Töissä työnantaja jakaa työntekijöiden lapsille joululahjan, mutta lapsettomat eivät saa mitään?!
Perjantaina tuli lista, että kuinka monta lasta on, mitkä sukupuolet jne. että osaavat ostaa oikeanlaisen lahjan. Onko tämä ihan oikein teidän mielestä? Lapsettomien pitäisi saada sama rahana minun mielestäni.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Nuo lahjat on verollista tuloa. Verotonta olisi joulumuistaminen joka annetaan kaikille ja samanlaisena. Tavara, ei rahaa tai lahjakortti
Ne olisivat verollista tuloa jos ne annettaisiin työntekijälle. Mutta koska ne annetaan työntekijän lapseille, jotka eivät ole työsuhteessa yritykseen kysymyksessä ei ole verotettava tulo heille, ja vaikka olisikin niin se jää kuitenkin alaikäisen verokortilla alimman verotettavan summan alle.
Hanki lapsi, saat sinäkin lapselle lahjan. Yksinkertaista.
Meillä työnantaja järjestää yleensä (ei tänä vuonna) perhepäivän, joka on vain lapsellisille. Yleensä ohjelmassa on esim. Lintsi tai Korkeasaari, mitkä voisivat olla ihan kivoja lapsettomallekin.
Tuskin noin pölvästiä työnantajaa on olemassa, en ainakaan ole koskaan kuullut moisesta käytännöstä missään.
AP. Valehtele että sulla on 5 lasta. Et mielestäni tee mitään väärää. Voit sitten antaa itse ne lahjat kenelle haluat.
Minä olisin vain kiitollinen, jos sitä iänikuista halpalaatuista hupparia firman logolla ei tulisi. 3 on jo kaapissa valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Jouluhan on lasten juhla. Ajatella, että joku aikuinen märisee kun ei saa lahjoja!
Joulu on LAPSEN juhla joka kuuluu samalla tavalla kaikille sitä haluaville ihmisille. Minä olen lapseton mutta vietän joulua kristillisesti joka vuosi.
Tee lapsia, niin ei tarvi kadehtia. Suomessa syntyvyys on romahtanut ja jokainen lapsia suosiva toimenpide on tällä hetkellä enemmän kuin tervetullut. Lapsettomat pitäköön päänsä kiinni, he ovat vapaamatkustajia!
Normaalia sponsoritoimintaa. Olisko parempi, että sama raha käytettäisiin johonkin kasvottoman rahankeräysjärjestöön?
Onko nyt kyse siitä, että lapselliset työntekijät saa lapsilleen ylimääräisen joululahjan vai siitä, että entinen työntekijöiden joululahja on muutettu työntekijöiden lapsen joululahjaksi? Jälkimmäisessä tapauksessa ymmärrän harmin, vaikka itseäni ei haittaisikaan.
Onko sulla jotain tuttavalapsia? Voithan ilmoittaa heidät tuonne, ja antaa lahjan sitten heille.
Vierailija kirjoitti:
Laita sinne jonnekin työpaikan ilmoitustaululle ilmoitus, että haluaisit saada joululahjan työyhteisöltä, esim värityskirja tai barbienuken. Eiköhän joku hyväsydäminen sinulle sellaisen hommaa.
Hihi, meidän lafka täytti aika isoja pyöreitä vuosia, ja jo etukäteen informoitiin että juhlapäivänä jaetaan kaikille työntekijöille firman puolesta lahja. Oletin että ehkä joku firman logolla varustettu kynäsetti tai nahkakantinen kalenteri tai termosmuki tms. tavanomaista. Merkkipäivän aamuna saavuttiin duuniin - ja jokaisen työpöydällä komeili värikynät ja värityskirja joka oli täynnä kuvia firman eri toimistoista ja salkkuja ja kännyköitä kanniskelevista ihmisistä niitten edessä kadulla.
Oli pokassa pitelemistä! Kukahan oli mahtanut saada mokoman kuningasidean :D
Ja miten epätasa-arvoista tämä onkaan myös lapsiperhheiden välillä. Viisilapsisen perheen saama taloudellinen hyöty on valtavan paljon suurempi kuin vaikkapa ainokaisten perheissä. Entä uusperheet ja bonuslapset, saavatko ei biologiset lapset lahjaa? Ja lemmikin omistajat, eikö heidänkin silmäteränsä ansaitsisi lahjan? Kyllä tässä ikävää ilmapiiriä viljellään...
Muistan 80-luvulla useampana vuonna isäni työpaikalla järjestettiin perheille joulujuhla, jossa meille lapsille annettiin lahjat. Mieleen on jäänyt eräänä vuonna saamani Daisy-nukke (vähän niin kuin Barbie), josta olin niin kiitollinen. Käsitykseni mukaan kaikki työntekijät saivat omat lahjansa tai bonuksen tilille.
Ja ketä tässä nyt syrjitään?