Miksei kukaan tee enää kotiviiniä?
Ei se aika sen kauempana ole kuin 15 vuoden takana, kun joka ikisessä asunnossa pulputti kotiviiniastia kylpyhuoneen nurkassa. 1990-luvun lopulla oli oikein muotivillityksenä tehdä kotiviiniä. Miksei kukaan tee sitä enää nykyään?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 12:15"]
Kotiviinit? Sooo WT
[/quote]
Pikemminkin päinvastoin. Parhaimmat aloittivat harrastuksensa opiskeluaikoinaan ja jatkavat vieläkin sitä silkasta harrastamisen,eikä suinkaan juomisen, ilosta.
Mistä niitä tekoastioita voi ostaa? Haluaisin kokeilla onnistuuko viininteko.
Kyl sitä vielä tehdään Ja ainakin joku säästöpörssi tai CM on hyviä paikkoja hakemassa käymisastia
Tarvikkeita myydään ihan ruokamarkeiteissa, vaikka Prismoissa. Tuotepaketit, hiivat ja käymisastiat - kaiken saa kaupasta. ohis
En ole koskaan tehnyt enkä tee. Ovat kamalan makuisia.
Me tehdään! Oikein hyvää tuli esim. omista omenoista ja raparperistä.
Muistan nuo liemet. Parhaat olivat siedettäviä. Toinen saman ajan villitys oli vesisänky. Historiaan jäi sekin, onneksi.
Ovatko immeiset laiskistuneet? Viininteossa on aika kova vaiva.
Näin viimeyönä unta että sain heseltä cokiksen sijaan kotiviiniä likaisesta kahvikupista. Pahaa oli.
Kotiviini oli pahaa. Onneksi on nykyään rahaa ostaa kunnollista viiniä, jos sitä haluaa. Meillä tuttavapiirissä jotkut oli lopulta ihan alkoholisteja, joka ilta lipittivät sitä litkua kun sitä oli pullotolkulla kaapissa.
Kyllä mun tuttavapiirissä porisee edelleen. ja totta, osa on aika lailla alkoholisoituneita.
Koska elintaso on noussut ja viinat halventuneet. Ei siitä oikeasti kukaan pitänyt, mutta ei ollut varaa muuhun!
Kotiviinissä on aina jokin kumma sivumaku, ei hyvää! Itse on joskus tehty ja tuttava tekee, mutta aina ne eri marjoista huolimatta maistuu oudolle.
Hyi se kiljunmakuinen litku, mitä joku viitsi viiniksi kutsua..
Muistinsopukoista nousee vieläkin se maku suuhun. Puistatus!
Kiljuhinkit katosivat minun nuoruudessani omista ja kaverien nurkista siinä vaiheessa, kun he pääsivät töihin. Tuonnin vapauttamisella oli myös osuutensa siinä muutoksessa. Pääkaupunkiseudulta on helppo käydä hakemassa lasti Viron puolelta.
Hyvän viinin teko on vaikeaa. Jo halvimpien ja huonoimpien kaupallisten viinien tason saavuttaminen vaatii pitkällistä harrastuneisuutta ja paljon vaivannäköä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:12"]
1990-luvun lopulla oli oikein muotivillityksenä tehdä kotiviiniä. Miksei kukaan tee sitä enää nykyään?
[/quote]
Kyllä se taisi enemmänkin johtua lamasta, tuli halvaksi tehdä itse.
90 luvulla väsättiin viiniä olan takaa. Minulla olisi myynnissä täydellinen viininvalmistussetti kahdella saavilla, pulloilla, ym ym