Miksi influenssan takia ei käytetä maskeja ja vouhoteta joka päivä?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Influenssa ei ole läheskään yhtä herkästi tarttuva tauti kuin Korona. That´s why, ellei tampiot vieläkään ymmärrä.
Influenssa on herkemmin tarttuva, mutta huonommin leviävä, koska on rokotukset ja joillakin immuniteetti yms.
Mutta itse kyllä vouhotan influenssastakin. Se sattuu olemaan vaarallinen minulle.
Koska tavallinen influenssa ei leviä näin helposti. Pesemällä käsiä ja välttämällä tungokdia sen voi välttää helpommin. Toki siihen vuosittain saa myös rokotteen.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Influenssa on virus, siihen ei ole lääkettä eikä sitä voi hoitaa antibiooteilla. Rokote on, mutta koska virus muuntuu koko ajan, se ei välttämättä suojaa.
Et ole tamiflusta tai muista antiviraalisista lääkkeistä kuullut? Antibiootit ei ole ainoita lääkkeitä maailmassa. Miksi esität tuommoisia väitteitä vajaalla tietämyksellä?
Te jotka hoette, että influenssaan on rokote, niin tajuattehan, ettei se rokote suojaa 100 %??
Itseasiassa ihan thl:n sivuilla dataa sen suojaavuudesta, ja parisen vuotta sittenkin (kun seurasin tilastoja aktiivisesti) rokotteen teho oli noin 30.
Siis sadasta rokotetusta 30 sai suojan, 70 EI. Ja ihan virallista faktaa THL:n sivuilta oli.
Mitenkäs nyt näin? kirjoitti:
Influenssaan kuoli esimerkiksi vuonna 2018 enemmän ihmisiä kuin koronaan tänä vuonna rokotteesta huolimatta.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=L6R6X_mCBY_8kwWt6ZOYCg&q=kuol…
Bergamoako Suomeen halutaan? Nyt on 10 kk aikana maailmalla kuollut yli miljoona koronaan,, ja se on enemmän kuin samassa ajassa on kuollut malariaa, koleraan ja influenssaan yhteensä.
https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/09/28/world/covid-1-m…
Vierailija kirjoitti:
Koska influenssoilla ei ole uutuusarvoa.
Ne "tappavat" (nopeuttavat perussairauksiin menehtymistä) Suomessa tuhansia ihmisiä JOKA VUOSI. Mutta siitä ei voida yhtäkkiä tehdä poliittista juttua... siinä ero!
Kyllä. Koska influenssaan osataan jo varautua. Koronaan ei, koska se on uusi, eikä siitä ole tarpeeksi dataa, jotta hoidontarvetta ja resurssointia voitaisiin arvioida. Jos espanjantauti kiertäisi nyt, ihan samanlainen vouhotus siitäkin tulisi.
Mua kiinnostaisi tietää, että miten tähän sitten pitäisi reagoida?
Olisi hyvä, jos ihmiset käyttäisivät maskia aina, kun on jokin räkätauti. Olisi iso kustannussäästö kansantaloudellisesti. Ei täyttyisi terveyskeskukset turhaan, ja olisi vähemmän poissaoloja töistä.
Kiitos ap vinkistä!
Mitenkäs nyt näin? kirjoitti:
Influenssaan kuoli esimerkiksi vuonna 2018 enemmän ihmisiä kuin koronaan tänä vuonna rokotteesta huolimatta.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=L6R6X_mCBY_8kwWt6ZOYCg&q=kuol…
Katoitko linkkaamaasi statistiikkaa? Vuonna 2018 influenssaan kuoli hieman alle 450 henkeä. Koko vuonna. Koronaan on Suomessa nyt kuollut 345 henkeä, joista suurin osa keväällä ennen kuin rajoitukset hidastivat viruksen leviämistä.
Ilmeisesti sairastumismääristä vouhoittamalla halutaan koronaressin kasvavan niin isoksi että rokote alkaa tuntua ihanalta vapahtajalta jonka turvaan juostaan heti ku se tulee myyntiin. Sanoisin kuitenhi että ei kannattaisi peljätä ksoka se ressaa immutiteettiä. ELi mitä isommaksi päiväkohtainen sairastuneiten määrä paisehtuu sitä vähemmän kannattaisi pelätä, jos haluaa pysyä tervennä
Lopeta nyt ap tuo vouhotus. Osaat aivan varmasti loogiselta päättelykyvyllä itse päätellä miksi ei influenssasta pidetä meteliä. Influenssa tunnetaan ja siihen on rokote. Koronaa ei täysin tunneta, joten on ihan järkevää olla varuillaan. Mitä jos jossain vaiheessa paljastuukin että korona oikeasti jättää sairastuneille esimerkiksi jotain pysyvää? Siinä kohtaa kansantalous ja terveys olisi erittäin totisen paikan edessä, kun ollaan kierrätetty ilman rajoituksia kansan lävitse sairaus jota ei tunneta, ja josta on jäänyt isolle osalle pysyviä haittoja.
Totta kai on hyvin mahdollista että mitään pysyvää ei jää, mutta parempi se on pelata varman päälle. Ainakin siihen asti kun tunnetaan virus paremmin.
Emme myöskään halua että esimerkiksi terveydenhuolto ylikuormittuu. Tämäkin skenaario on tällä hetkellä vielä kaukainen, mutta se voi tapahtua jos ei olla varuillamme.
Ei tämä ap ole kenellekään kivaa. Kaikki kaipaa takaisin normaaliin. Mutta tilanteelle ei voi mitään. Pakko sopeutua. Ne jotka osaa sopeutua parhaiten, selviävät myös parhaiten. Kannattaa muistaa sekin.
Mutta älä ap tekeydy tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka hoette, että influenssaan on rokote, niin tajuattehan, ettei se rokote suojaa 100 %??
Itseasiassa ihan thl:n sivuilla dataa sen suojaavuudesta, ja parisen vuotta sittenkin (kun seurasin tilastoja aktiivisesti) rokotteen teho oli noin 30.
Siis sadasta rokotetusta 30 sai suojan, 70 EI. Ja ihan virallista faktaa THL:n sivuilta oli.
Ei mikään rokote suojaa 100%, mutta se 80 prosenttiakin riittää laumaimmuniteetin luomiseksi ja influenssan riskiryhmien suojelemiseksi.
No minä itseasiassa vähän vouhotankin influenssasta, aina kun on influenssaa liikkeellä niin pyrin välttämään väkijoukkoja, eli julkista liikennettä, kauppoja ja kauppakeskuksia ruuhka-aikaan, yleisötapahtumia jne. Tehostan myös käsihygieniaa. Olen sairastanut influenssan viimeksi 18 vuotta sitten, enkä kertaakaan ole ottanut rokotusta, en yksinkertaisesti luota niiden tehoon, ja pidän influenssaa vakavana sairautena, kuten koronaakin. Minulle tämä korona-aika sujuu jo aika rutiinilla, näin olen torjunut sairauksia jo vuosia.
Eikä se loppujen lopuksi ihmeitä vaadi, sellaista tietoisuutta vain ympäristöstä ja ympäristön mikrobeista, en esimerkiksi koske ikinä kasvoihini ellen ole pessyt käsiä jne. Ihan perheellinen ja sosiaalinen ihminen olen.
WHO arvioi eilen, että jo 10% maailman väestöstä on sairastanut koronan. Koronan kuolleisuus on siis todella pieni.
Vertailun vuoksi 100 vuotta sitten influenssapandemia tappoi kymmeniämiljoonia ihmisiä.
Influenssa on virus, siihen ei ole lääkettä eikä sitä voi hoitaa antibiooteilla. Rokote on, mutta koska virus muuntuu koko ajan, se ei välttämättä suojaa.
Influenssaan on lääke ja sen nimi on Tamiflu.
Vierailija kirjoitti:
Influenssaan on lääke ja sen nimi on Tamiflu.
Tamiflu ei paranna influenssaa. Se lieventää tautia, JOS LÄÄKITYS ALOITETAAN AIVAN TAUDIN ALUSSA. Ei saa ilman reseptiä.
TALVELLA 2020 - 2021 Tamifluta ei käytetä, koska influenssaan sairastuneen pitää ensin käydä koronatestissä ja odottaa tulos ennen kuin pääsee lääkörin puheille ja influenssatestiin.
Suositus on ottaa influenssarokote.
Tamiflu on hyvin tehoton lääke influenssatasoisen viruksen edessä. Suurin osa lääkäreistä ei sitä edes määrää. Influenssaan ei ole tehokasta lääkettä sen jälkeen, kun on saanut tartunnan.
Influenssarokote suojaa influenssalta 25 - 70 -prosenttisesti riippuen rokotetun iästä ja influenssakaudesta. Se ei ole mikään täysin pitävä suoja. Iäkkäitä suojaa parhaiten se, että muut rokotetaan.
Sellainen hauska juttu, että viime syksyn influenssarokote suojasi koronalta vielä keväällä 39-prosenttisesti. Tässä voi käydä niinkin, että tämän syksyn influenssarokote torjuu tehokkaammin koronaflunssaa kuin itse influenssapaholaista.
Lääkärien kiroama influenssa tarttuu todella ärhäkästi, mutta koska se nostaa rajun kuumeen, sairastunut pysyy pois ihmisten ilmoilta ja tämä vähentää altistuneiden määrää todella tehokkaasti. Harvapa influenssapotilas on viettänyt viikonlopun yökerhoissa juhlien ja jääkiekkoharjoituksissa....
Viime talvena Suomessa todettiin n. 12 000 influenssatartuntaa. Näistä 500 kuoli eli reilut 4%. Tämä siis tilastojen valossa, kun puhutaan siis varmoista influenssatapauksista.
Koronassa tällä hetkellä vastaavat lukemat ovat n. 22 000 ja 384 eli 1,7%.
Että minua kyrpii tämä ajatus "influenssa ei ole yhtä vaarallinen" - kyllä se muuten voi olla ihan tappavan vaarallinen ja aiheuttaa jos jonkinlaisia jälkitauteja! Influenssaan on rokote ja Tamiflu-lääke, mutta muuten tauti on kyllä vaarallinen ja jokainen joka on joskus influenssan sairastanut tietää, ettei kyseessä ole mikään pikkunuha pikkukuumeella, kuten koronassa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Että minua kyrpii tämä ajatus "influenssa ei ole yhtä vaarallinen" - kyllä se muuten voi olla ihan tappavan vaarallinen ja aiheuttaa jos jonkinlaisia jälkitauteja! Influenssaan on rokote ja Tamiflu-lääke, mutta muuten tauti on kyllä vaarallinen ja jokainen joka on joskus influenssan sairastanut tietää, ettei kyseessä ole mikään pikkunuha pikkukuumeella, kuten koronassa voi olla.
johtunee siitä että monet eivät ole sairastaneet influenssaa ja siksi pitävät sairastamiaan flunssia influenssana.... no siinähän sen oppii, kun ensimmäisen kerran influenssahe...etti alkaa...
Hahaha
Maailman hauskin vitsi tuo että koronan pitkäaikaisia haittavaikutuksia ei tunneta joten siksi vouhotetaan. No kuule eipä tiedetä sen täysin uuden rokotteenkaan haittavaikutuksia joten alkaapas vouhottamaan myös siitä ja pitämään huolta ettei sitä kenellekkään pakoteta!!!
INFLUENSSAHYSTERIA!!!