Minkä ikäisillä laskettelukypärät?
Minkä ikäisillä lapsilla on vielä laskettelussa kypärät käytössä? En ole ollut aikoihin rinteessä, mutta silloin kauan sitten kypärää käyttivät vain pienet syöksyjät. Mutta käyttävätkö nykyään vielä kouluikäiset kypärää? Tarkoitus olisi aloitella rauhallisesti aurailemalla.
Kommentit (38)
Meidän 13 v sai kypäränsä rinteessä halki, kaatuessaan. Onneksi halkes vaan kypärä!
Monessa paikassa alle 7 vuotinen pääsee ilmaiseksi kypärä päässä. Tuo käytäntö on tosi hyvä "porkkana" monelle vanhemmalle opettaa lapselle se kypärän käyttö.
Itse olen laskenu jo kohta kaksi vuosikymmentä, laudalla ja suksilla, ja vakisetissä on mukana aina kypärä sekä rannesuojat. Selkäpanssarin vois laittaa kanssa listale.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 06:34"]
Minkä ikäisillä lapsilla on vielä laskettelussa kypärät käytössä?
[/quote]
Kaiken ikäisillä lapsesta vaariin pitäisi olla kypärä päässä laskettelurinteessä!
Toivottavasti vanhempina näytätte lapsillenne esimerkkiä ja laskette kypärä päässä. Aika hyvin ne onkin yleistynyt... paitsi ranskassa jossa vetävät vieläkin kasarityyliin paljainpäin ;o)
Muistakaa että kyse ei ole vain omasta laskutaidosta tai vauhdista... typerää ajatella niin että "koska laskettelen hiljaisella vauhdilla en tarvitse kypärää". Yleensä siellä rinteessä on muutama sata muutakin laskijaa erillaisilla taidoilla varustettuina.
Itse olen lasketellut yli 30 vuotta enkä voi ajatellakaan laskemista ilman kypärää.
Omiin taitoihini luotan mutta muihin en...
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:46"]
Omiin taitoihini luotan mutta muihin en...
[/quote]
Just näin! Rinteessä oikeasti näkee välille sellaisia kouhottajia, että saa vaan toivoa, ettei omalle kohdalle osu.
Meilläkin on lapsilla kypärät ja selkäpanssarit. Vanhin menee laudalla ja sillä on lisäksi verkkopökät, jotka suojaa häntäluuta ja lonkkia. Meillä aloitusvaiheen aurailu kesti ehkä kolme ensimmäistä laskettelukertaa. (silloin oli vain kypärät) Sen jälkeen meno muuttui sen verran huimaksi ja vauhti kovaksi (äidin näkökulmasta) että lisävarusteet tuntuivat aiheellisilta.
Alkoivat jo ekana laskettelutalvena vedellä metsäreittejä ja hyppyreitä. Taidot kasvoivat ällistyttävän nopeasti mutta vahinkojahan voi sattua hyvinkin kokeneille laskijoille.
Meidän perheessä mies, 44 v käyttää kypärää lasketellessa, samoin lapset 10 v ja 8 v.
Itse en rinteeseen kykene selkävamman takia, mutta käyttäisin kyllä kypärää jos laskettelisin.
No meillä on kypärät perheessä päässä kaikilla. Ja hyvä on että on, esikoinen (12v) veti viime talvena itseltään tajun kankaalle lautaillessaan, en edes viitsi miettiä mitä ois käynyt jos kypärää ei olisi ollut... Joissakin rinteissä lapset (ilman hissilippua kulkevat) ei pääse edes hissiin ilman kypärää.
Laskettelen käytännössä vain Alpeilla, mutta vastaan silti. Kypärän käyttö tai käyttämättömyys paljastaa aika paljon laskijan taustasta ja tasosta. Laskettelijat voisi oikeastaan jakaa neljään ryhmään:
1) Pohjoismaalaiset taitavat (vapaa)laskijat, joilla on viimeisen päälle välineet, piipparit ja kuoriasut. He käyttävät aina poikkeuksetta kypärää.
2) Eteläeurooppalaiset koheltajat, jotka laskee haparoivaa syöksyä farkut jalassa ja takki auki. Ei koskaan kypärää päässä.
3) Varmasti laskevat paikalliset harmaahapsiherrat, joilla on 80-luvun toppapuku ja old school-meininki. Heillä ei ole kypärää.
4) Venäläiset blingbling-turkis-patellavyö leidit, jotka auraavat varovasti rinteen alas kerran ja siirtyvät ottamaan aurinkoa terassille. Eivät voisi kuvitellakaan laittavansa kypärää kutreilleen.
Itse kuulun ryhmään 1.
Ihana kuvaus. Ei se ihan noin ole, mutta jotakin tuonne päin. Kaikkea on nähty.
Itse asun ja käyn laskettelemassa Italiassa Italian puolen Alpeilla, enkä ota paineita toisten laskijoiden kypärän käytöstä tai käyttämättömyydestä. Meidän perheessä kaikilla on kypärät ja taisi olla niin, että viimeisimmässä paikassa viime viikonloppuna laskettelukoulu ei hyväksynyt asiakkaikseen alle 12 (tai 14) -vuotiaita ilman kypärää (luin jostain oppaasta).
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 12:09"]
Laskettelen käytännössä vain Alpeilla, mutta vastaan silti. Kypärän käyttö tai käyttämättömyys paljastaa aika paljon laskijan taustasta ja tasosta. Laskettelijat voisi oikeastaan jakaa neljään ryhmään:
1) Pohjoismaalaiset taitavat (vapaa)laskijat, joilla on viimeisen päälle välineet, piipparit ja kuoriasut. He käyttävät aina poikkeuksetta kypärää.
2) Eteläeurooppalaiset koheltajat, jotka laskee haparoivaa syöksyä farkut jalassa ja takki auki. Ei koskaan kypärää päässä.
3) Varmasti laskevat paikalliset harmaahapsiherrat, joilla on 80-luvun toppapuku ja old school-meininki. Heillä ei ole kypärää.
4) Venäläiset blingbling-turkis-patellavyö leidit, jotka auraavat varovasti rinteen alas kerran ja siirtyvät ottamaan aurinkoa terassille. Eivät voisi kuvitellakaan laittavansa kypärää kutreilleen.
Itse kuulun ryhmään 1.
[/quote]
Ne jotka vielä kuvittelee olevansa kuolemattomia, saisivat laittaa sen kypärän päähänsä ihan vaikka esimerkin vuoksi. Meilläpäin näkee silloin tällöin kypärättömiä aikuisia, lapsia tai nuoria enää onneksi harvemmin. Hassua että tosi moni vielä pyöräilee ilman kypärää. Henkivakuutus halvimmasta päästä.
Ilman kypärää pyöräilevänkin ymmärrän, mutta en mäessä kypärätöntä.
Kaikille kypärä päähän! Nykyään erottuu mäessä sillä, ettei omista kypärää. Se, että aurailee rauhassa alarinteessä ei tarkoita sitä, etteikö joku hullu voi laskea päälle.
minkä merkkisiä kypäriä käytätte?
Kaikilla meidän perheessä 3-40 v.
No selkäpanssari on iha turha jos ei laske parkis et voi suosiolla ottaa pois sen
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisillä lapsilla on vielä laskettelussa kypärät käytössä? En ole ollut aikoihin rinteessä, mutta silloin kauan sitten kypärää käyttivät vain pienet syöksyjät. Mutta käyttävätkö nykyään vielä kouluikäiset kypärää? Tarkoitus olisi aloitella rauhallisesti aurailemalla.
Eikö nykyään ole poikkeus olla käyttämättä kypärää. Siis ihan vauvasta vaariin on kypärä päässä.
eikös kaikki käytä kypärää?