Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan itseni kuntoon? Olen 40v ja ihan hautakamaa?

Vierailija
19.12.2013 |

Siis 40v nainen ja 11 v pojan äiti. Mieskin kuuluu perheeseen. Ongelma olen minä itse. Olen ihan viittä vaille haudassa. Miten saan itseni kuntoon? Kaikenlaista vaivaa löytyy. Paha penikkatauti ja mahd leikkaus edessä, kohdun polyuppileikkaus tulossa, kilpparin vajaatoiminta, niska-hartiaseutu kroonisesti jumissa, hampaat huonot, refluksi, varmaan vatsahaava, stressi kroonisena, paniikkikohtaukset, ahdistuneisuushäiriö, jatkuva huoli lapsen pärjäämisestä (paha hahmotushäirö, oppimisvaikeudet), huoli taloudellisesta tilanteesta, selkäkipuja, tenniskyynärpää, huono ja erittäin herkkä vatsa, ärtyvä suoli, ylipaino.

Tässä pääpiirteittäin ongelmat. Olen aivan loppu henkisesti ja fyysisesti. Paikat alka brakaamaan.

Millä helvetillä saan itseni kuntoon? Henkisesti niin loppu ettei jaksa lähteä lenkille, ei sen puoleen en myöskään pysty kävelemään 200 m pidempään ilman järkyttävää jalkakipua (penikat).

Pitäisikö vaan kaivaa hauta ihan suosiolla?

Vituttaa tää kaikki. Ikinä ei mitään hyvää, paskaa vaan sataa niskasn jatkuvalla syötöllä.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tekstistäsi tuli tosi surullinen olo. Ei niinkään aloittajan puolesta vaan hänen lapsen. 

Sä olet lapsellesi velkaa sen, että hänellä on kaikinpuolin hyvinvoiva äiti. Hän ansaitsee parempaa. Sä pahoinpitelet henkisesti lastasi kun olet jatkuvasti toinen jalka haudassa. Tekosyitä kyllä löytyy, mutta oikeesti.. voitko vannoa käsi raamatulla että olet yrittänyt kaikkesi terveytesi eteen? Kuulostaa että itsesääli on nyt vienyt voiton ja samalla myrkytät lapsesi lapsuuden.

voin kertoa että nelikymppisen ei kuulu olla noin raihnainen. Mitä sun elämä sitten on kun olet oikeasti vanha? Tee nyt hyvä nainen jotain!

Vierailija
2/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, et nyt syyllisty tuosta. Et ole kenellekään velkaa mitään. Asentohuimaukseen saa helpotusta ihan kotikonsteinkin, googlaa Tapani Rahko. Se jo voi auttaa korva ja huimausongelman lisäksi niskahartiaseutuun merkittävästi. Ja lisäksi hampaisiin, jos kiristelet niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopiva lääke ei aiheuta porsailua

Vierailija
4/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No , kyllä se itsesäälin lopetus on eka askel. Sitten korjaamaan ruokavaliosta makeat pois vaikka kiloklubin avulla. Mielialalääkitystä minäkin kyllä suosittelisin, jotta pääset tuosta montusta.

Elämässä on pahoja vaiheita , mutta niistä voi selvitä. Itsestään pitää huolehtia , vaikka välillä hampaat irvessä.

Minulla on ikää 47v , verenpainetauti, näkövamma, astma, pahat allergiat ja atopia sekä rintasyöpä, josta olen kyllä selvinnyt , mutta rintoja ei siis ole. Syövän jälkeen sairastin keskivaikean masennuksen.

Ylipainon sain selätettyä ruokavaliomuutoksella , psyyken hoitoon olen tarvinnut terapiaa sekä 2 v ajan uni-ja mielialalääkkeitä . Joogasta ja uimisesta olen saanut suurta apua ja kunto on pikkuhiljaa noussut. Elämä tuntuu nyt ihan hyvältä ja olen iloinen, että näen kun lapset aikuistuvat.

Vierailija
5/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:48"]ensin mielialalääkitys, sitten hampaat kuntoon. Kävelylenkki tai muuta liikuntaa joka päivä. Sokeri ja vehnä pois ruokavaliosta.

t. kahden autistin äiti

[/quote]

Johan ekaan viestiin tultiin huutamaan sokeria ja vehnää. Käytän molempia ja tosi hyvässä kunnossa. Eikä ole mielenterveysongelmiakaan esim jonkin ruoka-aineen pelkoa.

Vierailija
6/47 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille viesteistä.

Olen jotenkin itsekin ajatellut, että ainakin osa oireista johtuu tästä kilpirauhasesta. Arvot olleet hieman pielessä jo vuodesta 2007 enkä ole ollut oma itseni.

Ihan työapaikkalääkärin hoidossa olen kilpparin suhteen tällä hetkellä. Seuraava verikoe joulun jälkeen. Käyn tämän otattamassa ja sitten varaan ajan endokrionologille koska epäilen, että annostus (0,25 mikrogr 2 tabl aamulla) on aivan liian pieni. Tämä verikoe on nyt vasta toinen aloittamisen jälkeen. Arvoja en nyt muista, mutta yli kolme tais tsh olla ja t4v tais olla noin 15. Voisiko joku suositella hyvää endokrinologia Helsingissä?

Jalkavaivan takia olen nyt menossa fyssarille joka tekee pohjalliset. Lääkärin mukaan penikkatauti on niin paha, että leikkaus on hyvinkin todennäköinen.

Mielialalääkkeitä lääkäri on ehdottanut, mutta olen kyllä kieltäytynyt koska ystävä on syönyt niitä kohta 20 vuotta eikä pysty lopettamaan. En halua jäädä koukkuun. Voi kun olis joku pilleri joka sais olon normaaliksi siksi aikaa, että kipparilääkkeet alkaa vaikuttaa kunnolla.

Varasin äsken hammalääkäriajan, saas nähdä kuinka iso remontti on tulossa. Pelottaa, että lasku on useampi tuhat euroa.

Sain eilen juteltu hieman asioista miehen kanssa ja hän lupasi auttaa hieman enemmän. Paiskii siis kaikki työt joka hänelle annetaan koska heillä lomautusuhka päällä. Eli ei uskalla sanoa ei. Rassaa tämäkin asia. Olemme nyt vuoden eläneet suht normaalia elämää. Edellisessä työpaikassa miehellä uhattiin lomautuksilla ja oli yt:t varmaan 5 vuotta. Lopuksi irtisanottiin suoraan. Kamalaa aikaa kun ei uskatanut suunnitella mitään.

Tähän päälle omalla työpaikalla organisaation muutos (3,5vuotta sitten) ja uusia työtehtäviä melkein 100%:sesti. Oppiminen on edelleen käynnissä. Kiire lisääntynyt ihan huimasti. Samaan aikaan myös pojan oppimisvaikeuksien sevitykset ja tutkimukset jne. Ihan hirveetä aikaa.

Ap

Vierailija
7/47 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei:)

Mä laittaisin paljon tuon vajaatoiminnan piikkiin.se aiheuttaa monia vaivoja ja masennusta.en kuitenkaan aloittaisi masennuslääkitystä.

Tuo annostus on tosi pieni sulla,nuo 0,25 mg on ns.lasten lääkkeitä.itse syön sitä 0,5 mgx2 +0,25 päivässä.tsh sais mennä reilusti alle yhden ja t4v pitäs olla yli 16.

Suosittelisin kokonaan viljojen ja gluteenin pois jättöä.vajaatoiminnalla elimistö on tulehdustilassa ja gluteeni pahentaa sitä,samoin sokerit pois.kannattaa etsiä netistä tietoa oikeasta ruokavaliosta vajaatoiminnassa.

Suosittelen myös sinkin ja muiden ravintolisien käyttöä.muista ottaa ne vähintään 4 tuntia thyroxinin jälkeen.ja se aina tyhjään vatsaan ja puoli tuntia syömättä sen jälkeen.tähän ei valitettavasti ole pikahoitoa vaan se vaatii aikaa ja sinniä.tsemppiä!

Vierailija
8/47 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei:)

Mä laittaisin paljon tuon vajaatoiminnan piikkiin.se aiheuttaa monia vaivoja ja masennusta.en kuitenkaan aloittaisi masennuslääkitystä.

Tuo annostus on tosi pieni sulla,nuo 0,25 mg on ns.lasten lääkkeitä.itse syön sitä 0,5 mgx2 +0,25 päivässä.tsh sais mennä reilusti alle yhden ja t4v pitäs olla yli 16.

Suosittelisin kokonaan viljojen ja gluteenin pois jättöä.vajaatoiminnalla elimistö on tulehdustilassa ja gluteeni pahentaa sitä,samoin sokerit pois.kannattaa etsiä netistä tietoa oikeasta ruokavaliosta vajaatoiminnassa.

Suosittelen myös sinkin ja muiden ravintolisien käyttöä.muista ottaa ne vähintään 4 tuntia thyroxinin jälkeen.ja se aina tyhjään vatsaan ja puoli tuntia syömättä sen jälkeen.tähän ei valitettavasti ole pikahoitoa vaan se vaatii aikaa ja sinniä.tsemppiä!

Vierailija
9/47 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 21:41"]

Aika moni on suositellut mielialalääkitystä. Voin sanoa, ettei se ole mikään oikotie onneen. Aika monella paino alkaa syystä tai toisesta nousta (juu, ja joillain laskee. Harvinaisempaa...). Niistä vaikutuksista ei pääse kovin pian eroon kun lääkityksen lopettaa. Kannattaa  harkita siis kaksi kertaa tai mennä ainakin kunnolliselle lääkärille. Hanki keskusteluapua ja yritä lisäillä liikuntaa.

[/quote]

en minäkään mielialalääkitystä suosittele

-kilpirauhaslääkitys kuntoon

-hammaskiskot. Puret taatusti hampaita yöllä, koska niskaosasto jumissa. Kun niskaosasto jumissa, rytmihäiriöitä, paniikkikohtauksia ja huimausta googlaa tension neck . Siihen on ihan turha alkaa vetämään xanoria tms. kun saat kuntoon kiskoilla ja hieronnalla ja niska-jumpalla

-liikunnaksi suosittelen salia ja jos et pääse salille, kahvakuula ja keppi on oiva. Googlaa keppijumppa ja kahvakuulajumppa

-Ja tuohon en osaa auttaa, että ahdistaa lapsesi elämä ja tulevaisuus. Olen samassa tilanteessa. Sen kans vain on opittava elämään, kun muuta ei voi. Kun rakastaa lastaan äärettömästi, pelkää sen tulevaisuuden puolesta. 

Sinä olet uupunut ja burnoutin partaalla. Voimia sinulle. 

Vierailija
10/47 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kaikki sympatiani sinulle, olin samassa jamassa pari vuotta sitten. Mielestäni kilppariarvosi on pielessä ja tiedän että työterveyslääkärit ovat ylen varovaisia annostuksen suhteen. itse tein niin että nostin itse annosta ja kun verikoe ja olo oli hyvä kerroin lääkärille että tabumäärä on sitten tämä. Tietenkään en voi tätä tapaa suositella mutta minulle toimi.

mutta pääjuttu mitä tein oli se että kun tuntui että kaikki huolet ja murheet ja asiat kaatavat minut hautaan, niin tein listan. Jeps, listan. Kirjoitin kaikki asiat mitkä minun pitää hoitaa lasten asioista alkaen. Sitten kirjasin viereen mitä asialle on tapahtumassa ja mitä pitäisi tehdä. Se jotenkin sai pääni selkiämään ja asiat eivät tuntuneet yhtenä mustana möhkäleenä. Kunnonkohotuksen kohdalle tuli viikkojumppa jonka "neuvottelin" miehen kanssa kalenteriin sopivaksi. 

minulle tämä keino toimi, päätin että otan asiat yksi kerrallaan, pikkuaskel kerrallaan ja nyt pari vuotta myöhemmin maailma on paljon kirkkaampi! 

Vierailija
11/47 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentohuimaus on vahvasti perinnöllistä ja se voi olla yhtenä syynä myös poikasi hahmotushäiriöihin jne. Lisäksi se kramppaa vahvasti lihaksia, etenkin niska-hartiasta, mutta myös ihan jalkapohjiin (ja sääriin) asti. Googlaa ihmeessä sitä Tapani Rahkoa ja jos yhtään näyttää osuvan, menkää pojan kanssa käymään, on kyllä vaivansa väärti!

Joissakin kouluissa on alettu tehdä asentohuimauskorjauksia lukihäiriöisille, levottomille lapsille. Sääli ettei tietoisuus ole levinnyt niin laajalle kuin soisi sen leviävän.

t. Yksi toinen kilpirauhastautinen asentohuimaava nelikymppinen

Vierailija
12/47 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin noita vatsavaivoja: refluksi, mahd. vatsahaava, erittäin herkkä vatsa. Ootko kokeillu ihan refluksilääkitystä? Mulla pitkäkestoisen stressin seurauksena tuli kanssa ihan kaikenlaista mahavaivaa, oksetti koko ajan, lisäksi paniikkikohtauksia ja ahdistuneisuutta.  Mun hiukset myös lähtee aina stressin seurauksena...alopecia...Mutta ei kai tässä auta muu kuin häntä pystyyn vaikka hakaneulalla ja eteenpäin. Oon ajatellut, että tää on vaan järkyn stressaava jakso mun elämässä, että kyllä tästä selvitään. 

Paniikkikohtaukset sain kuriin ihan propralilla, hengitys- ja mielikuvaharjoituksilla ja sillä, että lopetin kahvinjuonnin kokonaan. Ja koska ne liittyi monesti siihen, että mua alkoi oksettaa, niin kun sain refluksilääkkeet, niin oksetus väheni ja samoin paniikinaiheet. Närästys kun voi ilmentyä pelkkänä oksetuksenakin. 

Mutta tosiaan, pahimmillaan tunsin olevani ihan ihmisraato, milloin mitäkin muuta vaivaa, patteja siellä täällä, ylipainoa jne. jne. mutta kevättä kohti. äivä ja hetki kerrallaan. Lisäksi illalla aina mietin kivoja asioita, joita päivän aikana tapahtui ja asioita, joista olen kiitollinen. (esim. hyvä, että asutaan Suomessa, jossa xxx tautia sentään hoidetaan). Ja aamulla koitan heti tehdä jotain hyödyllistä, esim. pestä pyykit. 

Voimia, asiat hoitoon yksi kerrallaan. Ja mitä tulee sun ukkoihin, ne kyllä pärjää. Happinaamari ensin itselle, sitten lapselle. 

Vierailija
13/47 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio. Aloitat tästä etiäpäin aamun näin: juot vettä puoli litraa. Juot kahvit jos sitä tapaat tehdä. Teepä aamupalaksi munakas: 1 muna ja vähän sipulia, vähän porkkanaraastetta sekä vaikka tomaattia. Päälle vielä raejuustoa. Juot päivän aikana yhteensä vähintään 2 litraa vettä(juot siis aamun jälkeen koko ajan muistaessasi vettä!) Lounaaksi teet salaatin(esim salaatti+kurkku+paprika+tomaatti) johon lisäät 8 cashew-pähkinää(ei suolaa), kanan filettä nyrkillinen(marinoimatonta, eli naturel-kanaa) ja raejuustoa. Välipalana syöt rahkapurkin johon laitat 8 cashew-pähkinää ja sokeroimattomia pakastemarjoja(vaikka mansikoita+mustikoita). Päivälliseksi vaikka toinen salaatti tonnikalalla ja raejuustolla ja iltapalaksi avokado :) Ruokavalion auttaa uskomattoman paljon! Siis sieltä sitä energiaa ja kohta jo jaksat paremmin. Jaksamisen myötä elämänlaatu paranee ja positiivinen kierre on valmis. Sit jaksaa jo lenkillekin ;)

Vierailija
14/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 20:24"]uskon että moni kremppakin helpottaisi jos saisit masennuslääkityksen. Noin paljon sairastavana varmasti tiedät että mielialalääkitys ei tarkoita rauhoittavien popsimista.

Elätkö lainkaan omaa elämääsi vai  murehditko vain? Oletko huomaamattasi alkanu zoomaamaan kaikkeen ikävään?

Mikä asia on sinulle mieluinen? Tykkäätkö lukea, leipoa, pidätkö eläimistä? Sano jokin asia elämässäsi, joka on hyvin. Vaikka yksi asia.

[/quote]

Minulla ei ole omaa elämää. Ensin lapsen tarpeet, sittem mies ja lopuksi minä jos jotain jää. Pidän kyllä leipomisesta mutta en juurikaan leivo koska sitten syön myös niitä pullia jne. Tällä hetkellä tuntuu ettei mun olemattomassa elämässä ole mitään kivaa. Huolehtimista, järjestämistä jne.

Ap

Vierailija
15/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäistä lasta ei kannata enää pitää syynä omaan liikkumattomuuteen. Käyt uimassa ja vesijumpassa itse, käyt kävelyllä, pyöräilet. Alat toimia itse itsesi hyväksi.

Vierailija
16/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä menetä toivoa, sillä ilman toivoa ei voi elää.

Vierailija
17/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös vajaatoiminta lievänä ja reilu kyhmystruuma kaulalla. Minulla oli kaikki nuo mainitsemasi oireet ja vielä enemmänkin. Rytmihäiriöt oli tosi pahoja, muljahteluja ja tykytyksiä. Illalla nukahdin kun pää osui tyynyyn, olin aina väsynyt ns.seisova ajatus oli monta kertaa päivässä. Niskahartia osasto edelleen jumissa mutta jumpalla kestää jotenkin kuosissa. Jumpattava on vaan vähintään joka toinen päivä. Osta kahvakuula ja jumppaa sen kanssa kotona. Nyt kun olen keväästä asti ollut lääkityksellä, olo alkaa olla jo parempi. Juttele lääkärin kanssa jos annosta voisi nostaa vähän kokeeksi. Voimia sinulle, jos olet pitkään kärsinyt vajiksesta, kestää myös toipuminen jonkin aikaa. Muista syödä paljon kasviksia, salaatteja, täysjyvää jne.niin mahakin kestää paremmassa kuosissa. Ja unohda se ylipaino toistaiseksi ja keskity ensin saamaan itsesi muuten kuntoon! Hyvää joulua ja koita piristyä!

Vierailija
18/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää alkaa elää itse. Alkaisitko kokeilla jotain uusia reseptejä, joihin pitää hankkia jotain ihan uusia ainesosia. Se voisi virkistää. Myös hauskojen sarjojen ja elokuvien katsominen hoitaa apeaa mieltä. Ennenaikkea sinun pitää saada itsesi ulos tuosta murehtimisen kehästä.

Vierailija
19/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaslääkitys,  ravitsemus ja liikuntaa.  Sillä noi vaivat suurin osa lähtee,  tosin kyllä hampaat kannattaa laittaa kondikseen myös.  Mulla oli monta noista vaivoista.  Eniten paranemiseen vaikutti tyroksiini,  joskaan sekään ei tunnu täysin vievän pois kaikkea.  Ruokavalion merkitys on valtava!! 

Vierailija
20/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen pitkään jatkuneesta vajaatoimisuudesta et toivu hetkessä.  Jos lääkitys on aloitettu tänä syksynä,  niin joudut sinnittelemään ihan varmasti vielä vuoden päivät ennen kuin elimistössä kaikki kertynyt kuona häviää. Voimia!!!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän