Minkälaisista piirteistä arvelet että ihmisellä on mielenterveysongelmia?
Kärsin lievistä mielenterveysongelmista, lievästä sos. tilanteiden pelosta, epätodellisesta olosta, ajoittaisesta ahdistuksesta ja unettomuudesta.. Yritän peittää nämä ongelmat viimeisen asti, mutta välillä pelottaa että musta huomaa päälle päin että olen "hullu". Hermoilen ihmisten seurassa, sekoilen sanoissa, olen hyvin hidas, puheeni kangertelee jne. Minkälaisten piirteiden perusteella arvelet että ihmisellä on mielenterveysongelmia?
Kommentit (107)
Kaikki ihmiset ovat tavalla tai toisella epätäydellisiä. Noista sinun kuvailemistasi jutuista päättelisin korkeintaan että olet arka ja introvertti ja tosiaan pelkäät sosiaalisia tilanteita. Mitään "hullua" siinä en näe.
Ulkoisista piirteistä voi havaita aika selkeästi. Huono ryhti. Väsynyt ilme jumittava naama, agressiivinen olemus (puree purkkaa niin että otsasuoni pullottaa), tupakointi räkiminen... Omituinen kävelytyyli (keikkuva, hiphop tyypinen, tai country (normaalista poikkeava)).
Tällä tarkoitan sitä että kukaan ei ole todella puhdas mt-ongelmista, jos pyritään saavuttamaan täydellinen ongelmaton persoonallisuus ja sekin olisi oman laatuinen ongelmansa poikkeavien joukossa omassa diagnoosissaan.
Älykäs 170 äö
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:14"]
Älykäs 170 äö
[/quote]
LOL, vai että oikein ÄÖ
Hiphop tyyppinen kävelytyyli = mielenterveysongelmainen :D
Olemuksesta jotenkin vaistoaa, useimmiten.
Ulkoisista piirteistä voi havaita aika selkeästi. Huono ryhti. Väsynyt ilme jumittava naama, agressiivinen olemus (puree purkkaa niin että otsasuoni pullottaa), tupakointi räkiminen... Omituinen kävelytyyli (keikkuva, hiphop tyypinen, tai country (normaalista poikkeava)).
Tällä tarkoitan sitä että kukaan ei ole todella puhdas mt-ongelmista, jos pyritään saavuttamaan täydellinen ongelmaton persoonallisuus ja sekin olisi oman laatuinen ongelmansa poikkeavien joukossa omassa diagnoosissaan.
Älykäs 170 äö
[/quote]
Kieltämättä tuossa on totuutta vaikka vähän itseäsi pilkkaatkin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:23"]
Älykäs 170 äö
[/quote]
Kieltämättä tuossa on totuutta vaikka vähän itseäsi pilkkaatkin.
[/quote]
Viisas ihminen peittää viisauden tyhmyyteen eikä ota siitä kunniaa. Vanha saksalainen sanonta. Hän totisesti kantaa viisauttaan sydämessään!
Lähinnä todella selvät merkit: ei peseydy viikkoihin, puhelee itsekseen muiden ihmisten läsnäollessa, ei katso koskaan ketään silmiin tai puhuu aina mutisten, itkuun purskahtaminen tai hyökkäävä käytös normaaleissa tilanteissa...
Nuo mainitsemasi ominaisuudet menevät vielä normaalien persoonallisuuspiirteiden piikkiin.
Miten huono ryhti liittyy mielenterveysongelmiin? Mulla on huono ryhti eikä oo mielenterveysongelmia. Eikä se ryhti parane kun on skolioosia ja kaikkea, se vaan on ikuisesti huono
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:17"]
Älykäs 170 äö
[/quote]
LOL, vai että oikein ÄÖ
[/quote]
Oma suosikkini on kylläkin country-tyylinen kävely mt-diagnoosin elementtinä ;) Mikä muuten on country-kävely?
Ulkoiset elementit ovat puolet terveydestä. Hyvä ryhti ja valpas katse. Kokoajan katse ympäristössä vähän silmät sirillään varuillaan mahdollisia hyökkäyksiä vastaan.
Jos pyrit tähän niin paranet myös mt-ongelmista.
Sinun mielialahäiriösi ovat melko "lieviä" ja todella yleisiä. Itse pitäisin psykoosisairauksia vasta sellaisina mielenterveydenhäiriöinä jotka saattavat näkyä ulospäin. Ujous, estyneisyys ja sellainen kömpelö käytös ovat vielä jollain tavalla ymmärrettävää eikä sitä vielä pidetä erityisen outona. Eli et ole hullu, älä leimaa itseäsi! Ahdistuneisuushäiriöit ovat tosi yleisiä varsinkin täällä suomessa. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. Tosi tylsää jos kaikki olisivat extrovertteja.
Ja vielä,
Älä peittele sitä että jännität! Siitä tulee paha kierre kun yrität peitellä sitä kaikin tavoin. Silloin se vasta alkaa näkymäänkin kun yrität pitää sen salaisuutena. Älä pelkää mokaamista. Kukaan ei järkyty vaikka takeltelet sanoissasi tai kaadut omiin jalkoihisi. Olet vain itse luonut siitä sellaisen pelon että luulet että muut tarkkailevat ja arvostelevat.
Minä tiedän näistä jutuista olen kärsinyt samoista vaivoista yli kymmenen vuotta ja opin että parantuminen lähtee siitä että antaa itselleen armoa ja luvan mokata välillä. Joskus sanon suht vieraillekin ihmisille että voi että kun jännittää nämä sosiaaliset tilanteet. Kädet vapisee ja naama punottaa mutta kun kerron syyn siihen niin suuri taakka putoaa niskalta. Ja kas kummaa...pelko vähenee! Ja se vähenee huomattavasti kun hyväksyy itsensä sellaisena kun on! :))))
huono ryhti kertoo henkisestä alistuneisuudesta. Persoona suojautuu kuten nyrkkeilijä iskuilta olemalla köyryssä. Masennus on myös selkeä havaita ryhdistä.
No kyllähän sen nyt sitten ainakin näkee ja kuulee, kun tarpeeksi alkaa flibbaa. Rajatapaukset eli ne lievät on usein vaikeaa havaita ja sekoittuvat just tuollaisiin epäolennaisiin muihin asioihin kuin vaikka esille tulleeseen ryhtiongelmaan, mikä taas voi johtua ihan muista syistä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:36"]
huono ryhti kertoo henkisestä alistuneisuudesta. Persoona suojautuu kuten nyrkkeilijä iskuilta olemalla köyryssä. Masennus on myös selkeä havaita ryhdistä.
[/quote]
Tämä kuulostaa hullulta, mutta itse ajatellut samaa. Jos minulla alkaa mieliala olla todella huono, kävelen jotenkin tönkösti. Katsoin eilen iltakävelyllä ryhtiäni, ja huomasin käveleväni hiljakseen töpötellen ja käsivarret kummallisen jäykkinä! Kun olin kävellyt ehkä 15 minuuttia ja päässyt vauhtiin, ryhti palautui taas normaaliksi. Nou joke.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:19"]
Hiphop tyyppinen kävelytyyli = mielenterveysongelmainen :D
[/quote]
Onhan se itsetunto-ongelma, jos ei voi kävellä kuten i-eurooppalainen.
Yleensä vasta vähän vakavemmin mielenterveyden ongelmien kanssa painivat ihmiset tulee tunnistettua. Jo tietynlainen haju ihmisestä kertoo mielenterveyden ongelmista, esim. kadulla vastaan kävellessä saattaa jostain ihmisestä pöllähtää se. Mielenterveyspotilaat haisevat tunkkaisille ja imelille, sama haju on heillä myös kodissa.
Muita tuntomerkkejä voivat olla esim. hermostuneisuus, tietynlainen tyhjä katse ja omissa maailmoissaan oleminen, joskus myös tuijottaminen ja pitkät katseet. Sanoisin että näitä merkkejä alkaa huomaamaan sitten kun on syvä masennus/psykoosi/skitsofrenia - luokkaa, ei kenestäkään lievästi ahdistuneesta tai masentuneesta.
Yritä päästä siitä ajatuksesta, mitä toinen kokoajan mukamas ajattelee sinusta. Jos helpottaa, niin useimmiten ihmiset ovat aika suvaitsevaisia toisia kohtaan, ja myöskin itsekeskeisiä; eivät ajattele sinua juurikaan, eivätkä sillä painotuksella kuin sinä.
Mutta vastaus kysymykseen; yleensä ne ihmiset, joista ajattelen, että ovat mielenterveysongelmaisia ovat pultsarit, tai lapsen hylkääjät, pahoinpiteliljät, raiskaajat, narkkarit. Ihmiset joilla ei ole asuntoa, työtä, eivät peseydy (tai peseytyvät harvoin) ihmiset jotka haisevat tavalla tai toisella. Jatkuvasti kiroilevat, huutavat, ja argressiiviset (myös piiloagressiiviset) ihmiset. Ihmiset jotka käyttäytyvät törkeästi toisia kohtaan. Ihmiset jotka eivät koskaan puhu, hymyile, tai tervehdi (esim .naapurina), ihmiset jotka luimistelevat ja erakoituvat, tai eivät tee muuta kuin nukkuvat/pelaavat/syövät ja asuvat paskan keskellä.
Olenpa yllättynyt miten armollisesti suhtaudutte mielenterveysongelmiin. Nuin yleisesti kun tuntuu että ne on paremminkin suuri tabu, häpeä ja juoruilun aihe Suomessa. Ehkä olen sitten väärässä. Kiitos vastauksista.
Ap
Aika harvoin tulee mieleen, että jollakulla olisi mt-ongelma. Yksi lapsen harrastuskaverin äiti on kyllä niin kummallinen, että varmaan jotenkin viiraa. Koskaan ei hymyile, tiuskii sellaisillekin ihmisille, joille ei olisi mitään syytä. Usein ei vaan huomioi meitä muita vanhempia mitenkään. Miehensä näyttää pelokkaalta spanielilta ja tämä nainen taas on hyvin suurikokoinen ja niin vihaisen näköinen, että jos tulisi hiljaisella tiellä vastaan, en haluaisi kävellä vastaan. Mikähän diagnoosi hänelle sopisi?