Minkälainen ihminen on ns. "vanhan rahan" edustaja?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 12:22"]
Itse olen vauraasta suvusta monen sukupolven ajalta. Akateemisuus, omaisuus ja yrittäjyys siirtyneet sukupolvelta toiselle. Millainen olen: masentunut, yksinäinen, homssuinen, varakas suku täynnä riitoja ja mielenterveysongelmia. Kai niitä on parempiakin sukuja, toivottavasti
[/quote]
Tämä tuntuu olevan yleistä. Tiedän joitain vanhan rahan suvun jäseniä ja heillä lähipiireineen tuntuu olevan paljon juuri masennusta, piilotettua alkoholismia jne.
Ehkä se raha ei tuokaan loppujen lopuksi niin paljon onnea kuin me "tavikset" luullaan.
Aatelisukuiset ovat yleensä kasvatettu niin että he ovat tietoisia aatelisuudestaan. Hyvin kauan sitten he nauttivat verovapaudesta sekä monesta muusta edusta. Tunnen paljon aatelisukuisia ja niissä on se yhteinen piirre joka on se että heidän pitää kaiken saada ilmaiseksi. Häpeää nämä ihmiset eivät missään nimessä tunne. Olen kuullut niin monelta että huonoin mahdollinen työnantaja ovat nämä edustajat koska mitään eivät haluaisi maksaa, kaikki pitäisi vaan saada itselle rohmittua.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 08:50"]
No kuten tuosta "vanhasta" voi päätellä, niin tarkoitetaan että kyseessä ei ole uusrikas eli nousukas eli itse omaisuutensa luonut, vaan sellainen, jolla jo vanhemmat ja isovanhemmat ovat olleet todella varakkaita. Eli se varallisuus ei ole vain omaa varallisuutta, vaan jo vanhempien ja isovanhempien varallisuutta. Varakkaita oltava monessa polvessa.
[/quote]
Juuri näin. EI tässä kansallisuuksilla ole mitään merkitystä. Ilmaisulla tarkoitetaan varakkaita ihmisiä ja sellaisia sukuja, jotka ovat varakkaita. Ihminen itse ei ole tehnyt varallisuuttaan, ainakaan kokonaan, vaan sitä on suvussa ollut jo useassa polvessa merkittävästi. Se voi olla yrityksiä, kivitaloja tai ihan mitä tahansa omaisuutta. Kun omaisuutta pääomana, on helpompi myös itse perustaa yrityksiä ja aloittaa jotain uutta bisnestä.
Näissä ihmisissä on monenlaisia tyyppejä, ei he ole kaikki samanlaisia. "Minun tuntemani "vanhan rahan" edustajat ovat joko sellaisia, että ikinä ei päälle päin uskoisi heillä olevan mitenkään erityisen paljon rahaa tai sitten sellaisia, joista huokuu se, että rahaa on totuttu käyttämään. Ei varsinaisesti törsätä mihinkään, mutta se mitä ostetaan, ostetaan aina kallista ja parasta. On päivänselvää, että nuorenakin "opiskelijakämppä" on Eiran kaksio, vaatteet on aina todella kalliita merkkejä, vaatteet voi olla vähän vanhoja ja kuluneitakin, mutta kun ne ovat todella laadukkaita, ne kestävät käyttöä, kun mennään ex tempore syömään, mennään esim. Lehtovaaraan, ei todellakaan käydä missään S-ryhmän ravintoloissa jne.
Kovia bilettämään ja tykkäävät päihteistä.
Aivan normaali, saita tai törsäävä. Kaikki on mahdollista
Ainakin omissa sukulaisissa on laidasta laitaan. Simpsonien monty-tyyppisestä tuhlaajapoikaan, kaikkea siltä väliltä.
Kyseinen sanonta tarkoittaa sellaista ihmistä, joka on ns. "perintöruhtinas". Hän on viisikymmentä vuotta, sata vuotta sitten, tai sataviisikymmentä vuotta sitten, perustetun firman perijä ja nykyinen johtaja tahi muuten yhtiössä merkittävässä asemassa oleva ihminen. Useimmiten suomenruotsalainen.
"Vanha raha" on talouselämän yksi fraasi. Se tarkoittaa omaisuutensa perineitä suomenruotsalaisia, tai myös suomensaksalaisia tai suomenvenäläisiä, miljonäärejä, joilla on suuri vaikutusvalta edeltäjiensä perustamassa firmassa.
Ei liity kansallisuuksiin mitenkään, vaan menestystä luoneeseen sukuun. Yrittäjä suku on pysynyt pitkään varoissaan. Eli jälkipolvetkin ovat kyenneet ylläpitämään suvun vaurautta.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 01:43"]
"Vanha raha" on talouselämän yksi fraasi. Se tarkoittaa omaisuutensa perineitä suomenruotsalaisia, tai myös suomensaksalaisia tai suomenvenäläisiä, miljonäärejä, joilla on suuri vaikutusvalta edeltäjiensä perustamassa firmassa.
[/quote] Yritatko sanoa etta suomensuomalaisista ei ole mihinkaan? Eivat perusta firmoja, eivat osaa tehda bisnesta eivatka jata lapsilleen mitaan perintoa?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 01:43"]
[/quote] Yritatko sanoa etta suomensuomalaisista ei ole mihinkaan? Eivat perusta firmoja, eivat osaa tehda bisnesta eivatka jata lapsilleen mitaan perintoa?
[/quote]
Antakaa esimerkkiyritys niin siitä voidaan keskustella. Paha lähteä yleistämään. Yks pääsääntö minkä olen oppinut on se että sillä alueella jolla vanhempi on ollut äärettömän voimakas niin lapsesta tulee päinvastainen. Esim. työhullun lapsesta työtä vieroksuva. Pedantin lapsesta aivan päinvastainen. Ilkeän ja kovan auktoriteetin lapsesta hyvin mukava ja inhimillinen ihminen. Ihmeellisesti tämä yleistäminen pitää monesti paikkaansa. Tuntuu kuin se pyörisi jing&jangin logiikan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 08:28"]
Yks pääsääntö minkä olen oppinut on se että sillä alueella jolla vanhempi on ollut äärettömän voimakas niin lapsesta tulee päinvastainen. Esim. työhullun lapsesta työtä vieroksuva. Pedantin lapsesta aivan päinvastainen. Ilkeän ja kovan auktoriteetin lapsesta hyvin mukava ja inhimillinen ihminen. Ihmeellisesti tämä yleistäminen pitää monesti paikkaansa. Tuntuu kuin se pyörisi jing&jangin logiikan mukaan.
[/quote]
tämä ei kylläpidä paikkaansa sen enempää useimmiten kuin vanhan rahankaan piirissä. Vanhassa rahassa on köytönnössä sellainen puooli, että sen säilyminen suvussa edellyttää joka sukupolvelta vastuullisuutta ja ahkeruutta. Ketjussa ei tarvita kuin yksi toisenlainen lenkki, niin miljardit katoaa taivaan tuuliin ja seuraavalle sukupolvelle jää lahonneet rakennukset, jumalaton investointivelka ja kasa tyhjiä pulloja. Olen senkin nähnyt.
No kuten tuosta "vanhasta" voi päätellä, niin tarkoitetaan että kyseessä ei ole uusrikas eli nousukas eli itse omaisuutensa luonut, vaan sellainen, jolla jo vanhemmat ja isovanhemmat ovat olleet todella varakkaita. Eli se varallisuus ei ole vain omaa varallisuutta, vaan jo vanhempien ja isovanhempien varallisuutta. Varakkaita oltava monessa polvessa.
Mummoikäinen, joka ei ole vielä huomannut euroihin siirtymistä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 08:28"]
Yks pääsääntö minkä olen oppinut on se että sillä alueella jolla vanhempi on ollut äärettömän voimakas niin lapsesta tulee päinvastainen. Esim. työhullun lapsesta työtä vieroksuva. Pedantin lapsesta aivan päinvastainen. Ilkeän ja kovan auktoriteetin lapsesta hyvin mukava ja inhimillinen ihminen. Ihmeellisesti tämä yleistäminen pitää monesti paikkaansa. Tuntuu kuin se pyörisi jing&jangin logiikan mukaan.
[/quote]
tämä ei kylläpidä paikkaansa sen enempää useimmiten kuin vanhan rahankaan piirissä. Vanhassa rahassa on köytönnössä sellainen puooli, että sen säilyminen suvussa edellyttää joka sukupolvelta vastuullisuutta ja ahkeruutta. Ketjussa ei tarvita kuin yksi toisenlainen lenkki, niin miljardit katoaa taivaan tuuliin ja seuraavalle sukupolvelle jää lahonneet rakennukset, jumalaton investointivelka ja kasa tyhjiä pulloja. Olen senkin nähnyt.
[/quote]
Paha lähteä yleistämään. Minä taas olen nähnyt niin paljon päinvastaisia tapauksia. Esimerkkejä on vaikea tuoda esille täällä koska siitä saattaa saada kunnialoukkauksesta syytettä.
Mutta monien omistajien lapset jotka ovat perinneet osakkeet istuvat hallituksessa ja monia ei todellakaan kiinnosta koko homma. Ahkeruudesta puhumattakaan. Yrityksen johtamista ja pyörittämistä varten on palkattu asiantuntijoita jotka hoitavat kaiken.
Opiskelukaverini on vanhan rahan edustaja joka on kova tyttö juhlimaan. Hän oli tottunut palvelijaan kotona ja isin ostamassa opiskelijaboksissa tuli tenkkapoo kun piti opetella pyykkäämään, silittämään, tiskaamaan ja siivoamaan. Hän söi vain ravintola- ja valmisruokaa.
up