hieskoivun taimet eivät riitä metsälain uudistamisvelvoitteen täyttämiseen.

Vierailija
25/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat vain pääomaveroa.

Huomioi, että myyjän tulee hoitaa ns. jälkityöt, joihin uppoaa myös rahaa, jos ei tee itse.

Jos on pienet kaupat, niin ei niihin paljon uppoa. Ja suoraan sanottuna, jos jättää tekemättä, niin entä sitten.

Jaa. Olen ollut uskossa, että MHY tsekkaa näitä palstoja, ja tuntee kyllä alueensa metsät ja tietää jos istutukset jää tekemättä.

Ei varmasti tsekkaa, eikä muutaman vuoden päästä ole mahdollista todistaa että istutuksia ei ole tehnyt. Metsänomistaja voi aina vedota myyrä- ja hirvituhoihin, jotka vievätkin suuren osan taimista. Mutta, taimet ovat melkein ilmaisia eikä ole mitään järkeä jättää istutuksia tekemättä.

Jos metsä ei ala kasvamaan niin se on uuditettava niin monesti että lähtee. Turha vedota myyriin ja hirviin ja jättää uudistamatta. Uudistat sen niin monesti että onnistuu. Tässä suomen laki on jämpti että jos teet avohakkuun niin myös uudistat. Ihme vouhotus avohakkuiden kieltämiseen.

Vierailija
26/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OHHOH! Itse ajattelin laittaa 5 hehtaarin palstalleni yhteensä 1000 kuusentainta.

No kannattaa harkita asiaa uusiksi :)

Vierailija
27/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida sellaista palstaa ollakaan. Aina tuulen, oravien, ?lintujen yms. ympäröivän metsän perusteella palstalle tulee uusia taimia.

Niin tulee. Kysymys onkin siitä onko kyseessä kasvupaikalle sopiva puulaji. Eli lepän ja hieskoivun taimet eivät riitä metsälain uudistamisvelvoitteen täyttämiseen.

Mites toi vadelma ja maitohorsma?

Vierailija
28/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai uudistukset mhy:tä kiinnosta vaan metsäkeskusta. Mhy voi auttaa niissä. Ja en jättäisi lain vaatimaa uudistamista tekemättä. Mitä järkeä. Ja turha vedota hirviin ym. Uudistettava ne on uudelleen jos hirvet syö.

Enpä usko. Ei sitä uudelleen tarvitse tehdä.

Vierailija
29/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa harkita asiaa uusiksi :)

Miksi?

Vierailija
30/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat vain pääomaveroa.

Ei varmasti tsekkaa, eikä muutaman vuoden päästä ole mahdollista todistaa että istutuksia ei ole tehnyt. Metsänomistaja voi aina vedota myyrä- ja hirvituhoihin, jotka vievätkin suuren osan taimista. Mutta, taimet ovat melkein ilmaisia eikä ole mitään järkeä jättää istutuksia tekemättä.

Jos metsä ei ala kasvamaan niin se on uuditettava niin monesti että lähtee. Turha vedota myyriin ja hirviin ja jättää uudistamatta. Uudistat sen niin monesti että onnistuu. Tässä suomen laki on jämpti että jos teet avohakkuun niin myös uudistat.

Selvä. Nyt sitten tarvitaan se lainkohta.

Vierailija
31/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lähes aina ole kysymys siitä, että se puulaji on sopiva.

Vierailija
32/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsänomistajalla on Suomen lain mukaan metsän uudistamisvelvoite. Tämä tarkoittaa sitä, että uuden taimikon perustamistoimenpiteistä ja nuoren taimikon jälkihoidosta tulee huolehtia. Uudistamisvelvoite täyttyy, kun riittävän tiheässä ja tasaisesti jakautuneessa taimikossa taimien keskipituus on 0,5 metriä. Taimikko tulee saada aikaan eteläisessä Suomessa 10 ja keskisessä Suomessa 15 vuodessa.

Eli nykyään aika väljä velvoite, mutta silti...

Vierailija
33/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos metsä ei ala kasvamaan niin se on uuditettava niin monesti että lähtee. Turha vedota myyriin ja hirviin ja jättää uudistamatta. Uudistat sen niin monesti että onnistuu. Tässä suomen laki on jämpti että jos teet avohakkuun niin myös uudistat.[/quote]

Selvä. Nyt sitten tarvitaan se lainkohta.[/quote]

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961093#L2P5a

Vierailija
34/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieni metsä, niin voithan sen ilmoittaa metsänsuojelualueeksi.

Vierailija
35/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat vain pääomaveroa.

Ei tsekkaa.

Kuka hullu jättää istutukset tekemättä omaan metsäänsä.

Vaikka ehkä minä-hullu. Olen 50-v. Ei ne puut minun elinaikanani (tai ainakaan ennen dementiaa) isoksi kasva, ja oma metsä on pieni. Elän työmarkkinatuella, ja jokainen tuhatlappunen on tärkeä.

Vierailija
36/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai uudistukset mhy:tä kiinnosta vaan metsäkeskusta. Mhy voi auttaa niissä. Ja en jättäisi lain vaatimaa uudistamista tekemättä. Mitä järkeä. Ja turha vedota hirviin ym. Uudistettava ne on uudelleen jos hirvet syö.

Jos sulla on uudistusvelvollisuus niin arvelit että yhen kerran kokeilit, et onnistunu ja velvollisuus poistuu. 🤣

Vierailija
37/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos metsä ei ala kasvamaan niin se on uuditettava niin monesti että lähtee. Turha vedota myyriin ja hirviin ja jättää uudistamatta. Uudistat sen niin monesti että onnistuu. Tässä suomen laki on jämpti että jos teet avohakkuun niin myös uudistat.

Selvä. Nyt sitten tarvitaan se lainkohta.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961093#L2P5a

Niin. Ja siellä sanotaan:

"Edellä 1 momentissa tarkoitettu velvoite raukeaa, jos kohtuullisiksi katsottavista toimenpiteistä huolimatta alueelle ei synny taimikkoa."

Että joo...

Vierailija
38/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on uudistusvelvollisuus niin arvelit että yhen kerran kokeilit, et onnistunu ja velvollisuus poistuu. 🤣

Edellä 1 momentissa tarkoitettu velvoite raukeaa, jos kohtuullisiksi katsottavista toimenpiteistä huolimatta alueelle ei synny taimikkoa.

Vierailija
39/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taimikon aikaansaamiseksi tehtävät perustamistoimenpiteet on saatettava loppuun kolmen vuoden kuluessa velvoitteen aiheuttaneen puunkorjuun päättymisestä.

Vierailija
40/76 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M55 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko valittavissa myös "luontainen uudistuminen"? Muistelen ainakin josku tällaista tapaa käytetyn.

Uudistaminen voidaan toteuttaa viljelemallä tai luontaisella uudistamisella.