Apua! Mistä apua seborreaan?
On taliköhnä eli seborrooinen ekseema hiuspohjassa. Siis hiuspohja tulehtunut ja rikki, kuivaa hilsettä. Onko muilla kokemuksia? Mikä auttoi? Lääke, shampoo, ruokavalio?
Kommentit (34)
Kokeile Head and shoulders shampoota. Vaiva hävisi/pysyy poissa tällä. Ihotautilääkärin tuotteista ei täydellistä apua ollut ja monennäköistä ehdin kokeilla ennen Head and shoulders shampoota. Sebborreassa tärkeää on pestä tali pois päivittäin. Suojataksesi hiuslatvoja kuivumasta, kannattaakin levittää latvoihin pesun yhteydessä hoitoainetta. Eli peset tuolla em. shampoolla vain päänahan.
Offspringin sanoin: You gotta keep 'em seborreated!
Sain suurta apua seborroisen päänahkani ongelmaan lopettessani kokonaan shampoon käytön. Ihon ärsyyntessä kokeilin hiustenpesua mäntysaippualiuoksella. Iho rauhoittui todella nopeasti. Sitten kokeilin hajusteetonta glyseriinisaippuaa, mikä toimm hyvin, eikä jätä mitään hajua.
Nyt pesen hiukst pääosin tuolla saippualla ja korkeintaan kaksi kertaa viikossa. Silloin tällöin pesen mäntysaippualla. Ihotautlääkärin määräämää shampoota ja lääkeliuosta en juurikaan enää joudu käyttämään. Kokeilkaa.
Head and Shoulders auttoi mullakin siinä, missä esimerkiksi Nizoral ei.
Mulla on seborroinen ekseema korvakäytävissä ja korvien taustoissa. Taustat ovat välillä aivan tulehtuneet, märät ja punaiset. Aina myös karstassa. Kirvelee perkeleesti, yleensä helpottaa hetkeksi kun pesen Sebamedilla ja sivelen pumpulipuikon avulla jollain alkoholipitoisella aineella. Locoidia olen saanut reseptin kanssa.
Inhottava vaiva.
Etikkavedellä peseminen auttoi minulla. Ehkä siihen vaikuttaa se, että etikkavesi on hapanta, ja se tekee iholle hyvää?
7 l muovinen boolikulho, sinne paljon vettä (5-6 litraa, en mittaa) ja sinne reilu plörräys etikkaa. Pari-kolme desiä, en mittaa. Kumihanskat käteen, pää pesusoikkoon ja liottamaan ja hinkkaamaan päänahkaa. Liottelen ja hinkkaan sormenpäillä niin kauan kuin jaksan olla eteenpäin kumartuneena, pidän siis kulhoa vessanpytyn päällä. Mutta jaksan olla tuossa aika kauan, joten liottelen ja hinkkaan päänahkaa aika kauan.
Sitten huuhtelen etikkaveden hiuksista, ja pesen kaksi kertaa laimennetulla xz-shampoolla. Se on silikonitonta. Ja sillä shampoollakin pitää pestä ja hieroa päänahka kunnolla, ei vain lirauttaa päähän ja huuhtoa pois.
Ai että tulee puhtaat ja pehmeät hiukset ja päänahka. En käytä hoitoainetta ollenkaan. Ei hilseile, mähnästy tai mitään enää. Tajusin kokeilla tuota joulukuun alussa ja sen jälkeen olen lähes joka hiustenpesukerralla liottanut ja hinkannut päänahan etikkavedessä. Vain silloin jos pesen hiukset muualla kuin kotona, en käytä etikkavesiliotusta.
Jos kysyt mikä auttoi tuon tyyppisiin ongelmiin niin se oli ketogeeninen ruokavalio.
Kaikki sokeriherkut kokonaan pois! Jää moni vaiva - hiivat ym tulehdukset - tulematta.
Kokeilkaa viinietikkahuuhtelua.
Eli kun olet pessyt hiuksesi, sekoita teemukiin kolmannes valko/omenaviinietikkaa ja loput vettä ja huuhtele päänahka sillä. Odota hetki ja huuhtele suihkussa jotta haju häviää.
Seborrea ja hiivan liikakasvu on usein yhteidessä tisiinsa ja etikka panee sen hiivan kuriin, jolloin seborrea alkaa myös parantua.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyt mikä auttoi tuon tyyppisiin ongelmiin niin se oli ketogeeninen ruokavalio.
Tämä.
Joka päivä päänaha (hiusten) pesu. Oikeasti pesuaineella ei niin paljon väliä. Mulla leviää myös naamaan, jos en pidä hiuspohjaa kunnossa.
Tyynyliinat usein vaihtoon, joka ilta kasvojen pesu saippualla, apteekin hilseshampoo kerta viikkoon. Hilseshamppoo myös korviin, kasvoihin ja nivusiin