Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksivuotinen esikoulu, mitä mieltä? Kokeilu alkaa ensi vuoden elokuussa

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mielestäni hyvä siltä kannalta, et ehkä päiväkodit ottaa eskarin takaisin plakkariinsa? Kokemukseni mukaan ainakin yksityiset monesti luopuneet siitä. Ajatus tuntuu vähän hassulle lapsen kannalta, mut ehkä se on vaan itse, kun on rajoittunut tuohon, miten se toimii nyt... Siis, valmiuksiahan opetellaan nyt jo, en ymmärrä, mikä varsinaisesti muuttuu?

Vierailija
2/5 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaan pojan puolesta vähän mietityttää, ei ehkä ole vielä kypsä eskarityöskentelyyn. Eikö sitä ennen sanottu että leikki on lapsen työtä. 🤔Toivottavasti valinta ei osu tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hyvä asia siinä mielessä, että 5-vuotiaat usein tarvitsevat jo ryhmässä ohjattua toimintaa. Perheitä tämä helpottaa myös taloudellisesti. Lisäksi esikoulua vetää esiopettajan pätevyyden omaava ihminen, joten hänelle ovat myös lukemaan opettamisen menetelmät hallussa (herkkyys lukemaan oppimiselle oikeasti 4-5-vuotiaana), ja mikäli on opiskellut erityispedagogiikkaa yhtään niin oppimisvaikeuksien tunnistaminen on myös hallussa. Mielestäni 5-vuotiaalla näkyy oppimisvaikeudet selkeämmin kuin vaikkapa 4-vuotiailla, sillä 4-vuotias on usein aika vaiheessa vielä esim. tunne-elämän kypsyydeltään ja itsesäätelytaidoiltaan. Itse ihmettelin aikanaan miksi laaja neuvolatutkimus päätettiin tehdä 4-vuotiaille 5-vuotiaiden sijaan, kun käytännössä useimmissa tapauksissa kuitenkin odotellaan sitä kypsymistä jos haasteita tulee. 6-vuotiaan kohdalla puuttuminen on siinä mielessä myöhäistä, että todennäköisesti vasta sitten esikoulun lopulla ollaan tutkimuksissa vasta mikäli niitä tarvitaan. Joskus oppimisvaikeuden tmv. omaava lapsi saa jo silloin. 4-5-vuotiaana riittävää tukea, mutta tällöin hänellä on kyllä ollut sellaisia aikuisia elämässä, jotka syystä tai toisesta ovat huomanneet haasteet ajoissa. Tämä tarkoittaa sekä kodin että varhaiskasvatushenkilöstön hyvää ymmärrystä aiheesta.

Tämän voi toteuttaa hyvin tai huonosti. Esikoulut eivät kuulu edes 6-vuotiaiden kohdalla koulun yhteyteen monestakin syystä. Saati sitten 5-vuotiailla. 5- ja 6-vuotiaat pitää myös erottaa eri ryhmiksi, sillä kehitys esimerkiksi sosiaalisten taitojen ja sääntöjen ymmärtämisen suhteen on eri tasolla. Pätee myös toiseen suuntaan, 3-4-vuotiaat sopivat enemmän omaksi ryhmäkseen kuin 3-5-vuotiaat.

T. Entinen vakaope, nykyinen luokanope ja äiti

Vierailija
4/5 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, oma lapseni on syntynyt 1/2016, on nykyisen ryhmänsä vanhin, ja tarvitsisi selkeästi jo vähän monimutkaisempaa ajanvietettä aina välillä kuin ryhmän nuoremmat.

Vierailija
5/5 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono idea. Pelkään, että vie 6-vuotiaiden esikouluvuotta koulumaisempaan suuntaan.

Meidän järjestelmämme etu on ollut se, että lapset saavat olla lapsia mahdollisimman pitkään. Leikki, luovuus, kehittää oppimisvalmiuksia 4-5-vuotiailla parhaiten.

Jos 5-vuotiaille tarjotaan se sisältö, jota nyt on esikoulussa 6-vuotiaille, mitä ne 6-vuotiaat tekee? Käytännössä tuo tarkoittaa, että koulun aloitus aikaistuu vuodella. 6-vuotias tarvitsee vielä stressittömän ympäristön, jossa on mahdollisuus oppia mutta ei ole velvoitetta oppia, kuten 1. Luokalla.

Lapsuuden puolesta!

T. Tuleva esi-, alku- ja luokanopettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi