Osaisiko joku selittää sokerirasituskokeen ja insuliinitason...
... yhteyttä? Mulle on tehty kolmeen kertaan sokerirasitus raskauksissa, ja tulokset on ilmeisestikin olleet kaukana raja-arvojen alapuolella kun sanottiin nyt viimeksi, ettei enää tarvitse tehdä. Olen kuitenkin reippaasti ylipainoinen (ja syön sitä sokeria paljon...).
Jos täällä on joku esim. diabeteksen tai muun syyn vuoksi sokeriaineenvaihduntaan perehtynyt, niin kuulisin mielelläni mitä minun rasitusarvoista voi sanoa, että kropassa tapahtuu.
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:10"]
Pysyy ihan normaalin tasaisena. Ei ole piikkiä.
[/quote]
Kiitos, tämän halusin lähinnä tietää :).
Haimasi tuottaa tarpeeksi insuliinia ja elimistössäsi se tehoaa tarpeeksi hyvin, että verensokerisi pysyy kurissa. Eli olet terve siltä osin.
Niin ne tulokset. Kaikki nämä on tehty niin, että ensin paastosokeri, sokeriliemi, 1h ja 2h verikokeet. Terveydenhoitajat ja lääkärit, joilta näistä olen kysynyt siellä neuvolassa, eivät ole oikein osanneet sanoa muuta kuin että ei ole diabetesalttiutta.
1) 4.1 - 3.5 - 4.0 mmol/l
2) 4.5 - 4.7 - 5.3 mmol/l
3) 4.6 - 5.6 - 4.9 mmol/l
Tuolla ekalla kerralla tuo 1h tulos on noin outo joko ehkä virheen vuoksi, tai sitten siksi että ilmeisesti sillä ekalla kerralla liikuskelin terveyskeskuksessa liikaa, olisi pitänyt istua vain paikallaan. Pelkkää kevyttä kävelyä se kuitenkin oli, mutta ilmeisesti sen verran kuitenkin että 1h arvo alitti paastoarvon.
Näistä tuloksista ymmärrän siis, että selvästikään ei ole pitkään sitä sokeria veressä, ja ilmeisesti ei myöskään valtavaa määrää insuliinia tarvita verensokerin laskemiseen. Mutta tuleeko kuitenkin tuossa sokerin juonnin ja ensimmäisen verikokeen välillä jonkinlainen korkea piikki verensokerissa, joka ei nyt vain näissä missään näy koska testi on vasta 1h kohdalla? Voiko tällä perusteella sanoa että verensokeri pysyy tasaisena (hyvä juttu), vai voiko se ekan ja tokan verikokeen välille jäävä piikki olla vaikka kuinka korkea kuitenkin?
Muakin kiinnostaisi. Omat arvot hyvin pitkälti samanlaisia kuin AP:n 2. raskaudessa. Syön myös paljon makeaa, vaikka olenkin normaalipainoinen. Sokerirasitustesti ei aiheuttanut lainkaan pahaa oloa. Yritin kysellä neuvolalääkäriltä, mitä nuo arvot oikeasti tarkoittavat, mutta sain ympäripyöreitä vastauksia... Sanoi ainoastaan, että raskausdiabetestä ei ole eikä tässä raskaudessa varmasti enää myöskään kehity.
Pysyy ihan normaalin tasaisena. Ei ole piikkiä.