Oikotiellä, mitä järkeä kuvata lähikuva viherkasvista, kun tarkoituksena olisi nähdä, miltä asunto näyttää?
Luulevatko jotkut, että asiakkaat ovat tyhmiä?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen törmännyt sellaiseenkin ilmoitukseen, että kuvia on ollut ainakin kahdesta eri asunnosta. Keittiöstä oli kuvia ja sitten eteisesti keittiön suuntaan otetussa kuvassa keittiö oli aivan erilainen.
Joskus isoilla vuokrafirmoilla on näitä. Laitetaan ilmoitukseen mallikuvia kaikista kohteen asunnoista. Ei minua kiinnosta miltä ne muut asunnot näyttävät, haluan tietää, miltä se ilmoituksen asunto näyttää!
(Ja yksikään kuva ei ole kys. asunnosta, on esim. kuvia keittiöstä, vaikka kohteessa on keittokomero jne.)
Vierailija kirjoitti:
Haha, todellisuudessa kaikki stailaavat ainakin jonkin verran. Vain tyhmä myy asuntoa kuvilla, joissa näkyy sotkua ja ahtautta. Ainahan ne kuvat pyritään valikoimaan niin, että kokonaisuus antaa tyylikkään ja viihtyisän vaikutelman ja esittää huoneiston parhaassa mahdollisessa valossa!
Joten kyllä te menette stailaamisen lankaan ihan jokainen, niin minäkin. Läpinäkyvimmät ja feikeimmät te huomaatte, muita ette!
Mutta joo, se voi myös ääripääsäs potkaista itseään nilkkaan. Itse muistan kymmenen vuoden takaa tilanteen, jossa etsimme Uudenmaan alueelta kesämökkiä. Yhdestä oli kivat kuvat omppupuineen ja laajakulmalla kuvattuine (hehehe) sisäkuvineen. Kun ajoimme 60 km päähän katsomaan mökkiä, vi.utti ihan ankarasti huomata, että kuvissa oli rajattu suoraan mökin yli kulkeva korkeajännitelinja pois ja samoin omakotitalo, joka oli viiden metrin päässä mökistä, mökin katon tasolla oleva terassi suoraan mökin olohuoneen ikkunaan päin. Sieltä oli talonomistajan kiva valvoa mökin ostajan kaikkia tekemisiä...
Arvatkaapa, käännyimmekö pois jo pihassa....
Eli täysin todellisuudenvastaista kuvaa on tyhmää stailauksella maalailla, koska paikalle jymäytetty asiakas ei varmuudella osta asuntoa. Kaunistella taas kannattaa aina, koska hyvin siivottu ja parhaansa esittävä asunto menee kaupaksi.
Google Earthista näkee ympäristön kätevästi. Toki voi olla muutaman vuoden takainen kuva, mutta jonkun käsityksen saa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen törmännyt sellaiseenkin ilmoitukseen, että kuvia on ollut ainakin kahdesta eri asunnosta. Keittiöstä oli kuvia ja sitten eteisesti keittiön suuntaan otetussa kuvassa keittiö oli aivan erilainen.
Entäpä ne esittelykuvat, jotka on ajalta jolloin asunto oli juuri rakennettu.
Näitäkin on ollut jokusen kerran. Tai remontin jälkeen, mutta nyt on vuokralla.
Minusta se on huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näissä kohteissa joissa kuvataan jotain ulkona olevaa asfalttia, päivänkakkaroita ja julkisivua muttei näytetä mitään sisätiloista, on sisätilat joko täysin pommin jäljiltä tai niin nolossa kunnossa ettei niitä kehtaa edes vuokrata kellekään.
Kuka sellaista edes vuokraisi, jos ei näytetä muuta kuin ulkoa? Mielestäni sellainen on firmalle ja kohteelle sosiaalinen itsemurha.
miksi vuokra-asunnoista on kuvia? vuokraamiseen vaikuttaa sijainti, sijainti ja sijainti. sopivalla paikalla menee vuokralle vaikka minkälainen kaatopaikka ja jos paikka ei miellytä, niin hienompikin asunto jää vuokraamatta.
Nyt sekoitat omistusasunnot ja vuokra-asunnot. Omistusasunnon voi ostaa huonommassakin kuosissa, sen saa halvemmalla ja voi sitten rempata mieleisekseen.
Vuokrakämppää taas ei kannata omalla rahalla alkaa rempata, koska koskaan et tiedä, milloin soppari umpeutuu ja olet puolen vuoden päästä mäellä, ilman mitään hyötyä kalliista remontista. Usein remppaaminen on myös vaikeaa, koska tarvitset kaikkeen sekä vuokranantajan että taloyhtiön luvat.
Eli kyllä se vuokrakämppä pitää olla asuttavassa ja siistissä mallissa. Sijaintikin on tietysti tärkeää, mutta kämpän asuttavuus on VARSINKIN vuokrakämpässä tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, todellisuudessa kaikki stailaavat ainakin jonkin verran. Vain tyhmä myy asuntoa kuvilla, joissa näkyy sotkua ja ahtautta. Ainahan ne kuvat pyritään valikoimaan niin, että kokonaisuus antaa tyylikkään ja viihtyisän vaikutelman ja esittää huoneiston parhaassa mahdollisessa valossa!
Joten kyllä te menette stailaamisen lankaan ihan jokainen, niin minäkin. Läpinäkyvimmät ja feikeimmät te huomaatte, muita ette!
Mutta joo, se voi myös ääripääsäs potkaista itseään nilkkaan. Itse muistan kymmenen vuoden takaa tilanteen, jossa etsimme Uudenmaan alueelta kesämökkiä. Yhdestä oli kivat kuvat omppupuineen ja laajakulmalla kuvattuine (hehehe) sisäkuvineen. Kun ajoimme 60 km päähän katsomaan mökkiä, vi.utti ihan ankarasti huomata, että kuvissa oli rajattu suoraan mökin yli kulkeva korkeajännitelinja pois ja samoin omakotitalo, joka oli viiden metrin päässä mökistä, mökin katon tasolla oleva terassi suoraan mökin olohuoneen ikkunaan päin. Sieltä oli talonomistajan kiva valvoa mökin ostajan kaikkia tekemisiä...
Eli täysin todellisuudenvastaista kuvaa on tyhmää stailauksella maalailla, koska paikalle jymäytetty asiakas ei varmuudella osta asuntoa. Kaunistella taas kannattaa aina, koska hyvin siivottu ja parhaansa esittävä asunto menee kaupaksi.
Google Earthista näkee ympäristön kätevästi. Toki voi olla muutaman vuoden takainen kuva, mutta jonkun käsityksen saa.
Taajamissa kyllä. Kymmenen vuotta sitten ei kyllä mitään mökkejä näkynyt google earthissa.
Voisi kysyä, onko fiksumpaa laittaa kuva vaikkapa siitä nätistä viherkasvista kuin esim. kuvata keittiötä, jossa on tiskit tiskipöydällä ja likainen riepu roikkumassa uuninkahvasta tai sitten eteistä, jossa kengät sojottavat keskellä lattiaa mikä mihinkin suuntaan. Tällaisestakin myynnissä olleesta asunnosta olen nähnyt kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on olohuoneesta monta kuvaa eri kulmista ja torkkupeitosta eri asennoista. Minä haluaisin nähdä myös tarkat kuvat pesutiloista, mielellään pari lähikuvaa kaakelien saumoista ja hanoista. Haluaisin nähdä, onko keraamisen- tai induktiolieden pinta pilalla. Miltä näyttävät saunan lauteet läheltä. Laattalattian saumat, portaikon askelmien reunat. Parvekkeen pinnat paljaina.
Nuo asiat pitää aina käydä itse katsomassa. Ei kukaan pane myynti- tai vuokrausilmoitukseen kuvia kaikesta sellaisesta, joka ennen pitkää menee rempsalleen normaalissa elämisessä.
Liesi maksaa joitain satasia, viidellä sadalla saa jo uuden induktiolieden - eikä lieden pinnan lievä tahraisuus haittaa kokkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Hauska päiväsatu. Suomessa ei saa rakentaa mitään voimalinjojen alle.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset mökin sijoittelut pihassa ja naapureihin nähden näkee ongelmitta karttaselain -ohjelmasta tai nykyään myös ihan mistä vain karttaohjelmalta, samoin linjat ja muut rakennelmat.
Aika usein stailaamiset todella näkyy ja ne huomaa helposti, jos on vaikka kerran tai pari ennen kuvia käynyt jossakin kohteessa jo tutustumassa.
Vierailija kirjoitti:
Voisi kysyä, onko fiksumpaa laittaa kuva vaikkapa siitä nätistä viherkasvista kuin esim. kuvata keittiötä, jossa on tiskit tiskipöydällä ja likainen riepu roikkumassa uuninkahvasta tai sitten eteistä, jossa kengät sojottavat keskellä lattiaa mikä mihinkin suuntaan. Tällaisestakin myynnissä olleesta asunnosta olen nähnyt kuvia.
No ainakin nuo kuvat kertovat asunnosta enemmän kuin se kasvin kuva. Kumpi on tärkeämpää, viimeisen päälle siisteyt - joka sekin on katsojan silmässä - vai tieto siitä, miltä asunto näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taajamissa kyllä. Kymmenen vuotta sitten ei kyllä mitään mökkejä näkynyt google earthissa.
Näkyi. Ainakin Espoossa, Mutta ei varmaan jossakin Perähikiällä. Ette vain osanneet katsoa.
Lähellämme on talo myynnissä ja ilmoitus on täpötäynnä mitä ihmeellisimmistä kuvakulmista otettuja kuvia, joissa ei kuitenkaan näy muuta kuin pari huonetta eri suunnasta. Kuvat ovat todella hämäävästi otettu ja kun niitä on yli 30 kappaletta, niin kuvia katsoessa alkaa jo kuvittelemaan, että niissä olisi nähnyt kaiken.
Kuvissa on myös mainiosti rajattu pois naapurissa olevat rojukasat, joiden ohi taloon mennessä on pakko mennä ja jotka näkyvät edessä ja toisella sivulla olevista ikkunoista esteettömästi.
Minua kiinnostaa, onko asunnon vastapäätä taloa. Joskus näkymä ikkunasta ulos on osattu ottaa niin ovelasti viistoon, ettei melkein vastapäätä pönöttävää kerrostaloa näy lainkaan. Se on minusta huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu ostaja ostaa asunnon: neliöt, toimivan pohjan, materiaalit ja sijainnin hinnalla jossa huomioitu taloyhtiöremontit ja asunnon kunto. En osta edellisen asunnon asukasta siisteyskäsityksineen. Mitä h-tin lisäarvoa asunnonostoon tuo se halvatun kukka tai hedelmäkori? Toki kivempihän siistiin kotiin on mennä näytölle mutta ei sillä ole väliä ostopäätöksen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Sivuutan ne ilmoitukset, joissa näkyy, että asunto on stailattu., se on niin läpinäkyvä keino saada asunnon hintaa ylemmäs.
Sotkuista en kyllä pidä, eli arvostan sitä, että henkilökohtaiset tavarat on piilotettu ja roskat pois silmistä, mutta varsinainen stailaus tökkii.
Minä en. Arvioin asuntoa, en ilmoituksen laatua. Stailaus on typerää, kuvat kukkivan omenapuun oksasta ovat typeriä. Teekupin taiteellinen asettelu valkoiselle päiväpeitolle on typerää. Menen silti näyttöön jos asunto kiinnostaa.
Välittäjät kai sitten luulevat että tulin teekupin vuoksi.
Mua aina naurattanut just nämä Bo:n kuvat. Niin päälleliimattua stailausta kun viherkasvista sata kuvaa, kun se on siinä keittiön tasolla ja mukana raahatun stailaussohvan päälle nakatusta viltistä on lähikuvat just niin että tuotemerkki näkyy. Hittoako mulla ne kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, onko asunnon vastapäätä taloa. Joskus näkymä ikkunasta ulos on osattu ottaa niin ovelasti viistoon, ettei melkein vastapäätä pönöttävää kerrostaloa näy lainkaan. Se on minusta huijausta.
Eihän se huijausta ole, jos tietystä kulmasta ulos katsoessa näkymä on sama kuin kuvassa. Ikkunanäkymä ei sitä paitsi saisi olla mikään ykköskriteeri uutta asuntoa valittaessa, huomattavasti tärkeämpiäkin pointteja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina naurattanut just nämä Bo:n kuvat. Niin päälleliimattua stailausta kun viherkasvista sata kuvaa, kun se on siinä keittiön tasolla ja mukana raahatun stailaussohvan päälle nakatusta viltistä on lähikuvat just niin että tuotemerkki näkyy. Hittoako mulla ne kiinnostaa.
Kiinteistövälittäjät voivat olla välillä ties mitä ex-malleja ja laulelijoita, joten ammattitaito tai sen puute näkyy jo ilmoituksessa. Aika usein homma on mennyt överiksi ja johonkin stailaukseen on laitettu asiakkaan rahaa ihan hukkaan. Vähempikin riittää ja vähemmän on enemmän.
Pahin on tosiaan Bo, kaikki niiden myymät asunnot on stailattu samoilla rojuilla ja torkkupeitoilla. Kuvat on vedetty jonkin suodattimen läpi jotta saadaan kaikista kämpistä samanlaisia valkoisia ylivalotetun ja photoshopatun näköisiä kuvia. Todellisuuden kanssa tällä ei olekaan sitten mitään tekemistä. Itse en pääsääntöisesti viitsi edes mennä katsomaan näitä kun tietää jo valmiiksi, ettei se kämppä siltä näytä kuin kuvissa eikä kuvista kuitenkaan käy ilmi sellaisia seikkoja, joita haluaisi tietää jo ennen kuin vaivautuu menemään paikan päälle.
Meidän lähikadulta oli myynnissä paritaloasunto ja se oli kuvissa täysin erilainen kuin on oikeasti. Olen käynyt siellä, sillä tunsin asukkaat. Lisäksi kuvista oli kivasti häivytetty esimerkiksi talon takapihaan rajoittuva vuokrakerrostalon parkkipaikka ja se että kerrostalosta näkee suoraan olkkariin. Tämän toki huomaa kun menee paikalle tai ehkä myös kartasta, mutta tuskin tällainen yllätys ketään rohkaisee ostotarjouksen tekoon. Päinvastoin.
Joskus on olohuoneesta monta kuvaa eri kulmista ja torkkupeitosta eri asennoista. Minä haluaisin nähdä myös tarkat kuvat pesutiloista, mielellään pari lähikuvaa kaakelien saumoista ja hanoista. Haluaisin nähdä, onko keraamisen- tai induktiolieden pinta pilalla. Miltä näyttävät saunan lauteet läheltä. Laattalattian saumat, portaikon askelmien reunat. Parvekkeen pinnat paljaina.