Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan itseni kuntoon? Olen 40v ja ihan hautakamaa?

Vierailija
19.12.2013 |

Siis 40v nainen ja 11 v pojan äiti. Mieskin kuuluu perheeseen. Ongelma olen minä itse. Olen ihan viittä vaille haudassa. Miten saan itseni kuntoon? Kaikenlaista vaivaa löytyy. Paha penikkatauti ja mahd leikkaus edessä, kohdun polyuppileikkaus tulossa, kilpparin vajaatoiminta, niska-hartiaseutu kroonisesti jumissa, hampaat huonot, refluksi, varmaan vatsahaava, stressi kroonisena, paniikkikohtaukset, ahdistuneisuushäiriö, jatkuva huoli lapsen pärjäämisestä (paha hahmotushäirö, oppimisvaikeudet), huoli taloudellisesta tilanteesta, selkäkipuja, tenniskyynärpää, huono ja erittäin herkkä vatsa, ärtyvä suoli, ylipaino.

Tässä pääpiirteittäin ongelmat. Olen aivan loppu henkisesti ja fyysisesti. Paikat alka brakaamaan.

Millä helvetillä saan itseni kuntoon? Henkisesti niin loppu ettei jaksa lähteä lenkille, ei sen puoleen en myöskään pysty kävelemään 200 m pidempään ilman järkyttävää jalkakipua (penikat).

Pitäisikö vaan kaivaa hauta ihan suosiolla?

Vituttaa tää kaikki. Ikinä ei mitään hyvää, paskaa vaan sataa niskasn jatkuvalla syötöllä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolestu hyvä nainen, mä olen 30 ja suunnilleen samat ongelmat kuin sinulla.

Paitsi toivoani en menetä. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, sydämen rytmihäiriö/tykytykset(niihin lääkkeenä propral 40 mg). Niska-hartiaseudun kivut. Just olin kaks viikkoa kestävässä maha-oksennustaudissa. Masennuslääkitys löytyy ja se auttaa jo tosi paljon. Jos sitä ei olisi pelkäisin ulkona liikkumista.

Joka paikka kramppaa ja sokeriarvot koholla.

Miten me tästä selvitään? :O

Vierailija
22/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa,  että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta,  ajatuksen hitautta,  paniikkioireita ja aggressiivisuutta jos se ei ole hoidossa.  Masennuslääkkeet voivat pahentaa vajaatoimintapotilaan oireita.  Harkitsin niiden käyttöä ja tarkistuttaisin ensin vajaatoiminta lääkityksen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pidät itsestäsi huolta niin jaksat pitää lapsestasikin. Mies saisi pitää sinusta huolta, eikä niin että olet itse itsellesi viimeisenä listalla!!!! Eikö 11v voi olla yksin kotona sen aikaa jos lähdet harrastukseen, uimaan tms? Toki ymmärrän ettei urheilla jaksa jos on sairas, mutta jos saat lääkityksen kuntoon, niin aloita joku hyvä liikuntaharrastus. Vesijumppa, hotjooga, itämainen tanssi, ihan mikä vain mistä saisit hyvää oloa ja iloa!

Vierailija
24/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:59"]

Kilpirauhaslääkitys kuntoon!! Sillä saattaa lähteä väsymys, ylipaino, kaikenlaiset kiputilat kropassa mm. niska hartiaseudun kivut,penikat , vatsavaivat voivat poistua jne. Eli näin kävi minulle. Kaikki vaivat olivat johtuneet kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ongelma tässä minun tapauksessa oli se, että vajaatoimintani ei näkynyt labrakokeissa. Fiksu lääkäri antoi minulle kokeeksi thyroxiniä ja paraneminen alkoi siitä!! Eli sinulla on hyvinkin toivoa! Minulla oli lähes kaikki sinun kuvailemasi oireet, lisäksi oli vielä rytmihäiriöitä.. Nyt olen kunnossa!! Ikä 42v

[/quote]

Minulla täysin sama kokemus eli pidä huolta, että kilpparisi on oikeasti oikeilla tehoilla - olen samanikäinen ja olin ihan kauheassa kunnossa - kärsin kaikista samoista oireista kuin sinä ja ne KAIKKI lähtivät pois, kun kilppari vähitellen vihdoin viimein saatiin pysymään tasapainossa! Paino alkoi tippua itsekseen, jalkakivut loppuivat vihdoin (en pystynyt minäkään juurikaan kävelemään enkä seisomaan), mieliala parani, paniikkihäiriö katosi, rytmihäiriöt katosivat jne. Eli lähde tästä liikkeelle ehdottomasti. Suosittelen että jos olet fbssä, liity kilpirauhasen vajaatoimintaryhmään - sieltä saat todella paljon vertaistukea ja hyviä vinkkejä. Saat nähdä niin tilanteesi voi parantua nopeahkostikin. Minäkin mietin että kuolen ihan kohta mutta nyt on tilanne jo selvästi parempi :)

Vierailija
25/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:59"]

Kilpirauhaslääkitys kuntoon!! Sillä saattaa lähteä väsymys, ylipaino, kaikenlaiset kiputilat kropassa mm. niska hartiaseudun kivut,penikat , vatsavaivat voivat poistua jne. Eli näin kävi minulle. Kaikki vaivat olivat johtuneet kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ongelma tässä minun tapauksessa oli se, että vajaatoimintani ei näkynyt labrakokeissa. Fiksu lääkäri antoi minulle kokeeksi thyroxiniä ja paraneminen alkoi siitä!! Eli sinulla on hyvinkin toivoa! Minulla oli lähes kaikki sinun kuvailemasi oireet, lisäksi oli vielä rytmihäiriöitä.. Nyt olen kunnossa!! Ikä 42v

[/quote]

Minulla täysin sama kokemus eli pidä huolta, että kilpparisi on oikeasti oikeilla tehoilla - olen samanikäinen ja olin ihan kauheassa kunnossa - kärsin kaikista samoista oireista kuin sinä ja ne KAIKKI lähtivät pois, kun kilppari vähitellen vihdoin viimein saatiin pysymään tasapainossa! Paino alkoi tippua itsekseen, jalkakivut loppuivat vihdoin (en pystynyt minäkään juurikaan kävelemään enkä seisomaan), mieliala parani, paniikkihäiriö katosi, rytmihäiriöt katosivat jne. Eli lähde tästä liikkeelle ehdottomasti. Suosittelen että jos olet fbssä, liity kilpirauhasen vajaatoimintaryhmään - sieltä saat todella paljon vertaistukea ja hyviä vinkkejä. Saat nähdä niin tilanteesi voi parantua nopeahkostikin. Minäkin mietin että kuolen ihan kohta mutta nyt on tilanne jo selvästi parempi :)

Vierailija
26/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on suositellut mielialalääkitystä. Voin sanoa, ettei se ole mikään oikotie onneen. Aika monella paino alkaa syystä tai toisesta nousta (juu, ja joillain laskee. Harvinaisempaa...). Niistä vaikutuksista ei pääse kovin pian eroon kun lääkityksen lopettaa. Kannattaa  harkita siis kaksi kertaa tai mennä ainakin kunnolliselle lääkärille. Hanki keskusteluapua ja yritä lisäillä liikuntaa.

Vierailija
27/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on ihan masentunut ja kaiken voiman vie muut perheenjäsenet, ei varmaan eka fiilis ole lähtee uimaan tai lenkille kun joku sitä tällä hullulla vauva-palstalla ehdottaa. Haloo!

Ap ehdotan sulle funktionaalisella lääkärillä käymistä. Hän ottaa kokonaistilanteen huomioon ruokavaliosta lähtien ja aikaa ekalla menee ekalla käynnillä n. tunti

Tosin hyötyisit myös hyvästä endokrinologista koska thyroxin ei ole aina se ihmelääke vajaatoimintaan, vaihtoehtoja on.

Ensimmäinen juttu kuitenkin on asennemuutos. Sinä tarvitset aikaa itsellesi sekä tervettä itsekkyyttä siihen parisuhteeseesi. Sinä et ole poikasi ja miehesi orja vaan aikuinen nainen josta tulee vielä hyvinkin kukoistava kunhan otat sen ajan itsellesi ja oman olosi parantamiseen.

11-vuotias ei tarvitse äitiä koko ajan ja miehellesi teet selväksi sen ettet ole mikään kotipiika.

Hautaa ei tarvitse kaivaa vaan nostaa pää pystyyn ja varata aika lääkäreille.

Ajattele tätä vaikka sellasena projeckt minä-juttuna :)

Varaat aikoja sinne hammaslääkäriin ensin muutaman, hankit lähetteen labraan kilpirauhastesteihin, etsit hyvän sisätautilääkärin (liittyy kilpirauhaseen)

Kävelet vaikka hetken ulkona yksin joka päivä ajattelematta muita ihmisiä lainkaan

Itsehemmottelu ei ole poissuljettua- aromaterapeuttinen hieronta, jalkojen hieronta +pedikyyri ym pieniä iloja kannattaa itselleen suoda.

Viljojen poisjättäminen voi olla vaikeeta mutta kannattaa.

Toivon että löydät hyvät lääkärit ja hoitajat itsellesi. Sä ansaitsen sen

Vierailija
28/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää arvostaa itseään sen verran että hoitaa itseään. Jos on tuollainen tulehduskierre ja korvienkin välissä kiristää, ei se itsekseen parane.

Niille jotka huutelevat mielialalääkityksen lihottavan, suksikaa kuuseen. Paino laskee kun lohtusyöminen jää pois ja jaksaa olla tolpillaan koko päivän.

Vierailija
29/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans ihan maailmanlopun fiilis ennen kuin sain sen kilpirauhasdiagnoosin. Pelkäsin sairastuvani johonkin psykoosiin,  kun olin niin älyttömän uupunut ja masentunut. Hiukset ohenivat samaa tahtia kuin pää prakasi.  Oikean lääkityksen avulla olen löytänyt tasapainoisen olotilan mutta se vei todellakin aika kauan aikaa.  

Vierailija
30/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan samanlainen kuin sä ap. Hampaat on niin kamalassa kunnossa, että hammasremontti maksais 5000 euroa, olen kysynyt hinta-arvion hammaslääkäriltä. Mulla puuttuu alhaalta edestä hammas ym kivaa. Ja oon 173 cm, 90 kg. Masentunut, vaikka syön lääkkeitä. Kunto surkee, vaikka poljen kaikki työmatkat ja kävelen, sauvakävelen, ei nouse kunto, aina oon yhtä hengästynyt ja hikoilen ku sika. Oon väsynyt, mullei oo ees miestä, mäkään en voi käydä uimahallissa koska 8-vuotias poika ei pärjää yksin pukuhuoneessa, kilpirauhaset ja verensokerit mitattu eikä vikaa, lähinnä piileskelen kotona koska häpeän itseäni, nukun. Meneehän se elämä näinkin. Sohvalta nousukin tuntuu jaloissa, jalat ihan jäykät. Ja siis mä liikun kuitenkin ees jotenkin ja töissäkin on paljon kävelyä, jotenkin töissä sen kävelyn vaan kävelee, mutta kotona sit paikat ihan jäykkänä. Sauvakävely pitää kyl niskat kunnossa, suosittelen lämpimästi! En mä jaksa ku 30-40 minuuttia sauvakävellä, mutta parempi sekin ku ei mitään.

Ja joulu tulee. Oon keuhkoputken tulehduksessa, keuhkot tulessa. Mitään en jaksa tehdä tai siivota. Oon niin väsynyt. Kai mä oon jo osaksi fyysisesti haudassa.

Vierailija
31/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 21:47"]pitää arvostaa itseään sen verran että hoitaa itseään. Jos on tuollainen tulehduskierre ja korvienkin välissä kiristää, ei se itsekseen parane.

Niille jotka huutelevat mielialalääkityksen lihottavan, suksikaa kuuseen. Paino laskee kun lohtusyöminen jää pois ja jaksaa olla tolpillaan koko päivän.

[/quote]

Suksi itse kuuseen! Itselläni paniikkihäriölääkkeet saivat syömään ihan liikaa. Koko ajan ruoka mielessä ja erityisesti herkut. Ei ollut todellakaan tervettä käytöstä. Lääkkeen lopetuksen jälkeen syömishimot olivat parissa kuukaudessa kadonneet.

Vierailija
32/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesi oli hauska lukea, vaikkei ehkä ollut sellaiseksi tarkoitettu. Minulle tuli heti mieleen, että mitäs jos kaivaisit sen haudan. Ihan kunnolla ja syvän. Näillä pakkasilla olet todennäköisesti rautaisessa kunnossa siinä vaiheessa kun haudan pohja alkaa lapiopelillä häämöttää.

Vierailija
33/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin mielialalääkitys, sitten hampaat kuntoon. Kävelylenkki tai muuta liikuntaa joka päivä. Sokeri ja vehnä pois ruokavaliosta.

t. kahden autistin äiti

Vierailija
34/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mielialaläkitys. Sen jälkeen voidaan lisätä listaan lääkeriippuvuuden. Ap

Vierailija
35/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollista ruokaa ruoka-aikoina.

Lapsen kanssa uimaan, hiihtämään, keväällä pyöräilemään. Mitä sitten pystytkin. Miehen kanssa seksiä, käy urheilusta sekin ellei ihan lahnana makaa.

Sairauksiin lääkitys kuntoon, mihin lääkkeet on.

Palataan asiaan, kun olet nöistä aloittanut.

Vierailija
36/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:55"]Kunnollista ruokaa ruoka-aikoina.

Lapsen kanssa uimaan, hiihtämään, keväällä pyöräilemään. Mitä sitten pystytkin. Miehen kanssa seksiä, käy urheilusta sekin ellei ihan lahnana makaa.

Sairauksiin lääkitys kuntoon, mihin lääkkeet on.

Palataan asiaan, kun olet nöistä aloittanut.

[/quote]

Kasviksia syön ja ihan tavallista kotiruokaa. Ei paljon leipää. Makealle olen aika perso.

Kilpirauhsvaivaan lääkitys aloitettu syyskuun lopulla. Muita lääkkeitä ei ole. Monivitamiinia kun muistan ja probiootteja päivittäin.

Kesällä pyöräilen konkun verran. Suksia en omista enkä luistimia. Luistelu aihuttaa jalkakipuja. Uimahalliin en voi mennä yksin lapsen kanssa koska lapsi ei pärjää miesten puolella yksin. Mies aika paljon poissa.

Ap

Vierailija
38/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:en viestin luettuani niin muistin vielä nuo rytmihäiriöt sekä asentohuimaus. Korvakäytävissä krooniset tulehdukset.

Ap

Vierailija
39/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v ei pärjää uimahallin pukkarissa? Kai se ny koulussa käy...ja liikuntatunneilla? Olis varmaan aika jo opetella....

Keksitkö mitään liikunnallista juttua lapsen kanssa, jossa tulisi edes lämmin? Potkia palloa pihalla? Rakentaa lumilinna?

Vierailija
40/47 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita lääkitys nyt ensin kuntoon, kerro lääkärille kaikki vaivasi. Masennuslääkitys tai vastaava kuntoon ensimmäisenä, että saat toimintakykyä. Niitä voi sitten purkaa, kun muuten tilanteeseen saa parannusta yksi kerrallaan, etkähän sä edes syö paljon lääkkeitä vielä. Mene fysioterapeutille, pyydä jumppaohjeet. Tee ne viikottain pari kertaa. Käy lisäksi tekemässä sinulle sopivaa kestävyystyyppistä liikuntaa 1-2kertaa viikossa. Painoa alas vähentämällä annoskokoja. Jätä makeat juomat tai herkut pois tai jätä yksi herkkupäivä viikkoon. Ei liian vaikeaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi