Lasten yökylät, järjetöntä! Kyllä väsyttää!
Meille olisi taas heti loman aluksi ollut molemmille lapsille tarjolla jonoksi asti yökyläkavereita. Onneksi ollaan reissuun lähdössä! Ja on tietenkin ollut lähes joka viikonloppu tarjolla jo niin kauan kuin molemmat ovat koululaisia olleet. Ja oli jo eskarissakin kyllä. Ovat tokalla ja kolmannella nyt. Ovat myös itse olleet monesti yökylissä.
No minä olen kuitenkin ihan valmis laittamaan pisteen koko ihme keksinnölle. Se on raskasta hommaa, ainakin minä koen niin, tässä syitä:
-Ei voi olla ihan rennosti kotonaan tietenkään, kun siellä on vieras lapsi, joka tulee ottaa huomioon.
-lapset eivät MILLÄÄN rauhoitu nukkumaan kuten normi-iltana, hysteerinen kikatus jatkuu tunteja, kun ollaan väsyneitä.
-Jostain syystä käy niin, että lapset heräävät aina viimeistään seitsemältä taas kikattamaan ja riehumaan, hyvästi ihana, pitkään nukuttu viikonloppuaamu. Vierasta väsyneenä hysteerisesti kikattavaa lasta et voi laittaa ruotuun yhtä kovasti kun oman laittaisit. Ja siinä sitä ollaan.
Mulla on pitkät työviikot ja viikonloppu on lyhyt, miksei voi vain päiväkyläillä, miksi se vierailu on aina venytettävä yön yli?
No, nyt kysytte, miksi sitten suostun niihin yökyliin? En aina suostukaan, mutta kun jatkuvasti pyydellään, siis myös vanhemmat pyytelee, on vaikea pystyä aina kieltämään. Tämä tuntuu olevan vakiintunut tapa täällä meidän kulmilla, siltä ainakin tuntuu.
Eikö muiden vanhemmat tunne mitään väsymystä ja kyllästymistä näihin yökylähommiin? Olenko ainoa surkimus tällä saralla?
Kommentit (43)
Olitteko oikeasti yökylässä kavereilla 70-80-luvulla?
Itse olin kerran, eikä ollut mun juttu, kun kaverin pikkusisar pissasi mun päivävaatteiden päälle ja muutenkin kaikki oli vaan liian erilaista. Hajut, ruoka, siivo (meillä oli vain vähän tavaraa kotona ja puhdasta, kaverin äiti oli taiteellisempi, boheemimpi).
Jotkut ehkä tykkää enemmän.
Sitä lapsuutta kestää vain vähän aikaa ja sitten on yökyläilyt ohi. itse ainakin yritän ajatella lapsiani ja kestää sitä epämukavuutta. Lapsuutta ei kauan kestä, hyvä kun on kivoja muistoja siltä ajalta.
Mutta muistan että olin tosi iloinen, kun meille tuli yökylävieras.
23
Meillä on kaksi kouluikäistä. Olen kuullut yökyläilyä harrastettavan kaupungissa, mutta meillä ei ole ollut tapana. Muutaman kerran ovat kyselleet, mutten ole suostunut. Minusta tämä on hyvä näin ja kavereita lapsillani kyllä on.
Eikö ketään muuten pelota päästää lasta yökylään? Välillähän lehdissä on mitä hirveimpiä pedouutisia, viime viikolla viimeksi oli juttu, joka liittyi just yökyläilyyn.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:51"]
Sitä lapsuutta kestää vain vähän aikaa ja sitten on yökyläilyt ohi. itse ainakin yritän ajatella lapsiani ja kestää sitä epämukavuutta. Lapsuutta ei kauan kestä, hyvä kun on kivoja muistoja siltä ajalta.
[/quote]
Suuri osa lapsista elää lapsuutensa ilman yökyläilyjä ja ihan hyviä ihmisiä heistä kasvaa.
Hohoijaa. Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:51"]
[/quote]
Suuri osa lapsista elää lapsuutensa ilman yökyläilyjä ja ihan hyviä ihmisiä heistä kasvaa.
[/quote]
Mulla 3 lasta, nyt jo 11, 13 ja 15. meillä saattaa olla parhaimmillaan jopa 5 yökylävierasta.
mä oon niin kun aina ja saatan viinipulonkin juoda, en esitä mitään. Näin menty aina, no problems. Ollaan kai suosittuja, kun en pingota
Meillä on ollut usein yökyläkavereita. Nyt esim. uudenvuodenaattona on tulossa kaksi, juhlapyhistä vappuna oli myös. Me emme miehen kanssa mitenkään biletä näitä juhlia, joten ihan sama vaikka lapsilla olisi kaveri kylässä ja kavereiden vanhemmat pääsevät puolestani juhlimaan ihan niin paljon kun lystäävät. Lapset touhuaa keskenään, minä järjestän ruuat ja puhtaat petivaatteet. Minun ja mieheni makuuhuone on eri kerroksessa kuin lastenhuoneet, joten saavat kikattaa vaikka aamuun saakka eikä häiritse yhtään.
Täytyy kyllä sanoa että aika yksipuolista tämä tuppaa olemaan. Ehkä meillä oon niin kivaa, että ovat aina mieluummin meillä kuin kavereiden kotona?
Mä sain lapsena yökyläillä niin usein kun halusin ja meille pääsi aina. Oli niiin ihanaa kun omat vanhemmat olivat niin rentoja etteivät koskaan kieltäytyneet. Meillä kaverit saivat myöskin syödä niin paljon kuin jaksoivat ja kaapista sai ottaa mitä halusi. Ei tarvinnut kysellä lupia.
hoh, olisinpa minäkin yhtä ihana omille lapsilleni kun tulevat siihen ikään.
Meillä just molemmilla lapsilla kaveri yökylässä. Olen iloinen, että on! Lapsilla hauskaa, saunovat, kylpevät, katsovat leffaa... Illasta venyy nukkumaanmeno vähän pidemmäksi, mutta so what! Itse ehdotin, että loman alkamisen kunniaksi voisivat pyytää kaverinsa yökylään!
Tämä " ongelma" taitaa koskea enemmän tyttöjen kuin poikien vanhempia.
Minusta se on vaan mukavaa! Kaikki kaverit ovat tuttuja keskenään joten on turvallista ottaa ja mennä yökylään ja lapsilla on hauskaa. Tuntemattomiin perheisiin meiltä ei päästetä. En keksi mitään huonoa sanottavaa. Meillä ei ole koskaan tällaisista stressattu. Niin oli meilläkin aikanaan yökyläilijöitä kun olin itse lapsi, mukavia on muistot!
Itse en ota yökylään. En jaksa. Ollaan ainut perhe mihin päsee kaverikylään. Toisille ei edes pääse sisälle. Lapset on 9v. poikia. Olen jo väsynyt noihin kyläilyihin. Oma poikani on ollut kerran yökylässä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:35"]
Mulla samat fiilikset, paitsi että meidän lapset nukahti tossa iässä aika aikaisin. Nyt kun ovat 12-13v valvoisivat aamuyöhön. No thanks, kaikki nukkuvat kotonaan. Olen liian väsynyt suostumaan enää.
[/quote]Miksi ihmeessä sun tarvii valvoa jos tuon ikäiset vähän kikattelee keskenään omassa huoneessa?!?
Se yökyläily kavereiden kanssa on aika tärkeä juttu tietyssä iässä - jos se kokonaan kielletään, jäät äkkiä ilman kavereita. Tyttöjä koskee tämä ehkä enemmän.
Tosiasia on, että toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset. Jollekkin on ihanaa ja mahtavaa, kun on 5 lasta yhtäaikaa yökylässä tyyliin jouluaattona, ja jotakin toista ahdistaa yksi lapsi kun tulee yöksi kerran vuodessa.
Mä itse kuulun jälkimmäiseen kategoriaan. Tykkään kun meillä käy väkeä, kunhan lähtevät poiskin joskus, tykkään olla itekseni ja omieni kanssa.
Mutta mulla on ystäviä, joiden luona punkkaa kokonaisia perheitä vähintään kerran kuussa, ja on jatkuvasti vaikka ketä siellä huushollissa pyörimässä, eikä heitä häiritse yhtään.
Luonne-eroja, ei mitään varsinaisesti pahaa kummassakaan leirissä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:50"]
Kyllä minusta osa noista alakoululaisten jatkuvista yökylistä on ihan yökylään tulijan vanhempien avustuksella junailtuja ilmaisia lastenhoitokeikkoja. Ovelaa. Kun lapsi niin haluaa...
[/quote]
Tämä kävi itselläkin mielessä. Ystäväperheellä on samanlainen riesa lastensa kavereiden kanssa ja monta kertaa olen siunaillut, että onneksi ei meidän lasten kaveripiirissä tätä ole vielä keksitty. Itse kyllä pääsääntöisesti tarvitsen viikonloput akkujen lataamiseen, en vieraiden lasten vahtimiseen...
Musta yokylailyt on hyvia. Lapset leikkii keskennaan. Saa itse olla aika rauhassa. Senkus mellastavat. Eri asia ois kai jos olisin joku uraohjus ja kovasti stressaantunut.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:57"]
Mulla 3 lasta, nyt jo 11, 13 ja 15. meillä saattaa olla parhaimmillaan jopa 5 yökylävierasta.
mä oon niin kun aina ja saatan viinipulonkin juoda, en esitä mitään. Näin menty aina, no problems. Ollaan kai suosittuja, kun en pingota
[/quote]
Meillä 4 lasta ja sama homma. Yökyläilijöitä on usein monta. Joinain kesinä poikien parhaat kaverit melkein asui meillä.
En ole kokenut, että minun pitäisi olla jotenkin erilainen. Lapset passaa kavereilleen itse iltapalat ja aamupalat ja minä saatan myös ottaa lasin viiniä, kun katson sohvalla telkkaria. Siellähän ne huoneessaan puuhaavat. Ei niitä paljoa näy.
Joten suhtaudun rennosti.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:14"]
Tämä " ongelma" taitaa koskea enemmän tyttöjen kuin poikien vanhempia.
[/quote]
Minulla on kaksi poikaa, mutta vain kuopuksella on niin läheinen kaveri, että tulee yökylään asti. En ole kieltänyt, koska olen poikien touhuja seurannut jo vaippaiästä lähtien ja nämä pojat ovat toisilleen kuin vähän - vähän enemmän kavereita vain. Esikoinen taas on sitä tyyppiä, että tuo vasta tyttöystävän yökylään - jos häntäkään, sillä hän haluaa pitää nämä seurustelut itsellään. Mutta katsotaan ja odotellaan.
Kuopusta olen kyllä kieltänyt kutsumasta parasta kaveriaan nyt yökylään. Sitä hyörinää ei kestä kestä kukaan, kun samaan aikaan kun pitäisi siivota ja laittaa jouluruokia. Niin ikään olen sanonut, että kenenkään yökylään ei joulun alla mennä, sillä se on perhejuhla - ainakin minun sukupolvessani (60-luvulla syntyneet) oli.
Ei minua hirveästi ärsytä jos lapset nyt vaikka pelaavatkin myöhään ja hihittelevät yöllä. So what? Käännän kylkeä ja nousen aamulla vasta sitten kun lapsetkin heräävät, varsinkin jos on viikonloppu. Itsekin kävin lapsena usein yökylässä ja meilläkin oli yövieraita, ja yleensä se oli tosi hauskaa. Olisin aika pikkusielu jos en omille lapsilleni soisi samaa. Joskus olen tosin ollut niin poikki, että olen vaan patistanut lapset yhdeltätoista nukkumaan ja that's it, kun oikeasti on pitänyt päästä itse nukkumaan. Ei ole ilmeisesti tästäkään kellekään traumoja jäänyt.