Onko täällä, muita joiden lapsi sai huonon todistuksen?
Emme taida paljon itsestämme huudella. Nelosluokkalaisen keskiarvo 6.8. Sanalliset kohdat kaikki tyydyttävässä. Kehuin tietenkin vähäsen, mutta "sovittiin" että kevättodistukseen nousee pari numeroa. Pojalla ollut tavallista enemmän ongelmia niin kuin perheellämme, joten sikäli ymmärrän ja koitan kannustaa mutta rehellisesti sanottuna vähän tiukkaa tekee itselle olla aidosti iloinen, kun itse olin se kiitettävän oppilas.
Kommentit (33)
Huono koulumenestys lapsena ei automaattisesti tarkoita, että myöhemmin elämässään pärjäisi huonosti. Monellä saattaa opiskeluvaiheessa kiinnostus koulua kohtaan nousta, varsinkin jos löytää sellaisen alan josta on kiinnostunut.
Huono koulumenestys ei myöskään tarkoita että lapsi olisi tyhmä. Moni sellainen lapsi, joka saa aina kiitettäviä numeroita, saattaa sen sijaan olla monissa käytännön asioissa ja asioiden oivaltamisessa esim. vitsien ymmärtämisessä huono. Älykkyyttä on niin monenlaista.
Ai että onko! Seiskaluokkalainen, jolta alkoi nyt ruotsi, sai siitä nelosen, hylätyn. Tsekkasin tuossa juuri syksyn koetta, siitäkin oli tullut nelonen, vaikka oli ihan hyvin vastannut joihinkin tehtäviin, mitä nyt sanajärjestys monissa lauseissa ollut väärin. Tenttasin osaako lukusanoja, osasi kahteenkymmeneen saakka. Värejäkin osasi luetella. Huh, minusta osasi ihan hyvin, mutta ei vaan koulussa sitten osaa mitään kuitenkaan ja nelonen totarissa.
Minun veljeni oli 9 - 10 opiskelija koko elämänsä, ihan niin pitkään kun opiskeli, itse sain 5 - 7. Syy, minä en halunnut opiskella, olin vaan tunneilla. En ikinä tehnyt läksyjä, en koskaan lukenut kokeisiin.
Nyt minulla on itsellä erityislapsi ja hänen kanssaan todellakin täytyy opiskella. Meillä ei todellakaan lueta ennen kokeita vaan luetaan joka ikinen päivä. Ruotsin sanoja kirjoitetaan ylös aina jokaisen uuden kappaleen jälkeen ja koska nyt jäi vikat kappaleet huonommalle motivaatiolle, nytkin kirjoittelee ruotsin sanoja ekasta kappaleesta alkaen ylös, opiskelee. Kun kevätlukukausi alkaa, on tähän mennessä saatu sanasto hallussa.
Paljon, hyvin, hyvin paljo töitä tämä vaatii koko perheeltä, mutta toisaalta se on nyt rutiinia ettei kukaan edes tajua olis jotenkin poikkeavaa.
Lapsi itse tietää hän tekee enemmän töitä kun luokkakaverit mutta myös tietää omat oppimisvaikeutensakin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 13:18"]
Ai että onko! Seiskaluokkalainen, jolta alkoi nyt ruotsi, sai siitä nelosen, hylätyn. Tsekkasin tuossa juuri syksyn koetta, siitäkin oli tullut nelonen, vaikka oli ihan hyvin vastannut joihinkin tehtäviin, mitä nyt sanajärjestys monissa lauseissa ollut väärin. Tenttasin osaako lukusanoja, osasi kahteenkymmeneen saakka. Värejäkin osasi luetella. Huh, minusta osasi ihan hyvin, mutta ei vaan koulussa sitten osaa mitään kuitenkaan ja nelonen totarissa.
[/quote]
No kevväksihän tuo täytyy nostaa, muuten jää luokalleen. Onko siis sanakokeistakin aina saanut nelosia? Niihin kai nyt voisi edes vähän panostaa ja kyselette vanhempina sanoja edellisenä iltana, niin kauan että kaikki on hallussa. Ja läksyt tarkistatte, että on tehtyinä. Jos läksyt on tehty ja viitsii vähän viitata tunneilla, niin pitäis ainakin vitonen saada.
Vierailija kirjoitti:
Emme taida paljon itsestämme huudella. Nelosluokkalaisen keskiarvo 6.8. Sanalliset kohdat kaikki tyydyttävässä. Kehuin tietenkin vähäsen, mutta "sovittiin" että kevättodistukseen nousee pari numeroa. Pojalla ollut tavallista enemmän ongelmia niin kuin perheellämme, joten sikäli ymmärrän ja koitan kannustaa mutta rehellisesti sanottuna vähän tiukkaa tekee itselle olla aidosti iloinen, kun itse olin se kiitettävän oppilas.
Totta kai se todistus kertoo myös vanhemmista, onko jaksettu panostaa lapsen uraan vai ei. Nyt vaan tarkka toimintasuunnitelma ensi vuodelle vaikka exceliin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:35"]
Kokeisiin kuulustemme ja nytkin osasi kotona tosi hyvin, mutta sitten kokeesta tuli vaan 7. Ei jaksa keskittyä ja sitten kun kirjoittamisessa on paljon ongelmia niin se heijastuu joka alueeseen. Tukiopetuksessa on ollut oikeastaan koko ikänsä, se varmasti osaltaan tuo myös negatiivisuutta koulua kohtaan. Oikein hyvää Joulua teillekin! :)
Kouluun terveisiä, että oppilaalla on oikeus näyttää paras taitonsa ja tulla arvioiduksi sen mukaan (=jos ongelma on kokeen kirjoittamisessa, vaikka osaisi historian asiat hienosti, on oikeus osoittaa osaminen esim. Suullisella kokeella)
Miten ruotsi voi muka alkaa nykyisin seiskalla? Eikö kaikissa kouluissa uusi opsi?
Keskiarvo melkein 7 eli onko tuo nyt niin huono? Ehtii vielä parantaa jos kerta pakko.
On olemassa asia josta ei saa puhua, mutta jonka pystyy tilastollisesti osoittamaan, ja se on geenit ja ympäristö.
Jos itse oli kiitettävän oppilas koko opiskelu ajan.... oletko tehnyt huonoja valintoja sitten opiskelusi jälkeen vai onko opäonni ja onnettemuus kohdannut
Mimittäin tilastollisesti kiitettävä koulumenestys perityityy Suomessakin hyvinkin vahvasti koska oletus on että kiitettävän oppilas valitsee kaltaisensa puolison ja edelleen parhaan ympäristön lapsilleen
Tämä on tutkimuksissa nähtävissä ja tilastollisesti merkittävä asia. Ulkomailla asia on paljon paljon vahvempi kuin Suomessa koska koulutus on maksullinen....
Vierailija kirjoitti:
Miten ruotsi voi muka alkaa nykyisin seiskalla? Eikö kaikissa kouluissa uusi opsi?
Tämä keskustelu on vuodelta 2013
Hei ap, meillä on myös toisella lapsella kehno todistus, mutta syksyn satsaukseen nähden olen tyytyväinen, että ka on yli 6!
Toivon keväältä ja lapseltani sen, että motivaatiota löytyisi enemmän ja pitkäkestoista työskentelyä, jotta se yksi vitonen ja kaksi kutosta nousisivat. Yhtään kasia en haaveile hänen saavan... ehkä yläkoulussa?