Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluun vuotta aikaisemmin, onko jonkun lapsi mennyt?

Vierailija
21.01.2014 |

Poika täytti viime viikolla viisi, ja on neuvolan ja päiväkodin mukaan huimasti edellä kirjoittamisen, lukemisen ja laskemisen kanssa. On ujo lapsi, mutta viihtyy ryhmässä kunhan on tottunut siihen ja hänellä on kavereita myös päiväkodin ulkopuolella. 

Onko jonkun lapsi aloittanut koulutaipaletta 6-vuotiaana niin, että on täyttänyt vasta seuraavan vuoden alussa seitsemän? 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole, mutta itse olen. Halusin itse mennä kouluun vuotta aiemmin. Olen syntynyt tammikuun alussa ja silloin ainakin tuota koulukypsyyttä vielä testattiin niin kokein kuin psykologin arvioin. En tiedä, kuinka nykyään on? En paljoa näistä muista, mutta vanhempien kertoman mukaan arvio tehtiin hyvin perusteellisesti. Psykologin tapaamisia oli useita ja vielä lopuksi varmisteltiin vanhemmilta, että ymmärtävät , mitä ovat tekemässä.

Siitä varoiteltiin, että jossain kohtaa, esim. rippikouluiässä tai vastaavassa, missä osallistumiselle/ryhmälle on ikäperuste, voi tulla ongelmia, kun ei pääse ns. omien kavereiden kanssa. Voi olla, että olen itse ollut kohtalaisen sosiaalinen ja hyvällä itsetunnolla varustettu, niin en ole tällaisia kokenut hankaliksi. Kävin rippikoulun ns. vuotta nuorempien kanssa samoin kuin pelasin koripalloa oikean ikäisteni ryhmässä. Koulussa muuten olen aina pärjännyt keskimääräistä paremmin, joten voi olla hyväkin, että menin aiemmin kouluun. Ainoa, minkä muistan tuottaneen hankaluuksia, oli lukemaan oppiminen, mutta sekin lähti sujumaan ensimmäisen luokan kevätlukukaudella ja sen jälkeen ei ongelmia ole juuri ollut.

Varmaan riippuu paljon myös lapsesta ja siitä, mitä itse haluaa. Omalla kohdalla halu lähti täysin itsestä. Halusin mennä kavereiden kanssa yhdessä kouluun. Vastaavasti voi tietty olla, että, jos kavereista joutuu samalla luopumaan, voi se olla hankalaa. Tosin itselläkin lopulta oli se tilanne, että muutimme ensimmäisen kouluvuoteni aikana ja jouduin vaihtamaan koulua, mutta tämä ei vaikuttanut itsellä mihinkään vaan sain nopeasti uusia kavereita.

Uskoisin, että lasta itseään kannattaa asiassa kuunnella. Motivaatio koulunkäyntiin lähtee kuitenkin lapsesta itsestään. Ainahan on mahdollisuuksia myös myöhemmin hypätä jonkin luokan yli, jos lapselle ei ole riittävästi haastetta koulussa.

Vierailija
2/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme aloitti koulun aikaostetusti (hän tosin meni eskariinkin vuotta aikaisemmin). Ennen päätöstä täytyi käydä laajoissa testeissä, muistaakseni 4*45min yksityisellä lääkäriasemalla. Nämä psykologintestit tuli maksaa itse. Testien mukaan hän oli taidollisesti ja soziaalisesti kypsä aloittamaan koulun.

Nyt hän on viidennellä ja hyvin on mennyt. Koulussa hän on keskitasoa/sen yläpuolella aineesta riippuen. Emme vaadi kotona kovaa lukemista, normi läksyjentekeminen riittää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse aloittanut vuotta nuorempana. Koulun suhteen sinänsä ei ollut mitään ongelmia, joskus vaan nyppi olla aina se luokan "vauva". Olin vielä pienikokoinen, joten sain kuulla sitä kuopusvauvajuttua aina silloin tällöin. Eniten tosin otti päähän kun en lukiossa päässyt penkkareissa baariin...

Vierailija
4/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3:n jatkaa soziaalisesti :D

Saas nähdä kuinka rippikoulukesä menee. Itkuhan siinä tulee raukalle ja sitten kun on 18v vuoden myöhässä. Toivottavasti hänkin on varustettu hyvällä itsetunnolla eikä tällaiset pikkujutut haittaa.

Vierailija
5/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkien akateemisten taitojen vuoksi en aikaistaisi. Olisi hyvä että olisi myös fyysisesti ja sosiaalisesti edellä eli vuotta vanhempien tasolla.

Oma lapseni luki ja laski sujuvasti jo 4-vuotiaana mutta en halunnut vuotta aiemmin kouluun. Tykkää kuitenkin myös leikkimisestä, enkä halua hänen vielä 6-vuotiaana kulkevan koulumatkoja yksin jne. Toisaalta nykyään on paljon samanlaisia jotka ovat lukenet jo vuosia ennen koulun alkua. Opettajat osaavat eriyttää ja antaa lisätehtäviä.

Vierailija
6/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, siis omaa lasta en laittaisi aikaistamaan tai hyppimään luokkia ellei lapsi olisi itse todella motivoitunut ja olisi super innostunut oppimaan mutta olisi myös fyysinen eli ei pelkkä kirjamato vaan sellainen joka jaliksessa voisi rökittää muita. Silloin se ehkä voisi pärjätä. Ja tällöinkään ei voi etukäteen tietää miten ottaa justiin nuo ripariin kun ei pääse bestiksen mukana tms.

Olen itse kerrannut joskus luokan, opettaja koitti sitä vastustaa mutta vanhempieni mielipide ja kyllä minuun on vaikuttanut se ettei päässyt baariin luokkakavereittan kanssa -pieni valituksen aihe mutta on se juuri oman lapsen elämään tulevaisuudessa vaikuttava tekijä.

Vierailija
7/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt jo lukiota käyvä poika, jonka koulun alkua aikaistettiin päiväkodin aloitteesta vuodella. Perusteita oli akateemisten taitojen lisäksi mm. sosiaaliset taidot ja jopa riittävä fyysinen koko.

Mitään ongelmia hänellä ei tähän mennessä ole nuoruudestaan ollut. Rippikoulu meni oman ikäisten kavereiden (tuttuja mm. kiekkojoukkueesta) kanssa, ja edelleen kavereita riittää vähän joka ikäluokasta (se sosiaalisuus...). Baari-ikä on vielä edessä, mutten jaksa uskoa että siitäkään mitään isoa kriisiä tulee.

Hänen koulun aikaistamisestaan suosituksen teki koulupsykologi, päätös oli tietysti meidän vanhempien. Pitkään silloin asiaa mietimme, mutta tuntuu siltä että ihan oikean päätöksen teimme.

Kaksi muuta lastamme aloittivat koulunsa ihan normaalisti, ja ihan yhtä paljon "haasteita" heilläkin on koulunkäynnissä ollut kuin veljellään.

Vierailija
8/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika aloitti koulun 6-vuotiaana (tai käytännössä 5-vuotiaana, koska on loppuvuodesta syntynyt), mutta kyseessä on pidennetty oppivelvollisuus

Vierailija
9/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mennyt vuotta muita aiemmin kouluun, eikä ole koskaan haitannut. Oli kavereita, pärjäsin hyvin ja valmistuin nuorena maisteriksi. Rippikoulun sain käydä samaan aikaan luokkakavereiden kanssa. 

Vierailija
10/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös varmistaisin, että lapsella myös sosiaaliset taidot ovat ns edellä, jos menee aiemmin kouluun. Näin jo siksi, että niillä on koko elämässä hurja vaikutus, ja mikä lapsuuden kokemus silloin muodostuu, vaikuttaa itsetuntoon jatkossakin: pärjääkö sosiaalisesti vai onko siinä haasteita, jos on isompien joukossa? Ajattelisin myös lapsuuden pituutta, ja miten lapsi saisi mahdollisimman pitkään olla lapsi, eikä tarvitsisi kiirehtiä nuoruuteen ja nuorten menoihin ennen aikojaan. 

Vierailija
11/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mennyt vuotta muita aiemmin kouluun, eikä ole koskaan haitannut. Oli kavereita, pärjäsin hyvin ja valmistuin nuorena maisteriksi. Rippikoulun sain käydä samaan aikaan luokkakavereiden kanssa. 

Vierailija
12/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on hiljainen ja vetäytyvä, kuten aloituksesta tulkitsin, en laittaisi vuotta aiemmin. Sosiaaliset valmiudet ovat tärkeämpiä kuin akateemiset taidot!

Vierailija
13/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3:n vielä. Tyttäremme on kohtalaisen pitkä, luokassaan hieman yli keskitason. Myös murrosiän alkaminen näkyy jo ja siinäkin suhteessa hän on selkeästi ikäisiään edellä. Uskon että juuri nyt hän ei haluaisi erottua suuresti ikäisistään, ja on oikeon mielellään vuotta vanhempien joukossa.

Vierailija
14/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni aloitti koulun niin, että oli siis koko 1.vuoden 6 vuotias (täytti 7 vasta kesäk lopussa kun 1. kouluvuosi jo ohi). Kävi soveltuvuus testit (hyvin laajat, kestivät useita tunteja) ja siellä totesivat  että erittäin "tomera" tyttö ja johtaja tyyppiä. Painottivat sitä, että tärkeintä on juurikin se, että ei ole ujo vaan erittäin ulospäinsuuntautuva, toimelias, kekseliäs jne ja että niillä taidoilla on paljon suurempi merkitys kuin esim sillä osaako lukea, kirjoittaa tms.Koulu sujui hyvin , vaikka myöhemmin huomattinkin melko vaikea lukihäiriö. Mutta "johtaja tyyppinä" hän on pysynyt koko ikänsä (nyt yli 20v). 

Poika aloitti koulun 6,5 v iässä (täytti joulkuussa 7) ja myös hänellä on mennyt ihan hyvin. Mutta painotan sitä, että pitää olla sanavalmis ja mieluummin hieman "päällepäsmäri" kuin ujo. Eli sosiaaliset taidot tärkeitä ja jos on hiljainen, ujo niin en laittaisi ennenaikaisesti kouluun.

Vierailija
15/19 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään hyötyä, että vaikka taidot riittäisi, lapsi menisi vuotta aikaisemmin kouluun... ellei naapurista kavereita mene ja sen takia itse haluaa.

Meillä on lapsi, joka on syntynyt vuoden lopussa ja olisi voinut periaatteessa mennä vasta seur. vuonna kouluun. Itse vähän halusikin mennä "oikeana" vuotena ja mekin ajattelimme, että ihan ok. Nyt kaduttaa ja voisi käydä vaikka jonkin luokan uudestaan.

Vierailija
16/19 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen. Tutkittiin, että taitoni ovat ikäisiäni edellä ja menin kesken vuoden eskariin, vuotta vanhempien joukkoon. Kävin tosin eskaria vain kuukauden, eskarihan ei ole pakollinen. Menin 6-vuotiaana 1.luokalle. Ongelmia ei ole ollut yhtään, rippikouluunkin pääsee halutessaan vuotta nuorempana.

Vierailija
17/19 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokallani oli monta vuotta myöhemmin syntynyttä, ihan hyvin kaikilla koulu sujui. Monet näistä nuoremmista olivat tosin aloittaneet koulun ulkomailla 5- tai 6-vuotiaana ja muuttaneet Suomeen sitten pari vuotta myöhemmin.

Rinnakkaisluokallani oli tyttö, joka meni kouluun 5-vuotiaana. Täytti siis 6 vuotta ekaluokan syksyllä. Häntä otti päähän lähinnä se, että abivuonna oli vasta 17, eli risteilyt sun muut l jäivät välistä, kun väärillä henkkareilla ei voinut mennä.

Vierailija
18/19 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita noin 6 1/2 vuotiaana aloittaneita on paljon. Kaikki joulukuussa syntyneet.

Vierailija
19/19 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitutti kun kaikki oli vanhempia,mopon sai myöhemmin samoin ajokortin,ripari ei ollut ongelma kun silloin muutettiin toiselle paikkakunnalle,mutta kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi