Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokos teippasit läppärin kameran?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko myös puhelimen etukamera teipata? Miten puhua kouluikäisille lapsille tästä säikäyttämättä?

Vierailija
22/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin laastarin eilen läppärin kameran eteen. Seuraavaksi sitten foliohattua päähän, tuumasi mieheni ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts, eipä oo tullut teipattua. Mutta ei se haittaa. Jos joku haluaa mua vakoilla niin antaa mennä vaan, mitään mielenkiintoista ei kyllä tuu näkemään! Väsähtänyt äiti surffaa av:lla ja facebookissa ja välillä niistää nenää tai hörppää vettä. Hulluko sellaista kattelis kovin pitkään?

toinen vastaava on tuo sähköpostiin murtautuminen, jos joku haluaa lukea zalandon ja eirikuvan uutiskirjeet niin jo vain. Onhan niillä ihan hyviä tarjouksia.

Vierailija
24/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kameraa läppärissä..

Vierailija
25/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää juttu on menny multa ihan ohi. Kuinka siihen kameraan saa yhteyden ulkopuolelta? Vaaditaanko siihen joku koneelle ladattu ohjelma, vai onko niissä kameroissa jo tehtaalta tullessa joku osa, johon saa etäyhteyden? Toimiiko kamera, jos kone ei ole netissä? Huomaa varmaan, etten tiedä tietokoneista mitään.

Vierailija
26/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut siihen pienen kivan tarran. Asia koskee myös pc-koneita ja tabletteja ja näitä kamerakännyköitä. Kännyköissä pitäisi kuulua juuri salakuvauksen vuoksi piippaus kuvauksen alkaessa, mutta sekin lienee hakkeroitavissa. 

Milloin noihin kamerapaikkoihin tulee ovisilmän kaltainen kiekko, jolla aukon voi peittää kun ei käytä kameraosaa?

"- Ei tämä kovin yleistä ole, mutta on tapauksia, joissa web-kamera on otettu haltuun. Kun kameroita kaapataan rikolliseen tarkoitukseen etäohjelmilla, niin siinä samalla menevät kamerat ja mikrofonit. Vakoilu- ja haittaohjelmia liikkuu paljon, ja ne ovat lisääntyvä riski, kertoo F-Securen tietoturva-asiantuntija Erkki Mustonen Turun Sanomille.

Mustosen mukaan osa hakkereista pystyy hallitsemaan kaapattuja web-kameroita niin, ettei käyttäjä edes huomaa sitä. Web-kameran valo ei välttämättä pala, vaikka hakkeri käyttäisikin web-kameraa. 

Turun Sanomien haastattelema Mustonen kehottaa tietokoneen käyttäjiä peittämään web-kameran aina, kun kamera ei ole käytössä. 

Tietokoneen hakkerointi on mahdollista estää ajantasalla olevilla viruksentorjuntaohjelmilla ja -suojauksilla.

Väärinkäytöksiä Habbo Hotellissa

Web-kameroiden hakkerointi on Mustosen mukaan todellinen uhka. 

Maailmalla hakkerointi on yleisempää, mutta myös Suomessa on tapauksia, joissa hakkeroitujen web-kameroiden kautta on seurattu tietokoneen käyttäjää.

Nuorten suosiman Habbo Hotellin käyttäjien koneita saastutettiin haittaohjelmilla vuosina 2009 ja 2010, kertoo Turun Sanomat.

Hakkeri keräsi itselleen arkiston naisten intiimikuvista. Parikymppinen mies avasi uhrien tietokoneiden web-kamerat käyttäjien tätä havaitsematta. 

Hakkerilta takavarikoitiin 22 000 valokuvaa, joista tunnistettiin 24 eri henkilöä. "

IS

Vierailija
27/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, ketä ei häiritse kameralla seuraaminen tai jopa sähköpostien lukeminen: haittaisiko teitä jos joku tulisi ikkunan taakse kurkkimaan? Tai postimies availisi kirjeitänne?

Vierailija
28/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teippasin sen jälkeen, kun olin mesessä kaverin kanssa ja jotenkin huitaisin kameran päälle. Olin ihan räjähtäneen näköinen, pelkissä nuhjusissa alusvaatteissa ja söin siinä samalla jotain pitsaa. Järkytyin itsekin omaa kuvaani :D En edes tiedä näkikö kaveri tätä videokuvaa, ehdin sammuttaa sen aika nopeasti. Sen jälkeen pistin teippiä kameraan, niin saa ainakin rauhassa nuhjustella koneella. 

Vierailija
29/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:19"]Te, ketä ei häiritse kameralla seuraaminen tai jopa sähköpostien lukeminen: haittaisiko teitä jos joku tulisi ikkunan taakse kurkkimaan? Tai postimies availisi kirjeitänne?

[/quote]

yhtä epätodennäköisiä kaikki mainitsemasi. Sori vaan mutta en oikein jaksa uskoa näihin juttuihin suuremmassa mittakaavassa.. Yksittäistapauksia toki on, niin hakkerointia kuin muiden kirjeitä lukevaa postinpoikaa. Aika pieni todennäköisyys että omalle kohdalle sattuis.

Vierailija
30/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En teippaa, jos joku haluaa ekan kerran jälkeen katsella meikää tällaisena yöpaita päällä, silmät tihrussa, tukka pystyssä taivasta kohti niin siitä vaan, pitäähän sitä sekopäilläkin olla jotain tekemistä.

Vierailija
31/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein teette siellä koneen takana, että se kamera kannattaa peittää? Mua ei haittaa jos joku nyt sattuukin vakoilemaan mun pärstää kun täällä kirjoitan. Mulla on vaatteet päällä, tukka sekaisin ja kodista näkyy seinä. Kun en ole koneella, läppä on alhaalla eli ei sieltä mitään jännää näy.

Vierailija
32/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:19"]Te, ketä ei häiritse kameralla seuraaminen tai jopa sähköpostien lukeminen: haittaisiko teitä jos joku tulisi ikkunan taakse kurkkimaan? Tai postimies availisi kirjeitänne?

[/quote]

yhtä epätodennäköisiä kaikki mainitsemasi. Sori vaan mutta en oikein jaksa uskoa näihin juttuihin suuremmassa mittakaavassa.. Yksittäistapauksia toki on, niin hakkerointia kuin muiden kirjeitä lukevaa postinpoikaa. Aika pieni todennäköisyys että omalle kohdalle sattuis.

[/quote]

Todennäköisyys on tosiaan pieni, mutta ihan periaatetasolla kyselin suhtautumista. Jos oikeasti tällainen tapaus sattuis kohdalle, voisi ääni kellossa olla toinen: kyse on kuitenkin rikoksesta.

Vierailija
33/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on hieno hymytarra siinä linssin kohdalla :)

Vierailija
34/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että tollasta tapahtuu oikeesti ihan tavallisillekkin ihmisille?:D mulla just tosiaan macbook ja yks päivä se kameran valo meni päälle vaikka en sitä ite laittanut. Onko tää nyt siis merkki että joku mua salakuvas? xD

Vierailija
35/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:36"]

Mitä te oikein teette siellä koneen takana, että se kamera kannattaa peittää? Mua ei haittaa jos joku nyt sattuukin vakoilemaan mun pärstää kun täällä kirjoitan. Mulla on vaatteet päällä, tukka sekaisin ja kodista näkyy seinä. Kun en ole koneella, läppä on alhaalla eli ei sieltä mitään jännää näy.

[/quote]

No mua kyllä hiukan haittais jos löytäisin oman rähjäisen naamani joltain hupisivustolta. Näitä kuviahan on ja lisää tulee. Niille muut sitten naureskelee. Itseä ei varmaan naurattais.

Vierailija
36/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:30"]

[/quote]

[/quote]

Todennäköisyys on tosiaan pieni, mutta ihan periaatetasolla kyselin suhtautumista. Jos oikeasti tällainen tapaus sattuis kohdalle, voisi ääni kellossa olla toinen: kyse on kuitenkin rikoksesta.

[/quote]

totta. Totuushan on tarua ihmeellisempää.. Taidanpa siis minäkin laittaa tarran läppäriin :)

t. Tuo jota ei haitannut

Vierailija
37/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:44"]

[/quote]

No mua kyllä hiukan haittais jos löytäisin oman rähjäisen naamani joltain hupisivustolta. Näitä kuviahan on ja lisää tulee. Niille muut sitten naureskelee. Itseä ei varmaan naurattais.

[/quote]

Mä pidän tuota hyvin epätodennäköisenä tapauksena. Jos olisin hakkeri ja murtautuisin jonkun kameraan, niin en kyllä alkaisi levittelemään tavisten tukkakuvia ympäri internettiä. Sehän vain keräisi huomiota ja jäisin kiinni "täysin turhaan". Hakkerina etsisin lähinnä julkkiksia ja heidän hauskoja/alastomia pätkiä, joilla olisi jotain arvoa juorulehdille tai kiristämismielessä. 

Mä uskon, että tuossa alkuperäisessäkin jutussa sen tietokoneen on virittänyt joku tuttu tai huoltofirman tyyppi. 

Vierailija
38/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tietokoneen mikrofoni? Siis voiko joku hakkeroida sen niin, että voi kuunnella tietokoneen kautta toisen kotia? Tämä huolestuttaa ainakin minua paljon enemmän kuin kamera? Samoin se, että joku voisi hakkeroitua koneelleni tutkimaan tiedostojani.

Vierailija
39/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä olen kyllä niin tarkka yksityisyydestäni, että mua haittais jos joku katselis meidän kotielämää. Vaikkei nyt niin ihmeellisiä tehdäkään. Pimeällä käännän sälekaihtimet ikkunoihin, en tykkää että kadulta katsellaan.

Vierailija
40/69 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:18"]

Teippasin jo viime keväänä. Tuntuu paljon turvallisemmalta, kun tiedän että tosta ei kukaan varmasti katsele.

[/quote]Mutta kuuntelee kuitenkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän