Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan tee enää kotiviiniä?

Vierailija
19.12.2013 |

Ei se aika sen kauempana ole kuin 15 vuoden takana, kun joka ikisessä asunnossa pulputti kotiviiniastia kylpyhuoneen nurkassa. 1990-luvun lopulla oli oikein muotivillityksenä tehdä kotiviiniä. Miksei kukaan tee sitä enää nykyään?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muistinsopukoista, kuiteki kaivoit sen pullon sieltä kaapista just äsken ja otit hörpyn.. ;)

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 12:19"]

Hyi se kiljunmakuinen litku, mitä joku viitsi viiniksi kutsua..

Muistinsopukoista nousee vieläkin se maku suuhun. Puistatus!

[/quote]

Vierailija
22/31 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun pk-seudulla ja olin kotiviinien aikaan töissä laivayhtiöllä, joka meni Helsingistä Tallinnaan. Kävin vähintään kerran viikossa Tallinnassa ja toin aina sen sallitun 3 pulloa viiniä. Tallinnassa viini maksoi todella vähän, ei ollut mitään syytä itse alkaa tekemään mutta tosi moni tuttu teki.

Sen jälkeen kun ei enää laskettu monta viiniä saa tuoda, ei ollut mitään järkeä tehdä itse.

Mulla on edelleenkin laitteet. Sain ne kämppikseltä, kun muutti pois Suomesta. Minä muutin taas omakotitaloon ja siellä ne olivat vielä viime keväänä, kun kävin kirppiksellä myymässä muuta roinaa. Huoliskohan kukaan enää noita ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 12:32"]

asun pk-seudulla ja olin kotiviinien aikaan töissä laivayhtiöllä, joka meni Helsingistä Tallinnaan. Kävin vähintään kerran viikossa Tallinnassa ja toin aina sen sallitun 3 pulloa viiniä. Tallinnassa viini maksoi todella vähän, ei ollut mitään syytä itse alkaa tekemään mutta tosi moni tuttu teki.

Sen jälkeen kun ei enää laskettu monta viiniä saa tuoda, ei ollut mitään järkeä tehdä itse.

Mulla on edelleenkin laitteet. Sain ne kämppikseltä, kun muutti pois Suomesta. Minä muutin taas omakotitaloon ja siellä ne olivat vielä viime keväänä, kun kävin kirppiksellä myymässä muuta roinaa. Huoliskohan kukaan enää noita ?

[/quote]

Paljollako myyt?

Vierailija
24/31 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kympin ne välineet.  Kaupassa.

Vierailija
25/31 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikisessä??? En tunne ketään joka olisi tehnyt edes 90-luvulla. Sellaisesta saavistahan tulee ihan hillitön määrä (todella pahaa) viiniä, kuka sen kaiken jaksaisi juoda? Kohtuullisen viinipullon saa ihan lähialkosta 15 eurolla, ei voi olla liian kallista kenellekään.

Vierailija
26/31 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli paljon - siis syöjien ja puiden määrään nähden todella paljon - omenoita. Niitä sitten hillottiin, kuivattiin ja mehuksi sekä keitettiin että lingottiin. Kun ideat alkoivat muuten loppua, niin tehdä paukautettiin osasta mehua kotiviiniä. Onnistui oikein hyvin, kun ei turhia kiiruita ollut valmistuksessa. Annettiin rauhassa käydä ja oltiin hiivojen kanssa tosi varovaisia, ettei mene pullottaessa sekaan. Vaihtelu virkistää....

Vierailija
27/31 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen! Täältä löytyy paljon hyviä ohjeita: https://www.suomela.fi/muuta-omenasato-viiniksi/ :)

Vierailija
28/31 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaiva ja hyöty kotiviineissä millään kohtaa.

Alkosta saa niin halvalla jotain tonkkakuraviinejä, että ei ole oikein mieltä kotiväsäilyssä.

Vierailija
29/31 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaiva ja hyöty kotiviineissä millään kohtaa.

Alkosta saa niin halvalla jotain tonkkakuraviinejä, että ei ole oikein mieltä kotiväsäilyssä.

Omasta mielestä parhaan makuinen kirsikka kotiviinipakkaus maksaa 26 euroa. Siihen sokerit niin 31 euroa koko satsi. Alkosta saat samalla rahalla yhden 3 l pakkauksen ja muutaman lonkeron. Huono vitsi sanoa alkosta halvalla. Arvaa miksi ulkomailta tilataan ja balttian maista haetaan?

Vierailija
30/31 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halua olisi kyllä tehdä itse ja paikalliselta Tokmannilta löytyy kaikki tarpeelliset välineet, mutta viinin kulutus on niin pientä että mieluummin haen sen alle 10 euron pullon jos tekee mieli. Litraa varten liikaa vaivaa ja kaikki 1 litrasta ylöspäin olisi vain haaskausta.

Vierailija
31/31 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeepäs. Meilläki on tällä hetkellä viinipönttö pulputtamassa.