Miten ala- asteikäinen lapaesi kulkee koulumatkat?
Kuinka pitkä matka kouluun?
Kulkevatko kaikki lapset pyörällä kuten 90- luvulla itse kuljin?
Mietimme asunnon ostoa ja sen sijaintia. Kovin läheltä lapsen koulua ei löydy mielenkiintoisia asuntoja..
Kommentit (19)
Enimmäkseen pyörällä tai scootilla. Joskus harvoin kävellen ja joskus vielä harvemmin pääsee kyydillä. Koulumatka 2,9 kilsaa. Lasten koulussa onneksi sai pyöräillä vanhempien luvalla jo ekaluokkalainenkin. Kaikissa kouluissa ei ilmeisesti saa.
Eka- ja tokaluokalla eivät saaneet mennä pyörällä vaan menivät kävelleen. Matkaa on ollut sekä alakouluun, että yläkouluun vajaa kilometri.
Kävellen menee pääsääntöisesti. Joskus pyörällä tai potkulaudalla. Matkaa n. kilometri.
Autolla aamulla, iltapäivisin autolla tai bussilla. Kulkevat painotukseen keskustaan.
Mä kuljin 70-80-luvun taitteessa bussilla alakouluun. Omat lapset ovat kulkeneet pyörällä tai bussilla, riippuu vähän lapsesta, kun eivät käyneet samaa alakoulua kaikki. Mulla oli koulumatka 4,5km, lapsilla 2,2km ja 1,5km.
Jos koulumatka on kovin pitkä, saa lapsi ilmaisen koulukuljetuksen joko normaalissa julkisessa liikenteessä tai jos sellaista ei ole käytettävissä, kuljetus järjestetään jotenkin muuten, esim. taksilla.
1-2 luokkalaisilla kunnan maksaman koulukyydin raja on muistaakseni 3 km, sitä vanhemmilla 5 km. Jos koulumatka on erityisen vaarallinen, tai lapsella on liikuntarajoite, voi kyydin saada lyhyemmällekin matkalle.
Lapseni ovat jo teinejä, mutta 3 km matkan kulkivat nuorempina fillareilla tai kävellen kavereiden kanssa/yksin. Joskus todella sateisena päivänä tai kun oli -30 pakkasta vein heidät töihin mennessä autolla, mutta kotiin kulkivat sitten itsenäisesti.
Matkaa hiukan alle kilometri, pyörällä tai skuutilla ja talvella kävellen.
Lapsi on kuusivuotias. Viemme autolla. Koulumatka on aikuisen kävelyvauhtia noin 20 minuuttia pitkä eli pari kilometria. Matkalla on paljon vilkkaita autoteitä. Asumme maassa, jossa rikollisuus ja väkivalta on yleisempää kuin Suomessa.
Itse kuljin tuossa iässä yksin kävellen päiväkotiin. Olin kiltti, kuuntelevainen ja huolellinen lapsi, niin vanhemmat uskalsivat. Kävelymatka oli myöskin vain alle kilometrin. Pari tienylitystä oli mutta suhteellisen rauhallisilla teillä.
Molemmat lapseni kulkevat itse koulumatkansa kävelemällä. Välillä ollaan autolla noudettu koulusta. Riippuu ihan päivästä.
Tokaluokkalainen kulkee kävellen alle kilometrin matkan, kun on isällään. Jos on minun luonani, vien aamulla autolla (3km). Joskus koulun jälkeen hän kyllä tulee tuon 3km kävellen luokseni.
Nelosluokkalainen on erityiskoulussa yli 10km päässä ja kulkee sinne yksityistaksilla sairauden vuoksi.
Vitosluokkalainen pyöräilee, talvisin menee julkisella bussilla. Kolmosluokkalainen menee koulubussilla. 5km matka kummallakin, väistökouluun.
Anteeksi, otsikossa virhe.
* lapsesi.
Vaikka samantapainen aihe oli yhdessä aloituksessa, toivoisin silti vastauksia tähän gallupiin☺️
Kiitos